Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, så funkar det inte.
Man blir inte utesluten om man bara "trillar", man blir utesluten när personen "inte vill lyssna" så som Jesus sade, alltså att personen väljer att göra det onda medvetet och med berått mod.
Fast jag har läst både om folk som blivit sexuellt utnyttjade och som bedömts ha gjort "för lite" motstånd, eller om vissa som blivit ertappade i utomäktenskapliga relationer som visserligen ångrar sig först när dom blivit upptäckta, men hur fasen kan man bestämma om någon känner ånger eller inte ville, när en uteslutning kan få så ödesdigra konsekvenser.
Vi människor ser som sagt inte allt, det känns helt enkelt inte alls bibliskt att ett gäng män som säkert har sina egna hemligheter, ska bestämma om man ska få kicken eller ej, det är ju Guds förlåtelse man vill åt, inte uteslutningsgruppens.
Jag har också läst om andra som i all mänsklighet och förtroende erkänt öppet inför församlingens styrande att dom haft tvivel gällande de högst uppsatta i organisationen, eller kring lärofrågor, nästan automatiskt får dessa "apostate" stämpel och blir utkörda precis som om dom vore en tickande bomb som ingen vågar ta i, istället för att få hjälp med sina tvivel.
Jag tror JV är väldigt fel ute med denna uteslutning och använder det helt fel, som en slags utpressningsmetod.
Jag är i övrigt helt med på att en församling ska ha en metod att hållas ren men inte med utpressning eller mobbing.