2022-03-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Tack för att du svarar på min retoriska fråga som jag också svarade på, det var mycket hjälpsamt.

Varsågod.

Citat:
Jag är medveten om att JV inte ser uteslutning som något straff utan något som man gör för att "hjälpa" personen, det är ju så oerhört vänligt och hjälpsamt att beröva någon hela dennes sociala nätverk

Ja, efter att personen först berövat äktenskapspartnerns och barnens hela liv genom att ta till sig någon annan genom otrogenhet.

Citat:
(vilket det ju alltid är, eftersom JV inte får skapa riktiga relationer, och då menar jag vänskapsrelationer, med icke-medlemmar).

Nu kommer du med felaktigheter igen/du målar upp en felaktig bild.

Man får, men alla relationer är inte uppbyggande:

"Låt inte bedra er. »Av dåligt sällskap blir den bäste snart förstörd.«" (1Kor 15:33 Bibel2000)

Citat:
Men som någon som tittar på detta utifrån anser jag att det är barbariskt och hjärtlöst. I synnerhet då när det handlar om familjemedlemmar, alla dessa familjer som förstörs av att JV vill "hjälpa".

Den främsta orsaken till uteslutning är sexuell omoraliskhet, att personen är otrogen och vill ta till sig en annan.

Jag tycker det är barbariskt och hjärtlöst att förstöra familjer genom otrogenhet, det är den som blir utesluten som väljer bort familj och vänner.

Citat:
Lyckligtvis, som sagt, så hann jag och mina syskon aldrig bli döpta så vi kan umgås med vår far, många är inte så lyckligt lottade.

"hann"? Så du såg det som en tävling att bli döpt? Då var det helt klart en fördel att du inte "hann" bli döpt.

Du har en världslig syn på det hela, det finns viktigare saker i livet än familjemedlemmar, t.ex. att man står upp för det som är rätt och riktigt. Jag undrar om du hade levt i Hitlertyskland, och dina familjemedlemmar var nazister som mördade judar, om du bara hade accepterat detta, och gett stöd åt din familj, eller om du hade vänt dig emot dom om du hade haft chansen.

Jesus sade:

"Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:37 Bibel2000)

Jag antar att du tycker att det Jesus säger är "barbariskt och hjärtlöst"?
Citera
2022-03-24, 12:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus sade:

"Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:37 Bibel2000)

Jag antar att du tycker att det Jesus säger är "barbariskt och hjärtlöst"?

Ja, korrekt.

Du vet antagligen, eftersom jag vet, att folk blir uteslutna för betydligt fler saker än otrogenhet. Vilket jag för övrigt inte tycker är någon särskilt hemsk sak, det borde vara upp till paret i fråga att välja hur de ska hantera den saken och inte något en församling styr över. Barn borde inte förlora någon av sina föräldrar för att denne varit otrogen.

Annat som potentiellt leder till uteslutning är: abort, anal eller oralsex, att fira födelsedagar eller andra förbjudna högtider, att acceptera blodtransfusion, boxning eller andra kampsporter, att umgås med uteslutna släktingar eller att kritisera ett uteslutningsbeslut, cyber- eller telefonsex, att använda droger, fylleri (vilket är märkligt då väldigt många vittnen jag sett varit ytterst förtjusta i alkohol), hasardspel, att äta för mycket, girighet, homosexualitet, hypnos, att ljuga, att gå med i militären, att inte sköta sin hygien, att vara politiskt aktiv, porr, att använda tobak, att rösta. Listan är längre än så.

EDIT: Och när jag skrev "hann" så syftade jag bara på att ingen av oss var tillräckligt gammal. En av få saker jag tycker är bra med JV är att man har vuxendop. Jag vet dock att det finns en oroväckande trend av att bryta mot detta, att vissa ser det som väldigt fint när barn i yngre tonåren döper sig för det visar hur starka de är i sin tro.
Senast redigerad av Sir Dwain 2022-03-24 kl. 12:42.
Citera
2022-03-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men är Jesus Kristus din enda ägare?

Det beror på vad du menar med "ägare", på samma sätt som vad du menar med "herre".

Jesus äger och är herre över hela skapelsen just nu, så ja, Jesus "äger" mig just nu, och är min "herre", men det finns också bara en som är Gud.

Är Jesus eller fadern din Gud?
Citera
2022-03-24, 12:55
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
EDIT: Och när jag skrev "hann" så syftade jag bara på att ingen av oss var tillräckligt gammal. En av få saker jag tycker är bra med JV är att man har vuxendop. Jag vet dock att det finns en oroväckande trend av att bryta mot detta, att vissa ser det som väldigt fint när barn i yngre tonåren döper sig för det visar hur starka de är i sin tro.

När jag skrev "yngre tonåren" så var det mer optimistiskt än verkligheten är. Det yngsta barnet jag känner till som har blivit döpt var 6 år, och det här är något som Stephen Lett (som är en del av "the governing body") själv nämnt så inte något rykte eller något som inte accepteras av ledningen.

När man väl är döpt så är man fast, det kan inte överskattas hur svårt det är att lämna församlingen, dvs sin familj och alla man känner, för alltid. Naturligtvis gör man detta för att motverka hur medlemsantalet sjunker, man ser till att döpa barnen innan de blivit vuxna nog att förstå att det inte är ett bra beslut.
Citera
2022-03-24, 12:56
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det beror på vad du menar med "ägare", på samma sätt som vad du menar med "herre".

Jesus äger och är herre över hela skapelsen just nu, så ja, Jesus "äger" mig just nu, och är min "herre", men det finns också bara en som är Gud.

Är Jesus eller fadern din Gud?

Men är han din enda ägare? Eller förnekar du det så som det står skrivet i Judas 1:4?

Fadern, Sonen och Helig Ande är min Gud.
Citera
2022-03-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ja, korrekt.

Du vet antagligen, eftersom jag vet, att folk blir uteslutna för betydligt fler saker än otrogenhet. Vilket jag för övrigt inte tycker är någon särskilt hemsk sak, det borde vara upp till paret i fråga att välja hur de ska hantera den saken och inte något en församling styr över. Barn borde inte förlora någon av sina föräldrar för att denne varit otrogen.

Suck, barn förlorar inte sin förälder för att den varit otrogen, om föräldern ångrar sig, men om föräldern själviskt vill fortsätta vara otrogen, trots att den förstår vad som kommer att hända, så är det den som är otrogen som gör fel, enligt mig.

Varför vill den som vill ta till sig en annan, välja sina själviska lustar, istället för familjen? Sedan anklagar man istället andra för sina egna synder, usch.

Man pratar mycket i samhället om "bonusbarn" och "bonusfamilj", och man tycker inte att barn tar skada, men det gör dom! Om en förälder är otrogen och lämnar familjen för en annan "mamma som är bättre", så är det ett otroligt svek för barnen.

Det förstör så mycket, men detta har man gjort till något normalt i det svenska samhället, och därför är jag inte förvånad att Sverige är det land med dom flesta ensamhushåll. Och visst, ett samhälle kan också fungera med ensamhushåll och att man ska sköta sig själv och skita i andra, men jag vill inte leva i ett sådant kallt samhälle.

Citat:
Annat som potentiellt leder till uteslutning är: abort, anal eller oralsex, att fira födelsedagar eller andra förbjudna högtider, att acceptera blodtransfusion, boxning eller andra kampsporter, att umgås med uteslutna släktingar eller att kritisera ett uteslutningsbeslut, cyber- eller telefonsex, att använda droger, fylleri (vilket är märkligt då väldigt många vittnen jag sett varit ytterst förtjusta i alkohol), hasardspel, att äta för mycket, girighet, homosexualitet, hypnos, att ljuga, att gå med i militären, att inte sköta sin hygien, att vara politiskt aktiv, porr, att använda tobak, att rösta. Listan är längre än så.

Som sagt, man blir inte utesluten om man inte medveten vill begå synder.

Citat:
EDIT: Och när jag skrev "hann" så syftade jag bara på att ingen av oss var tillräckligt gammal. En av få saker jag tycker är bra med JV är att man har vuxendop.

Så ingen pressade er så som många avfällingar påstår att Jehovas vittnen gör med sina barn? Det finns säkert undantag, men min erfarenhet är att man tycker det är väldigt viktigt att barnen, när dom växer upp, tar sin egen ställning, det är just det som den fria viljan handlar om, så som Gud skapade människan.

Jag anser att Jehovas vittnen är väldigt måna om att inte påverka den fria viljan, sedan finns det självklart undantag och trender. Det har funnits t.o.m. hela församlingar som avfallit, eller närmare sagt ledningen i den församlingen.

Citat:
Jag vet dock att det finns en oroväckande trend av att bryta mot detta, att vissa ser det som väldigt fint när barn i yngre tonåren döper sig för det visar hur starka de är i sin tro.

Det är möjligt, men jag har inte sett detta, förutom kanske glimtar av det. Det är i alla fall inget jag stödjer.

Det är en av sakerna som jag inte tycker är bra i organisationen, inte att människor i alla åldrar kan bli döpta(eftersom bibeln inte nämner en undre gräns, så länge man kan ta ställning för Gud och förstår dom grundläggande bibliska lärorna), men att man inte är mer tydlig med att inte pressa och prata om dop med barn överhuvudtaget, det ska i så fall komma självmant, och utredas noggrant om personen förstår allt, speciellt om personen är under den gräns som myndigheterna i det landet satt som gräns för att vara myndig.
Citera
2022-03-24, 13:58
Medlem
Citat:
Inte enligt bibeln. De ska alla vara obesudlade judiska män.

Russel lärde ju också att alla svarta ska bli vita efter Harma, dvs de blir av med sin svarta förbannelse.

Detta är i så fall fel, citera var Russell säger detta, och helst ett helt kapitel. (Jag har inte hört detta förut).
Citera
2022-03-24, 16:39
Medlem
Citat:
Men är han din enda ägare? Eller förnekar du det så som det står skrivet i Judas 1:4?

Ja, för tillfället är Jesus min enda ägare, eftersom Jesus äger hela världen just nu. Jesus äger hela världen just nu på grund av att Gud gett all makt till Jesus, så som jag förklarade nyss.

Citat:
Fadern, Sonen och Helig Ande är min Gud.

Så fadern är inte din enda Gud?

"så har vi bara en Gud, fadern" (1Kor 8:6 Bibel2000)
Citera
2022-03-24, 16:46
Medlem
Citat:
Russel lärde ju också att alla svarta ska bli vita efter Harma, dvs de blir av med sin svarta förbannelse.
Det är svårt att dölja en stor...näsa. Russel hade nog lite mindervärdeskomplex in that departement.
Citera
2022-03-24, 19:29
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, för tillfället är Jesus min enda ägare, eftersom Jesus äger hela världen just nu. Jesus äger hela världen just nu på grund av att Gud gett all makt till Jesus, så som jag förklarade nyss.

Så du menar att Jehova är maktlös sen 1914?
Citera
2022-03-24, 23:39
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Detta är i så fall fel, citera var Russell säger detta, och helst ett helt kapitel. (Jag har inte hört detta förut).

Googla på “Watchtower racist history”.
Citera
2022-03-24, 23:49
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Så du tillber en maktlös gud , en gud som gett upp all sin makt och alla sina ägor men du får inte tillbe eller dyrka din Skapare och Ägare, Jesus Kristus?
(Enligt JV så skapade ju Jehova endast Jesus aka Mikael och sen så skapade Jesus allt det där andra så som jorden, himmeln, havet, växter, djur och människor. Vad är det för en gud som inte gör nånting?)

Så Jehova gav upp all sin makt och alla sina ägor…till en skapad ängel…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in