Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det fetade;
Nej man kan inte tolka Bibelns allegorier och metaforer precis hur som helst. Allting förklaras i och av Bibeln själv. Att Bibeln skulle kunna "tolkas hur man vill" är ett påstående spritt av ateister, knappast av troende.
Ttsp's inlägg är inte konstiga eller obegripliga för någon bibeltroende, vilket du också kan se i skillnaden på hans diskussioner med troende VS hans diskussioner med ateister.
Man kan diskutera om kristna är förbjudna att bidraga till att upprätta ett rike på jorden innan Kristus kommer eller ej. Frågan blir komplex, och personligen menar jag att detta är tillåtet inom ramen för Jesu befallningar, vilka i huvudrag utgår ifrån vad jag här väljer att kalla "principer";
Led människor genom att vara ett exempel.
Sprid Ordet.
Ju "högre" du är, desto mer av offer kommer att krävas av dig.
Historiskt har vårt ledarskap skiftat i att uppfylla dessa regler. Herdeskap är definitivt vad har makt att leda människor till eller från ljus. En god herde är inte herde för sin egen skull, utan av uppriktig kärlek till sina får.
Vi ser inga sådana herdar inom politiken idag, sällan eller aldrig ens inom svensk kristenhet, även om vissa kommer närmre kraven än andra.
Japp, det har jag fått höra många gånger. Därför tycker ni att ni sitter inne med den yttersta SANNINGEN vilket är inte så lite förmätet.
Det var också med den inställningen ni VISSTE att harmageddon skulle komma 1975 genom denna tolkning/sanning kombinerat med en avancerad matematisk uträkning. Hur många gånger hörde jag inte från vänner och släktingar att "det är så sant som jag sitter här! Det är BEVISAT"
Nu har ni motvilligt fått erkänna att ni hade fel. Och då är det ju givet att man ställer sig frågan: vilka ANDRA saker har ni fel i?
"Sanning" är inte sanning förrän det är empiriskt bevisat. Det ni gör är bara rena spekulationer och luftslott