Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Den stora skillnaden mellan dig och mig är att jag berättar sådant som har hänt utifrån hur jag upplevt saker.

Så du menar att jag inte har berättat sådant som har hänt utifrån hur jag upplevt saker?

Vad gjorde jag klockan 9 i morse?

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?p=77551000
Citera
2021-10-11, 21:43
Medlem
Det charmigaste med JV är nog ändå inte att de tror sig själva ha den rätta tolkningen av den uråldriga bibeln, trots att de är en i sammanhanget ny sekt. Deras förmåga att se, anta och döma alla, andra, oftast utan att ha någon som helst livserfarenhet utanför sekten smäller nog högre hos mig.. Verkligen charmigt..
Citera
2021-10-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att jag inte har berättat sådant som har hänt utifrån hur jag upplevt saker?

Vad gjorde jag klockan 9 i morse?

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?p=77551000
Vad du gjorde kl9... Är du dum i huvudet eller tar du mig för idiot? Menar du att du ifrågasätter bibeln som sann? Ifrågasätter du hur du personligen tolkar den? Ifrågasätter du hur du återberättar din egen tolkning av bibeln? Eller Kan det vara så att du anser dig ha den absoluta sanningen i din hand, till skillnad från ALLA andra? Håll dig till ämnet i fortsättningen. Blir det väldigt betungande så kommer bön att hjälpa, inspirera ingjuta mod och kunskap i ditt hjärta och sinne så du kan stå emot och avslöja oss som de hycklare och ovärdiga dödsdömda som vi ju är.
Citera
2021-10-11, 21:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det charmigaste med JV är nog ändå inte att de tror sig själva ha den rätta tolkningen av den uråldriga bibeln, trots att de är en i sammanhanget ny sekt. Deras förmåga att se, anta och döma alla, andra, oftast utan att ha någon som helst livserfarenhet utanför sekten smäller nog högre hos mig.. Verkligen charmigt..

Det som slår mig är att Jehovas Vittnen trots att de är övertygande att de har sanningen, är nitiska i sitt förkunnande och följer Sällskapet Vakttornets doktriner in i minsta detalj, ändå inte alls är säkra på att de kommer att få ärva Guds Rike.

Och jag låter detta ovanstående faktum vara ett tydligt tecken på den kravfyllda elitistiska religion som Jehovas Vittnen innebär. Att bli godkänd av Gud och räddad är kopplat till en massa krav, det handlar inte vad man hänger sitt hjärta åt utan det är en lagisk slavreligion utan frihet.

Jag kan säga såhär- Jag är inte ett dugg rädd. Jag är inte det minsta rädd att bli dödad av Gud på Domens Dag. Om det finns en Gud och denne Gud är kärleksfull och god så kommer han att se till mitt hjärta som medmänniska här på Jorden, han kommer inte att bry sig det minsta om huruvida jag är ett Jehovas Vittne, en Mormon, Pingstvän, bög, lesbisk... eller rentav en ateist. Och OM det skulle vara så att denne Gud ändå är som den dömande, elitistiska Gud som Sällskapet Vakttornet presenterar, ja då föredrar jag faktiskt att istället bli dödad i Harmagedon, att leva i evighet i ett paradis med elitistiska övermänniskor betackar jag mig för. Den Guden är i så fall inget för mig...
Citera
2021-10-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Du är verkligen seriös, det betvivlar jag inte ett endaste dugg. Men trots att du gör ditt allra yttersta för att tolka Bibeln rätt och leva rättfärdigt och är övertygad om att du följer sanningen, så är du ändå inte alls säker på att du kommer att bli godkänd av Gud?

Hur kan jag vara säker på det? Hur kan någon människa vara säker på det?

Det enda jag är säker på är att jag inte vill leva i en lögn, jag är inte rädd för sanningen oavsett hur den ser ut, jag älskar sanningen.

Citat:
Stackars människa, är du verkligen säker på att du har den rätta religionen?

Det finns ingen annan som ens kommer i närheten. Organisationen och människorna är inte perfekta, dom första kristna var inte heller perfekta, men det finns inget annat att välja på. Gud väljer ofullkomliga människor för att representera honom. Vilka menar du skulle vara fullkomliga här på jorden, som Gud kan välja?

Du behöver inte se ner på mig och tycka synd om mig, jag mår bra av att följa det jag tycker är rätt, trots hån och nedvärdering från majoriteten av människorna. Jag är inte intresserad av att följa den breda vägen, det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Citera
2021-10-11, 22:05
Medlem
Citat:
Det är nog därför du är okunnig i vissa lärofrågor, du har inte fått en djupare förståelse av vad Jehovas vittnen tror på.

Min erfarenhet är att ju djupare förståelse man haft, desto större är sannolikheten att bli ateist. Varför ska man lämna en destruktiv sekt till förmån för en annan dito?
Citera
2021-10-11, 22:07
Medlem
Citat:
Det som slår mig är att Jehovas Vittnen trots att de är övertygande att de har sanningen, är nitiska i sitt förkunnande och följer Sällskapet Vakttornets doktriner in i minsta detalj, ändå inte alls är säkra på att de kommer att få ärva Guds Rike.

Och jag låter detta ovanstående faktum vara ett tydligt tecken på den kravfyllda elitistiska religion som Jehovas Vittnen innebär. Att bli godkänd av Gud och räddad är kopplat till en massa krav, det handlar inte vad man hänger sitt hjärta åt utan det är en lagisk slavreligion utan frihet.

Jag kan säga såhär- Jag är inte ett dugg rädd. Jag är inte det minsta rädd att bli dödad av Gud på Domens Dag. Om det finns en Gud och denne Gud är kärleksfull och god så kommer han att se till mitt hjärta som medmänniska här på Jorden, han kommer inte att bry sig det minsta om huruvida jag är ett Jehovas Vittne, en Mormon, Pingstvän, bög, lesbisk... eller rentav en ateist. Och OM det skulle vara så att denne Gud ändå är som den dömande, elitistiska Gud som Sällskapet Vakttornet presenterar, ja då föredrar jag faktiskt att istället bli dödad i Harmagedon, att leva i evighet i ett paradis med elitistiska övermänniskor betackar jag mig för. Den Guden är i så fall inget för mig...

I jesu Kristi namn, amen
Du kommer ha sällskap av mig där i kön av folk som hellre dör än lever ihop med bibelns folk och författare. Vilken ändlös mardröm. Även om jag alltid varit nyfiken som fan på varför det är så ballt att röra vid kamelontens öga. Det ser jag som en förlust med att aldrig komma in i Jehovas paradis.
Citera
2021-10-11, 22:09
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Du behöver inte se ner på mig och tycka synd om mig, jag mår bra av att följa det jag tycker är rätt, trots hån och nedvärdering från majoriteten av människorna. Jag är inte intresserad av att följa den breda vägen, det är bara döda fiskar som följer med strömmen.

Döda fiskar, är det så du ser på vanligt folk....?

Jadu, vad ska man säga.
Citera
2021-10-11, 22:10
Medlem
Citat:
Jag var också "en så där överintelligent unge som grävde i allt, älskade naturvetenskap, matematik och historia. läste, forskade", men jag kom till slutsatsen att det är Jehovas vittnen som har svaren och sanningen om vår verklighet. Jag växte upp i princip ett ateistisk hem, vänner och bekanta pratade aldrig om Gud eller religion, så jag antar att även dom var ateistiska, och jag själv betraktade mig som ateist och trodde på evolutionsteorin trots att jag inte hade satt mig in i frågan.

När Jehovas vittnen ringde på dörren, när jag var i 24 års åldern, så bekräftade dom att jag inte hade tänkt fel, jag hade inte fått förståelse för mina tankar om verklighetens tillvaro från min omgivning. Jag kände att jag hade hittat sanningen om vår verklighet, och detta genom "Levande bibeln", en översättning som inte har något med Jehovas vittnen att göra, utan jag hade fått den översättningen från en församling som har kopplingar till Pingströrelsen.

När jag sträckläste NT i min ensamhet i den översättningen, så insåg jag att sanningen finns i bibeln. Och eftersom jag hade fått denna översättning från denna frikyrkliga församling, så trodde jag att dom hade sanningen och stannade kvar där i några månader, bland det första jag reagerade på, som inte stod i bibeln var när dom pratade om treenigheten. Då började jag jämföra vad denna församling sade och vad Jehovas vittnen sade, och allt Jehovas vittnen sade stämde med bibeln.

Dessutom, du har fel i hur Jehovas vittnen ser på judar, dagens judar ser man på samma sätt som andra religiösa. Och mycket annat som du uttrycker har du fått om bakfoten.

Du påatår dig vara kunnig i naturvetenskap och samtidigt säger du dig tro på att människan levt på jorden i 6046 år. Du säger dig också tro på berättelsen om Noa och syndafloden. Intressant! För att inte säga uppseendeväckande.
Citera
2021-10-11, 22:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
I jesu Kristi namn, amen
Du kommer ha sällskap av mig där i kön av folk som hellre dör än lever ihop med bibelns folk och författare. Vilken ändlös mardröm. Även om jag alltid varit nyfiken som fan på varför det är så ballt att röra vid kamelontens öga. Det ser jag som en förlust med att aldrig komma in i Jehovas paradis.

Vi kommer nog att ha trevligt i Helvetet istället eller vad tror du? Där tycks ju allt kul folk hamna. Nu tror ju Jehovas Vittnen inte på Helvetet då förstås, men det var lite kul ändå.
Citera
2021-10-11, 22:12
Medlem
Citat:
Om det finns en Gud och denne Gud är kärleksfull och god så kommer han att se till mitt hjärta som medmänniska här på Jorden, han kommer inte att bry sig det minsta om huruvida jag är ett Jehovas Vittne, en Mormon, Pingstvän, bög, lesbisk... eller rentav en ateist.

Det är precist så Sällskapet Vakttornet säger:

*** g77 8/10 sid. 13 En tid då livet kan bli så långt du önskar ***

Men när Guds rättvisa och rättfärdiga lagar upprätthålls på jorden, kommer människor med en rätt hjärteinställning att få beskydd.

*** w95 15/10 sid. 10 § 4 Varför frukta den sanne Guden nu? ***

Jehova skall kräva räkenskap, och jorden skall återställas. Detta är verkligt goda nyheter för alla människor med rätt hjärteinställning jorden utöver.

*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1 Kor. 7:14; 5 Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5 Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1 Mos. 18:25.
Citera
2021-10-11, 22:13
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du påatår dig vara kunnig i naturvetenskap och samtidigt säger du dig tro på att människan levt på jorden i 6046 år. Du säger dig också tro på berättelsen om Noa och syndafloden. Intressant! För att inte säga uppseendeväckande.

Ganska intressant också att intelligenta människor på fullt allvar kan tro att evolutionen aldrig har ägt rum, precis lika idiotiskt som att tro att Jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in