2021-12-09, 22:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ditt svar låter helt ologiskt, men det är alla religioner och grenar

Vad är ologiskt med det? Jehovas Vittnen delar upp sina medlemmar i två kategorier- smorda och övriga. Det är inte ens logik, bara naken fakta.
Citera
2021-12-18, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag har något utav den samma erfarenhet som dig.
Jag har det med att sitta tyst och observera min omgivning i alla möjliga sammanhang i vardagen och jag kände mig aldrig riktigt hemma i den känslostyrda karismatiska rörelsen. Livets Ord influerade många församlingar i Norge (är norrbagge) och jag tog avstånd från det mesta utav det läromässiga svammel som dom höll på med.
Men skillnaden på dig och mig är att jag inte blev ett JV.

Studerade du med Jehovas vittnen, eller gick du bara på möten?

Varför blev du inte ett Jehovas vittne?
Citera
2021-12-18, 10:24
Medlem
Folketstempels avatar
Jehovas Vittnen påminner mycket om den generella konspirationsteorin, Illuminati.
Byter man ut satan mot juden så får man Hitlers världsåskådning.

Citat:
Enligt Jehovas vittnen förvisades Satan och hans demoner från himmelriket ner till jorden 1 oktober 1914,[58] varefter slutstriden mellan Satan och Gud tagit sin början vilket kommer leda fram till Harmageddon (se exempelvis Domedagen). De tror att Satan är härskaren över dagens världsordning,[57] att de mänskliga samhällena är influerade och förledda av Satan och hans demoner och att allt mänskligt lidande beror på det. De tror också att mänsklighetens regeringar kontrolleras av Satan,[59] men att han inte utövar kontroll över varje enskild mänsklig härskare.[60]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen#Satan
Citera
2021-12-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jehovas Vittnen påminner mycket om den generella konspirationsteorin, Illuminati.
Byter man ut satan mot juden så får man Hitlers världsåskådning.

Det Jehovas vittnen lär ut, är från bibeln. Jag känner inte till Illuminati, men dom kom väl på 1700-talet? Långt efter att bibeln hade skrivits, så självklart kan olika rörelser bli inspirerade av bibeln, men frågan är om dom följer bibeln fullt ut, så som Jehovas vittnen gör.

Jag påstår att det inte finns någon rörelse som följer bibeln så noggrant som Jehovas vittnen, det är också orsaken till att både dom första kristna och Jehovas vittnen blivit förföljde och t.ex. blivit kallade för sekter:

"Vi har funnit att den här mannen är en smitthärd som sprider oro bland judarna på alla håll i världen och att han är ledare för nasareernas sekt." (Apg 24:5 Bibel2000)

"vi vill gärna höra av dig själv vad du har för åsikter. Om den här sekten vet vi ju att den möter motstånd överallt.«" (Apg 28:22 Bibel2000)

"jag erkänner att jag följer Vägen, som de kallar för en sekt, och att jag på det sättet tjänar våra fäders Gud, samtidigt som jag tror på allt som lagen säger och allt som står skrivet hos profeterna. " (Apg 24:14 Bibel2000)

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er. " (Joh 15:18-20 Bibel2000)
Citera
2021-12-18, 10:54
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det Jehovas vittnen lär ut, är från bibeln. Jag känner inte till Illuminati, men dom kom väl på 1700-talet?
Oroa dig inte för det, jag kunde skrivit NWO i stället. Den onda världsregeringen som beroende på teori styrs av judarna, rymdödlor, jesuiter eller som ni Satan.

Var i Bibeln står det att Satan kastades ut från himlen av Gud 1914?
Citera
2021-12-18, 11:10
Medlem
Citat:
Oroa dig inte för det, jag kunde skrivit NWO i stället. Den onda världsregeringen som beroende på teori styrs av judarna, rymdödlor, jesuiter eller som ni Satan.

Enligt bibeln är världen mer eller mindre påverkade av Satan och hans anhängare:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Men människan har en egen vilja, och kan motstå Satans påverkan, men det är han som har makten över jorden just nu.

Citat:
Var i Bibeln står det att Satan kastades ut från himlen av Gud 1914?

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom... Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«" (Upp 12:9,12 Bibel2000)

Att detta skedde i vår tid, och närmare bestämt 1914 kan man få en uppfattning om genom att läsa många ställen i bibeln. Att Satans "stora raseri" påverkat hela jorden i vår tid är ganska lätt att föreställa sig med tanke på 1:a och 2:a världskriget och allt som skett efter det.

Detta är den "sista tiden" som bibeln pratar om, där många skulle vända sig emot Gud och hans lagar:

"Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. " (Matt 24:12 Bibel2000)

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Det finns mycket mer, även hur man kan se att just 1914 är ett avgörande år, men jag undrar om jag ska ägna min tid åt att bevisa det?
Citera
2021-12-18, 11:28
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:

Det finns mycket mer, även hur man kan se att just 1914 är ett avgörande år, men jag undrar om jag ska ägna min tid åt att bevisa det?
Det hör till ert missionsarbete. Du når många fler här på Flashback än du når via dörrknackning.

Bodde alltså Satan tillsammans med Gud i hans rike ända tills 1914?
Jesus säger i (Luk 10:18) att Satan föll långt innan 1914.
Citera
2021-12-18, 12:10
Medlem
Citat:
Det hör till ert missionsarbete. Du når många fler här på Flashback än du når via dörrknackning.

Ja, fast samtidigt säger bibeln:

"Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er." (Matt 7:6 Bibel2000)

Jag tror det är mest udda personer som samlas på FB, och tjafsar och trollar till höger och vänster. Och vill propagera för deras syn på livet och inte är intresserade av att lyssna på andra och försöka se från andra synvinklar.

Så det är ganska meningslöst att vittna här, jag är mest här för att jag kan diskutera och gå in på djupet med olika saker, och prova min tro, vilket man ofta inte kan i verkliga livet, utan där måste man ta det försiktigt med människor. Jag är en person som vill gå in på djupet på en gång, och det kan man göra här, fastän det inte är många som lyssnar. Jag blir i alla fall till ett vittnesbörd, och det är främst för mig själv som jag är här.

Citat:
Bodde alltså Satan tillsammans med Gud i hans rike ända tills 1914?

Satan hade tillgång till himlen och kunde närma sig Gud och andra andeskapelser/Guds söner fram tills dess, t.ex. kan man se det i berättelsen om Job:

"En dag när gudasönerna trädde fram inför Herren var också Anklagaren(Hebr Satán) med bland dem. " (Job 1:6 Bibel2000)

Citat:
Jesus säger i (Luk 10:18) att Satan föll långt innan 1914.

Jag tror inte att Johannes motsade Jesus när han skrev Uppenbarelseboken långt efter Jesu död. När Johannes skrev Uppenbarelsen så handlade det om framtiden:

"Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart skall ske" (Upp 1:1 Bibel2000)

Jesus säger detta efter att lärjungarna sade "till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.", så Jesus profeterar om framtiden när han svarar: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt."
Citera
2021-12-18, 12:34
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Jag tror inte att Johannes motsade Jesus när han skrev Uppenbarelseboken långt efter Jesu död. När Johannes skrev Uppenbarelsen så handlade det om framtiden:

"Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart skall ske" (Upp 1:1 Bibel2000)

Jesus säger detta efter att lärjungarna sade "till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.", så Jesus profeterar om framtiden när han svarar: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt."
Det kallas för Bibeltolkning, att läsa ur de verser som styrker ett påstående.
Du klarade tyvärr inte ens det, du gjorde en fultolkning av Bibeln med reservationen "jag tror".

Jag varken trollar eller driver med din religion, jag försökte föra en diskussion av religionshistoriskt intresse men jag blev besviken av att citat "Jag påstår att det inte finns någon rörelse som följer bibeln så noggrant som Jehovas vittnen" slutcitat, inte höll ens när du fick en liten enkel kuggfråga som jag trodde du skulle klara av.
God jul önskar jag till alla Jehovas Vittnen

Jul kan ni nu börja fira eftersom Bibeln inte styrker er tolkning av kristendomen.
Att skarva och fultolka om det ena, gör att ni även kan skarva med att tex fira julafton.
Citera
2021-12-18, 13:05
Medlem
Citat:
Det kallas för Bibeltolkning, att läsa ur de verser som styrker ett påstående.
Du klarade tyvärr inte ens det, du gjorde en fultolkning av Bibeln med reservationen "jag tror".

Jag varken trollar eller driver med din religion, jag försökte föra en diskussion av religionshistoriskt intresse men jag blev besviken av att citat "Jag påstår att det inte finns någon rörelse som följer bibeln så noggrant som Jehovas vittnen" slutcitat, inte höll ens när du fick en liten enkel kuggfråga som jag trodde du skulle klara av.
God jul önskar jag till alla Jehovas Vittnen

Jul kan ni nu börja fira eftersom Bibeln inte styrker er tolkning av kristendomen.
Att skarva och fultolka om det ena, gör att ni även kan skarva med att tex fira julafton.

Ok, du menar alltså att Johannes motsäger Jesus?
Citera
2021-12-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ok, du menar alltså att Johannes motsäger Jesus?

Nu blir jag på allvar chockerad. Skulle det stå något tvetydigt i bibeln????
Citera
2021-12-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ja, fast samtidigt säger bibeln:

"Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er." (Matt 7:6 Bibel2000)

Jag tror det är mest udda personer som samlas på FB,
Så det är ganska meningslöst att vittna här,

Jag blir i alla fall till ett vittnesbörd, och det är främst för mig själv som jag är här.

"

Vilket kärleksfullt och härligt vittnesbörd ifrån er fantastiskt fina bok som ni använder för att rättfärdiga er elitistiska lära.
Jag är glad du är tillbaks Titties, jag ska försöka hålla mig ifrån riktiga personangrepp, trots att er bok benämner mig som ett svin.
Må Guds kärlek vara med dig ! (Rätt Guds kärlek alltså. Inte någon av de andra 1999 gudarna som också bevisar sin existens med skrifterna som JV kallar sina egna) Halleluja för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in