Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-15, 13:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mer eller mindre uppvuxen, min morsa blev rekryterad/konverterad när jag var 7 år.
Så bara din mor är JV eller är din far också JV och mor konverterade senare?

Vad fick dig att lämna JV?
Citera
2020-12-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Så bara din mor är JV eller är din far också JV och mor konverterade senare?

Vad fick dig att lämna JV?

Nej, de var skilda när hon konverterade.
Att lämna...jag trodde inte på skiten och insåg att det hela var destruktivt och ledde till ofrihet. Jag fick lära mig att det skulle smälla till ordentligt 1975.............och jag fick också del av alla pinsamma bortförklaringat till varför man hade tagit så fel. Jag lämnade redan på 1980-talet.
Citera
2020-12-16, 08:07
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, de var skilda när hon konverterade.
Att lämna...jag trodde inte på skiten och insåg att det hela var destruktivt och ledde till ofrihet. Jag fick lära mig att det skulle smälla till ordentligt 1975.............och jag fick också del av alla pinsamma bortförklaringat till varför man hade tagit så fel. Jag lämnade redan på 1980-talet.
Jag minns detta med 1975. Var i tioårsåldern då och det var då jag började läsa JV-litteratur. Det har jag fortsatt med ända till nu. Mötte något eventuellt äldre par, eller i a f en äldre man och kvinna, som "gick i tjänsten" på gatan i närheten av där jag bodde som gav mig en traktat. Vi hade ju två JV-tjejer i klassen och när detta började bli mer allmänt känt det året så grillades de lite grann. Så det gjorde att det föddes ett intresse.

Hur blev det när du lämnade? Tog din mor helt avstånd ifrån dig, blev du totalt utfryst av församligen?
Citera
2020-12-16, 17:20
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte trevligt att prata med någon som har förutfattade meningar och redan har bestämt sig för hur verkligheten ser ut.

Jag har tidigare ägnat massor med tid åt sådana människor, men det är slöseri med tid, så nu ägnar jag bara tid med folk som är vettiga på FB.

Och hur har de fått sina sk förutfattade meningar om JV? Kan det vara när de hör talas om deras enorma pedofil problem? Eller när de möter människor som inte får ha nån kontakt med sina familjer efter att de inte ville vara vittnen längre? Eller folk som sörjer sina familjemedlemmar efter att de dött pga förbud mot blodtransfusion?
Är allt som skrivs om JV och dess organisation i media lögn? Är det endast JV som det skrivs lögner om, det gäller alltså inte tex katolska kyrkan? Rapporterna om deras pedofiliproblem var helt sanna alltså? Om media verkligen är ute efter att förgöra JV organisationen, varför gör de i så fall inte ett bättre jobb? De skulle ju tex kunna skriva enorma artiklar om deras ekonomi och förmögenhet och svindlerier och verkligen kunna förinta dom totalt så att varje JV vaknar upp men det gör dom ju inte. Varför inte det, om de nu är ute efter just JV org?

Vad är en förutfattad mening? Sa Jesus till sina följare att inte predika för eller ens prata med folk med förutfattade meningar? Vem pratar ni med i så fall? Endast folk som ger smicker åt er och er organisation? Folk som inte läst bibeln så att ni kan introducera er falsifierade version och modifiera deras tänkande från grunden?

Om JV nu verkligen har den verkliga sanningen så borde ni ju kunna övertyga den mest inbitna fanatiker med bevis. Men det är ju där skon klämmer, ni har inga bevis. Faktum är att ni har inte ens några argument, ni har bara floskler som inte fungerar längre efter att internet såg dagens ljus. Hela er dunkla historik ligger blottad ute på nätet för vem som helst att skåda med egna ögon, precis som bibeln förutspår så kommer allt att avslöjas när det kommer upp till ytan. Och ni flyter alla på ytan nu som ruttnande, fula lik som stinker och era tafatta försök att dölja sörjan är av desperation i kvadrat.
Citera
2020-12-16, 22:41
Medlem
Citat:
Det är inte trevligt att prata med någon som har förutfattade meningar och redan har bestämt sig för hur verkligheten ser ut.

Jag har tidigare ägnat massor med tid åt sådana människor, men det är slöseri med tid, så nu ägnar jag bara tid med folk som är vettiga på FB.

Jag skulle mer se det som en chans att lägga korten på bordet och förklara hur det egentligen ligger till gällande eventuella missförstånd eller påståenden, om det nu är fel, eller förklara varför om dom tyvärr är sanna.

Jag förstår ärligt inte varför man ska lägga locket på, menmen, jag menar inte att besvära dig och bara för att du är JV så behöver du faktiskt inte svara.
Citera
2020-12-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Jag skulle mer se det som en chans att lägga korten på bordet och förklara hur det egentligen ligger till gällande eventuella missförstånd eller påståenden, om det nu är fel, eller förklara varför om dom tyvärr är sanna.

Jag förstår ärligt inte varför man ska lägga locket på, menmen, jag menar inte att besvära dig och bara för att du är JV så behöver du faktiskt inte svara.

Det är inte att lägga locket på, även detta påstående visar tydligt problemet. Det finns ingen anledning att ägna tid åt hopplösa fall:

"Låt den orättfärdige fortsätta med det som är orätt, och låt den smutsige fortsätta smutsa ner sig." (Upp 22:11 NWT)
Citera
2020-12-17, 06:15
Medlem
Citat:
Det är inte att lägga locket på, även detta påstående visar tydligt problemet. Det finns ingen anledning att ägna tid åt hopplösa fall:

"Låt den orättfärdige fortsätta med det som är orätt, och låt den smutsige fortsätta smutsa ner sig." (Upp 22:11 NWT)

Jahopp, att bestämma sig för att inte bemöta ens ett uns kritik på ett debattforum och därefter kalla någon som ändå varit respektfull och öppen för andra åsikter ett hopplöst fall bara för att det krävs ytterligare resonemang är verkligen att lägga locket på.

Väldigt osunt och det tenderar istället att bekräfta eventuella fördomar, man ska kunna pröva saker och ting, speciellt ens livsåskådning.
Citera
2020-12-17, 06:55
Medlem
Kongruensbojds avatar
Min kompis rycker in som tomte på en förskola varje år. Där jobbar ett vittne som i sin roll som anställd behöver hjälpa till med utdelning av julklappar och dylikt. Hon bär ingen julhatt som alla andra eller sjunger julsånger.

Är det av andra vittnen ett ”godkänt” förhållningssätt eller skulle hon undvika allt som har med julen att göra? Eller skulle det tvärtemot vara fritt fram för henne att sjunga Hej tomtegubbar och han en tomteluva på huvudet?

Undrat över detta ett tag.
Citera
2020-12-17, 08:03
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Min kompis rycker in som tomte på en förskola varje år. Där jobbar ett vittne som i sin roll som anställd behöver hjälpa till med utdelning av julklappar och dylikt. Hon bär ingen julhatt som alla andra eller sjunger julsånger.

Är det av andra vittnen ett ”godkänt” förhållningssätt eller skulle hon undvika allt som har med julen att göra? Eller skulle det tvärtemot vara fritt fram för henne att sjunga Hej tomtegubbar och han en tomteluva på huvudet?

Undrat över detta ett tag.
Det är nog bäst som det är som nu, att hon slipper från julhattar och julsånger.
Det handlar ju bara om en begränsad tid av året.
Citera
2020-12-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Så andras uppfattning av din idiottolkning av sagoboken är lögn och förvrängning?

Nej, om människor har uppfattningar om att andra människor är idioter och har uppfattningar om att bibeln är en sagobok, så kan inte jag döma hur andra känner sig.

Det jag menar är att folk har felaktiga uppfattningar om Jehovas vittnens tro och avsikter. Och om man sprider dessa felaktiga uppgifter medvetet, så är det lögner och medvetna förvrängningar.

Det här är vanligt bondförnuft som även 6 åringar borde kunna förstå, men tydligen är FB full av 3 åringar. Och det går inte att resonera med 3 åringar med tantrums.

Citat:
Bara du vet sanningen (pun intended)

Jag vet vad jag tror på, om någon säger osanna saker om min tro, så vet jag sanningen att personen ljuger och förvränger, om personen gör det medvetet.

Citat:
jorden är liiite äldre än 6000 år?

Det här är en tydlig osanning om Jehovas vittnens tro. Om du ljuger vet jag inte, för jag vet inte om du talar denna osanning medvetet eller inte. Jag ska ge dig en chans att ta tillbaka det.

Jv säger så här om jordens ålder:

"Jordens ålder. En del kreationister hävdar att jorden bara är några få tusen år gammal. Men enligt Bibeln existerade jorden och universum innan de sex skapelsedagarna började. (1 Moseboken 1:1) Jehovas vittnen har därför inga invändningar mot vetenskaplig forskning som visar att jorden kan vara miljarder år gammal." https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/är-ni-kreationister/
Citera
2020-12-17, 08:26
Medlem
Citat:
Nej, om människor har uppfattningar om att andra människor är idioter och har uppfattningar om att bibeln är en sagobok, så kan inte jag döma hur andra känner sig.

Det jag menar är att folk har felaktiga uppfattningar om Jehovas vittnens tro och avsikter. Och om man sprider dessa felaktiga uppgifter medvetet, så är det lögner och medvetna förvrängningar.

Det här är vanligt bondförnuft som även 6 åringar borde kunna förstå, men tydligen är FB full av 3 åringar. Och det går inte att resonera med 3 åringar med tantrums.

Jag vet vad jag tror på, om någon säger osanna saker om min tro, så vet jag sanningen att personen ljuger och förvränger, om personen gör det medvetet.

Det här är en tydlig osanning om Jehovas vittnens tro. Om du ljuger vet jag inte, för jag vet inte om du talar denna osanning medvetet eller inte. Jag ska ge dig en chans att ta tillbaka det.

Jv säger så här om jordens ålder:

"Jordens ålder. En del kreationister hävdar att jorden bara är några få tusen år gammal. Men enligt Bibeln existerade jorden och universum innan de sex skapelsedagarna började. (1 Moseboken 1:1) Jehovas vittnen har därför inga invändningar mot vetenskaplig forskning som visar att jorden kan vara miljarder år gammal." https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/är-ni-kreationister/
Jag gav ett antal alternativ, efs storyn har ändrats under de dryga 40 åren jag har stått JV nära. Kul att du ramlat ner i logiken kaninhål! Betyder inte detta att skapelseberättelsen faller på sin egen orimlighet då? "Han skapade himmel och jord den första dagen" Hur har ni det för övrigt med bög hatet idag? Är queers fortfarande sinnessjuka, eller demonbesatta? Officiellt vet jag ju att samfundet svängt och slutat säga offentligt att bögar förtjänar att dö, håller ni eran standard, eller följer ni svenska kyrkans linje som skiter i bibeln och välkomnar homosexuella?
Senast redigerad av Greaser 2020-12-17 kl. 08:32.
Citera
2020-12-17, 08:33
Medlem
Citat:
Jag gav ett antal alternativ, efs storyn har ändrats under de dryga 40 åren jag har stått JV nära. Kul att du ramlat ner i logiken kaninhål! Betyder inte detta att skapelseberättelsen faller på sin egen orimlighet då? "Han skapade himmel och jord den första dagen" Hur har ni det för övrigt med bög hatet idag? Är qoeers fortfarande sinnessjuka, eller demonbesatta? Officiellt vet jag ju att samfundet svängt och slutat säga offentligt att bögar förtjänar att dö, håller ni eran standard, eller följer ni svenska kyrkans linje som skiter i bibeln och välkomnar homosexuella?

Du verkar vara förvirrad. Och du berörde inte det osanna som du påstod. Jag kan bara dra slutsatsen att du kommer fortsätta hävda att Jv tror på en 6000 år gammal jord, och det talar mycket för att du gör det medvetet, och därmed ljuger så som många andra här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in