Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-03, 16:25
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
TTSP, hur ser JV på barndop nu för tiden?

Jag har en bekant (som jag dock inte kontaktar allt för ofta, vi ses bara någon gång varannat år) som är äldste och fick själv döpa sin dotter under denna helg.

Hon är blott 8 år gammal.

Anses det som lämpligt i alla församlingar att ett så litet barn döper sig, eller råder det delade meningar vad gäller barndop?

Rent allmänt är väl inte dop av 8-åringar särskilt märkligt. Många barn har förnuftet att sätta sin tro till Jesus Kristus vid denna ålder. Men det varierar så klart från fall till fall. Huruvida JV har någon särskild sektlära angående ålder för dop vet jag emellertid inte.
Citera
2021-10-03, 17:04
Medlem
Citat:

Jag har en bekant (som jag dock inte kontaktar allt för ofta, vi ses bara någon gång varannat år) som är äldste och fick själv döpa sin dotter under denna helg.

Anses det som lämpligt i alla församlingar att ett så litet barn döper sig, eller råder det delade meningar vad gäller barndop?
När jag visade intresse för en odöpt dotter i tonåren övertalade de henne att döpa sig, för att de hade förlorat många unga kvinnor till "världsliga" män som jag. Vem vet, han kanske är rädd för att pedofiler ska komma åt henne. Då kan äldste åtminstone förmå flickan att förlåta sin broder i församlingen. Så som de själva blivit förlåtna...
Citera
2021-10-03, 17:06
Medlem
Citat:

Det står ingen åldersgräns i bibeln. Det viktiga är att dopkandidaten har tagit ett självständigt och ansvarsfullt beslut att underordna sig Gud och hans lagar, i alla fall kan ett spädbarn omöjligen göra det.

Jag skulle inte tycka att det är lämpligt att man låter en 8-åring göra det livsavgörande beslutet, men samtidigt kan jag inte hindra en annan människa om den människan har bestämt sig för det, oavsett ålder, och även om det skulle vara min egen dotter.

Jag kan inte tvinga någon att inte bli döpt, om det ens vore möjligt, men jag skulle försöka övertala, om det vore min dotter, att vänta åtminstone tills hon är myndig enligt samhällets normer för att inte skapa mer problem än nödvändigt. Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna vänta med det i några år.

Jehovas vittnen utför inte barndop, alltså barn som inte själv kan ta beslut om att underordna sig Gud. Om en 8-åring kan det eller inte, det kan inte jag avgöra. Det lämnar jag över till Gud att bedöma.
Citera
2021-10-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Läser JV Bibel2000?

Ja, det gör dom. Och dom citerar Bibel2000 ofta i Vakttornet:

579 ställen i Vakttornet i denna sökning:
https://wol.jw.org/sv/wol/s/r14/lp-z?q=Bibel+2000
Citera
2021-10-03, 17:38
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, det gör dom. Och dom citerar Bibel2000 ofta i Vakttornet:

579 ställen i Vakttornet i denna sökning:
https://wol.jw.org/sv/wol/s/r14/lp-z?q=Bibel+2000

Att ni var så sanslöst oseriösa och inkompetenta trodde jag faktiskt inte, speciellt när hela er teologi bygger på fallasier om hur er egna anonyma Bibel-"översättning" är den enda rätta.
Citera
2021-10-03, 18:29
Medlem
Citat:
Att ni var så sanslöst oseriösa och inkompetenta trodde jag faktiskt inte,

Hur menar du?

Menar du att citera Bibel2000 är oseriöst och inkompetent? Menar du att Bibel2000 inte är en bra översättning?
Citera
2021-10-03, 23:58
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Menar du att citera Bibel2000 är oseriöst och inkompetent? Menar du att Bibel2000 inte är en bra översättning?

Just precis.
Citera
2021-10-04, 02:04
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Hur menar du?

Bibel2000 är väl för HBTQ-kristna och uppenbarligen även Jehovas. 🤔
Citera
2021-10-04, 06:20
Medlem
Citat:
Just precis.

Vilken är en bra översättning?
Citera
2021-10-04, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Bibel2000 är väl för HBTQ-kristna och uppenbarligen även Jehovas. 🤔

Vilken översättning är för dig som är heterosexuell?
Citera
2021-10-04, 09:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Att ni var så sanslöst oseriösa och inkompetenta trodde jag faktiskt inte, speciellt när hela er teologi bygger på fallasier om hur er egna anonyma Bibel-"översättning" är den enda rätta.

Kanske inte riktigt. Jag vet "vänner" inom församlingen som hade 1917-års kyrkobibel med sig som uppslagsbok på mötena och i andra sammanhang på 70-80 talen.
Citera
2021-10-04, 09:38
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jehovas vittnen utför inte barndop, alltså barn som inte själv kan ta beslut om att underordna sig Gud. Om en 8-åring kan det eller inte, det kan inte jag avgöra. Det lämnar jag över till Gud att bedöma.

Men helt seriöst, vad tror du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in