Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Vad jag vänder mig mot är att man som ett Jehovas vittne måste acceptera sådant som är bevisligen felaktigt, exempelvis att Jerusalem förstördes 607 f.Kr, eller att avfällingar är onda och bedrägliga människor.
Jag förstår att du i mångt och mycket delar Jehovas vittnens verklighetsuppfattning. Men ändå har du väl inte anammat den fullt ut? Du skrev i någon annan tråd att du trippat på LSD. Jag klandrar dig inte för det, men om du skulle anamma Jehovas vittnens bild av verkligheten så diskvalificerar du ju dig själv.
Grejen med LSD-turen handlar snarare om medvetandegörandet inför mig själv att den enda orsaken jag personligen hade för att inte tro på en skapare var för passa in i fler sociala sammanhang, vilket var en riktigt kass orsak.
Så jag slutade med det. Både otroendet, och förhoppningsvis även drogerna den här gången.
Hursomhelst, jag är inte så insatt i exakta datum.
Den styrande kretsen är såvitt jag förstår tillförordnad som ställföreträdande samvete (eller vad man nu ska kalla det), och då får jag helt enkelt ha lite blind tillit i de fallen jag inte finner punktinformation grundande för min egen tro. Kanske inte något jag skulle säga högt i just de ordalagen till vem som helst, men det beror väl på frågan.
Att inte umgås med avfällingar säger väl sig själv. Varför umgås reguljärt med någon som inte har samma motiv?