2022-03-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Och vad gäller förbjuden litteratur. Jag tror inte det finns någon offentlig lista, men du kan inte (om du är ärlig) förneka att det finns massor av litteratur som man inte får läsa. Där man kan förvänta sig ett trist samtal med en grupp äldste om man blir påkommen med detta och t o m eventuell uteslutning. Bland de böcker som inte är tillåtna att läsa finns en del som Charles Russel skrev.

Återigen ordval, ja det finns sådant som kan vara skadligt att läsa, du uttrycker det som att det är "förbjudet", återigen förvränger det vad det handlar om.

Det är skadligt på samma sätt som Putins propaganda kan vara skadligt att läsa och lyssna på, människan blir påverkad mer eller mindre, det är därför reklam fungerar.

Visa mig var man säger att det "inte är tillåtet" att läsa det som Russell skrev.

Utesluten kan man bara bli om man syndar och inte vänder om. T.ex. om man öppet propagerar eller skyltar för det Russell skrev, och därmed påverkar andra.
Citera
2022-03-24, 08:48
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Problemet är att du med dina ordval målar upp en öken istället för en skog, och det är typiskt för avfällingar, man förvränger vad det handlar om, och därför är det viktigt att klargöra, eller "gräva ned sig i ordval" som du uttrycker det.

Och jag menar inte att du är en avfälling, men jag är ganska säker på att du läst vad dom skriver och blivit påverkad av det, dina ordval påminner väldigt mycket av det.

Och jag menar att människor överlag gör på det här sättet, ta t.ex. det att Putin väljer det att kalla för en "militär operation" istället för "krig", så ja, ordval och hur man målar upp saker och ting genom ord är viktigt, i alla fall för mig.

Den andra delen, visst, men jag tycker inte jag har beskrivit någonting felaktigt här. Saker kunde ha sagts tydligare dock. Mitt mål har varit att beskriva läran så neutralt jag kan utan att få det att se ut som att jag tror på den.

Den enda invändningen jag överhuvudtaget förstår mig på är att du protesterar mot påståendet att Rutherford snarare än Russell är grundaren. Och där medger jag att självklart grundade Russell först grundade en organisation och efter tre omgångar av schismer så blev JV en av grenarna (jag förmodar, men det vet jag inte, att de, ni, är den största och kanske den enda överlevande av grenarna). Vad jag menar är att även om Russell må vara den faktiske grundaren så har Rutherford ett betydligt större inflytande, han är låt säga den andlige fadern (jag vet att du vill protestera mot det ordvalet, men jag menar inte att han är något annat än en människa, bara att han i praktiken är grundaren av dagens JV). Det kan jämföras med hur scientologernas "andlige ledare" är David Miscavige, inte L. Ron Hubbard.
Senast redigerad av Sir Dwain 2022-03-24 kl. 09:01.
Citera
2022-03-24, 08:58
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Återigen ordval, ja det finns sådant som kan vara skadligt att läsa, du uttrycker det som att det är "förbjudet", återigen förvränger det vad det handlar om.

Det är skadligt på samma sätt som Putins propaganda kan vara skadligt att läsa och lyssna på, människan blir påverkad mer eller mindre, det är därför reklam fungerar.

Visa mig var man säger att det "inte är tillåtet" att läsa det som Russell skrev.

Utesluten kan man bara bli om man syndar och inte vänder om. T.ex. om man öppet propagerar eller skyltar för det Russell skrev, och därmed påverkar andra.

Jag förstår att du värjer dig mot ordvalet "förbjudet", men låt oss ta de absolut tydligaste exemplen: litteratur skriven av före detta medlemmar. Finns det någon offentlig lista över de här böckerna och några uttalade straff för om man blir påkommen med de? Inte vad jag vet, men riskerar man (som en sista åtgärd) uteslutning om man läser de? Riskerar man andra typer av mildare straff?

Om en organisation säger att "om du gör den här saken så kommer du bestraffas av organisationen" så tycker jag det är rimligt att säga att organisationen förbjuder saken i fråga. Det som är relevant här är praxis, inte om det går att finna reglerna nedskrivna någonstans.

Det var länge sedan jag läste om det där, jag minns inte vilka av Russells böcker det handlar om och oavsett så lär det vara svårt eller omöjligt att finna det nedskrivet någonstans att de inte får läsas.
Citera
2022-03-24, 09:02
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur har det gått för de andra grenarna av Bible Student movement?

https://upload.wikimedia.org/wikiped...nts_en.svg.png

Bra fråga! Det skulle jag också vilja veta.
Citera
2022-03-24, 09:26
Medlem
Citat:
Den andra delen, visst, men jag tycker inte jag har beskrivit någonting felaktigt här. Saker kunde ha sagts tydligare dock. Mitt mål har varit att beskriva läran så neutralt jag kan utan att få det att se ut som att jag tror på den.

Den enda invändningen jag överhuvudtaget förstår mig på är att du protesterar mot påståendet att Rutherford snarare än Russell är grundaren. Och där medger jag att självklart grundade Russell först grundade en organisation och efter två omgångar av schismer så blev JV en av grenarna (jag förmodar, men det vet jag inte, att de, ni, är den största och kanske den enda överlevande av grenarna). Vad jag menar är att även om Russell må vara grundaren i praktiken så har Rutherford ett betydligt större inflytande, han är låt säga den andlige fadern (jag vet att du vill protestera mot det ordvalet, men jag menar inte att han är något annat än en människa, bara att han i praktiken är grundaren av dagens JV). Det kan jämföras med hur scientologernas "andlige ledare" är David Miscavige, inte L. Ron Hubbard.

Jag tror du förstår vad jag menar, att man med ord målar upp en felaktig bild, och då är det inte neutralt, men jag lämnar det.

När det gäller Russell vs Rutherford. För det första så var Russell och Rutherford inte ensamma om att utveckla trosuppfattningarna, även om dom var presidenter (som jag har för mig myndigheterna krävde). Det började med att en grupp bildades för att tillsammans hjälpa varandra att systematiskt gå igenom olika kristna läror för att se hur dom stämmer överens med bibeln, dom kallade sig lämpligt nog för "bibelforskarna". Det var alltså inte endast Russell eller Rutherford som bidrog till detta, senare tackade Russell olika kristna kyrkor och trossamfund för att ha belyst olika bibliska frågor.

Dom flesta grundläggande bibliska frågorna blev utredda under Russells tid, t.ex. frågan om helvetet. Jag är osäker på vilka läror som ändrades med Rutherford som president (ordförande), men jag är säker på att det var långt färre läror.

Det hela hänger alltså inte enbart på Russell eller Rutherford, många var inblandade. Idag är det en styrande krets istället för en president, som är mer enligt hur dom första kristna styrdes.

Jag tycker du borde läsa Jehovas vittnens bok om organisationens historia för att få mer kött på benen, eller är det "förbjuden litteratur" för dig

https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3...uds-kungarike/
Citera
2022-03-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ja i bemärkelsen att man trodde att allting skulle ske 1914, man trodde att även harmageddon skulle komma. Men det som t.ex. inte har ändrats, är att hedningarnas tid tog slut 1914, det förstod man årtionden innan.
Guds kungarike kan inte trampas av hedningarna längre, eftersom kungariket är nu i himlen och Jesus började regera som kung och kastade ut Satan och hans anhängare från himlen, detta har inneburit svårigheter på hela jorden ända sedan 1:a världskriget:

"ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«" (Upp 12:12 Bibel2000)

Man förstod efteråt att slutet för hedningarnas tid innebar början på ändens tid, den svåra tiden innan Gud, genom Jesus, ingriper på jorden i harmageddon:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Första feltolkningen.

De skall falla för svärdshugg och föras bort som fångar till hednafolken, och Jerusalem skall trampas ner av hedningar tills hedningarnas tid är förbi. Luk 21:24

Det är Jerusalem, inte Guds rike.

Jesus började regera i Ps 110, där David kallar honom herre. Då tog Jesus plats på tronen INNAN han sändes till jorden.

Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa. Fil 2

Så han var redan kung och herre innan han blev människa.

verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen. Ef 1:20

Han sitter på Guds tron sedan han togs upp till himlen, men ni JV menar att han blev installerad som kung först 1914?

Jesus sa i Matt 24 att krig INTE skulle vara tecken på slutet. Läs Upp kapitel 8 och 16. Där har du säkra tecken på slutet. Inget krig innebär slutet före Herrens återkomst, då alla jordens krigshärar samlas inför Harmagedon (Upp 16:14).
Citera
2022-03-24, 10:10
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur har det gått för de andra grenarna av Bible Student movement?

https://upload.wikimedia.org/wikiped...nts_en.svg.png

Citat:
Bra fråga! Det skulle jag också vilja veta.

Dom är i alla fall inte kända i hela världen för predikandet:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
Citera
2022-03-24, 10:33
Medlem
Citat:
Jag förstår att du värjer dig mot ordvalet "förbjudet", men låt oss ta de absolut tydligaste exemplen: litteratur skriven av före detta medlemmar. Finns det någon offentlig lista över de här böckerna och några uttalade straff för om man blir påkommen med de?

Jag har aldrig hört talas om det, än mindre sett någon lista.

Citat:
Inte vad jag vet, men riskerar man (som en sista åtgärd) uteslutning om man läser de? Riskerar man andra typer av mildare straff?

Jag har aldrig hört talas om att någon uteslutits bara på grund av att man läst något överhuvudtaget. Om man enbart av det blir utesluten så är det fel, eftersom läsa eller att se är inte synder, men det kan utvecklas till synder om man läser och ser, och det är enbart synder man kan bli utesluten av, om man inte slutar upp med synderna.

Och självklart, om man blir "påkommen" med att läsa sådant som kan vara skadligt för en, så kommer äldste att vara bekymrade och vill hjälpa, men dina ordval är väl att äldste vill kontrollera och pressa?

Citat:
Om en organisation säger att "om du gör den här saken så kommer du bestraffas av organisationen" så tycker jag det är rimligt att säga att organisationen förbjuder saken i fråga. Det som är relevant här är praxis, inte om det går att finna reglerna nedskrivna någonstans.

Om man begår otukt, om man propagerar för andra läror, om man försöker vålla splittring i församlingen, ja då är det en synd och förbjudet, men det är inte ett straff att man utesluts, uteslutningen är till i första hand för att skydda församlingen, men även att den uteslutne förhoppningsvis inser allvaret.

Citat:
Det var länge sedan jag läste om det där, jag minns inte vilka av Russells böcker det handlar om och oavsett så lär det vara svårt eller omöjligt att finna det nedskrivet någonstans att de inte får läsas.

Jag tror du läste det på något forum.
Citera
2022-03-24, 11:00
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talas om det, än mindre sett någon lista.

Jag har aldrig hört talas om att någon uteslutits bara på grund av att man läst något överhuvudtaget. Om man enbart av det blir utesluten så är det fel, eftersom läsa eller att se är inte synder, men det kan utvecklas till synder om man läser och ser, och det är enbart synder man kan bli utesluten av, om man inte slutar upp med synderna.

Och självklart, om man blir "påkommen" med att läsa sådant som kan vara skadligt för en, så kommer äldste att vara bekymrade och vill hjälpa, men dina ordval är väl att äldste vill kontrollera och pressa?

Om man begår otukt, om man propagerar för andra läror, om man försöker vålla splittring i församlingen, ja då är det en synd och förbjudet, men det är inte ett straff att man utesluts, uteslutningen är till i första hand för att skydda församlingen, men även att den uteslutne förhoppningsvis inser allvaret.

Jag tror du läste det på något forum.

Tack för att du svarar på min retoriska fråga som jag också svarade på, det var mycket hjälpsamt.

Jag är medveten om att JV inte ser uteslutning som något straff utan något som man gör för att "hjälpa" personen, det är ju så oerhört vänligt och hjälpsamt att beröva någon hela dennes sociala nätverk (vilket det ju alltid är, eftersom JV inte får skapa riktiga relationer, och då menar jag vänskapsrelationer, med icke-medlemmar). Men som någon som tittar på detta utifrån anser jag att det är barbariskt och hjärtlöst. I synnerhet då när det handlar om familjemedlemmar, alla dessa familjer som förstörs av att JV vill "hjälpa". Lyckligtvis, som sagt, så hann jag och mina syskon aldrig bli döpta så vi kan umgås med vår far, många är inte så lyckligt lottade.
Citera
2022-03-24, 11:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Dom är i alla fall inte kända i hela världen för predikandet:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
"The Laymen’s Home Missionary Movement today represents a small community of about 15,000 members worldwide."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Laym...onary_Movement

"By the end of the 20th century, Jehovah's Witnesses claimed a membership of 6 million,*while other independent Bible Student groups had an estimated total of less than 75,000."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bible_Student_movement

Påminner mycket om JV:
https://www.biblestudents.com/who.html
Citera
2022-03-24, 11:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, Jesus är min enda herre, och Jehova är min enda Gud:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1Kor 8:6 Bibel2000)

Endast Jesus är herre eftersom Gud har överlämnat all makt i himlen och på jorden till Jesus:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Fast Gud är naturligtvis undantagen när det gäller "all makt":

"ty allt har han lagt under sina fötter.
När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom.
"
(1Kor 15:27 Bibel2000)

Men är Jesus Kristus din enda ägare?
Citera
2022-03-24, 11:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
En annan sak som du missar är att det inte enbart är män som blir utvalda att styra över jorden, det finns även smorda kvinnor. När män och kvinnor kommer till himlen så kommer dom varken vara män eller kvinnor, utan vara som änglarna, utan kön.

Det är bara på jorden som det existerar män och kvinnor, änglarna är könlösa, även om man använder begreppet "män", även Gud kallas för "han" och "fadern", men Gud har inget kön.

Inte enligt bibeln. De ska alla vara obesudlade judiska män.

Russel lärde ju också att alla svarta ska bli vita efter Harma, dvs de blir av med sin svarta förbannelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in