2022-02-11, 11:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Till skillnad från statsministern så är Sällskapet Vakttornet sektledare. För övrigt kanske du hade en del rätt.
Idag är väl alla religiösa samfund sekter, åtminstone i Sverige? Att alls vara religiös är avvikande.
Citera
2022-02-11, 11:06
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Idag är väl alla religiösa samfund sekter, åtminstone i Sverige? Att alls vara religiös är avvikande.

Det tycker jag inte att alla är. Men Jehovas Vittnen är det defenitvt.
Citera
2022-02-11, 11:12
Medlem
Citat:
En god herde som statsminister skulle ge sin egen sjukvårdsplats åt den lägre som behövde den och hellre dö än låta ett enda av fåren dö i dennes ställe.

Ledarna hos Jehovas vittnen är ödmjuka och omtänksamma, som även städar toaletter. Dom ses och betraktas som medtroende bröder, inte som översittare. Det behövs ledare i en kristen församling, som har ett stort ansvar att ta hand om församlingen:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Det sprids en massa lögner om att ledarna skulle sko sig på medlemmarna t.ex., vilket är skrattretande. Men det är tacksamt att ljuga om eftersom det är svårt att bevisa.

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. " (Matt 5:11 Bibel2000)
Citera
2022-02-11, 11:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ledarna hos Jehovas vittnen är ödmjuka och omtänksamma, som även städar toaletter. Dom ses och betraktas som medtroende bröder, inte som översittare. Det behövs ledare i en kristen församling, som har ett stort ansvar att ta hand om församlingen:

"Lyssna till era ledare och foga er efter dem. De vakar över era själar eftersom de en gång skall avlägga räkenskap. Gör det till en glädje för dem och inte till en tung börda; det skulle inte vara lyckligt för er." (Hebr 13:17 Bibel2000)

Det sprids en massa lögner om att ledarna skulle sko sig på medlemmarna t.ex., vilket är skrattretande. Men det är tacksamt att ljuga om eftersom det är svårt att bevisa.

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. " (Matt 5:11 Bibel2000)
Mhm

Alla ledare för alla samfund är med högsta sannolikhet medvetna om det jag skrev och vill därför visa för fåren att de är ödmjuka.

I slutändan ser jag det inte i praktisk handling, som biskoparna i urkyrkan offrade sig för sina församlingar.
Men herdarna inom JV är inte nödvändigtvis de värsta här vid, och dessutom är det lätt att sitta avsides (som jag gör) och kritisera andra.
Senast redigerad av LadySweden 2022-02-11 kl. 11:30.
Citera
2022-02-11, 11:35
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det fetade;
Nej man kan inte tolka Bibelns allegorier och metaforer precis hur som helst. Allting förklaras i och av Bibeln själv. Att Bibeln skulle kunna "tolkas hur man vill" är ett påstående spritt av ateister, knappast av troende.

Ttsp's inlägg är inte konstiga eller obegripliga för någon bibeltroende, vilket du också kan se i skillnaden på hans diskussioner med troende VS hans diskussioner med ateister.

Man kan diskutera om kristna är förbjudna att bidraga till att upprätta ett rike på jorden innan Kristus kommer eller ej. Frågan blir komplex, och personligen menar jag att detta är tillåtet inom ramen för Jesu befallningar, vilka i huvudrag utgår ifrån vad jag här väljer att kalla "principer";
Led människor genom att vara ett exempel.
Sprid Ordet.
Ju "högre" du är, desto mer av offer kommer att krävas av dig.

Historiskt har vårt ledarskap skiftat i att uppfylla dessa regler. Herdeskap är definitivt vad har makt att leda människor till eller från ljus. En god herde är inte herde för sin egen skull, utan av uppriktig kärlek till sina får.

Vi ser inga sådana herdar inom politiken idag, sällan eller aldrig ens inom svensk kristenhet, även om vissa kommer närmre kraven än andra.
Japp, det har jag fått höra många gånger. Därför tycker ni att ni sitter inne med den yttersta SANNINGEN vilket är inte så lite förmätet.
Det var också med den inställningen ni VISSTE att harmageddon skulle komma 1975 genom denna tolkning/sanning kombinerat med en avancerad matematisk uträkning. Hur många gånger hörde jag inte från vänner och släktingar att "det är så sant som jag sitter här! Det är BEVISAT"

Nu har ni motvilligt fått erkänna att ni hade fel. Och då är det ju givet att man ställer sig frågan: vilka ANDRA saker har ni fel i?

"Sanning" är inte sanning förrän det är empiriskt bevisat. Det ni gör är bara rena spekulationer och luftslott
Citera
2022-02-11, 11:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Japp, det har jag fått höra många gånger. Därför tycker ni att ni sitter inne med den yttersta SANNINGEN vilket är inte så lite förmätet.
Det var också med den inställningen ni VISSTE att harmageddon skulle komma 1975 genom denna tolkning/sanning kombinerat med en avancerad matematisk uträkning. Hur många gånger hörde jag inte från vänner och släktingar att "det är så sant som jag sitter här! Det är BEVISAT"

Nu har ni motvilligt fått erkänna att ni hade fel. Och då är det ju givet att man ställer sig frågan: vilka ANDRA saker har ni fel i?

"Sanning" är inte sanning förrän det är empiriskt bevisat. Det ni gör är bara rena spekulationer och luftslott
Vänligen påvisa var jag påstått någonting av det du hävdar!

Anser du uppriktigt att detta svar på det jag skrev är ett exempel på vem och hur du är?
Citera
2022-02-11, 11:41
Medlem
Citat:
Men herdarna inom JV är inte nödvändigtvis de värsta här vid, och dessutom är det lätt att sitta avsides (som jag gör) och kritisera andra.

Har du träffat och pratat med en äldste hos Jehovas vittnen?
Citera
2022-02-11, 11:42
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Vänligen påvisa var jag påstått någonting av det du hävdar!

Anser du uppriktigt att detta svar på det jag skrev är ett exempel på vem och hur du är?
Först för att kanske reda ut en sak: Är du JV? Om svaret är ja så är det ju EXAKT den inställningen ni har. Det kan du i så fall inte neka till!
Citera
2022-02-11, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Har du träffat och pratat med en äldste hos Jehovas vittnen?
Nej, men högsta ledarskiktet åtminstone uppvisar inte det fulla herdeskapet.
En del av detta är att likt de tidigaste biskoparna själva möta beskyllningar mot församlingen på anklagarnas arena.
Citera
2022-02-11, 11:50
Medlem
Citat:
Nej, men högsta ledarskiktet åtminstone uppvisar inte det fulla herdeskapet.

Hur menar du?
Citera
2022-02-11, 11:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Naturligtvis så måste jag veta det! Annars är det meningslöst att diskutera!
Nej

Du påstod att Bibelns bildspråk kan tolkas hur man vill, och det är felaktigt och vad jag bemötte.

Jag och andra bibeltroende i tråden förstår detta, ateister förstår det sällan. Bibeln förklarar inte sitt eget språk olika beroende på om vi är JV eller ej, och jag förstod helt Ttsps argument utan att vara JV.
Citera
2022-02-11, 11:53
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Inte döpt alltså? Jag är nöjd.
nej, inte döpt.

Jag utgår från att du är JV och jag skulle vilja ställa en annan fråga.
Min mamma lever ännu men är över 90 och jag har ordnat med hennes
församling att när den dagen kommer så tar dom hand om hennes begravning.
Fråga: passar det sig att jag kommer dit vid begravningen fastän jag inte är medlem? Jag skulle
känna mig lite fånig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in