2021-11-01, 20:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vaccinationer blev OK runt 1950....lagom inför polioepidemierna. Så det är i o f s inget nytt.

Ok då är det lite som jag uppfattat det. Jehovas Vittnen tar verkligen Covid19 och vaccinet på allvar.
Citera
2021-11-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, jag ser tre huvudproblem med JV:s förbud mot blodtransfusioner:
1) De källor som hänvisas till handlar om att inte äta blod.
2) Det blod som hänvisas till är blod från djur, inte människor (naturligtvis).
3) Anledningen som ges till att blod ska undvikas som föda är att det är respektlöst mot den av Gud skapade livgivande kraften i blodet, men då kan ju ingen användning av blod till att ge livskraft (blodtransfusion) vara förbjuden.

Man kan sammanfatta det till följande djurblod i magen är förbjudet, men inte människoblod i venerna.

Att däremot äta människoblod skulle kunna tolkas vara förbjudet, ja, även om det inte uttryckligen står något om människoblod så kan man av punkt 1 och 3 ovan ha goda skäl till att förbjuda det (om någon över huvud taget skulle komma på tanken att göra blodpudding på människoblod).

Inte ens om blodtransfusioner skulle använda blod från djur skulle man kunna hävda att Bibeln förbjuder det eftersom förbudet uttryckligen talar om att inte äta blod. Att föra in blod i venerna, där det hör hemma, förbjuds inte någonstans i Bibeln. Det enda som förbjuds är oaktsam hantering av livskraften, och det kan man ju säga att en vägran att ta emot blodtransfusion är – en oaktsam hantering av den av Gud givna livskraften.
Hur kan man tänka sig att det inte skulle vara oaktsam hantering av livskraften att låta livskraften gå till spillo?

Men nej, det förväntar jag mig inte att något vittne ska svara på. De blir som musslor som envetet pekar på samma gamla citat om att inte äta blod varje gång som frågan tas upp.

Det blod man äter kommer inte in i venerna, vilket är hela anledningen till att det anses vara att livskraften i blodet går till spillo om man äter rätter skapade av blod. Blod ska vara i blodomloppet, inte i magen och det kommer inte till blodomloppet via magen.

Nej, vittnena tror tydligen att om det fanns ett förbud mot att äta rätter tillagade av Covid-vacciner därför att det skulle vara att slösa på vacciner så skulle de inte tillåta någon vaccinering genom spruta i armen.

Här har vi trexten från Apostlagärningarna i sitt sammangang.
Apg 15:25Vi har därför enhälligt beslutat att utse några talesmän och skicka dem till er tillsammans med våra kära bröder Barnabas och Paulus, 26dessa båda som har vågat livet för vår herre Jesu Kristi namn. 27Vi sänder alltså Judas och Silas, och de skall muntligen framföra samma meddelande. 28Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: 29att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!”

Detta handlar alltså om djuroffer.
Citera
2021-11-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Ok då är det lite som jag uppfattat det. Jehovas Vittnen tar verkligen Covid19 och vaccinet på allvar.

Jo då, så har jag förstått det. Anledningen till att man gick ut med rekommendationen är sannolikt att det finns en vaccinationsskepsis kvar, även om förbudet upphävdes för 70 år sedan.
Citera
2021-11-01, 20:24
Medlem
Citat:
Han har flera gånger hänvisat till den undersökning som Australiens Royal Commission gjorde av övergrepp på barn inom Jehovas vittnen i Australien.

Det är hur enkelt som helst att hitta referenser om det, till exempel direkt på kommissionens egen webbplats. Jag har framhävt det viktigaste i fet stil nedan:

https://www.childabuseroyalcommissio...s-institutions

Jehovah’s Witnesses

One of our case studies examined the responses of the Jehovah’s Witness organisation to allegations of child sexual abuse. We also held an institutional review hearing to provide an opportunity for the Jehovah’s Witness organisation to inform us of its current policies and procedures in relation to child protection and child safe standards, including responding to allegations of child sexual abuse.

As of 31 May 2017, of the 4,029 survivors who told us during private sessions about child sexual abuse in religious institutions, 70 survivors told us about abuse in the Jehovah’s Witnesses. Of the victims we heard about, 80.0 per cent were female. The average age of victims at the time of first abuse was 8.4 years. Of the 53 survivors who told us about the age of the person who sexually abused them, 44 survivors (83.0 per cent) told us about abuse by an adult and 12 survivors (22.6 per cent) told us about abuse by a child. A small number of survivors told us about sexual abuse by an adult and by a child. The vast majority of survivors who told us about abuse by an adult perpetrator said they were abused by a male adult.

Of the 65 survivors who told us during private sessions about the role of a perpetrator, 26.2 per cent told us about child sexual abuse by family members. This was considered to be within our Terms of Reference when the sexual abuse was reported to and handled by the religious institution. We also heard from survivors about other perpetrators including volunteers (13.8 per cent), lay leaders (9.2 per cent) and other adults who attended the religious institution (9.2 per cent).

As part of our case study, the Jehovah’s Witness organisation provided us with files containing allegations, reports or complaints of child sexual abuse. They provided us with documents relating to at least 1,800 children and over 1,000 alleged perpetrators.

Institutional responses to child sexual abuse in the Jehovah’s Witnesses

Our case study regarding the Jehovah’s Witnesses showed that the organisation dealt with allegations of child sexual abuse in accordance with internal, scripturally based disciplinary policies and procedures. We found that at least until 1998, individuals making complaints of child sexual abuse were required to state their allegations in the presence of the person against whom the allegations were made. The ‘two-witness’ rule applied – that is, wrongdoing could only be established on the basis of testimony from two or more ‘credible’ eyewitnesses to the same incident (or strong circumstantial evidence testified to by at least two witnesses or testimony of two witnesses to the same kind of wrongdoing). Allegations were investigated by elders, all of whom were men and had no relevant training.

We found that in deciding the sanctions to impose and/or the precautions to take in relation to a known or suspected perpetrator of child sexual abuse, the Jehovah’s Witness organisation had inadequate regard for the risk that the person might reoffend. Alleged perpetrators of child sexual abuse who were removed from their congregations as a result of allegations of child sexual abuse were frequently reinstated. We found no evidence of the Jehovah’s Witness organisation reporting allegations of child sexual abuse to police or other civil authorities
.

Det är ändå intressant att en medlem kan avfärda detta som irrelevant. Att mena att det enda intressanta är bibeltolkningen, men hur medlemmarna drabbas av densamma är fullständigt ointressant.
Dessutom ska en undersökande kommission vara "avfällingars förvrängande". Detta är något för våra vänner religionspsykologerna att bita i.
Citera
2021-11-01, 20:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ändå intressant att en medlem kan avfärda detta som irrelevant. Att mena att det enda intressanta är bibeltolkningen, men hur medlemmarna drabbas av densamma är fullständigt ointressant.
Dessutom ska en undersökande kommission vara "avfällingars förvrängande". Detta är något för våra vänner religionspsykologerna att bita i.

Det intressanta, tycker jag, är hur kommissionens arbete skulle vara "avfällingars förvrängande" när det var organisationen Jehovas vittnens egen inlämnade information som undersöktes och diskuterades med representanter från organisationen närvarande.

Var kommer då "avfällingars förvrängande" in i bilden?

Har organisationen i efterhand påstått att den information de själva inlämnade inte var sann?
Citera
2021-11-01, 20:34
Medlem
Citat:
Det intressanta, tycker jag, är hur kommissionens arbete skulle vara "avfällingars förvrängande" när det var organisationen Jehovas vittnens egen inlämnade information som undersöktes och diskuterades med representanter från organisationen närvarande.

Har organisationen i efterhand påstått att den information de själva inlämnade inte var sann?

Nja, men om jag minns rätt sågick gumminyllet, Mr Rubberface, Steven Lett ut men budskapet att organisationen skulle bli utsatt för avfällingspropaganda om pedofili några veckor innan förhören med Royal Commission började.

Jag har inte sett an man i efterhand flagrant förnekat det hela, men man har vägrat kommentera det som kom fram.
Citera
2021-11-01, 20:37
Medlem
Citat:

Dessutom ska vi vara medvetna om att sådana undersökningar anses inom organisationen vara styrda av satan himself. Detta som ett angrepp på den sanna tillbedjan.

Därav kan vi förstå broder Titties motvilja att kommentera det hela.
Citera
2021-11-01, 21:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Varför skulle det vara vettigt att ha bibeln som rättesnöre? Det är lika mycket fundamentalism som talibanerna som har koranen som rättesnöre.

Men, ja, du har rätt. JV-möten är förbannat tråkiga, men det är trots allt ett kvinnoöverskott, så det finns systrar att spana in och att ragga på.

Annars är budskapet detsamma: Domedagen är nära, predika mera och strunta i dina önskningar om ett bra liv. JV är en religion för självplågare.

Jag håller med om att det är likt talibanism. Richard Dawkins kallade bibeltokiga fundamentalister för kristna talibaner. Att bokstavtro gamla texter är att vara religiös extremist, att ha dessa skifter som rättesnöre är inget annat än ren religionsfanatism. Jehovas Vittnen faller inom denna ram som religiösa bokstavstrogna, även om Sällskapet också gör sig förtjänta att kallas för sektledare. Liksom talibanerna i Afghanistan anser Sällskapet att kvinnoöverskottet ska tiga inom Organisationen för att skriften säger det och inom ramen för deras egna extrema tolkning.

Dom och domedag är ständigt bakom knuten, precis som med talibaner, även om det ändå finns grader i detta rättskaffens bokstavstrogna helvete. Ja, det är självplågeri.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-11-01 kl. 22:10.
Citera
2021-11-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte vad det stora problemet här är. Det enda jag reagerar på är att det sägs "false prophesy", vilket är felaktigt, Jehovas vittnen har aldrig påstått sig kunna profetera nya profetior.

Det kan vara på grund av att frågeställaren ursäktar sig med att använda orden "false prophesy".

Q. You have promulgated -- forgive the word -- false prophesy?

Detta behöver inte betyda något, för man kan missförstå, misstolka andra och varandra. Om man skulle fråga en direkt fråga om personen kan profetera profetior, så skulle nog svaret varit annorlunda.

Såååå, menar du att 1914 och 1975 är vardagsmat inom olika kristna samfund? Eller är dessa år unika för JV? Men dessa var varken "profetior" eller "tolkningar", utan bara "sanningar" som dessvärre inte råkade vara sanna? Eller hur sjutton menar du egentligen?
Citera
2021-11-01, 22:01
Medlem
Citat:
En som bara säger upp medlemskapet, utan att synda på något sätt är förstås problematiskt, men det är ju trots allt deras egna val att hellre bli uteslutna, än att fortsätta kunna umgås med familj och vänner som inaktiva Jv som inte syndar.

Om någon blir Katolik så blir det automatiskt att man syndar eftersom Jv anser att t.ex. dyrkan av Jesus är avgudadyrkan. Vilka man umgås med påverkar alltid, Johannes säger att sådana som förut haft Kristi lära, men inte förblivit i Kristi lära ska man inte "släppa in i sitt hem" eller välkomna i gemenskapen:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling."(2 Joh 9-11 Bibel2000)

Detta sägs inte om människor som inte varit döpta kristna, men det är ändå så att man ska välja sitt umgänge, för det påverkar:

"Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret? Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende?

Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo och vandra mitt ibland dem och vara deras Gud, och de skall vara mitt folk.

Därför säger Herren: Dra bort från dem och skilj er från dem. Rör inte vid det som är orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, allhärskaren.

Mina kära barn, detta är de löften vi har. Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande och i gudsfruktan nå fram till helighet.
" (1Kor 6:14-18, 7:1 Bibel2000)

Jehovas vittnen vill ha ett gott förhållande till Gud, för att inte mista det eviga livet. Påverkan som barnet kan ha på föräldrarna kan riskera det goda förhållandet som föräldrarna har till Gud, om man mister det eviga livet så tycker jag det är mer allvarligt än att bli misshandlad av sitt barn.

Så, du tycker att det är värre att ett barn till JV inte tror än att de skulle spöa upp sina föräldrar? Var finns åsiktis-och religionsfriheten i detta?
Citera
2021-11-01, 22:03
Medlem
Citat:
Jo det gör det. Jesus sade att dom bröder(och systrar) som inte vill omvända sig från onda gärningar ska man betrakta så som judar betraktade hedningar och tullindrivare:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.

Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" (Matteus 23:33 Bibel2000)

Tala inför hela församlingen? Var står det om dömande kommitteer i detta?
Citera
2021-11-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag hoppas det hör till ovanligheterna. Vettiga människor förstår att så små barn inte kan ta livsavgörande beslut.
Väldigt korkat att hylla ett sådant val och dessutom skriva det i årsboken.

Varför skulle sektmänniskor inte hylla ovettiga beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in