Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Först och främst både blodsnacket och förbudet att äta skaldjur samt fläsk är i GT, som vanligt väljer du och vrakar. Och ja jag vet mer än dig uppenbarligen.

Nej, du är okunnig. Förbundet med blodet kom långt före lagförbundet (läs 1 Mose 9:4), och lagförbundet ersattes av ett nytt förbund:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. " (Hebr 8:13 Bibel2000)

Detta att det skulle komma ett nytt förbund som skulle ersätta förbundet som dom fick på Moses tid, det talade Jeremia om många århundraden innan Jesus kom och ersatte det:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. " (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

Det var Jesus som instiftade detta nya förbundet:

"Efter måltiden tog Jesus på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Citera
2021-10-27, 07:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, låt oss se om du håller vad du lovar.

Jag är inte insatt i frågan, så jag har ingen aning om vad ujhs pratar om.

Han har flera gånger hänvisat till den undersökning som Australiens Royal Commission gjorde av övergrepp på barn inom Jehovas vittnen i Australien.

Det är hur enkelt som helst att hitta referenser om det, till exempel direkt på kommissionens egen webbplats. Jag har framhävt det viktigaste i fet stil nedan:

https://www.childabuseroyalcommissio...s-institutions

Jehovah’s Witnesses

One of our case studies examined the responses of the Jehovah’s Witness organisation to allegations of child sexual abuse. We also held an institutional review hearing to provide an opportunity for the Jehovah’s Witness organisation to inform us of its current policies and procedures in relation to child protection and child safe standards, including responding to allegations of child sexual abuse.

As of 31 May 2017, of the 4,029 survivors who told us during private sessions about child sexual abuse in religious institutions, 70 survivors told us about abuse in the Jehovah’s Witnesses. Of the victims we heard about, 80.0 per cent were female. The average age of victims at the time of first abuse was 8.4 years. Of the 53 survivors who told us about the age of the person who sexually abused them, 44 survivors (83.0 per cent) told us about abuse by an adult and 12 survivors (22.6 per cent) told us about abuse by a child. A small number of survivors told us about sexual abuse by an adult and by a child. The vast majority of survivors who told us about abuse by an adult perpetrator said they were abused by a male adult.

Of the 65 survivors who told us during private sessions about the role of a perpetrator, 26.2 per cent told us about child sexual abuse by family members. This was considered to be within our Terms of Reference when the sexual abuse was reported to and handled by the religious institution. We also heard from survivors about other perpetrators including volunteers (13.8 per cent), lay leaders (9.2 per cent) and other adults who attended the religious institution (9.2 per cent).

As part of our case study, the Jehovah’s Witness organisation provided us with files containing allegations, reports or complaints of child sexual abuse. They provided us with documents relating to at least 1,800 children and over 1,000 alleged perpetrators.

Institutional responses to child sexual abuse in the Jehovah’s Witnesses

Our case study regarding the Jehovah’s Witnesses showed that the organisation dealt with allegations of child sexual abuse in accordance with internal, scripturally based disciplinary policies and procedures. We found that at least until 1998, individuals making complaints of child sexual abuse were required to state their allegations in the presence of the person against whom the allegations were made. The ‘two-witness’ rule applied – that is, wrongdoing could only be established on the basis of testimony from two or more ‘credible’ eyewitnesses to the same incident (or strong circumstantial evidence testified to by at least two witnesses or testimony of two witnesses to the same kind of wrongdoing). Allegations were investigated by elders, all of whom were men and had no relevant training.

We found that in deciding the sanctions to impose and/or the precautions to take in relation to a known or suspected perpetrator of child sexual abuse, the Jehovah’s Witness organisation had inadequate regard for the risk that the person might reoffend. Alleged perpetrators of child sexual abuse who were removed from their congregations as a result of allegations of child sexual abuse were frequently reinstated. We found no evidence of the Jehovah’s Witness organisation reporting allegations of child sexual abuse to police or other civil authorities
.
Citera
2021-10-27, 10:56
Medlem
Citat:
Nej, du är okunnig. Förbundet med blodet kom långt före lagförbundet (läs 1 Mose 9:4), och lagförbundet ersattes av ett nytt förbund:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. " (Hebr 8:13 Bibel2000)

Detta att det skulle komma ett nytt förbund som skulle ersätta förbundet som dom fick på Moses tid, det talade Jeremia om många århundraden innan Jesus kom och ersatte det:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. " (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)

Det var Jesus som instiftade detta nya förbundet:

"Efter måltiden tog Jesus på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Återigen snack, om du avfärdar GT så avfärdar du budorden andra versionen, skapelesberättelsen, alla tramsiga profetior som aldrig har blivit uppfyllda samt den idiotiska skapelseberättelsen
Citera
2021-10-27, 11:05
Medlem
Citat:
Återigen snack, om du avfärdar GT så avfärdar du budorden andra versionen, skapelesberättelsen, alla tramsiga profetior som aldrig har blivit uppfyllda samt den idiotiska skapelseberättelsen

Nej, jag avfärdar inte GT, jag läser vad som står där, och där står det att det skulle komma ett nytt förbund:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund" (Jer 31:31 Bibel2000)
Citera
2021-10-27, 13:59
Medlem
Citat:
Nej, jag avfärdar inte GT, jag läser vad som står där, och där står det att det skulle komma ett nytt förbund:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund" (Jer 31:31 Bibel2000)
Jaha och? det är fortfarande dumheter. Sen vad är din tanke om slaveri? Både GT och NT tycker det är toppen
Citera
2021-10-27, 15:43
Medlem
Citat:
Jaha och?

Förbudet mot att äta skaldjur och fläsk gäller inte längre, i motsats till vad du i din okunnighet påstod.

Så du ser, du vet inte mer än mig om bibeln, uppenbarligen.
Citera
2021-10-27, 16:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Det är inte första gången han drar helt felaktiga paralleller. Jag har sett massor i hans textmassor som är fulla av bristfälliga jämförbarheter, men det är så mycket att jag orkar inte ens kommentera allt. Han klarar sig nog undan ofta med alla dessa haranger och mängder av olika bibelcitat, man orkar inte kolla om de citerade texterna från Bibeln eller Vakttornet ens är kompletta eller passar in i sammanhanget. Har man mer tid och ork tid är det nog inte svårt att smula sönder det mesta han hävdar.

Klippa och klistra så som det passar Herrn själv, det är visst hans definition på "sanningen" och att vinna på walkover genom att meningsmotståndaren ger upp på grund av för stora textmassor.

Ja, det var en felaktig jämförelse. Ska vi prova och se om det går att komma med en mer korrekt jämförelse?

I Bibeln står det att anledningen till förbudet är att blodet är den livgivande kraften och inte får slösas bort hur som helst. Det kan ju däremot inte vara fel att tillföra blodet, den livgivande kraften, till venerna, den plats där blodet ju ska finnas. Blod är inte avsett att vara i magen, därav förbudet att äta blod från djur.

En liknelse är då t.ex. en bil som drivs på bensin, där bensinen då är den livgivande kraften. I en instruktion står det att man inte ska hälla bensin i kylaren, varpå tolkningen blir att man inte ska hälla någon bensin alls i bilen någonstans.

Ett problem med den liknelsen är däremot att Bibeln talar om blod från djur och inte människoblod, så man behöver ändra "bensin" till "diesel" i exemplet ovan för att komma närmare hur ordentligt fel tolkningen egentligen är:

I en instruktion för en bensindriven bil står det att man inte ska hälla diesel i kylaren, varpå tolkningen blir att man inte ska hälla något bränsle alls i bilen någonstans, inte ens bensin i bensintanken (den plats där bensinen ju ska vara).
Citera
2021-10-27, 19:25
Medlem
Citat:
Förbudet mot att äta skaldjur och fläsk gäller inte längre, i motsats till vad du i din okunnighet påstod.

Så du ser, du vet inte mer än mig om bibeln, uppenbarligen.
Ånej försök inte GT gäller fortfarande åtminstone för kristna
Citera
2021-10-27, 21:26
Medlem
Citat:
Som sagt, jag är inte insatt och jag är inte ens intresserad att sätta mig in i det. Även om allt detta skulle stämma, så påverkar det inte min tro och bibelns budskap. Jehovas vittnen är inte fullkomliga människor som aldrig gör fel.

Och jag vet av personliga erfarenheter att man överdriver och förvränger när det handlar om Jehovas vittnen. När Janne Josefsson "granskade" Jehovas vittnen så var han bara intresserad av avhopparnas och motståndarnas syn på saken, att han "sökte upp Jehovas vittnen för svar" var bara spel för gallerierna, han ville ha en konfrontation, inte opartisk journalistik.

Jag är inte längre intresserad av det träsk som motståndare till Jehovas vittnen producerar, jag är enbart intresserad av bibliska/vetenskapliga frågor, och frågor om kristen tro.

Nu ska vi se! Om JV i Australien har mörkat 1006 pedofilers övergrepp så anser du detta vara irrelevant och ointressant. Är det din uppfattning att dessa uppgifter är felktiga på något sätt? Är det avfällingars lögner? Eller skiter du helt enkelt i detta faktum?
Citera
2021-10-28, 09:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En kul grek är att man inom JV var emot vaccinationer långt innan man var emot blodtransfusioner. Om jag minns så införde man vaccinationsförbudet på 1920 eller 30-talet. Förbudet mot blodtransfusioner kom först 1946. Psykopaten Rotherford behövde nämligen många blodtransfusioner, och då kunde ju inte cellskaoet förbjuda detta. Dessutim väntade man tills abdra världskroigets slut med att införa förbudet (Rutherford dog 1942, tror jag). Det hade väl kostat många JVn livet om man hade transfusionsförbud under krigets alla bombningar.

Ja, men nu är man för vaccinationer. Ledarna inom JV uppmanar sina medlemmar att vaccinera sig, Den Styrande Kretsen har alla vaccinerat sig osv.
Citera
2021-10-28, 09:25
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Ja, men nu är man för vaccinationer. Ledarna inom JV uppmanar sina medlemmar att vaccinera sig, Den Styrande Kretsen har alla vaccinerat sig osv.

Eftersom det talas om fosterceller reagerade jag på det, detta måste ju vara lite motstridigt ändå? Innehåller inte det blodplasma?

OBS är inte insatt i om vaccinet faktiskt innehöll fosterceller men jag hörde det och undrade då på hur JV gör i denna fråga.
Citera
2021-10-28, 09:26
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Eftersom det talas om fosterceller reagerade jag på det, detta måste ju vara lite motstridigt ändå? Innehåller inte det blodplasma?

OBS är inte insatt i om vaccinet faktiskt innehöll fosterceller men jag hörde det och undrade då på hur JV gör i denna fråga.

Jag tror inte att vaccinet innehåller blodplasma eller fosterceller- därmed är det gångbart hos Sällskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in