Jo, jag ser tre huvudproblem med JV:s förbud mot blodtransfusioner:
1) De källor som hänvisas till handlar om att inte
äta blod.
2) Det blod som hänvisas till är blod från djur, inte människor (naturligtvis).
3) Anledningen som ges till att blod ska undvikas
som föda är att det är respektlöst mot den av Gud skapade livgivande kraften i blodet, men då kan ju ingen användning av blod till att ge livskraft (blodtransfusion) vara förbjuden.
Man kan sammanfatta det till följande
djurblod i magen är förbjudet, men inte människoblod i venerna.
Att däremot äta människoblod skulle kunna tolkas vara förbjudet, ja, även om det inte uttryckligen står något om människoblod så kan man av punkt 1 och 3 ovan ha goda skäl till att förbjuda det (om någon över huvud taget skulle komma på tanken att göra blodpudding på människoblod).
Inte ens om blodtransfusioner skulle använda blod från djur skulle man kunna hävda att Bibeln förbjuder det eftersom förbudet uttryckligen talar om att inte äta blod. Att föra in blod i venerna, där det hör hemma, förbjuds inte någonstans i Bibeln. Det enda som förbjuds är oaktsam hantering av livskraften, och det kan man ju säga att en vägran att ta emot blodtransfusion är – en oaktsam hantering av den av Gud givna livskraften.
Hur kan man tänka sig att det inte skulle vara oaktsam hantering av livskraften att låta livskraften gå till spillo?
Men nej, det förväntar jag mig inte att något vittne ska svara på. De blir som musslor som envetet pekar på samma gamla citat om att inte äta blod varje gång som frågan tas upp.
Det blod man äter kommer inte in i venerna, vilket är hela anledningen till att det anses vara att livskraften i blodet går till spillo om man äter rätter skapade av blod. Blod ska vara i blodomloppet, inte i magen och det kommer inte till blodomloppet via magen.
Nej, vittnena tror tydligen att om det fanns ett förbud mot att äta rätter tillagade av Covid-vacciner därför att det skulle vara att slösa på vacciner så skulle de inte tillåta någon vaccinering genom spruta i armen.