2017-01-15, 14:00
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Skitsnack.
Ingen som blir ett vittne vet vad en uteslutning verkligen innebär, allraminst ett barn som låter döpa sig.
Det där är bara floskler vittnen vräker ur sig för att rättfärdiga sitt usla beteende.

Alla vittnena förstår att uteslutning är konskvensen av att synda och inte omvända sig från detta. Och uteslutning ska vara en av dopfrågorna har jag förstått.
Citera
2017-01-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag tycker det mesta stämmer som vittnena tror på. Men tycker dock att tron orsakar mycket dåligt samvete detta får mig att tvivla på om jv är rätt för mig(kanske är jag som begär så mycket av själv än vad jag klarar av), men det som ökar mina tvivel är att det verkar vara ett vanligt problem bland vittnena. Jag menar en del verkar ha mått väldigt psykiskt dåligt av detta. Sanningen borde ju bara vara något uppbyggande och underlätta än bara orsaka fler bekymmer än vad man skulle ha utan sanningen.

men som sagt det övriga stämmer sen att jag tycker det är extremt att undvika kontakt med nån som lämnar jv frivilligt, just för vittnena menar att man har den fria viljan. För jag tycker att det är en skillnad på att bli utesluten för allvarligt brott mot bibelns normer än att inte vilja vara ett jehovas vittne.

Reglerna säger att endast den ska uteslutas som syndar grovt utan att ångra sig.
I praktiken är dock uteslutning väldigt godtyckligt.
Ett ex:
På en kurs för äldste jag gick tog en av kursledarna (en kretstillsyningsman) upp ett fall från en församling där en äldste sagt till en syster att hennes blus borde knäppas ända upp, att hennes urringning kunde få bröder att "snava och falla".
Den unga systern hade då svarat att han inte skulle titta i hennes urringning om han kände så.
"En sån syster mår bara bra av att åka ut nåt halvår och lära sig att inte vara uppkäftig mot äldste. Hon kan uteslutas för upproriskhet" sa kursledaren.
Citera
2017-01-15, 14:07
Medlem
Citat:
Alla vittnena förstår att uteslutning är konskvensen av att synda och inte omvända sig från detta. Och uteslutning ska vara en av dopfrågorna har jag förstått.
Det var inte det jag skrev.
Jag skrev att ingen förstår vad en uteslutning verkligen innebär.
Det är en helt annan sak.
Citera
2017-01-15, 14:16
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Det var inte det jag skrev.
Jag skrev att ingen förstår vad en uteslutning verkligen innebär.
Det är en helt annan sak.

Vad är det då som det innebär som vittnena inte förstår, som ex på kursen du nämnde i annat inlägg?
Senast redigerad av CrazyPriest 2017-01-15 kl. 14:21.
Citera
2017-01-15, 14:31
Medlem
Citat:
Jag tycker det mesta stämmer som vittnena tror på. Men tycker dock att tron orsakar mycket dåligt samvete detta får mig att tvivla på om jv är rätt för mig(kanske är jag som begär så mycket av själv än vad jag klarar av), men det som ökar mina tvivel är att det verkar vara ett vanligt problem bland vittnena. Jag menar en del verkar ha mått väldigt psykiskt dåligt av detta. Sanningen borde ju bara vara något uppbyggande och underlätta än bara orsaka fler bekymmer än vad man skulle ha utan sanningen.

men som sagt det övriga stämmer sen att jag tycker det är extremt att undvika kontakt med nån som lämnar jv frivilligt, just för vittnena menar att man har den fria viljan. För jag tycker att det är en skillnad på att bli utesluten för allvarligt brott mot bibelns normer än att inte vilja vara ett jehovas vittne.

Jag tycker det är spännande att få inblick i hur JV uppfattar sig själva. De här som vi andra skulle kalla för profetior som gjordes om 1914, 1925 m.fl och som senare av vakttornet ursäktades och sedan fick man "nytt ljus", kombinerat med det de skriver i feb 2017 studiematerial att vakttornet inte är inspirerade och så vidare (även om de må ha sagt detta innan). Väcker de inte alarmklockan hos många vittnen? att det skulle kunna vara så att de blivit lurade? För kollar man på många av de avhoppare vars youtube klipp finns, så säger de att de ägnat 25-30 år av sina liv att missionera om att domedagen är nära, och när de sedan fick höra "överlappande generations tanken", så var det droppen. Hur ser ett JV på detta?
Citera
2017-01-15, 14:34
Medlem
Citat:
Vad är det då som det innebär som vittnena inte förstår, som ex på kursen du nämnde i annat inlägg?

Det är oerhört lätt att säga att "alla som blir ett vittne vet att man kan bli utesluten"
Jag troode själv egter årtionden i församlingen att jag visste, men ingen kan vara förberedd på hur det känns när människor man älskar vänder sig om och tittar åt ett annat håll när man kommer i affären, eller plötsligt "kommer på att man måste köpa toapapper" och i en hast sliter med sig sina undrande barn in bland damunderkläderna för att slippa mötas i gången på stormarknaden.
Ingen kan föreställa sig hur det känns när ens föräldrar vägrar hälsa om man möter dem, när man vill hjälpa dem med saker de verkligen behöver hjälp med men de vägrar att svara i telefon eller öppna dörren.
Och ingen kan vara beredd på hur det känns när man inser att det handlar om utpressning: "om inte du kommer tillbaka till församlingen får du inte träffa dina barn/barnbarn/föräldrar"
Det är vedervärdigt.
Man kommer till ett läge då man funderar på om man ska gå tillbaks- inte för att man ångrar nåt utan.för att utpressningen tar så hårt - men kommer fram till att det inte går, att man inte skulle kunna se sig i spegeln någonsin mer eftersom man inte kan stå för den människosyn organistionen representerar.

Det kan ingen föreställa sig.
Citera
2017-01-15, 14:35
Medlem
Citat:
Tycker du verkligen att systern som inte knäppt översta knappen i blusen begått en grov synd?
Citera
2017-01-15, 14:47
Medlem
Citat:
Det är oerhört lätt att säga att "alla som blir ett vittne vet att man kan bli utesluten"
Jag troode själv egter årtionden i församlingen att jag visste, men ingen kan vara förberedd på hur det känns när människor man älskar vänder sig om och tittar åt ett annat håll när man kommer i affären, eller plötsligt "kommer på att man måste köpa toapapper" och i en hast sliter med sig sina undrande barn in bland damunderkläderna för att slippa mötas i gången på stormarknaden.
Ingen kan föreställa sig hur det känns när ens föräldrar vägrar hälsa om man möter dem, när man vill hjälpa dem med saker de verkligen behöver hjälp med men de vägrar att svara i telefon eller öppna dörren.
Och ingen kan vara beredd på hur det känns när man inser att det handlar om utpressning: "om inte du kommer tillbaka till församlingen får du inte träffa dina barn/barnbarn/föräldrar"
Det är vedervärdigt.
Man kommer till ett läge då man funderar på om man ska gå tillbaks- inte för att man ångrar nåt utan.för att utpressningen tar så hårt - men kommer fram till att det inte går, att man inte skulle kunna se sig i spegeln någonsin mer eftersom man inte kan stå för den människosyn organistionen representerar.

Det kan ingen föreställa sig.

Man brukar kalla det för "mobbning" i alla andra sammanhang. Jag förstår att man måste känna sig utfrusen och ledsen, men om det varit jag eller om man hade varit två kompisar som hoppat av. Jag hade kokat av vrede bli behandlad så, och försökt skämma ut vittnena tillbaka och konfrontera deras irrläror med dörrknackning hemma hos dem, dragit med mig 50 pers och gått till rikets sal och "missionerat" för fullt om att de bör lämna Jag menar varför ens låta JV tro de är så jäkla duktiga och "faithful slaves", när det är en massa skitsnack. Se det istället som vi kanske räddar någon genom att konfrontera vittnen.
Citera
2017-01-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Man brukar kalla det för "mobbning" i alla andra sammanhang. Jag förstår att man måste känna sig utfrusen och ledsen, men om det varit jag eller om man hade varit två kompisar som hoppat av. Jag hade kokat av vrede bli behandlad så, och försökt skämma ut vittnena tillbaka och konfrontera deras irrläror med dörrknackning hemma hos dem, dragit med mig 50 pers och gått till rikets sal och "missionerat" för fullt om att de bör lämna Jag menar varför ens låta JV tro de är så jäkla duktiga och "faithful slaves", när det är en massa skitsnack. Se det istället som vi kanske räddar någon genom att konfrontera vittnen.

Det är väl det vi gör här?
Citera
2017-01-15, 16:34
Medlem
Citat:
För att det tar tid kanske att få förtroende för personen att denna verkligen har ändrat sig? De äldste kan inte läsa hjärtan som Jehova! Annars skulle väl det vara helt annorlunda. För det är ju det som är kärnfrågan när det avgörs om personen ska återupptas, om han har ändrat sig. Dessutom om den uteslutne har ändrat sig, så är väl att denne har fått Jehovas förlåtelse huvudsaken och så kommer jehova nog att leda händelseutveckligen så att personen så småningom återupptas tror jag

Enligt vittnen själva är det för att personen ska visa sig ödmjuk. Alltså kunna klara förutmjukelsen av att ingen "ser" dig.
Hur kärleksfullt är det?

Händer sådan mobbing på en arbetsplats, så kan personen få skadestånd. Sen vill jehovas vittnen göra anspråk på att vara kärleksfulla.
Citera
2017-01-15, 18:40
Medlem
Citat:
Sant. Många gör så och det funkar sålänge man kan finna sig i att klä skott för sånt man tycker är fel ( som tex policyn kring pedofiler ). Du kan direkt översätta antalet overksamma till individer som inte vill vara kvar men stannar för att priset för att lämna är för högt.
De människorna befinner sig i andlig fångenskap.

Andlig fångenskap?
Du blir ju bara hemma från metena så vad då "andlig fångenskap"?

Att ta avstånd, det fattar jag inte, det har du ju ingen nytta av.
Citera
2017-01-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
De blir inte inspirerade av gud?
Jag har varit tvungen att läsa texten flera gånger, hjälpte inte, var kommer informationen till helig ande och änglarna ifrån då?

När andra frireligiösa skriver exakt samma sak, så är det demoner som lurar dem.

Hur kan den innersta kretsen lita på änglar, med tanke på att satan var en ängel innan han blev nedslängd på jorden.

Det handlar om ansvarsfrågan Skulle styrande kretsen ha fel en gång tappar organisationen trovärdigheten om de säger sig vara inspirerade.
Sedan kan man ju undra över hur Guds jordiska kommunikationskanal inte är styrd av Gud.....det blir väldigt ologiskt.....och varför har i s f den helige ande lett dem fel i lärofrågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in