Citat:
Ursprungligen postat av
Mankers
Nog har jag hört en del om JV allt och jämfört deras tro med min, dock står jag lika oförstående till varför du/andra jagar upp er över den (återigen) dåliga presentationen i tråden av vad deras ledare sagt (såg en otroligt flitigt klippt video där det pratas om masturbation).
Jag länkade det tidigare, men kan göra det igen.
Här är introduktionsvideon till Betel för män
Här är introduktionsvideon till Betel för kvinnor
Citat:
Ursprungligen postat av
Mankers
Men jag gissar på att ni personligen har fått en törn av JV?
Det är omöjligt att inte få sig en törn av JV om man lämnar organisationen, eftersom individerna inom JV är förbjudna att tala med eller ens hälsa på någon som har lämnat. Vanligtvis bryter även den närmaste familjen med någon som lämnar. Eftersom medlemmar i JV dessutom återkommande varnas för att umgås med någon utanför JV så är det mycket sällsynt att ha något socialt nätverk alls kvar efter att ha lämnat.
Personligen har jag inte lämnat JV, utan är fortfarande med i församlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mankers
Jag uppskattar pålitliga och tydliga källor, annars blir det lätt missvisande a la aftonbladets sensationsjournalistik, du kanske läste om "dörren som kostade 1,2 miljoner på karolinska" som lätt får en att tro att det handlar om ett enkelt dörrbyte och inte en totalanpassning av en hel entrés utrymningsvägar.
Jag kan inte annat än att hålla med dig om detta.
I vilket fall som helst, så om man skulle försöka konstatera bara en sak som är fel med Jehovas vittnen, så är det i min mening följande:
Jehovas vittnens styrande krets påstår själva att de är direkt utvalda av Gud. Därav följer att det dessa 8 män påstår är sanning måste man som ett Jehovas vittne acceptera som sanning. Om den styrande kretsen säger att två plus två är fem, så
är två plus två fem.
Den person som inte accepterar vad den styrande kretsen säger är sant blir bestraffad och utkastad ur församlingen.
Den grundinställningen, att det endast är den styrande kretsen som har rätt att ha en åsikt, för med sig många problem. Det är en starkt bidragande orsak till varför organisationen har såna stora problem med att inte anmäla fall av sexuellt våld mot barn. Det är varför organisationen måste manipulera sina medlemmar genom att som exempelvis i ovan nämnda video skuldbelägga dem för småsaker. Det får till följd att familjer splittras och människor åsamkas djupa känslomässiga sår då någon blir utfryst ur gemenskapen.
Vad Jehovas vittnen tror på spelar inte så stor roll. De får gärna tro vad de vill för min del. Men ett system där individerna inte tillåts tänka själva utan är tvugna att acceptera vad än ledningen säger är i min mening mycket skadligt. Och farligt.
Därmed påstår jag inte att Jehovas vittnen är unika på något sätt. Tvärtom. Det finns många grupper som gör samma sak, och vissa gör det mycket värre än Jehovas vittnen. Till och med hela nationer.
Men två fel blir inte ett rätt.