2022-03-25, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så du menar att Jehova är maktlös sen 1914?

Nej, Jehova är naturligtvis undantagen:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Jag tror jag har förklarat det här för dig tidigare.
Citera
2022-03-25, 02:42
Medlem
Citat:
Googla på “Watchtower racist history”.

Jag förstod vad som skulle komma.
Citera
2022-03-25, 03:07
Medlem
Citat:
Så du tillber en maktlös gud

Gud är inte maktlös, Gud är undantagen.

Citat:
, en gud som gett upp all sin makt och alla sina ägor

Gud har inte gett upp makten, utan gett bort makten, alltså makten över hela skapelsen, han har naturligtvis inte gett bort sin egen makt.

Citat:
men du får inte tillbe eller dyrka din Skapare och Ägare, Jesus Kristus?
(Enligt JV så skapade ju Jehova endast Jesus aka Mikael och sen så skapade Jesus allt det där andra så som jorden, himmeln, havet, växter, djur och människor. Vad är det för en gud som inte gör nånting?)

Fel, jag misstänker att du tänker på att Jesus är enfödd. Som betyder att Jesus är den ende som Gud skapade direkt, utan medverkan av någon annan skapelse. Resten av skapelsen var Jesus med när Gud skapade.

Citat:
Så Jehova gav upp all sin makt och alla sina ägor…till en skapad ängel…?

Gud gav bort all makt I himmel och jord tillfälligt, Jesus kommer senare att ge tillbaka makten:

"Sedan kommer slutet, när han(Kristus) överlämnar riket åt Gud, fadern... när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt."
(1Kor 15:24,28 Bibel2000)

Det här visar också tydligt att treenighetsläran är en falsk lära.
Citera
2022-03-25, 03:11
Medlem
När kommer du att svara på detta:

Citat:
Citat:
Fadern, Sonen och Helig Ande är min Gud.

Så fadern är inte din enda Gud?

"så har vi bara en Gud, fadern" (1Kor 8:6 Bibel2000)
Citera
2022-03-25, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är svårt att dölja en stor...näsa. Russel hade nog lite mindervärdeskomplex in that departement.

Vilket skriftställe tänker du på?
Citera
2022-03-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket skriftställe tänker du på?

Är du ännu ett sysslolöst bidragsberoende fanatisk person som sysselsätter dig med att döma din nästa?
Citera
2022-03-26, 23:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, Jehova är naturligtvis undantagen:

"När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom." (1Kor 15:27 Bibel2000)

Jag tror jag har förklarat det här för dig tidigare.

I Kingdom Interlinear Translation på JW org heter det “Master” i Judas 1:4. Att Jesus Kristus är vår “only Master”. I Matteus 6:24 står det att “no one can slave for two Masters…”

Hur får du ihop det?
Citera
2022-03-26, 23:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
I Kingdom Interlinear Translation på JW org heter det “Master” i Judas 1:4. Att Jesus Kristus är vår “only Master”. I Matteus 6:24 står det att “no one can slave for two Masters…”

Hur får du ihop det?
Det handlar nog om olika betydelser av 'master', den 'mästare' man tjänar eller den 'mästare' man ska lära av.

Matt 23:10
Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus.
Citera
2022-03-27, 00:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur är det enligt JV? Kommer den som är döpt inom JV och som inte är avfällig att få leva, medan den som inte är döpt inom JV eller som har blivit utesluten ur JV inte får leva – efter Jesus återkomst?
Citera
2022-03-27, 06:28
Medlem
Citat:

Hur får du ihop det?

Jag har redan förklarat, Jesus har fått all makt från Gud, så Jesus är herre över allting just nu, så Jesus är den "Master" kristna ska lyda.

Senare, när Jesus lämnar tillbaka all makt, så kommer Gud att vara "Master":

"Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt."
(1Kor 15:28 Bibel2000)

Varför måste jag svara på allt, medan du har undvikit 2 gånger nu den här frågan:

Citat:
Citat:
Fadern, Sonen och Helig Ande är min Gud.
Så fadern är inte din enda Gud?

"så har vi bara en Gud, fadern" (1Kor 8:6 Bibel2000)
Citera
2022-03-27, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur är det enligt JV? Kommer den som är döpt inom JV och som inte är avfällig att få leva, medan den som inte är döpt inom JV eller som har blivit utesluten ur JV inte får leva – efter Jesus återkomst?

Dopet har inget att göra med om man överlever eller inte. Den som överlever eller inte beror på hur Gud genom Jesus dömer människors hjärtan, t.o.m. hedningar som inte ens hört talas om Gud kan överleva om dom har ett gott hjärta:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.
Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
"
(Rom 2:14-16 Bibel2000)
Citera
2022-03-27, 08:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Dopet har inget att göra med om man överlever eller inte. Den som överlever eller inte beror på hur Gud genom Jesus dömer människors hjärtan, t.o.m. hedningar som inte ens hört talas om Gud kan överleva om dom har ett gott hjärta:

"Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen.
Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.
"
(Rom 2:14-16 Bibel2000)
Så även personer som har blivit uteslutna ur JV eller som inte tycker att JV har rätt i allt kan undgå att förgöras i gehenna eller kan komma till himlen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in