Citat:
Ursprungligen postat av
Vasectomater
Även JW dot org identifierar övervikt med frosseri; "For example, obesity may be a sign of gluttony, (frosseri) but that is not always the case. "
Gå till
http://wol.jw.org/en/wol/d/r1/lp-e/2004807
De är dock noga med att påpeka att all övervikt inte beror på frosseri och att även smala människor kan frossa i mat. Vilket jag likställer med ätsjukdomar som bulimi. De vittnen som är bulimiker och läser denna artikel lär väl äta ännu mer pga den extra ångest som skapas.
De flesta läkare och dietister skulle hålla med om att övervikt är i första hand pga överkonsumtion av mat, mer så än brist på motion. Man väger inte 200 kilo genom att endast äta sallad. Och underliggande medicinska orsaker kan i de flesta fall botas och individen kan börja gå ner i vikt.
Det är ju därför gastric bypass kirurgi har ökat lavinartat för att radikalt minska storleken på magsäcken så individen inte kan överkonsumera mat längre, nyttig som onyttig.
I alla fall, BOOM! Hoppas du fått svaret på din fråga nu ttsp. Om du nu kan svara på våra så det blir lite balans här.

artikeln motsäger vad du har påstått, och bekräftar vad jag har sagt. Du avslöjar dig själv som en lögnare.
Du påstod förut " "Fetma måste väl tillhöra "frosseri" om det ska kategoriseras. Och det är ju en biblisk synd."
http://www.flashback.org/sp59606143
Fetma är inte samma sak som frosseri som du påstår, men det kan vara det, så här står det i artikeln:
Till exempel skulle fetma kunna vara ett tecken på frosseri, men det behöver inte alltid vara så.
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2004807
Sedan fortsätter artikeln med:
"
Övervikt kan vara en följd av sjukdom. Ärftliga faktorer kan också bidra till fetma. Vi bör också komma ihåg att fetma är ett fysiskt tillstånd medan frosseri har med sinnesinställningen att göra"
Exakt så som jag har sagt, frosseri handlar om att man medvetet frossar, så bara för att man är överviktig så betyder det inte att det är en synd eller att man frossar.
Och man kan visst bli utesluten för frosseri som det står i artikeln:
"
En kristen som är allmänt känd för att vara en frossare, och som envist vägrar att ändra på sitt giriga beteende, bör avlägsnas från församlingen, alldeles som i fallet med någon som hänger sig åt någon av de övriga av ”köttets gärningar”." (1 Korinthierna 5:11, 13)
En före detta äldste på det här forumet kommer alltså också med uppenbara lögner, han säger:
Citat:
Ursprungligen postat av
avfallit
*applåd*
Ttsp har inget svar på frågan om skillnaden mellan att snusa och att äta sig till ohälsa, eftersom ämnet inte finns i resoneraboken. Bland Jehovas vittnen är det "bevisat" att det är farligt att snusa och därmed uteslutningsgrundande, däremot finns inget sådant ståndpunktstagande mot fetma till följd av frosseri.
Alltså blir själva frågan obekväm och då är det lättast att låtsas som att den aldrig ställts. Har jag förstått rätt?
Detta visar tydligt hur mycket man ska tro på dessa belackare.
Tack
Vasectomater för att du hittade artikeln.
Jhwh är också bränd nu när han håller med allt som
Vasectomater säger