Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Haha, jag visste det. Om du inte får motsäga eller smutskasta Jehovas vittnen så är det inte intressant.
Men nu frågade han dig, så du får vackert svara.
Tja jag gör väl det då, min mission är förresten inte att smutskasta som du hävdar, men att avslöja lögner och felaktigheter i organisationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Tack för ännu ett belysande inlägg.
Jag har svårt förstå JV harmageddon. Är det alltså så att Gud uppväcker alla utom de som hädat helig ande först. Detta är alltså en väldigt mängd folk, kanske över 90% av alla som levt nånsin?
Sen så frågar du Gud ut vilka av dessa människor som är beredda att underordna sig Gud. Här så anser då JV att 99% av de som väckts upp inte vill underordna sig. De som inte vill underordna sig Gud, blir dödade igen, permanent. Av dem som däremot "väljer Gud" kommer 144 000 utvalda att leva i paradiset som smorda, medans resten av dem bor behagligt på jorden. I all evighet kanske.
Stämmer det?
Så här tror JV att det kommer att gå till:
De tror att när Harmageddon startar, då är allting för sent, då går det inte att konvertera till JV längre. I Harmageddon kommer alla som inte är tillräckligt hängivna döpta JV att dö. De anser att barn som är så små att de inte begriper bättre går under sina föräldrars beskydd, ålder är inte helt fastställt. Men någongång kring 10-12 hävdar den styrande kretsen enligt de senaste uttalanden de gjort.
Under denna tid så fängslas också satan och hans demoner.
Kraven att få överleva är att vara döpt, att inte vara "ljum" dvs ett nitiskt ihärdigt fullblodsvittne ungefär, de ska också ha behandlat den smorda kvarlevan gott. (De är de av de 144.000 som ska till himlen men som fortfarande lever kvar på jorden.) Ändå kan ingen vara säker, för Gud läser hjärtan, det är hjärteinställningen utanpå dessa minimikrav som blir avgörande. Allt för att hålla vittnet i strama tyglar och lyda blint. [min kommentar]
Under denna tid dör alltså fler än 99,9% av alla människor. (JV består av ca 0,1% av världens befolkning) den smorda kvarlevan av de 144.000 kommer att flyga upp till himlen.
Sedan när allt lagt sig så kommer uppståndelsen att börja, som innefattar de allra flesta som har dött före Harmageddon. De vittnen som överlevde ska jobba med att undervisa alla uppståndna till att bli Jehovas vittnen och göra jorden till ett paradis. Antalet som syndat mot helig ande tror man är få. De kommer att uppstå i ordningen senast död först uppväckt, det kommer att vara en ganska utdragen process.
Tusenårsriket började 1914 om jag inte kommer ihåg fel(?)
När tusen år har gått så kommer Satan att släppas lös och ges möjlighet att locka till sig de som då lever. Han och hans demoner samt de som han lockar med sig kommer då att avrättas. Då skall döden upphöra och alla leva för evigt.