Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka menar du ska kungarna i himlen styra över, om inte människor på jorden?

Det är tydligt i bibeln att det existerar ett himmelskt och ett jordiskt hopp.

Fast finns det ingen att styra över i himlen?
Citera
2020-12-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Fast finns det ingen att styra över i himlen?

Jo, det finns det också, men himlens kungarike skapades för att ordna till det på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2020-12-12, 18:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vilka menar du ska kungarna i himlen styra över, om inte människor på jorden?

Det är tydligt i bibeln att det existerar ett himmelskt och ett jordiskt hopp.

Min poäng är, som jag skrev tidigare, att bara JV har gjort den tolkningen, inte dem som den Bibel jag citerade från riktar sig till. Översättningen i "Nya Levande Bibeln" är ju inte riktad till medlemmar inom JV, eller hur? Ni har ju "Nya världens översättning".

Hur som helst så förklarade du inte alls varför man inte borde använda "himmelriket" som översättning när den grekiska texten uttryckligen säger så. Genom att inte använda "himmelriket" i översättningen så lämnar man det hela öppet för feltolkningar, vilket jag visade exempel på genom två sådana möjliga feltolkningar då man kan tolka det som att det skulle syfta på ett världsligt "Guds eget folk".

Nya världens översättning använder ju uttrycket "himmelriket tillhör dem". Då är det väl inget fel med att skriva så, och om det inte är fel, så vilken anledning skulle det då över huvud taget kunna finnas för att skriva annorlunda? Varför skulle vara bättre att istället skriva "Guds eget folk"?
Citera
2020-12-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Min poäng är, som jag skrev tidigare, att bara JV har gjort den tolkningen, inte dem som den Bibel jag citerade från riktar sig till. Översättningen i "Nya Levande Bibeln" är ju inte riktad till medlemmar inom JV, eller hur? Ni har ju "Nya världens översättning".

Hur som helst så förklarade du inte alls varför man inte borde använda "himmelriket" som översättning när den grekiska texten uttryckligen säger så. Genom att inte använda "himmelriket" i översättningen så lämnar man det hela öppet för feltolkningar, vilket jag visade exempel på genom två sådana möjliga feltolkningar då man kan tolka det som att det skulle syfta på ett världsligt "Guds eget folk".

Nya världens översättning använder ju uttrycket "himmelriket tillhör dem". Då är det väl inget fel med att skriva så, och om det inte är fel, så vilken anledning skulle det då över huvud taget kunna finnas för att skriva annorlunda? Varför skulle vara bättre att istället skriva "Guds eget folk"?

Jag har inte påstått att man "inte borde använda himmelriket". Jag menar att när bibeln pratar om himmelriket, så kommer himmelriket även människorna till del. Speciellt eftersom Daniel pratar om att himmelriket ska krossa alla mänskliga riken på jorden, förstår du nu?

Dom som ska få del av himmelriket finns både i himlen och på jorden:

"Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen." (Matt 6:10 Bibel2000)
Citera
2020-12-13, 21:18
Medlem
Citat:
Det är en stor risk att det ryker igen, Det handlar inte om "yttrandefrihet på riktigt" men om en person vill göra det onda, som inte vill ändra sig, som INTE vill omvända sig, t.ex. en person som VILL begå övergrepp mot barn, finns det då några andra alternativ för den kristna församlingen, än att ta avstånd från personen? Även om personen straffats av samhället genom att skickas in i fängelset??? Det står inte att kristna ska straffa kriminella själva, tvärtom: (Rom 12:19). När personen kommer ut ur fängelset och ändå vill fortsätta att vara ond, vad har den kristna församlingen för andra alternativ än att ta avstånd från personen?

Vill man verkligen umgås med en person som vill vara en brottsling, som vill vara ond? Paulus förklarar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn,

när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 1:5-13 Bibel200)

"Kristna, gör er av med den som är ond." är väl ganska tydligt vad det handlar om?

Vad säger Jesus i den här frågan:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Det är fakta att judar inte umgicks med hedningar och tullindrivare.

Och vad säger en av Jesu närmaste, Johannes:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 1:9-11 Bibel2000)

Så det är tydligt, om man nu vill följa bibeln, så ska man inte umgås med förhärdade kriminella som fortsätter att begå onda handlingar, utan dom ska uteslutas från församlingsgemenskapen.
Däremot är en utesluten alltid välkommen att lyssna till Guds ord på möten, och kanske personen ångrar och omvänder sig, och då är personen välkommen tillbaka som en förlorad son (Luk 15:11-24)

Mycket av det du skriver låter rätt resonemangsmässigt och berör helt klart temat, men så tydliga eller detaljerade instruktioner kring detta så att man kan bygga upp en lära kring det, som kan vara riktigt farlig om det finns depression eller sjukdomar med i bilden, det tycker jag är vansinne.

Jag köper att det skulle kunna handla om att inte ha någon andlig gemenskap när det gäller familjemedlemmar, att judar inte hade något samröre med tullindrivare eller hedningar och att fadern till den förlorade sonen inte hade någon kontakt med sonen då denne var ute och svirade land och rike runt från horhus till horhus (om så var fallet, vet ej), men tog emot sonen då denne ångrade sig och ville lämna det dåliga livet bakom sig.

Men att trilla dit med handen i kakburken och behöva bli betraktad som död av sin familj som inte ens får svara i telefon när du ringer, för att man har någon slags obalans i sitt liv eller tvivel om sin livskurs, som får ha kontakt med dig först när en grupp församlingsledare har bestämt att det är tillåtet. Jag kan inte förstå hur detta ska vara en kärleksfull motivering, jag ser det snarare som straff eller utpressning, det är säkert effektivt.

Det är så jag förstått att det fungerar, jag såg nyligen en video där den uteslutne ringde till sina föräldrar som duckade samtalen...
Citera
2020-12-13, 21:50
Medlem
Citat:
Mycket av det du skriver låter rätt resonemangsmässigt och berör helt klart temat, men så tydliga eller detaljerade instruktioner kring detta så att man kan bygga upp en lära kring det, som kan vara riktigt farlig om det finns depression eller sjukdomar med i bilden, det tycker jag är vansinne.

Jag köper att det skulle kunna handla om att inte ha någon andlig gemenskap när det gäller familjemedlemmar, att judar inte hade något samröre med tullindrivare eller hedningar och att fadern till den förlorade sonen inte hade någon kontakt med sonen då denne var ute och svirade land och rike runt från horhus till horhus (om så var fallet, vet ej), men tog emot sonen då denne ångrade sig och ville lämna det dåliga livet bakom sig.

Men att trilla dit med handen i kakburken och behöva bli betraktad som död av sin familj som inte ens får svara i telefon när du ringer, för att man har någon slags obalans i sitt liv eller tvivel om sin livskurs, som får ha kontakt med dig först när en grupp församlingsledare har bestämt att det är tillåtet. Jag kan inte förstå hur detta ska vara en kärleksfull motivering, jag ser det snarare som straff eller utpressning, det är säkert effektivt.

Det är så jag förstått att det fungerar, jag såg nyligen en video där den uteslutne ringde till sina föräldrar som duckade samtalen...

Nej, så funkar det inte.

Man blir inte utesluten om man bara "trillar", man blir utesluten när personen "inte vill lyssna" så som Jesus sade, alltså att personen väljer att göra det onda medvetet och med berått mod.
Citera
2020-12-13, 22:19
Medlem
Citat:
Nej, så funkar det inte.

Man blir inte utesluten om man bara "trillar", man blir utesluten när personen "inte vill lyssna" så som Jesus sade, alltså att personen väljer att göra det onda medvetet och med berått mod.

Fast jag har läst både om folk som blivit sexuellt utnyttjade och som bedömts ha gjort "för lite" motstånd, eller om vissa som blivit ertappade i utomäktenskapliga relationer som visserligen ångrar sig först när dom blivit upptäckta, men hur fasen kan man bestämma om någon känner ånger eller inte ville, när en uteslutning kan få så ödesdigra konsekvenser.
Vi människor ser som sagt inte allt, det känns helt enkelt inte alls bibliskt att ett gäng män som säkert har sina egna hemligheter, ska bestämma om man ska få kicken eller ej, det är ju Guds förlåtelse man vill åt, inte uteslutningsgruppens.

Jag har också läst om andra som i all mänsklighet och förtroende erkänt öppet inför församlingens styrande att dom haft tvivel gällande de högst uppsatta i organisationen, eller kring lärofrågor, nästan automatiskt får dessa "apostate" stämpel och blir utkörda precis som om dom vore en tickande bomb som ingen vågar ta i, istället för att få hjälp med sina tvivel.

Jag tror JV är väldigt fel ute med denna uteslutning och använder det helt fel, som en slags utpressningsmetod.

Jag är i övrigt helt med på att en församling ska ha en metod att hållas ren men inte med utpressning eller mobbing.
Citera
2020-12-13, 22:37
Medlem
Citat:
Jag förstår om du inte vill eller kan bemöta detta, faktum är att jag inte sett ett försök till detta ännu.
Därav är det väldigt svårt att få se båda sidor av myntet.

Om du är genuint intresserad av att undersöka båda sidor av myntet, så har du all möjlighet att kontakta Jehovas vittnen.
Citera
2020-12-13, 22:42
Medlem
Citat:
Om du är genuint intresserad av att undersöka båda sidor av myntet, så har du all möjlighet att kontakta Jehovas vittnen.

Det ska jag göra, även om jag haft kontakt med ett par stycken online, dom hänvisar en oftast vidare till hemsida så får man försöka hitta svaret själv, dock så är det ganska mjuka ämnen som avhandlas.

Jag minns ett tillfälle då jag ställde frågor när dom stod vid sina reklamställ på sergels torg, även där blev jag hänvisad till hemsidan...
Citera
2020-12-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag hade missat helt att du är ex-JV. Var du konvertit eller uppväxt som JV? Vad fick dig att lämna dem?

Mer eller mindre uppvuxen, min morsa blev rekryterad/konverterad när jag var 7 år.
Citera
2020-12-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ja du har hört mycket tydligen.

Men vilket är sant? Kan ett JV ha starka tvivel och uttrycka dessa utan att drabbas av negativa konsekvenser? Kan ett JV öppet säga att han/hon anser att yrande kretsen är en samling insiktslösa nollor utan att riskera att förlora kontakten med familj och vänner?
Citera
2020-12-14, 19:59
Medlem
Citat:
Det är inte trevligt att prata med någon som har förutfattade meningar och redan har bestämt sig för hur verkligheten ser ut.

Jag har tidigare ägnat massor med tid åt sådana människor, men det är slöseri med tid, så nu ägnar jag bara tid med folk som är vettiga på FB.

Varför tror du att många tycker att det är frustrerande att inte få ett rakt och ärligt svar, utan att bli hänvisad till en websida?

Men, hur står det till egentligen? Kan en person som blivit sexuellt utnyttjad inom JV lämna organisationen utan att förlora kontakt med släkt och vänner? Ge oss ett rakt och ärligt svar!

Vi kan titta på ett rättsligt förhör angående detta: https://youtu.be/L_6SYNPwQ6o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in