2021-12-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka skriftställen tänker du på?

Jag vet att t.ex. Esau sålde sin förstfödslorätt till Jakob, tänker du på det?

Inget särskilt skriftställe, men läser man GT så framgår allt som vidrör den förstfödda på flera ställen, något som borde vara känd för den som läser bibeln.
Esau och Jakob . . . det stämmer, för i några sammanhang förlorade den äldste sonen sin rätt på grund utav synd. Kung David var ju också den yngste sonen men Gud utvalde honom till kung på trots av detta.
Dessa exempel förändrar dock inte på det faktum att Gud aldrig ville ha tillåtit tillbedjan av en skapad varelse då det framgår mycket tydligt från Guds väsen och natur så som Han är beskriven och beskriver sig själv i bibeln.
Citera
2021-12-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Inget särskilt skriftställe, men läser man GT så framgår allt som vidrör den förstfödda på flera ställen, något som borde vara känd för den som läser bibeln.

Även om det är känt, så kan människor tolka skriftställen på olika sätt, därför frågar jag vilka skriftställen du tänker på.

Citat:
Esau och Jakob . . . det stämmer, för i några sammanhang förlorade den äldste sonen sin rätt på grund utav synd. Kung David var ju också den yngste sonen men Gud utvalde honom till kung på trots av detta.

Ja, och båda var födda. Den förstfödda var född först, och gav bort förstfödslorätten till den som föddes senare.

Citat:
Dessa exempel förändrar dock inte på det faktum att Gud aldrig ville ha tillåtit tillbedjan av en skapad varelse då det framgår mycket tydligt från Guds väsen och natur så som Han är beskriven och beskriver sig själv i bibeln.

Det är en annan sakfråga.
Citera
2021-12-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det finns några passager i bibeln som är egenomliga, där Gud sägs rannsaka människors hjärtan och njurar (sic)
Ps 7:10
Gör slut på de ondas anslag,
låt den som har rätt stå fast!
Ty han som prövar hjärtan och njurar,
han är en rättfärdig Gud.
Ps 26:2
Granska mig, Herre, och pröva mig,
rannsaka hjärta och njurar!

Sannolikt kände man inte till att njurarna producerar urin på den tiden. Men likväl trodde JV under en period att en del av personligheten satt i t ex njurarna.

Som jag tolkar det så menas det bildligt/symboliskt att rannsaka hjärtat, sin själ, godheten. Inte bokstavligt det fysiska hjärtat.
Jag tycker inte det framgår att själva personligheten finns där. Det är metaforer. Man brukar använda hjärtat som en symbol för kärleken, men man menar inte att det följer med det fysiska hjärtat om man tar ut det och opererar in i en annan kropp. Det skall inte tas bokstavligt.
Citera
2021-12-03, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Som jag tolkar det så menas det bildligt/symboliskt att rannsaka hjärtat, sin själ, godheten. Inte bokstavligt det fysiska hjärtat.
Jag tycker inte det framgår att själva personligheten finns där. Det är metaforer. Man brukar använda hjärtat som en symbol för kärleken, men man menar inte att det följer med det fysiska hjärtat om man tar ut det och opererar in i en annan kropp. Det skall inte tas bokstavligt.

Nej, för bövelen! Jag försvarar inte JVs tolkning. Den är idiotisk. Jag föröker bara förklara den.
Citera
2021-12-03, 01:41
Medlem
Citat:
Varför då?

Jesus ändrade inte taktik, trots att fariseerna tog anstöt:

"Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: »Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?«
Han svarade: »Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten.
Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.«
" (Matt 15:12-14 Bibel2000)

Varför ska jag anpassa mig efter hur andra tycker?

Nej, nej, ändra inte taktik. Det är skitbra att du skrämmer bort från JV-tron. Go for it, Titties! Det finns ingen som gör det så bra som du gör. Du är avfällingarnas idol. En bättre nyttig idiot kan man inte tänka sig!
Citera
2021-12-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
En fundering efter ett samtal med en bekant. Får man som tjej ha långbyxor på sig om man går till Rikets sal eller är det krav på klänning. Vad fins det i övrigt för klädkoder inom JV?

Klänning eller kjol. Långbyxor duger inte.
Citera
2021-12-03, 08:48
Medlem
Citat:
Även om det är känt, så kan människor tolka skriftställen på olika sätt, därför frågar jag vilka skriftställen du tänker på.

1.Mos.49:3 Ruben, min förstfödde är du, min kraft och min styrkas förstling, främst i myndighet och främst i makt.
Här ser vi att den förstfödde inte bara är den som är fött först, men den som har den högsta status och position.

Psalm 89:27 And I will place him as firstborn,The highest of the kings of the earth. (New World Translation)
Samma sak här;-att vara förstfödd innebär att vara den främsta i position och status etc.

Att begreppet förstfödd betyder status, position och makt mera än det betyder den som är fött först stärks utav det faktum att några förlorade sin status som förstling. I andra tillfällen valde Gud ut en yngre eller den yngste sonen till att inneha den förstfödde sin status så som i kung David sitt fall.

När det gäller Jesus så behöver inte titeln förstfödd ha meningen att Han var den första som Gud skapade, men den med störst makt, position och status.
Begreppet förstfödd handlar huvudsakligen om rang och makt mera än vem som föddes först.
Senast redigerad av emtor 2021-12-03 kl. 09:30.
Citera
2021-12-03, 11:11
Medlem
Citat:
1.Mos.49:3 Ruben, min förstfödde är du, min kraft och min styrkas förstling, främst i myndighet och främst i makt.
Här ser vi att den förstfödde inte bara är den som är fött först, men den som har den högsta status och position.

Det vore bra om du ger källhänvisning, men jag förstår att du citerar Folkbibeln?
Bibel2000 översätter det lite annorlunda:
"Ruben, du är min förstfödde, min mannakrafts första frukt, den främste i ära, den främste i styrka."

Men jag ser inte i någon av översättningarna att Jakob förklarar innebörden av ordet "förstfödd".
Jakob berättade bara om hur Ruben var som person, att Ruben var "förstfödd", att Ruben var "främst i myndighet och främst i makt".

Däremot så fick självklart den förstfödda högre status, position och makt, det säger jag inte emot.
Men att därifrån dra slutsatsen att själva ordet "förstfödd betyder mera än det betyder den som är fött först" kan jag inte se i detta skriftställe.

Citat:
Psalm 89:27 And I will place him as firstborn,The highest of the kings of the earth. (New World Translation)
Samma sak här;-att vara förstfödd innebär att vara den främsta i position och status etc.

Fast David blev aldrig "The highest of the kings of the earth", däremot blev Jesus Kristus det. Så det är uppenbarligen en profetia om Jesus, där David är en förebild, så som även Moses var.

Citat:
Att begreppet förstfödd betyder status, position och makt mera än det betyder den som är fött först stärks utav det faktum att några förlorade sin status som förstling. I andra tillfällen valde Gud ut en yngre eller den yngste sonen till att inneha den förstfödde sin status så som i kung David sitt fall.

När det gäller Jesus så behöver inte titeln förstfödd ha meningen att Han var den första som Gud skapade, men den med störst makt, position och status.
Begreppet förstfödd handlar huvudsakligen om rang och makt mera än vem som föddes först.

Det har du inte visat ännu. Men ja, som jag sade, man kunde få den status som den förstfödde egentligen hade.

Men Kolosserna är tydlig med att Jesus var den av skapelserna som blev först att födas:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Nu kommer du att istället vilja använda Folkbibeln, vilken är en bättre översättning än Bibel2000 överlag, men inte just i skriftställen som behandlar översättarnas tro på treenigheten. Här har man ändrat ett ord för att det ska passa:

"Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat"

Men även i den här översättningen så ser man att det har med skapelsen att göra, inte att: "förstfödd betyder status, position och makt mera än det betyder den som är fött först".

Om det betydde det, varför skulle man ta upp det som är skapat i meningen? Din förklaring blir motsägelsefull i Kolosserna 1:15, även i Folkbibelns översättning.
Citera
2021-12-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, för bövelen! Jag försvarar inte JVs tolkning. Den är idiotisk. Jag föröker bara förklara den.

Okej, jag missuppfattade det! 😊
Citera
2021-12-06, 10:18
Medlem
Citat:

Din förklaring blir motsägelsefull i Kolosserna 1:15, även i Folkbibelns översättning.

Motsägelser och sprickor finner man i alla tolkningar och förklaringar om man tittar efter.
Jehovas Vittnen har också sina motsägelser,-ja, faktisk en hel del hål i byxröven.

Jes.44:6 Jag är den förste, och jag är den siste.
Utom mig finns ingen Gud.

Ingen tvivel, här är det Jehova som talar.

Uppenbarelsesboken 2:9 Så säger den förste och den siste, han som var död och som lever igen.

Vem är den förste och den siste? -Jehova troligtvis, som i Jes.44:6.
Vem dog och stod upp igen? -Jesus troligtvis.
Jehova och Jesus är den samma . . . om då inte Sällskapet Vakttornet har stoppad igen några hål i byxröven.

I det gamla testamentet kallar Jehova sig själv för brudgum, i nya testamentet kallar Jesus sig själv brudgum.

Jehova är herde,-Jesus är herde.

Vem har makt att förlåta synder? -Jehova och ingen annan. -Jesus förlåter synder.

Jehova är förlossaren,-Jesus är förlossaren.

Jehova är frälsaren i GT. -Jesus är frälsaren i NT.

Jehova är domare i GT,-Jesus är domare i NT.
Citera
2021-12-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Såg videoklippet med Jackson och jag får inte ihop hur man tänker om tvåvittnesregeln. Är det så att om en man och en kvinna som inte är gifta övernattar ihop så räknas det som synd och orgen vidtar åtgärder även om inget sett nåt medan om en vuxen tafsar på ett barn som sedan larmar om övergrepp så görs inget om inga vittnen finns och den vuxne nekar?

Egentligen är det enkelt. Man vill påvisa sin "höga moral". Om en man och kvinna som inte är gifta övernattar med varandra så är det synd och ska straffas. Man tror att detta ser bra ut utåt. Men om ett JV begår sexuella övergrepp på barn så vill man tysta ned det hela för att inte få församligen/organisationen att få dåligt rykte.
Citera
2021-12-06, 22:10
Medlem
Citat:
Det har alltid varit självklart för mig som ett Jehovas vittne att man polisanmäler brott. Jag hade varit ett Jehovas vittne i 9 år då Uppdrag Granskning kom med sina lögner om att det var förbjudet att polisanmäla pedofilbrott.

Ni fanatiska motsägare av Jehovas vittnen går till ytterligheten och menar att man alltid ska polisanmäla brott vid misstanke, på en gång, utan att ta reda på vad som egentligen har hänt eller prata med dom berörda personerna.

Det finns en balansgång i det hela som ni och många andra i samhället som förespråkar häxjakt inte kan förstå. Det är hemskt om man blir falskt anklagad om att man har våldtagit sin dotter t.ex., det finns många exempel på sådana här falska anklagelser som har förstört människors liv, där man t.o.m. fått tjäna fängelsestraff.

Du får hoppas att du själv inte hamnar i den situationen, men har du empati nog att förstå detta?

Detta stämmer inte. Det var först 2010 det blev tillåtet att polisanmäla medtroende, men detta endast för sexuella övergrepp.
Däremot har JV varit flitiga med att anmäla brott av utomstående, ja t o m rena pojkstreck, som att ändra bokstäverna "RIKETS SAL" till" "SKITARSLE". detta renderade många polisanmälningar.

https://www.google.com/search?q=Skit...&bih=649&dpr=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in