Citat:
Ursprungligen postat av
Mankers
TTSP, hur ser JV på barndop nu för tiden?
Jag har en bekant (som jag dock inte kontaktar allt för ofta, vi ses bara någon gång varannat år) som är äldste och fick själv döpa sin dotter under denna helg.
Hon är blott 8 år gammal.
Anses det som lämpligt i alla församlingar att ett så litet barn döper sig, eller råder det delade meningar vad gäller barndop?
Det står ingen åldersgräns i bibeln. Det viktiga är att dopkandidaten har tagit ett självständigt och ansvarsfullt beslut att underordna sig Gud och hans lagar, i alla fall kan ett spädbarn omöjligen göra det.
Jag skulle inte tycka att det är lämpligt att man låter en 8-åring göra det livsavgörande beslutet, men samtidigt kan jag inte hindra en annan människa om den människan har bestämt sig för det, oavsett ålder, och även om det skulle vara min egen dotter.
Jag kan inte tvinga någon att
inte bli döpt, om det ens vore möjligt, men jag skulle försöka övertala, om det vore min dotter, att vänta åtminstone tills hon är myndig enligt samhällets normer för att inte skapa mer problem än nödvändigt. Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna vänta med det i några år.
Jehovas vittnen utför inte barndop, alltså barn som inte själv kan ta beslut om att underordna sig Gud. Om en 8-åring kan det eller inte, det kan inte jag avgöra. Det lämnar jag över till Gud att bedöma.