Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
1.Mos.49:3 Ruben, min förstfödde är du, min kraft och min styrkas förstling, främst i myndighet och främst i makt.
Här ser vi att den förstfödde inte bara är den som är fött först, men den som har den högsta status och position.
Det vore bra om du ger källhänvisning, men jag förstår att du citerar Folkbibeln?
Bibel2000 översätter det lite annorlunda:
"
Ruben, du är min förstfödde, min mannakrafts första frukt, den främste i ära, den främste i styrka."
Men jag ser inte i någon av översättningarna att Jakob förklarar innebörden av ordet "förstfödd".
Jakob berättade bara om hur Ruben var som person, att Ruben var "förstfödd", att Ruben var "främst i myndighet och främst i makt".
Däremot så fick självklart den förstfödda högre status, position och makt, det säger jag inte emot.
Men att därifrån dra slutsatsen att själva ordet "förstfödd betyder mera än det betyder den som är fött först" kan jag inte se i detta skriftställe.
Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Psalm 89:27 And I will place him as firstborn,The highest of the kings of the earth. (New World Translation)
Samma sak här;-att vara förstfödd innebär att vara den främsta i position och status etc.
Fast David blev aldrig "The highest of the kings of the earth", däremot blev Jesus Kristus det. Så det är uppenbarligen en profetia om Jesus, där David är en förebild, så som även Moses var.
Citat:
Ursprungligen postat av
emtor
Att begreppet förstfödd betyder status, position och makt mera än det betyder den som är fött först stärks utav det faktum att några förlorade sin status som förstling. I andra tillfällen valde Gud ut en yngre eller den yngste sonen till att inneha den förstfödde sin status så som i kung David sitt fall.
När det gäller Jesus så behöver inte titeln förstfödd ha meningen att Han var den första som Gud skapade, men den med störst makt, position och status.
Begreppet förstfödd handlar huvudsakligen om rang och makt mera än vem som föddes först.
Det har du inte visat ännu. Men ja, som jag sade, man kunde få den status som den förstfödde egentligen hade.
Men Kolosserna är tydlig med att Jesus var den av skapelserna som blev först att födas:
"
Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)
Nu kommer du att istället vilja använda Folkbibeln, vilken är en bättre översättning än Bibel2000 överlag, men inte just i skriftställen som behandlar översättarnas tro på treenigheten. Här har man ändrat ett ord för att det ska passa:
"
Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat"
Men även i den här översättningen så ser man att det har med skapelsen att göra, inte att: "förstfödd betyder status, position och makt
mera än det betyder den som är fött först".
Om det betydde det, varför skulle man ta upp det som är skapat i meningen? Din förklaring blir motsägelsefull i Kolosserna 1:15, även i Folkbibelns översättning.