2017-01-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Du borde träffa vittnena personligen.
6. Det är så.

Vad menar du inte stämmer?
Citera
2017-01-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diana1993
Intressant hur lite fakta det var i denna texten. Mycket är nog baserat på dina egna känslor om religionen.

Jag är själv utesluten, av många andra anledningar men jag häpnas av mycket du har skrivit.

Står med sina kärror? Det jag fick lära mig är att det finns många sätt att gå ut och predika. Via brev, telefon, knacka dörr, stå i stan osv. Jag knackade själv dörr, fick ta emot en hel del skit men även intressanta frågor. Jag gick främst och knackade dörr där du kallar för "gettoförorter". Gick alldeles utmärkt. Dem mest hatiska var vanliga svenssons faktiskt. Fick en gång dödshot och då var jag vara 11 år.

Det där med att alla inte tar initiativ och går fram. Det kan ibland vara mycket svårt. Alla är inte födda till "säljare". Men det finns även många som gör det. Du har nog bara haft otur och inte stött på någon.

Och betala för litteratur? Vart har du hört det? Det är ett frivilligt bidrag man ger och jag har inte betalat en enda krona. :-) tvärtom, organisationen hjälpte vår familj när vi var som fattigast.

Hur länge sedan är det du var ett vittne?
Mycket möjligt att det finns vittnen som fortfarande knackar dörr, fast de har aldrig varit hos mig, bott här i 7 år.
Förr knackade vittnena dörr mer och man såg er ofta. Ni är lätta att känna igen.
Förr hade ni ju områden som ni hade ansvaret för att knacka dörr, är det ändrat?

Jag har hund så jag är ute flera gånger varje dag, det är bara 2 gånger som jag mött någon av er i tjänsten.
Annars är det bara vid t ex spårvagnshållplatser, där ni ställt upp era tidskrifter jag sett er. De bara står där och väntar på att någon ska komma fram.

Det är som musten har gått ur vittnena, tidigare verkade ni brinna för er tro, vad har hänt med er.
Citera
2017-01-10, 20:40
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Intressant hur lite fakta det var i denna texten. Mycket är nog baserat på dina egna känslor om religionen.

Jag är själv utesluten, av många andra anledningar men jag häpnas av mycket du har skrivit.

Står med sina kärror? Det jag fick lära mig är att det finns många sätt att gå ut och predika. Via brev, telefon, knacka dörr, stå i stan osv. Jag knackade själv dörr, fick ta emot en hel del skit men även intressanta frågor. Jag gick främst och knackade dörr där du kallar för "gettoförorter". Gick alldeles utmärkt. Dem mest hatiska var vanliga svenssons faktiskt. Fick en gång dödshot och då var jag vara 11 år.

Det där med att alla inte tar initiativ och går fram. Det kan ibland vara mycket svårt. Alla är inte födda till "säljare". Men det finns även många som gör det. Du har nog bara haft otur och inte stött på någon.

Och betala för litteratur? Vart har du hört det? Det är ett frivilligt bidrag man ger och jag har inte betalat en enda krona. :-) tvärtom, organisationen hjälpte vår familj när vi var som fattigast.

Hur länge sen var det du lämnade? Här i USA är det nästan uteslutande "kärrpredikning" som gäller. Fast jag måste säga, besviket, att jag inte har stött på en enda JV-kärra alls i min stad och vi är långt över 100K + här av invånare. Och ingen har knackat på min dörr på många år. Jag har bott i detta hus jag bor i nu sen 2011. De enda som kommer hit regelbundet är mormoner.

Om du lämnade för 10+ år sen så kommer du inte känna igen organisationen alls som den är idag. Inte ens om du lämnade för bara 4-5 år sen. Dom har polerat om ytan , blivit glassigare och vill verka vara mer attraktiva och moderna för de världsliga folket. Inte alls som förut.

Visst finns det nog de som fortfarande telefonvittnar och skriver brev, särskilt hos den äldre generation. Men det är inget som de yngre och fullt friska vittnen gör, det gjorde dom ju inte för 10 år sen heller.

Efter att högsta domstolen i USA på 90-talet bedömde att allt religiöst material som såldes underkastade sig beskattning så började Vakttornet att fasa ut all försäljning och sen år 2000 erbjuds allt material gratis över hela världen. Men det är ändå alltid underförstått hos döpta medlemmar, även hos odöpta studier att man bör donera pengar för all litteratur, även den man tar för att dela ut till världsliga. Jag känner inget vittne som tar litteratur utan att betala, inte ens de som knappt har så det räcker till mat och hyra.
Dessa kärror måste betalas/köpas in av församlingarna vars medlemmar betalar genom donerade pengar. Och de fylls således även på med "gratis" material som betalats med donerade pengar.

Jag är glad för din skull att du fick hjälp när du behövde det. Men jag har svårt att tro att det var organisationen som hjälpte dig finansiellt, dom gör nämligen inte sånt. Det var nog snarare din församling, alltså församlingsmedlemmarna, som gick ihop och hjälpte dig. Du hade tur att vara i en hjälpsam församling där medlemmarna verkligen bryr sig om varandra. Tyvärr är det ju verkligen inte så överallt.

Det jag undrar över är om vittnena idag står på Rinkebytorget, då klimatet där är helt annorlunda än det var för typ 10 år sen. I alla fall så borde det ju vara där som "behovet är som störst" och inte på vita och välbärgade områden på lugna gatan.

Ta reda på hur organisationen fungerar idag, kom se tillbaks hit och bemöt mitt inlägg igen.
Citera
2017-01-10, 20:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Tillägg till ovan inlägg; Styrande kretsenmedlemmen Stephen Lett sa även i den nu berömda Maj 2015 JW Broadcasting som handlade nästan endast om att donera mer pengar till organisationen att "du kan gå hela ditt liv till rikets sal utan att skänka ett enda öre, vi i styrande kretsen kommer aldrig veta vad du gör eller inte gör. Men Jehova vet!!! Det var alltså ett varnande ord att du måste skänka pengar till Guds organisation!

Kan liknas med Ulf Ekman i Livets Ord när han sa från podiet när kollekten gick runt att "kom ihåg att Gud gillar bäst när det prasslar!"
Citera
2017-01-10, 22:13
Medlem
Citat:

På i början på 1980-talet tog vittnena betalt för litteraturen. Inte mycket, 10-20 kronor för en bok och några kronor för vakna och vakttornet. Självkostnadspris. Det var den kostnaden som vittnet betalde för litteraturen de hade med sig i tjänsten.
Sen slutade de med det av någon anledning.
Citera
2017-01-10, 22:22
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
På i början på 1980-talet tog vittnena betalt för litteraturen. Inte mycket, 10-20 kronor för en bok och några kronor för vakna och vakttornet. Självkostnadspris. Det var den kostnaden som vittnet betalde för litteraturen de hade med sig i tjänsten.
Sen slutade de med det av någon anledning.

Och numera är det underförstått att de "donerar" pengar för det material de delar ut och om de får betalt av "publiken" för litteratur så ska de pengarna också skänkas till organisationen. Dubbelt betalt alltså.

Jag kommer även ihåg att min familjemedlem prenumererade på Vakna och Vakttornet vilket var väldigt konstigt eftersom de tog med sig samma tidningar hem från mötena. Det kanske var en intern signal att du var extra seriös om du prenumererade, vem vet. Men jag tror alla döpta och aktiva vittnen gjorde detsamma.
Citera
2017-01-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Jag har lite frågor, som kanske redan besvarats i tråden men inte orkat läsa genom allt.

1. Om en JV-familjs barn behöver en blodtransfusion, så ska det nekas av föräldrarna om jag förstått det rätt ? En JV som jag pratade med sa att det beslutet kan man först ta ställning till när det verkligen händer, vilket jag tolkade som att det inte var givet neka transfusionen.

2. Enligt en filmad föreläsning (kan länka om det efterfrågas) så säger föreläsaren att ingen egentligen vet guds namn och att ordet "Jehova" inte är rätt namn på Gud, hur ställer sig JV till det påståendet?

3. Tänker eller får ens JV tänka självkritiskt till sin tro? Hur är tankarna kring evolutionsteorin och medicinska framsteg, om vi nu enligt JV lever nära domedagen, är då inte medicinska framsteg som botar dödligt sjuka meningslöst enligt JV?

4. Jag har svårt för den oviljan att delta politiskt (rösta, åta sig sådana positioner). Jag menar någon måste ju göra det, och att frisäga sig allt ansvar på så sätt tycker jag är fegt. Det bästa för allas bästa vore ju då om JV istället engagerade sig politiskt, men svaret kommer bli att politik fördärvar ens sinne.

5. Vad är oddsen att en amerikan så långt efter texterna i bibeln skrevs, skulle "knäcka koden" med guds vilja? Guds plan verkar väldigt omständig om han låtit mänskligheten famla i mörker såpass länge, och sen räcker det med att en organisation tolkar om texterna och så är allt löst?

6. Hur ser JV på domstolsväsendet? Respekteras domstolarnas auktoritet? Det finns rykten om att JV tystar ner händelser inom församlingarna som i vanliga samhället hade blivit polisanmälda , och istället utreds av äldsten?

Hoppas någon JV orkar svara mig

Du fick ett mycket bra svar av ujhs. Jag vill bara tillägga till punkt 6 att det som ändrats är att äldste fått anvisning om att de inte automatiskt ska utesluta någon som polisanmäler sexuella övergrepp på barn.
En liten men inte helt oviktig detalj som visar hur synen på polisanmälan är...
Citera
2017-01-10, 23:27
Medlem
Vasectomaters avatar
Vem här håller med mig att JV org/Vakttornet är hypokritiska? Tänkte vi kunde räkna upp lite dubbelsnack.

Vi kan börja med deras dåtida syn på TV-evangelister. Jag citerar från en artikel från Vakttornet 1986, 15 november s. 21; "TV Envangelism - God's way?"
"According to Jesus Christ, the purpose of the Christian ministry was not just to spread the word but to make disciples. He directed his followers to go to people's homes."

Vidare;

"If Jesus laid such emphasis on this method of preaching in order to make disciples, why do many evangelist prefere TV as their medium? The Courier-Mail of Brisbane, Australia, notes that TV evangelists make up to $120 million a year selling salvation. They appear in a blaze of electrified power and glory on 300 TV stations, and are worshipped like pop idols. For all their tactics, these men who claim to manipulate even God, come down in the end to a straight business deal. Send them $10 and they will send you to heaven."

Pdf hittas här; https://drive.google.com/drive/u/0/m...?usp=drive_web

Alltså...for real??? Hahahahaha!
Så dom var alltså medvetna år 1986 att TV predikande, (aka JW Broadcasting) var en money scam, ett effektivt sätt att lura pengar av gudstörstande, naiva människor?? Men idag, sen 2014, har dom "fått nytt ljus" och anser att det är ok när det kommer till dom själva??? Samt att dom tigger ju pengar under sina sändningar! Konstant! "Ge till Jehova! Ge av dina värdesaker och pengar! Vi behöver mer pengar, för vi har mer pengar som går ut än som kommer in. Vi har tom en händig doneringsknapp på vår websida, du kan även ställa in automatisk betalning för varje månad. Ge oss din skatteåterbäring. Testamentera ditt hus, dina smycken och allt som har ett pris till oss!"

Inte undrar på att så många vittnen vaknar upp idag, denna JW Broadcasting har inte vart till deras fördel.

En annan hypokritisk sak värd att nämnas; I Vakttornet 1 Februari, 2013 s. 9 (finns uppe på JV punkt org) finns det en artikel om en kille som växte upp i en mormonfamilj. Hans mål var att bli missionär men när hans JV faster och farbror kom på besök och ville "hjälpa" honom att förstå Bibeln så gav de honom Vakttornslitteratur (så studerar JVn Bibeln...) som hade en artikel om mormonerna som gjorde så att han började undra om religionen och ställde en del kritiska frågor till en mormonmissionär vars svar förundrade honom. Så han kontaktade en mormon-kyrkoledare för att få klarhet;

"I was told that the answers to my questions involved mysteries that one day would become solved as the light became brighter. Disappointed by their explanation, I looked more closely at myself and my reasons for wanting to become a Mormon missionary."

Och surprise, surprise men denna idiot blev så klart ingen mormon utan ett vittne senare. Hur kunde han tycka att "ljuset blir ljusare" låter sjukt när mormonerna använder det som förklaring på sina felaktiga doktriner, men helt ok när vittnena gör detsamma??
Och hur sjutton har JV org ens mage att använda detta när dom kastar skit på andra sekter?? Har dom ingen skam alls? Ser dom inte hur uppenbart hypokritiskt detta är?

Nu vill jag verkligen höra vad ni JV apologists som skriver här säger om detta. Ni måste ju i alla fall erkänna att det är liiite hypokritiskt?
Om ni inte uppmärksammar detta inlägg tar jag det som ett erkännande att "JA, det är väldigt hypokritiskt skrivet av min religion men det är för pinsamt för mig att svara på så jag tänker låtsas som att jag inte sett inlägget."
Senast redigerad av Vasectomater 2017-01-10 kl. 23:36.
Citera
2017-01-10, 23:44
Medlem
Om nu domedagen är nära förestående, varför gör jehovas överhuvudtaget något? Borde de inte bara husera i rikets sal? Varför skaffar de ens barn?

Jag fick bra svar på mina tidigare frågor. Var som jag misstänkte med namnet Jehova. Blir dråpligt ironiskt att en sådan organisation enligt dem själva skriftlärda och kallar sig vittnen till Jehova...har missat Guds riktiga namn och åkallar Gud med fel namn. Pinsam stämning ha ha
Citera
2017-01-11, 00:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Om nu domedagen är nära förestående, varför gör jehovas överhuvudtaget något? Borde de inte bara husera i rikets sal? Varför skaffar de ens barn?

Jag fick bra svar på mina tidigare frågor. Var som jag misstänkte med namnet Jehova. Blir dråpligt ironiskt att en sådan organisation enligt dem själva skriftlärda och kallar sig vittnen till Jehova...har missat Guds riktiga namn och åkallar Gud med fel namn. Pinsam stämning ha ha

För att vara rättvisa så ska det nämnas att sektledaren Geoffrey Jackson erkände i JW Broadcast för Juni 2015 att namnet "Jehovah" inte var det mest sannolika utan det är "Yahweh" som är det. Men de använder sig av "Jehovah" för att det var "mest känt". Så, med andra ord, det är viktigare att använda det mest populära namnet än det mest korrekta. Vilket, som i vanlig ordning när det kommer till JV logik, inte låter klokt någonstans. Särskilt inte när dom betonar gång på gång hur viktigt det är att använda Guds namn och hur dom är de enda som gör just det i hela världen. Om mitt namn nu vore "Anna" så vill jag ju inte kallas för "Panna", särskilt om det är allmänt känt att mitt namn verkligen inte kan vara Panna.

Det mest humana vore ju att -inte- vittna till sina ovetande medmänniskor för om de aldrig har kommit till kunskap om Jehova så kommer de garanterat överleva Harmageddon och få en chans där. Vilket ju blir mycket lättare då man verkligen får bevis på Jehovas existens. Så egentligen så sprider ju vittnena endast dödsdomar till folk när man ser till att mindre än 1% av befolkningen accepterar läran och ännu färre blir vittnen.

Men den riktiga sanningen är ju att detta inte är en Guds organisation. Det är ett vinstdrivande företag som säljer hopp om evigt liv. Det sättet dom vittnar på går ju ut på att hitta fel hos andra religioner och livsstilar, precis som alla politiker gör för att vinna röster. För att folk ska ha en anledning till att lämna den tro och religion de redan har, utan det finns det ju ingen orsak att lämna.
Om Gud nu verkligen hade haft en organisation idag så hade hans främsta mål knappast vart att samla astronomiska summor med pengar endast för att lägga dom på hög och han hade definitivt inte låtit detta gigantiska pedofiliproblem få fortgå så länge som det har gjort hos vittnena.

Jesus sa att det är frukterna som vittnar om kvalitén. Och vi ser ju alla tydligt JV orgs ruttna frukt, det är helt blottat för varje människa att se i hela världen. De vittnen som väljer att vara orgen lydig har inga ursäkter längre, de gör ett medvetet val att stanna i lögnen. Jag skulle påstå att vittnena idag (kanske inte de i u-länder) är de största hycklande lögnarna som existerar.
Senast redigerad av Vasectomater 2017-01-11 kl. 00:41.
Citera
2017-01-11, 00:59
Medlem
Citat:
Var som jag misstänkte med namnet Jehova. Blir dråpligt ironiskt att en sådan organisation enligt dem själva skriftlärda och kallar sig vittnen till Jehova...har missat Guds riktiga namn och åkallar Gud med fel namn. Pinsam stämning ha ha

Guds namn är JHVH.

Vilka vokaler som finns mellan konsonanterna är mindre viktigt, hur man uttalar Guds namn är mindre viktigt. Detta gäller även många andra bibliska namn. Om man vill så kan man säga Jahve, det är Guds namn lika mycket som Jesua/Jehoshua är namnet på Guds son, som i vår tid moderniserats till "Jesus", från grekiska Iesous.

Det grekiska Iesous kommer alltså ursprungligen från hebreiska Jeshua/Jehoshua, som även är samma namn som våran Josua.

Så om man ska vara så noggrann med hur man uttalar olika namn, så ska man börja använda Jeshua eller Jehoshua istället för Jesus. Men en sådan noggrannhet behövs inte, vi vet vem vi menar om vi säger "Jesus", och vi vet vem vi menar om vi säger "Jehova".

Att JHVH är Guds namn är tydligt beskrivet i bibeln:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Det är inte bara Jehovas vittnen som översätter så, Åkesons översättning använder "Jehova" och bl.a. dessa:

"And God said moreover to Moses, Thus shalt thou say unto the children of Israel: Jehovah, the God of your fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, hath sent me unto you. This is my name for ever, and this is my memorial unto all generations."(Exodus 3:15 Darby Translation (DARBY))

And God said moreover unto Moses, Thus shalt thou say unto the children of Israel, Jehovah, the God of your fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, hath sent me unto you: this is my name for ever, and this is my memorial unto all generations.(Exodus 3:15American Standard Version (ASV))

"And God saith again unto Moses, `Thus dost thou say unto the sons of Israel, Jehovah, God of your fathers, God of Abraham, God of Isaac, and God of Jacob, hath sent me unto you; this [is] My name -- to the age, and this My memorial, to generation -- generation."(Exodus 3:15Young's Literal Translation (YLT))
Citera
2017-01-11, 01:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Guds namn är JHVH.

Vilka vokaler som finns mellan konsonanterna är mindre viktigt, hur man uttalar Guds namn är mindre viktigt. Detta gäller även många andra bibliska namn. Om man vill så kan man säga Jahve, det är Guds namn lika mycket som Jesua/Jehoshua är namnet på Guds son, som i vår tid moderniserats till "Jesus", från grekiska Iesous.

Det grekiska Iesous kommer alltså ursprungligen från hebreiska Jeshua/Jehoshua, som även är samma namn som våran Josua.

Så om man ska vara så noggrann med hur man uttalar olika namn, så ska man börja använda Jeshua eller Jehoshua istället för Jesus. Men en sådan noggrannhet behövs inte, vi vet vem vi menar om vi säger "Jesus", och vi vet vem vi menar om vi säger "Jehova".

Att JHVH är Guds namn är tydligt beskrivet i bibeln:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte."(2 Mose 3:15 Bibel2000)

Det är inte bara Jehovas vittnen som översätter så, Åkesons översättning använder "Jehova" och bl.a. dessa:

"And God said moreover to Moses, Thus shalt thou say unto the children of Israel: Jehovah, the God of your fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, hath sent me unto you. This is my name for ever, and this is my memorial unto all generations."(Exodus 3:15 Darby Translation (DARBY))

And God said moreover unto Moses, Thus shalt thou say unto the children of Israel, Jehovah, the God of your fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, hath sent me unto you: this is my name for ever, and this is my memorial unto all generations.(Exodus 3:15American Standard Version (ASV))

"And God saith again unto Moses, `Thus dost thou say unto the sons of Israel, Jehovah, God of your fathers, God of Abraham, God of Isaac, and God of Jacob, hath sent me unto you; this [is] My name -- to the age, and this My memorial, to generation -- generation."(Exodus 3:15Young's Literal Translation (YLT))

2 Moseboken 3:14 så säger Gud till Moses att hans namn är "Jag är" och det är vad Moses ska säga när de frågar vem som sänt ut honom.

2 Moseboken 6:3 "Och jag brukade att visa mig för Abraham, Isak och Jakob som Gud Allsmäktig, men vad mitt namn Jehova beträffar, gjorde jag mig inte känd för dem."

De grekiska skrifterna dokumenterade inte en enda gång att Jesus använde Guds namn Yahweh, han kallade honom för Fader. Vilket är ett tecken på respekt, vördnad och är mer kärleksfullt och intimt än tilltalsnamnet.

De grekiska skrifterna innehåller inte tetragrammet en enda gång, det är nåt som NVÖ har satt dit på eget bevåg och de kommer få betala för det när de ställs till svars inför Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in