Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Här har du en sammanställning med belägg i skäggfrågan.

https://www.jwfacts.com/watchtower/beards-jehovahs-witnesses.php

Kanhända var det vakttornet 1973, som bl.a finns där, som avsågs? Dock är förbudet äldre än så.

När du läser "bör" eller liknande ordalag angående hur vittnen skall vara, så "bör" du likställa det med ett förbud. Det är så det funkar.

Jag är säker på att alla vittnen skulle "erkänna" att skägg, eller ens långt hår, inte varit tillåtet att bära. I synnerhet för någon förordnad.

Farsan försökte ivrigt få ihop sina första skäggstrån till en mustasch i mitten på 70-talet.
Det hela fick ett tvärt slut på första bästa möte där framgången började kunna noteras.
Bröderna upplyste honom om att muschen ska väck om han alls tänkte sig att få stå på podiet eller gå i tjänsten.
Tydligen var det så illa att han t.o.m riskerade livet i Harmageddon som skulle komma vilken dag som helst.
Tänk vad några hårstrån kan ställa till det.
Citera
2017-12-11, 19:07
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Vad jag vänder mig mot är att man som ett Jehovas vittne måste acceptera sådant som är bevisligen felaktigt, exempelvis att Jerusalem förstördes 607 f.Kr, eller att avfällingar är onda och bedrägliga människor.

Jag förstår att du i mångt och mycket delar Jehovas vittnens verklighetsuppfattning. Men ändå har du väl inte anammat den fullt ut? Du skrev i någon annan tråd att du trippat på LSD. Jag klandrar dig inte för det, men om du skulle anamma Jehovas vittnens bild av verkligheten så diskvalificerar du ju dig själv.
Grejen med LSD-turen handlar snarare om medvetandegörandet inför mig själv att den enda orsaken jag personligen hade för att inte tro på en skapare var för passa in i fler sociala sammanhang, vilket var en riktigt kass orsak.
Så jag slutade med det. Både otroendet, och förhoppningsvis även drogerna den här gången.

Hursomhelst, jag är inte så insatt i exakta datum.
Den styrande kretsen är såvitt jag förstår tillförordnad som ställföreträdande samvete (eller vad man nu ska kalla det), och då får jag helt enkelt ha lite blind tillit i de fallen jag inte finner punktinformation grundande för min egen tro. Kanske inte något jag skulle säga högt i just de ordalagen till vem som helst, men det beror väl på frågan.
Att inte umgås med avfällingar säger väl sig själv. Varför umgås reguljärt med någon som inte har samma motiv?
Citera
2017-12-11, 19:07
Medlem
Varför får inte manliga jv ha långt hår? (Om det nu är så vill säga) Får kvinnor inom jv ha vilken frisyr som helst?
Citera
2017-12-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Grejen med LSD-turen handlar snarare om medvetandegörandet inför mig själv att den enda orsaken jag personligen hade för att inte tro på en skapare var för passa in i fler sociala sammanhang, vilket var en riktigt kass orsak.
Så jag slutade med det. Både otroendet, och förhoppningsvis även drogerna den här gången.

Hursomhelst, jag är inte så insatt i exakta datum.
Den styrande kretsen är såvitt jag förstår tillförordnad som ställföreträdande samvete (eller vad man nu ska kalla det), och då får jag helt enkelt ha lite blind tillit i de fallen jag inte finner punktinformation grundande för min egen tro. Kanske inte något jag skulle säga högt i just de ordalagen till vem som helst, men det beror väl på frågan.
Att inte umgås med avfällingar säger väl sig själv. Varför umgås reguljärt med någon som inte har samma motiv?
(fetstil av mig)
Kanske för att man uppskatta personen och bara vill umgås, oavsett vilket "parti" ens vän röstar på?
Kanske för att det är ärligare att man uppskattar någon för hans/hennes egenskaper och sätt, än för att man tillhör samma klubb?
Citera
2017-12-11, 19:35
Medlem
Citat:
Kan du ge något exempel som styrker ditt påstående, eller ville du bara visa att mitt påstående nedan tillämpas i praktiken?

Jovisst kan jag ge exempel, men är du verkligen intresserad?

Citat:
Får jag fråga dig en sak ttsp, hatar Jehovas vittnen homosexuella?

Nej Jehovas vittnen hatar inte syndaren, men hatar synden.
Citera
2017-12-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och som du säger, man har större chans att få en fördelaktig dom av Gud, om man sätter sig in i hans lagar, vad han vill och vad han är för person så att man får ett förhållande till honom. Och även om man t.o.m. är döpt, så är det inte en garanti för att man överlever, det beror helt och hållet på om man är villig att underordna sig Gud och hans lagar. Man kan ju bevisligen befinna sig i församlingen, vara döpt och låtsas vara en kristen, men Gud kan läsa alla människors hjärtan.

Här är ett exempel på lögn, för att referera till MeanMe:s påstående.
Kanske grov förvrängning är mer rätt?
Underförstått när du uttrycker dig som du gör så låter du Crazypriest tro att det trots allt finns en hyfsad chans att få en gynnsam dom i anslutning till Harmageddon.
Det må vara din uppfattning men det är inte Jehovas vittnens.
Citera
2017-12-11, 19:48
Medlem
Citat:
ttsp's inställning harmoniserar väl med andan i helgens Vakttornsstudium.

Från stycke 2:

"Det är så synd om oss när våra familjemedlemmar fryser ut oss för vår tro"

Från stycke 19, samma artikel:

"Det är så synd om oss när vi fryser ut våra familjemedlemmar för deras tro"

Kommer det sånt nu igen? Organisationen måste ha enorma problem med olydnad och att medlemmar vill ha kontakt med nära och kära. 😆
Citera
2017-12-11, 19:52
Medlem
Citat:
Jag har en bror som är ett döpt vittne.

Ja jag har en fördel på det viset, men samtidigt har mina relationer med släkt och vänner blivit sämre bara på grund av att jag har tagit ställning och blivit ett Jehovas vittne. Jag vill inte leva i en lögn och har varit uppriktig med vad jag tycker och känner, och därmed blivit utstött av vissa.

?

Bra att du tillstår att du har en fördel som inte är uppvuxen som Jv. Heders till dig för denna uppriktighet.

Lägg gärna ut texten om vilka nackdelar det är att växa upp inom organisationen.
Citera
2017-12-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Farsan försökte ivrigt få ihop sina första skäggstrån till en mustasch i mitten på 70-talet.
Det hela fick ett tvärt slut på första bästa möte där framgången började kunna noteras.
Bröderna upplyste honom om att muschen ska väck om han alls tänkte sig att få stå på podiet eller gå i tjänsten.
Tydligen var det så illa att han t.o.m riskerade livet i Harmageddon som skulle komma vilken dag som helst.

Ja min fars rök för att han ens skulle få döpa sig (1980) men det gjorde han så gärna.
Citera
2017-12-11, 19:55
Medlem
Citat:
Har du hört någon gång när du har varit med på möten och pratat med Jehovas vittnen, att dom har sagt att enbart döpta (m.m.) Jehovas vittnen överlever?
Har du någon gång hört i klartext att katoliker, muslimer eller lutheraner kommer att kunna överleva......förutsatt att se inte konverterar till JV.
Citera
2017-12-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Jag kommer ihåg en kille......när han fått några fjun under näsan sparade han dessa.....och målade med mascara.....därför att då blev han förbjuden att gå i tjänsten.😅
Citera
2017-12-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Varför får inte manliga jv ha långt hår? (Om det nu är så vill säga) Får kvinnor inom jv ha vilken frisyr som helst?

Jag vet inte hur det är nu.....men på min tid skulle frisyren vara diskret och kvinnlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in