2021-10-04, 11:44
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Ja, det är Jehovas vittnen som inte tillåter det. Jag skrev ett inlägg om det förut. Har erfarenhet från vården. Men, jag vet inte om de har ändrat sig i den frågan, håller mig inte uppdaterad när det gäller dom.

Sällskapet Vakttornet menar att personligheten/själen sitter i blodet. Jag läste en text i en av Sällskapet Vakttornets böcker en gång om ett "vittnesmål" från en som bytt sitt blod i ett medicinskt sammanhang pga sjukdom och fått en helt ny personlighet av det. Helt absurt att man kan tro på sådant strunt.
Citera
2021-10-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Ja det är vad jag också har hört. Vet ej hur vanligt det är dock.

Jag vet inte heller hur vanligt det är nu, men vet att det förekommer (eller förekommit) . Var inte så längesen det förekom iallafall. Där går ju deras tro bortom allt förnuft, förstår inte hur man kan tänka så.
Citera
2021-10-04, 11:47
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jag vet inte heller hur vanligt det är nu, men vet att det förekommer (eller förekommit) . Var inte så längesen det förekom iallafall. Där går ju deras tro bortom allt förnuft, förstår inte hur man kan tänka så.

Komplett vansinne, men det är ju religiösa vi talar om så vem är förvånad, inte jag..
Citera
2021-10-04, 11:50
Medlem
Citat:
Sällskapet Vakttornet menar att personligheten/själen sitter i blodet. Jag läste en text i en av Sällskapet Vakttornets böcker en gång om ett "vittnesmål" från en som bytt sitt blod i ett medicinskt sammanhang pga sjukdom och fått en helt ny personlighet av det. Helt absurt att man kan tro på sådant strunt.

Ja, visst är det bortom allt förnuft. Hur kan man utsätta sina barn, anhöriga, närstående och andra människor för sån idioti, att man är beredd att de skall mista livet för en tro? Kan inte förstå det.
Citera
2021-10-04, 11:54
Medlem
Citat:
Komplett vansinne, men det är ju religiösa vi talar om så vem är förvånad, inte jag..

Ja, frågan är hur en del tänker, tänker de överhuvudtaget? Kanske en kombination av personlighet och hjärntvätt. Stackars barn..
Citera
2021-10-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Är det ni som inte tillåter blodtransfusioner?

Ja, detta baserat på bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg15:28-29 Bibel2000)
Citera
2021-10-04, 12:26
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför? Menar du att man blir mogen nog när man fyller 15 år, men är omogen när man är 14 år och 12 månader?

Varför ska du ha bestämmanderätten i den här frågan?

Jadu, det märks verkligen att du inte har några egna barn, jag orkar inte ens svara på dina dumma frågor. Jag har ingen bestämmanderätt eftersom jag bestämmer inte ett dugg, jag har en åsikt. Och jag tycker att 15 borde vara en lämplig gräns för dop. Du anser ju själv att det inte är lämpligt att man låter döpa tex en åtta-åring, så varför tjatar du på mig? Jag är även mot bäbisdopet som svenska kyrkan håller på med. Om du har det minsta vett så borde du veta att om en gräns skall dras så måste man välja när den gränsen gäller, annars finns ingen gräns. Det kallas gränssättning (som är speciellt viktigt för barn), har du hört talas om det kanske? Allt övrigt snack du håller på med om år el månader hit & dit är bara meningslösa hårklyverier. Jag tycker att Sällskapet Vakttornet borde ta sitt vuxenansvar och sätta gränsen till 15 år både för dop och att tvingas gå ut i tjänst Det är min åsikt och jag bryr mig inte ett dugg om vad du eller Bibeln anser om det.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-04 kl. 12:28.
Citera
2021-10-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ja, detta baserat på bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg15:28-29 Bibel2000)
seriöst de nämner att inte äta blod. En transfusion är inte att äta det. Säg mig tror du att Jorden är platt, att daggmaskar äter jord, att fladdermöss är fåglar, slaveri är toppen osv, osv.
Citera
2021-10-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ja, det är Jehovas vittnen som inte tillåter det. Jag skrev ett inlägg om det förut. Har erfarenhet från vården. Men, jag vet inte om de har ändrat sig i den frågan, håller mig inte uppdaterad när det gäller dom.
Det har inte, det finns inga mer korkade än religiösa
Citera
2021-10-04, 12:31
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Det är olagligt i Sverige att låta en minderårig dricka alkohol, så det är en icke fråga eftersom Jehovas vittnen vill följa samhällets lagar och regler så länge det inte strider mot bibeln.

Najs, så i ett land där det exempelvis är tillåtet med barnäktenskap så är det okej för Jehovas Vittnen att barn under 15- ingår äktenskap?
Citera
2021-10-04, 12:35
Medlem
Citat:
seriöst de nämner att inte äta blod. En transfusion är inte att äta det. Säg mig tror du att Jorden är platt, att daggmaskar äter jord, att fladdermöss är fåglar, slaveri är toppen osv, osv.

Var står det något om att "äta"?

Det står att "avhålla" sig från blod, hur menar du att man avhåller sig från blod genom att ta emot en blodtransfusion?
Citera
2021-10-04, 12:37
Medlem
Citat:
Det har inte, det finns inga mer korkade än religiösa

Ja, när det tar sig sådana här uttryck så kan man ju undra...Sen så har jag full respekt för att man kan ha en tro, men som sagt, när det går så här långt så måste det vara något som är fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in