Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Personligen tror jag att vi troende kan skada våra barn av ren välvilja, och detta oavsett inriktning i vår tro.
Vi skulle antagligen aldrig få för oss att berätta för små barn ingående om människor som bränns inne i sina hus eller hur någon blev lemlästad i en bilolycka. Samtidigt tycks flertalet religiösa föräldrar prata väldigt tidigt med barn om att Gud kan bli arg, om helvetet, att alla är syndare och dylikt. Barn kan inte sortera sådant, de tar allting vi föräldrar säger väldigt personligt. Värst här vid är kanske stora grupper muslimer och lutheraner.
Saken blir lätt problematisk eftersom vi inte vill ljuga för våra barn. Vi vill ju svara så sanningsenligt vi kan på deras existentiella frågor, men på deras nivå.
Ja, det är svårt att hålla en balans, och speciellt eftersom nyheter, filmer och spel innehåller just människor som bränns inne, lemlästning och våld. Och därför kan man inte uppfostra barn helt oskyldiga, helt skyddade i en ond värld, och helt plötsligt i vuxen ålder utsättas för folk som lurar, ljuger och vill en ont. En bra tanke är att som med sexualundervisning, så kan man försöka ha en som du också menar: "need to know basis", alltså att man inte behöver gå in i detalj om allting på en gång så fort ett barn frågar, dom nöjer sig ofta med ett korrekt men enkelt svar. Men sedan är man tvungen att förbereda barn när det gäller onda människor, t.ex. på internet som t.ex. är ute efter att utnyttja barnen sexuellt, då måste man undervisa dom mer ingående. Man kan inte skydda barnen fullständigt, för då kan det gå illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Våra barn blev faktiskt uppskrämda i skolan sedan de "lärt om kristendomen" där. Vi hade inte pratat om helvetet eller synden med dem. Samtidigt som Gudstro ger barnen en enorm styrka, så är det enligt min mening vettigt att lämna alla djupare religiösa saker där hän tills de är vuxna. Men det är bara min syn på saken.
Jo, fast om ni som föräldrar t.ex. hade förberett barnen på vad helvetet är(jag själv tror inte på helvetet, jag kommer inte ihåg hur du tror) och vad synden är, innan dom hade hört det från andra, så hade dom kanske inte blivit uppskrämda. Ja, det är en balansgång, som jag anser att föräldrar ska ha huvudansvaret för, inte skola eller myndigheter, men myndigheterna vill gärna blanda sig i, och kommer förmodligen i framtiden att försöka begränsa föräldrarna även i detta avseendet. Jag tror att samhället kommer att försöka begränsa religion, t.o.m. förbjuda religion, eller egentligen förbjuda religiösa organisationer, det kan vi se tecken på redan nu t.ex. i Frankrike med deras förbud mot olika religiösa symboler som slöja. Och dom ska kalla sig för frihetens land???
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Både du och jag har ju gått från ateism (om jag minns rätt?) Till Gudstro och vidare i sökande efter att få lära känna Gud.
Ja, det enda jag fick i form av religion var genom skolan och media. Min familj firade Jul, men det handlade knappast om Jesus eller religion, utan att det var en "fin tradition" och "mysigt" o.s.v.
Vad jag vet så var dom flesta i min släkt och vänner icke religiösa, det fanns vissa som hade en viss form av tro antar jag, men det pratade vi aldrig om.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Kanske är det betydligt svårare för dem som föds in i religiösa sammanhang men ändå in i en kultur som den svenska?
Ja, det är mycket svårare för dom som föds in i ett religiöst sammanhang att försöka hantera påverkan utifrån, speciellt för Jehovas vittnen som skiljer sig mycket från samhället. Det finns familjer bland Jv som sköter det bra, och andra familjer som sköter det mindre bra. Det får inte bli för strikt och kontrollerande, samtidigt inte för slapphänt, illustrationen med en fjäder som Jv ger, tycker jag är bra:
Citat:
När föräldrar märker att en son eller dotter längtar efter större självständighet, vad bör de då göra? Denna längtan är lik en fjäder som man håller hopklämd i handen. Om man plötsligt släpper taget om den, flyger den fritt i väg i en riktning som man inte kan förutsäga. Skulle du hålla den hopklämd för länge, blir du själv utmattad, och du försvagar fjädern. Men släpp efter så småningom, under det att du hela tiden har fjädern under kontroll, så blir den kvar på sin rätta plats.
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101978011#h=22
Jag märker att dom flesta som blivit hårda motståndare till Jv, har haft för strikta och hårda föräldrar (sedan tror dom/försöker övertyga andra om att så är alla Jehovas vittnen), jag är övertygad om att föräldrarna inte gjorde det medvetet, utan hade sina barns bästa för ögonen.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Här finns ett flertal barn till JV (om vi får tro dem) som vittnar om mobbning och utanförskap, och idag vet vi genom forskning att barn bildar identitet
mer efter andra barn än till och med efter föräldrarna. Det är dock ett ganska vanligt vittnesmål från kristna barn öht, och jag känner flera som valt kristen friskola för sina barn av den anledningen. Svårt dock för JV, som ofta fryses ut även av kristna.
Våra barn blev hur som helst troende allihop, men alla gick sin egen väg i tron. Det ligger väl i blodet kanske

Ja, dom säger själva att "dom fick upp ögonen för Jv" när dom t.ex. hittade avfällingssidor, eller följde med mindre lämpliga skolkamrater för att röka eller hitta på andra "frigörande" aktiviteter.
Jv skulle kunna starta en egen friskola, men vill inte, eftersom man anser att kristna ska leva i världen, men inte vara en del av världen. Det skulle inte bli bra om Jehovas vittnen skulle isolera sig i speciella skolor och kanske t.o.m. "communities" som vissa religiösa gör, dels skulle man inte förstå världen omkring en så bra, och dels så skulle anklagelser om sekt och hjärntvätt komma som ett brev på posten.