2022-03-24, 02:38
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fel! Det var Russell som grundade Jehovas vittnen, att man ändrade namnet har inget med Russell eller Rutherford att göra, utan har med vad bibeln säger:

" Men ni är mina vittnen, säger Herren(JHVH)"(Jes 43:10 Bibel2000)

Russell och Rutherford var noggranna med att följa bibeln, och när man förstod bibeln bättre, så ändrade man sig.

Är DU noggrann med att följa bibelns ord? Judas 1:4 “Det har nämligen smugit sig in några bland er som enligt Skrifterna sedan länge är bestämda att bli dömda. De är ogudaktiga, och de använder vår Guds generösa omtanke som ursäkt för skamlöst uppförande och förnekar vår ende ägare och Herre, Jesus Kristus. (NVÖ)

Är Jesus Kristus DIN enda ägare och Herre? Nå?
Citera
2022-03-24, 02:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Fel! organisationen splittrades inte, utan vissa bröt sig ur/avföll och ville följa människan Russells läror istället för att följa bibelns läror. Rutherford däremot ville följa bibelns läror, så som Russell hade gjort, och därför ändrade på saker och ting för att komma närmare bibeln, vissa som höjde upp Russell till skyarna, och i princip tillbad Russell som en gud, tyckte inte om detta, och därför bildade en egen utbrytarorganisation, som inte utvecklades så som Jehovas vittnen har utvecklats över hela jorden.

Fast du vill ju också följa Russells lära genom att tro att Jesus Kristus kom tillbaka, osynlig så klart, år 1914 och valde ut Bibelforskarna som sitt folk. Och detta årtal kom han fram till genom att syssla med ockult pyramidologi. Och du läser väl fortfarande Vakttornet, även fast det är typ endast ett nummer per år numera (?) Vem var det som grundade tidningen?
Citera
2022-03-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag tycker dina invändningar här ganska konstiga.

Ja, det är möjligt att doktrinen menar att man upphör att vara människa om man tar sig till paradiset, så insatt är jag inte, men allt jag menade var att 144000 människor väljs ut till att bli en del av en regering i ett paradis. Det är ju vad JV säger, inte sant?

Ja, det är korrekt, men när du säger "på bara 144000 man" så låter det som en styrka på marken, alltså män/människor på 144.000.

Citat:
Personen jag svarade sa att Russell hade ett intresse av frimurare, och vad vet jag om det, det må så vara. Ingen av oss har sagt något om huruvida han var någon (vad jag sett, jag har åtminstone definitivt aldrig sagt något sånt).

"Må så vara" har betydelsen att det kan vara så, jag hittar inget annat än översättning till engelska:

Citat:
Det må så vara, men tidpunkter är någonting som alltid kan och alltid kommer att diskuteras.

Maybe so, but timing is something that always can and will be debated.
https://sv.bab.la/lexikon/svensk-eng...5-s%C3%A5-vara

Citat:
Jag förstår inte skillnaden på att en organisation splittras och att vissa bryter sig ur en organisation och skapar nya grenar. Kan du förklara på vilket sätt du menar att jag har fel?

Guds organisation har varit intakt ända sedan starten, att vissa väljer att lämna gör inte att organisationen splittras, utan i så fall luttras.

Det du kallar för "nya grenar" har inget med Guds organisation att göra, lika lite som att Katolska kyrkan hade något med dom första kristna att göra, när Katolska kyrkan bildades av grupper som påstod sig vara kristna, men som hade avfallit.

Dom som gick ifrån dom första kristnas läror, och därmed även ifrån Jesu läror är inte längre kristna, utan i så fall antikristna:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.
De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss.
" (1Joh 2:18-19 Bibel2000)

Det var alltså inte så att dom första kristna splittrades och bildade "nya grenar" av kristendomen, utan vissa avföll från kristendomen och bildade religiösa grupper som inte längre var kristna. Dom var bara till namnet kristna, t.ex. följde dom inte längre Jesu budskap om att "vända andra kinden till", och "älska era fiender", utan krigade och dödade andra i Jesu namn bland annat i korstågen, något som är helt emot Jesu läror, och att vara kristen.

Citat:
Nej jag tror inte det finns en sådan lista, det är just därför jag använde citationstecken.

Du använde inte citationstecken för "lista", utan för "förbjuden":

Citat:
En del av Russels böcker ingår på listan över "förbjuden" litteratur till och med, så de skiljer sig på vissa punkter ganska mycket.

Det existerar inte ens "en lista" med citationstecken.

Blev du döpt hos Jehovas vittnen? Du verkar inte ha riktigt koll på saker och ting.
Citera
2022-03-24, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Är läran om 1914 ändrad?

Ja i bemärkelsen att man trodde att allting skulle ske 1914, man trodde att även harmageddon skulle komma. Men det som t.ex. inte har ändrats, är att hedningarnas tid tog slut 1914, det förstod man årtionden innan.
Guds kungarike kan inte trampas av hedningarna längre, eftersom kungariket är nu i himlen och Jesus började regera som kung och kastade ut Satan och hans anhängare från himlen, detta har inneburit svårigheter på hela jorden ända sedan 1:a världskriget:

"ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.«" (Upp 12:12 Bibel2000)

Man förstod efteråt att slutet för hedningarnas tid innebar början på ändens tid, den svåra tiden innan Gud, genom Jesus, ingriper på jorden i harmageddon:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2022-03-24, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Är DU noggrann med att följa bibelns ord? Judas 1:4 “Det har nämligen smugit sig in några bland er som enligt Skrifterna sedan länge är bestämda att bli dömda. De är ogudaktiga, och de använder vår Guds generösa omtanke som ursäkt för skamlöst uppförande och förnekar vår ende ägare och Herre, Jesus Kristus. (NVÖ)

Är Jesus Kristus DIN enda ägare och Herre? Nå?

Ja, Jesus är min enda herre, och Jehova är min enda Gud:

"så har vi bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1Kor 8:6 Bibel2000)

Endast Jesus är herre eftersom Gud har överlämnat all makt i himlen och på jorden till Jesus:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Fast Gud är naturligtvis undantagen när det gäller "all makt":

"ty allt har han lagt under sina fötter.
När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom.
"
(1Kor 15:27 Bibel2000)
Citera
2022-03-24, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Fast du vill ju också följa Russells lära genom att tro att Jesus Kristus kom tillbaka, osynlig så klart, år 1914 och valde ut Bibelforskarna som sitt folk. Och detta årtal kom han fram till genom att syssla med ockult pyramidologi. Och du läser väl fortfarande Vakttornet, även fast det är typ endast ett nummer per år numera (?) Vem var det som grundade tidningen?

Russell hade inte fel i allting, och han hade inte rätt i allting, han var helt enkelt en vanlig människa, så som alla Jehovas vittnen är.

Dom som bröt sig ur när Rutherford ville gå vidare med att komma närmare bibeln, höll Russell som högre än bibeln. Russell var inte på det sättet, om det hade varit det omvända, så hade Russell inte följt avfällingarna, utan hade fortsatt att undersöka bibeln och hade fortsatt luttra sin tro och övertygelse, och hade med stor sannolikhet gått samma väg som Rutherford gick, detta eftersom det var sanningen, båda var sanningssökare.

Dom som avfaller har oftast själviska avsikter, och håller inte sanningen om vår tillvaro så högt. Det fanns dom som sökte efter makt, inte efter sammanhållning, och därför försökte ta över makten, men dom lyckades inte.
Citera
2022-03-24, 06:45
Medlem
Citat:
Ja, det är möjligt att doktrinen menar att man upphör att vara människa om man tar sig till paradiset, så insatt är jag inte, men allt jag menade var att 144000 människor väljs ut till att bli en del av en regering i ett paradis. Det är ju vad JV säger, inte sant?

Jag missade lite vad du sade, man upphör inte att vara människa om man tar sig till paradiset, tvärtom så är man då en människa, eftersom paradiset är på jorden, inte i himlen.

Dom 144.000 kommer att styra över jorden/paradiset från himlen, dom kommer själva alltså inte till paradiset. Och då är dom inte längre människor, utan andevarelser på samma sätt som änglar är andevarelser. Men dom har utvalts från människor på jorden, från alla slags nationaliteter från över hela jorden.

Nu är jag väldigt säker på att du inte blivit döpt, för det här är baskunskaper. Då är det inte så bra att du säger att du har varit medlem (eller hur du nu sade) det är bättre att du säger att vuxit upp bland Jehovas vittnen eller liknande.
Citera
2022-03-24, 07:07
Medlem
Citat:
Det styrelseskick de vill ha är en teokrati med en liten smidig regeringen på bara 144000 man, inget annat är legitimt.

En annan sak som du missar är att det inte enbart är män som blir utvalda att styra över jorden, det finns även smorda kvinnor. När män och kvinnor kommer till himlen så kommer dom varken vara män eller kvinnor, utan vara som änglarna, utan kön.

Det är bara på jorden som det existerar män och kvinnor, änglarna är könlösa, även om man använder begreppet "män", även Gud kallas för "han" och "fadern", men Gud har inget kön.
Citera
2022-03-24, 07:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ja, det är korrekt, men när du säger "på bara 144000 man" så låter det som en styrka på marken, alltså män/människor på 144.000.

"Må så vara" har betydelsen att det kan vara så, jag hittar inget annat än översättning till engelska:

Guds organisation har varit intakt ända sedan starten, att vissa väljer att lämna gör inte att organisationen splittras, utan i så fall luttras.

Det du kallar för "nya grenar" har inget med Guds organisation att göra, lika lite som att Katolska kyrkan hade något med dom första kristna att göra, när Katolska kyrkan bildades av grupper som påstod sig vara kristna, men som hade avfallit.

Dom som gick ifrån dom första kristnas läror, och därmed även ifrån Jesu läror är inte längre kristna, utan i så fall antikristna:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.
De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss.

Det var alltså inte så att dom första kristna splittrades och bildade "nya grenar" av kristendomen, utan vissa avföll från kristendomen och bildade religiösa grupper som inte längre var kristna. Dom var bara till namnet kristna, t.ex. följde dom inte längre Jesu budskap om att "vända andra kinden till", och "älska era fiender", utan krigade och dödade andra i Jesu namn bland annat i korstågen, något som är helt emot Jesu läror, och att vara kristen.

Blev du döpt hos Jehovas vittnen? Du verkar inte ha riktigt koll på saker och ting.

Lyckligtvis hann jag inte döpa mig nej, så jag blev aldrig utesluten och kan fortfarande umgås med min far.

Du missar fortfarande att när jag säger "må så vara" så syftar jag på det jag svarar på, dvs att Russel kan ha varit intresserad av frimurare och pyramider. Att möjligtvis vara intresserad av något är inte detsamma som att vara detta, jag är ganska säker på att han inte var någon pyramid t ex.

"Man" syftar på människor, vilket kan vara män eller kvinnor. Ett annat ord för när en organisation delas upp i olika organisationer är att organisationen splittras.

Det här är så typiskt vittnen på något vis, att fullständigt gräva ned sig i ordval och därför missa betydelsen. Att inte se skogen för alla träd.
Citera
2022-03-24, 08:15
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Och vad gäller förbjuden litteratur. Jag tror inte det finns någon offentlig lista, men du kan inte (om du är ärlig) förneka att det finns massor av litteratur som man inte får läsa. Där man kan förvänta sig ett trist samtal med en grupp äldste om man blir påkommen med detta och t o m eventuell uteslutning. Bland de böcker som inte är tillåtna att läsa finns en del som Charles Russel skrev.
Citera
2022-03-24, 08:38
Medlem
Citat:
Lyckligtvis hann jag inte döpa mig nej, så jag blev aldrig utesluten och kan fortfarande umgås med min far.

Du missar fortfarande att när jag säger "må så vara" så syftar jag på det jag svarar på, dvs att Russel kan ha varit intresserad av frimurare och pyramider. Att möjligtvis vara intresserad av något är inte detsamma som att vara detta, jag är ganska säker på att han inte var någon pyramid t ex.

"Man" syftar på människor, vilket kan vara män eller kvinnor. Ett annat ord för när en organisation delas upp i olika organisationer är att organisationen splittras.

Det här är så typiskt vittnen på något vis, att fullständigt gräva ned sig i ordval och därför missa betydelsen. Att inte se skogen för alla träd.

Problemet är att du med dina ordval målar upp en öken istället för en skog, och det är typiskt för avfällingar, man förvränger vad det handlar om, och därför är det viktigt att klargöra, eller "gräva ned sig i ordval" som du uttrycker det.

Och jag menar inte att du är en avfälling, men jag är ganska säker på att du läst vad dom skriver och blivit påverkad av det, dina ordval påminner väldigt mycket av det.

Och jag menar att människor överlag gör på det här sättet, ta t.ex. det att Putin väljer det att kalla för en "militär operation" istället för "krig", så ja, ordval och hur man målar upp saker och ting genom ord är viktigt, i alla fall för mig.
Citera
2022-03-24, 08:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur har det gått för de andra grenarna av Bible Student movement?

https://upload.wikimedia.org/wikiped...nts_en.svg.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in