Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag förstår att du värjer dig mot ordvalet "förbjudet", men låt oss ta de absolut tydligaste exemplen: litteratur skriven av före detta medlemmar. Finns det någon offentlig lista över de här böckerna och några uttalade straff för om man blir påkommen med de?
Jag har aldrig hört talas om det, än mindre sett någon lista.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Inte vad jag vet, men riskerar man (som en sista åtgärd) uteslutning om man läser de? Riskerar man andra typer av mildare straff?
Jag har aldrig hört talas om att någon uteslutits bara på grund av att man läst något överhuvudtaget. Om man enbart av det blir utesluten så är det fel, eftersom läsa eller att se är inte synder, men det kan utvecklas till synder om man läser och ser, och det är enbart synder man kan bli utesluten av, om man inte slutar upp med synderna.
Och självklart, om man blir "påkommen" med att läsa sådant som kan vara skadligt för en, så kommer äldste att vara bekymrade och vill hjälpa, men dina ordval är väl att äldste vill kontrollera och pressa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Om en organisation säger att "om du gör den här saken så kommer du bestraffas av organisationen" så tycker jag det är rimligt att säga att organisationen förbjuder saken i fråga. Det som är relevant här är praxis, inte om det går att finna reglerna nedskrivna någonstans.
Om man begår otukt, om man propagerar för andra läror, om man försöker vålla splittring i församlingen, ja då är det en synd och förbjudet, men det är inte ett straff att man utesluts, uteslutningen är till i första hand för att skydda församlingen, men även att den uteslutne förhoppningsvis inser allvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Det var länge sedan jag läste om det där, jag minns inte vilka av Russells böcker det handlar om och oavsett så lär det vara svårt eller omöjligt att finna det nedskrivet någonstans att de inte får läsas.
Jag tror du läste det på något forum.