Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Wow, örter till människans tjänst kan väl tolkas som att det förutom alkohol är okej att röka cannabis?

Du glömmer att man inte skulle "förorena kroppen".

Om man däremot t.ex. använder örter för medicinsk bruk, så är det inte att förorena kroppen, så är det t.ex. med opium. Men sedan om man använder opiumet som en drog och blir beroende, så blir det lika fel(eller värre) som att använda alkoholen som en drog och bli beroende.

Om cannabis blir lagligt i Sverige, så kommer Jehovas vittnen ändå inte röka cannabis, men om det blir lagligt och man kan använda det i medicinsk syfte, utan att förorena lungorna genom att röka, så är det en annan sak. Redan nu tillåter Jehovas vittnen användningen av "droger" i medicinskt syfte, "örter i människans tjänst".
Citera
2021-09-25, 18:33
Medlem
Citat:
Väldigt oklart. Men rörande tobak så är det liksom själva bruket i sig som leder till uteslutning, även om tex portionssnus har konstaterats inte vara speciellt farligt överhuvudtaget. Man kan ju undra vari stringensen ligger...

Inte farligt? Ok, jag antar att det finns flera åsikter om det. Och menar du då att icke portionssnus är farligt? Jag har hört påståenden om att även lössnus är ofarligt.

Men en annan orsak till att kristna inte ska snusa, är beroende.
Citera
2021-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det spelar ingen roll om avsikten var att spekulera eller ej, för det är ej intressant för mig, det intressanta är det som står i artikeln samt deras sätt att rentvå sig från ansvar.

Spekulerar, det gör dom helt klart.

Med det i artikeln så säger dom att det mycket väl kan stämma, vilket inte är teoretiskt fel att göra, men det är likväl en förutsägelse som dom genom att inte dementera som enskildas uppfattningar som olyckligtvis kommit till uttryck i officiella sammanhang, ger sitt stöd till.

Talar representanter från podiumet om att det stora A inträffar 1975, då ska man isåfall säga i artikeln att det inte är en officiell uppfattning, istället säger man att det är möjligt och fortsätter med sina uträkningar.

Ansvaret ligger på de styrande inom organisationen vad gäller lärofrågor, vet dom att folk värderar deras uttalanden lika högt som bibeln så kan dom inte komma efteråt och lägga ansvaret på andra.

Jag håller med om att de många som tog lån på dyra bilar, som aldrig betalade av sina bostadslån för "armageddon kommer ändå 1975" såklart tog beslutet själva, men det var inte på grund av att en enda tomte nämnde det i förbifarten på podiet.

Du har fel, man kan inte skylla på andra den dagen Gud dömer människor.
Det slutgiltiga ansvaret har varje enskild individ, i alla fall om man ska gå efter vad som står i bibeln:

"Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol. Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud. Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud." (Rom 14:10-12 Bibel2000)

"Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag." (Matteus 12:36 Bibel2000)

"Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont." (2 Kor 5:10 Bibel2000)

"Var och en skall pröva sina handlingar och söka skäl till stolthet enbart hos sig själv och inte hos andra. Var och en måste bära sin egen börda... Låt inte bedra er, Gud lurar man inte: vad man sår får man också skörda. " (Gal 6:4-5,7 Bibel2000)

"Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont." (Predikaren 12:13-14 Bibel2000)

Men du kanske inte tror på bibeln?
Citera
2021-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Din ”förklaring”.

Ok, vad är oklart med den förklaringen?
Citera
2021-09-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, vad är oklart med den förklaringen?
Läs den, så ser du.
Citera
2021-09-25, 19:04
Medlem
Citat:
Läs den, så ser du.

Jag har läst den, jag ser inte. Förklara vad du menar är oklart.
Citera
2021-09-25, 19:08
Medlem
Citat:
Du har fel, man kan inte skylla på andra den dagen Gud dömer människor.
Det slutgiltiga ansvaret har varje enskild individ, i alla fall om man ska gå efter vad som står i bibeln:

"Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol. Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud. Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud." (Rom 14:10-12 Bibel2000)

"Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag." (Matteus 12:36 Bibel2000)

"Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol, sådana vi är, och där skall var och en få igen för vad han har gjort under sitt jordiska liv, gott som ont." (2 Kor 5:10 Bibel2000)

"Var och en skall pröva sina handlingar och söka skäl till stolthet enbart hos sig själv och inte hos andra. Var och en måste bära sin egen börda... Låt inte bedra er, Gud lurar man inte: vad man sår får man också skörda. " (Gal 6:4-5,7 Bibel2000)

"Nu har du hört allt, och detta är summan: frukta Gud och håll hans bud. Det gäller alla människor. Ja, för varje gärning skall Gud kräva räkenskap, också för allt som är dolt, gott som ont." (Predikaren 12:13-14 Bibel2000)

Men du kanske inte tror på bibeln?

Varje enskild individ har ansvar för sina beslut enligt bibeln, ja.

Men nu handlar det inte om det.

Det handlar om att det är elakt att försöka försöka sopa sin egen medverkan i sånt som hände för många år sedan under mattan, för att framför allt folk som inte var med på den tiden ska rycka på axlarna och gå vidare.
Alternativet är att förklara olyckligheten i agerandet, lova att det inte ska upprepas och be om ursäkt om man ens ska ta upp det.
Citera
2021-09-25, 19:14
Medlem
Citat:
Jag har läst den, jag ser inte. Förklara vad du menar är oklart.
Detta: ”Om man inte begår en synd, så kan man inte heller bli utesluten, sedan är det en annan fråga om det är "okej" eller inte. Om man t.ex. försummar fru och barn, så blir det i sig en synd.

Och sedan är det återigen en separat sak hur Gud dömer det, om Gud dömer personen som "drinkare" eller inte.”

Det framgår inte vad som gäller, bara att man kan se det på olika vis. Väldigt subjektivt, alltså.
Citera
2021-09-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Det handlar om att det är elakt att försöka försöka sopa sin egen medverkan i sånt som hände för många år sedan under mattan, för att framför allt folk som inte var med på den tiden ska rycka på axlarna och gå vidare.
Alternativet är att förklara olyckligheten i agerandet, lova att det inte ska upprepas och be om ursäkt om man ens ska ta upp det.

*** Vakna 1993 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga.

*** (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan) ***

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.”

*** (15 september 1947, sidan 286) ***

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.”
Citera
2021-09-25, 19:21
Medlem
Citat:
Detta: ”Om man inte begår en synd, så kan man inte heller bli utesluten, sedan är det en annan fråga om det är "okej" eller inte. Om man t.ex. försummar fru och barn, så blir det i sig en synd.

Och sedan är det återigen en separat sak hur Gud dömer det, om Gud dömer personen som "drinkare" eller inte.”

Det framgår inte vad som gäller, bara att man kan se det på olika vis. Väldigt subjektivt, alltså.

Menar du att det är oklart när Gud dömer, eller menar du att det är oklart när församlingen dömer?
Citera
2021-09-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ja då undrar jag vad JV har förklaring till sin sak, om Jesus säger att det är endast genom att ta detta som man får evigt liv? Jehovas Vittnen menar bland annat att Jesu lärljungar var de första smorda (man kan väl kalla dem de första vittnena) precis som att alla de smorda bröderna i Den Omdömesgille Slavens Klass som också ska regera i tusenårsriket.
Hela läran om de 144000 är falsk. Det är 144000 från Israels 12 stammar, men sen står det:

Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Upp 7:9

Det är ett antal som ingen kan räkna av alla folk etc, alltså inte bara judar, som står inför Guds tron i himlen. Så hur de kan tro att bara 144000 kommer till himlen är för mig en gåta. Som sagt, glöm allt JV har lärt dig. Det är bara lögner.
Citera
2021-09-25, 19:23
Medlem
Citat:
Men är du med i en kristen församling?
Ja, jag är inympad i Kristi kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto