Citat:
Ursprungligen postat av
stanley74
Desto tydligare Gud är, desto mer befogat blir det att straffa folk.
Gud har varit tydlig och kommer att vara tydlig i framtiden. Han kommer att visa sig i framtiden så som han visat sig förut.
Men under tiden, då Gud inte blandar sig i människors angelägenheter på jorden(just nu), så har han gett ett hjälpmedel för att hitta honom och förstå hans vilja, och han skickar människor över hela jorden för att hjälpa andra människor för att hitta honom. Men dom flesta människor ignorerar detta, dom slänger ofta dörren i ansiktet på Guds utsända, och dom vill fortsätta leva sina liv så som dom själva vill bestämma oberoende av Gud, och vill inte lyssna på hans utsända, utan t.o.m. förnedrar och ljuger om dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
stanley74
Att gömma sig, som Gud gör nu (gäller alla gudar jag hört talas om ), gör ju bara folk förvillad.
Gud är tvungen att "gömma sig" på grund av rättvisan. Rättvisan i att låta människor styra sig själva och jorden utan att Gud blandar sig i. Gud låter människor göra som dom själva vill ett tag, men inte hur länge som helst. Han kommer att ingripa på jorden i det som kallas för harmageddon, då han inför sitt eget styre på jorden, och tar bort alla mänskliga styren:
"
Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Då återställer Gud det så som det var tänkt från början då Gud skapade människan.
Citat:
Ursprungligen postat av
stanley74
Att Gud lägger sig i hur vi människor styr jorden ser jag inget problem med. Många bossar lägger sig i hur deras företag sköts. Det till och med förväntas.
Bra, då kommer du att glädjas den dagen då Jehova ingriper på jorden, och du gladeligen förenar dig med Jehovas vittnen???
Men det finns många som hatar Jehovas vittnens budskap, och det finns många som hatar Gud, och vägrar att underordna sig, och även hädar honom den dagen dom får se honom, på grund av plågan från sanningen som dom utsätts för:
"
De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder." (Upp 9:20-21 Bibel2000)
"
och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning." (Upp 16:9 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
stanley74
Jag har inte svar på alla frågor, dock är det väldigt lätt att hitta fel i religioner. Även de flesta troende kan lätt hitta fel i religioner de inte tror på.
Vad är fel i min religion?
Kan det möjligtvis finnas något som Gud tycker är rätt, men som du tycker är fel, och tvärtom?
Är det då Gud, skaparen av universum, eller du som ska ändra dig?
Jag misstänker att du egentligen inte tycker att Gud ska lägga sig i hur vi människor styr jorden, för det skulle förmodligen innebära att
du själv måste ändra dig, och det vill du inte, för du tycker att du är en god människa med goda värderingar, så som miljarder andra människor även tycker, helt motsatta värderingar. Du tycker det är ok att Gud ingriper på jorden, så länge det handlar om andra människor, eller hur?
Så det är inte så enkelt som du får det att låta som, du får tänka några steg längre.