2021-12-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men om samhället lägger sig i min sexualitet, hur ska jag som kristen agera?

Hur ska du agera om JV-församlingen lägger dig i din sexualitet (om du nu ens har någon)? Vad tusan har församlingen att göra med om du ligger med en ung och vacker "syster"? Samhället har inga synpunkter så länge hon är lovlig. Men, du kan ge dig fan på att församlingen kommer att ha synpunkter.
Sen är det ju mycket anmärkningsvärt att du inte lyckats erövra någon "syster", trots att du varit JV sedan 1994. Om du är någorlunda normal torde du ha varit ett hett villebråd under den tiden. Jag kommer själv ihåg min tid på 1980-talet. Det var bara att välja och vraka.
Citera
2021-12-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Var kan jag läsa det brevet nånstans?

Det kom i en ny äldstebok som gavs ut 2010.
Citera
2021-12-07, 22:40
Medlem
Citat:
Du behöver inte ta livet av dig om du vägrar att underordna dig Gud och hans lagar, Gud kommer att ordna till det tillsammans med många andra:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Det är bara att häda och trotsa Gud, så fixar han det:

"och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar."(Upp 16:11 Bibel2000)

"Den som segrar skall vinna allt detta, och jag skall vara hans Gud och han skall vara min son. Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”"(Upp 21:7-8 Bibel2000)

"Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen återstår inte längre något offer för synderna; då väntar en fruktansvärd dom och en glupande eld som skall förtära dem som trotsar Gud." (Hebr 10:26-27 Bibel2000)

Då kommer du inte längre att existera, om det är så du vill ha det.

Du gör verkligen ditt bästa för att skrämma bort folk från JV. Snyggt jobbat, Titsup! Hur i helvete kan någon vara så psykologiskt insiktslös?
Citera
2021-12-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu menade jag snarare varför du prompt ska stå och skrika i deras båt (eller åt deras båt, snarare).
Åker den inte åt det håll du vill eller?

Ja hursomhelst, själv ser jag väl inga problem i att han var en "hybrid" som du kallar det om han levde enligt det sätt som framställs och frambar det goda ordet. Grundidén är ju inte uteslutande vad han rent fysiskt och andligt var, utan även den uppgift han uppfyllde.
Jämställer du av retoriska skäl Jesus med nefilim så låter det inte särskilt orimligt att göra desamma med Adam, eftersom de var kött upfyllda av ande.
Du skiter däremot i vilken ande de var uppfyllda av för resonemangets skull.

Ditt problem är rent semantiskt och syftar till att jämställa Jesus med nefilim i en halvfärdig jämförelse.
Varför?

Blev jungfu Maria tillfrågad om det var OK för henne att Gud gjorde henne på smällen?
Citera
2021-12-08, 07:27
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Som jag tolkar det så menas det bildligt/symboliskt att rannsaka hjärtat, sin själ, godheten. Inte bokstavligt det fysiska hjärtat.
Jag tycker inte det framgår att själva personligheten finns där. Det är metaforer. Man brukar använda hjärtat som en symbol för kärleken, men man menar inte att det följer med det fysiska hjärtat om man tar ut det och opererar in i en annan kropp. Det skall inte tas bokstavligt.

Exakt. Det är symbolik och visdomsord mm. Man kan inte tolka det som stå Bibeln bokstavligt, för då blir man idiot.
Citera
2021-12-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du kan få en länk här där ett antal f d vittnen berättar om vad det var som fick dem att till sist lämna! VAd det var som blev deras ögonöppnare:http://www.jehovahs-witness.com/topi...opening-moment

Mycket konstigt att inte en enda av dom lämnade JV på grund utav den felaktiga förtolkningen av vem och vad Jesus är.
Hur kommer det sig?
Den kristna tron och frälsningen baserar sig ju precis på vem Kristus är och vad Han är.
Tar man fel här så ramlar hela korthuset och blir till ingenting.
Mycket konstigt,-dom har alla andra grunder för att lämna än den som borde vara uppenbar, nemligen att JV förnekar Kristus.
Citera
2021-12-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Mycket konstigt att inte en enda av dom lämnade JV på grund utav den felaktiga förtolkningen av vem och vad Jesus är.
Hur kommer det sig?
Den kristna tron och frälsningen baserar sig ju precis på vem Kristus är och vad Han är.
Tar man fel här så ramlar hela korthuset och blir till ingenting.
Mycket konstigt,-dom har alla andra grunder för att lämna än den som borde vara uppenbar, nemligen att JV förnekar Kristus.

Den första glimten av förnuft kommer ju när man dumpar jv pga deras läskiga lagar och förordningar. I ett senare skede så inser man att bibeln är trams och blir ateist. Huruvida det ena pajas samfundet tolkar en uppenbarligen felaktig skriftsamling eller inte blir alltså en ickefråga.
Citera
2021-12-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Huruvida det ena pajas samfundet tolkar en uppenbarligen felaktig skriftsamling eller inte blir alltså en ickefråga.
Att misstolka en felaktig skriftsamling blir ju dubbelt fel. Skal man tolka något som är fel så borde man åtminstone misstolka rätt.
Senast redigerad av emtor 2021-12-08 kl. 17:45.
Citera
2021-12-08, 20:16
Medlem
Citat:
Att misstolka en felaktig skriftsamling blir ju dubbelt fel. Skal man tolka något som är fel så borde man åtminstone misstolka rätt.
Ahhh. Nu skrev ju jag tolka, inte misstolka. Tolka det hur du vill. Messerschmetter.
Citera
2021-12-08, 20:52
Medlem
Citat:

Hahaha, ja, det är säkert bättre att misstolka felaktigheter rätt än fel!
Citera
2021-12-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Den första glimten av förnuft kommer ju när man dumpar jv pga deras läskiga lagar och förordningar. I ett senare skede så inser man att bibeln är trams och blir ateist. Huruvida det ena pajas samfundet tolkar en uppenbarligen felaktig skriftsamling eller inte blir alltså en ickefråga.

Det är det för oss som är ute och har befriat oss. För dem som är inne i en destruktiv tro är lägetet ett helt annat. Att våga tänka själv kan vara förknippat med mycket skuld och dödsångest.
Citera
2021-12-08, 20:59
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men det är väl en undersökning gjord på enbart USA:s befolkning? Där majoriteten av befolkningen föds in i en tro och religion. På samma sätt som man tidigare föddes in i svenska kyrkan i Sverige.

Det säger ingenting om man föds in i en religion, en konvertit i min värld är någon som omfamnar en tro och sedan konverterar till en annan tro.

Dom flesta som föddes in i svenska kyrkan förr i tiden var inte troende i svenska kyrkan, och därför inte kan kallas för konvertiter från andra trosuppfattningar. Däremot är nog dom flesta i Sverige som konverterar till Jv konvertiter från ateismen, åtminstone på senare tid. Jag har inte heller fakta som bevisar detta, men det är min erfarenhet.

Jag vände mig emot din beskrivning som att det skulle vara fakta. Det florerar många lättvindiga påståenden om Jv som inte baseras på fakta.

Sverige är unikt sekulariserat. Dra inte generella slutsastser från svenska eller västeuropeiska förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in