Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag tycker dina invändningar här ganska konstiga.
Ja, det är möjligt att doktrinen menar att man upphör att vara människa om man tar sig till paradiset, så insatt är jag inte, men allt jag menade var att 144000 människor väljs ut till att bli en del av en regering i ett paradis. Det är ju vad JV säger, inte sant?
Ja, det är korrekt, men när du säger "på bara 144000 man" så låter det som en styrka på marken, alltså män/människor på 144.000.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Personen jag svarade sa att Russell hade ett intresse av frimurare, och vad vet jag om det, det må så vara. Ingen av oss har sagt något om huruvida han var någon (vad jag sett, jag har åtminstone definitivt aldrig sagt något sånt).
"Må så vara" har betydelsen att det kan vara så, jag hittar inget annat än översättning till engelska:
Citat:
Det må så vara, men tidpunkter är någonting som alltid kan och alltid kommer att diskuteras.
Maybe so, but timing is something that always can and will be debated.
https://sv.bab.la/lexikon/svensk-eng...5-s%C3%A5-vara
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag förstår inte skillnaden på att en organisation splittras och att vissa bryter sig ur en organisation och skapar nya grenar. Kan du förklara på vilket sätt du menar att jag har fel?
Guds organisation har varit intakt ända sedan starten, att vissa väljer att lämna gör inte att organisationen splittras, utan i så fall luttras.
Det du kallar för "nya grenar" har inget med Guds organisation att göra, lika lite som att Katolska kyrkan hade något med dom första kristna att göra, när Katolska kyrkan bildades av grupper som påstod sig vara kristna, men som hade avfallit.
Dom som gick ifrån dom första kristnas läror, och därmed även ifrån Jesu läror är inte längre kristna, utan i så fall antikristna:
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden.
De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1Joh 2:18-19 Bibel2000)
Det var alltså inte så att dom första kristna splittrades och bildade "nya grenar" av kristendomen, utan vissa avföll från kristendomen och bildade religiösa grupper som inte längre var kristna. Dom var bara till namnet kristna, t.ex. följde dom inte längre Jesu budskap om att "vända andra kinden till", och "älska era fiender", utan krigade och dödade andra i Jesu namn bland annat i korstågen, något som är helt emot Jesu läror, och att vara kristen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Nej jag tror inte det finns en sådan lista, det är just därför jag använde citationstecken.
Du använde inte citationstecken för "lista", utan för "förbjuden":
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
En del av Russels böcker ingår på listan över "förbjuden" litteratur till och med, så de skiljer sig på vissa punkter ganska mycket.
Det existerar inte ens "en lista" med citationstecken.
Blev du döpt hos Jehovas vittnen? Du verkar inte ha riktigt koll på saker och ting.