Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Men helt seriöst, vad tror du själv?

Ok, jag antar att du menar att en 8-åring inte kan ta ett sådant beslut. Kan en 17-åring ta ett sådant beslut enligt dig?
Citera
2021-10-04, 09:48
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är nog därför du är okunnig i vissa lärofrågor, du har inte fått en djupare förståelse av vad Jehovas vittnen tror på.

Mitt intresse är inte så starkt angående exakt vad folk tror på utifrån den gamla människoförfattade sagoboken. Jag kritiserar här främst sekterismen och de negativa följder Sällskapet Vakttornets doktriner åsamkar Jehovas Vittnen.
Citera
2021-10-04, 09:49
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ok, jag antar att du menar att en 8-åring inte kan ta ett sådant beslut. Kan en 17-åring ta ett sådant beslut enligt dig?

En 17-åring, ja det kan jag tycka. En 8-åring, nej..
Citera
2021-10-04, 09:55
Medlem
Citat:
Kanske inte riktigt. Jag vet "vänner" inom församlingen som hade 1917-års kyrkobibel med sig som uppslagsbok på mötena och i andra sammanhang på 70-80 talen.

Nya världens översättning av dom grekiska skrifterna utkom 1961 på engelska, strax efter kom den svenska. Dom hebreiska skrifterna och därmed hela bibeln kom långt efter.

Så Jehovas vittnen har fram till dess (men även efter) använt sig av dom översättningar som dom hade tillgång till, bland annat 1917 och King James Version. Jehovas vittnen använde sig alltså av andra översättningar i närmare hundra år, innan man vill göra sin egen översättning framförallt för att återinföra Guds namn i bibeln, som andra översättningar tagit bort.
Citera
2021-10-04, 09:56
Medlem
Citat:
Mitt intresse är inte så starkt angående exakt vad folk tror på utifrån den gamla människoförfattade sagoboken. Jag kritiserar här främst sekterismen och de negativa följder Sällskapet Vakttornets doktriner åsamkar Jehovas Vittnen.

Är inte ditt intresse att korrekt beskriva vad Jehovas vittnen tror på?
Citera
2021-10-04, 09:57
Medlem
Citat:
En 17-åring, ja det kan jag tycka. En 8-åring, nej..

En 16-åring då?
Citera
2021-10-04, 09:58
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Nya världens översättning av dom grekiska skrifterna utkom 1961 på engelska, strax efter kom den svenska. Dom hebreiska skrifterna och därmed hela bibeln kom långt efter.

Så Jehovas vittnen har fram till dess (men även efter) använt sig av dom översättningar som dom hade tillgång till, bland annat 1917 och King James Version. Jehovas vittnen använde sig alltså av andra översättningar i närmare hundra år, innan man vill göra sin egen översättning framförallt för att återinföra Guds namn i bibeln, som andra översättningar tagit bort.

Ja just precis. Jag minns 1917-bibeln, det stor Herren, Herren..
Citera
2021-10-04, 09:59
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
En 16-åring då?

Det kan också funka
Citera
2021-10-04, 10:09
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Bibel2000 är väl för HBTQ-kristna och uppenbarligen även Jehovas. 🤔

Detta var intressant. På vilket sätt är det en fördel för HBTQ-aktivister att använda sig av Bibel-2000? Vill understryka att Sällskapet Vakttornet klart och tydligt säger att homosexuella handlingar är synd.
Citera
2021-10-04, 10:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Jag tror inte att man ser det som en synd om någon i brist på annat skulle ha en 1917-års Bibel, anser du att den går att använda?
Citera
2021-10-04, 10:13
Medlem
Citat:
Det kan också funka

13-åring?
Citera
2021-10-04, 10:20
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
13-åring?

Där börjar gränsen att nås. Jag tycker att det känns oseriöst om Sällskapet Vakttornet anser att barn under 15 skall kunna döpa sig, speciellt då JV vad jag känner till egentligen är mot barndop (man döper ju inte småbarn) Jag kan inte se att ett omoget barn exakt kan förstå vad saker handlar om och de kanske påverkas av föräldrarna. Åldersgränser gäller ju i alla möjliga sammanhang i olika verksamheter ute i samhället av samma orsak.

Även om ingen åldersgräns ges i Bibeln som du skriver, så handlar detta om sunt förnuft. Det finns väl inte heller åldersgräns för exempelvis vindrickande i Bibeln, men det betyder väl inte att Jehovas Vittnen låter sina 8-åringar ta beslutet dricka vin?
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-10-04 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in