Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-28, 09:09
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag förstår vad du menar.
Det kan ju absolut hända att vissa inom JV har begått övergrepp, det kan ju ske var som helst.
Men jag tycker att det här känns som en attack mot alla i hela rörelsen.
Den som har begått ett brott ska naturligtvis bestraffas för det.
Men det känns som om vissa drivs av ett allmänt jag mot JV i allmänhet.
Visst förekommer detta på många håll. Men då det handlar om grova överträdelser så brukar saker och ting vanligtvis polisanmälas. JV har enligt många bedömare ett track record av att hålla polis samt andra berörda myndigheter utanför sådana fall. Hur pass omfattande detta är råder det dock viss oklarhet om. Siffror varierar och de är inte alltid bekräftade. Men vi har fått en siffra från Australien i den här tråden.

NRK är lite generellt ute efter blod, tror jag. Udden är riktad mot vad som kan uppfattas som "bibeltroende fundamentalism". NRK gör nog ingen skillnad i detta mellan en radikal kristen gemenskap och JV. NRK är i detta noll intresserade av teologi eller falska profetior. JV är här måltavla för att de är relativt stora och allmänt kända. Om det handlat om en mindre grupp, kanske med max 100 medlemmar i hela Norge, så hade det kanske inte slagits upp på samma vis.

Man kan även undra om NRK hade satt en fundamentalistisk islamistisk gruppering under samma lupp.
Citera
2020-11-28, 11:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Gry är en kvinna som kämpar med den svåra sjukdomen ME och är därför behäftad med svagheter. Alla kan nog fastslå att hon säkert inte mår bättre av det oförstående bemötande hon fick från de hon anförtrodde sig åt. Ett gripande öde. Jag önskar henne allt gott, främst att hon lämnar JV bakom sig och i stället går med i en traditionell, konservativ kristen kyrka. Amen.
Vad anser du då att JV är? Tycker du att de inte är kristna?
Citera
2020-11-28, 23:10
Medlem
returxs avatar
Citat:

NRK är lite generellt ute efter blod, tror jag. Udden är riktad mot vad som kan uppfattas som "bibeltroende fundamentalism". NRK gör nog ingen skillnad i detta mellan en radikal kristen gemenskap och JV. NRK är i detta noll intresserade av teologi eller falska profetior. JV är här måltavla för att de är relativt stora och allmänt kända. Om det handlat om en mindre grupp, kanske med max 100 medlemmar i hela Norge, så hade det kanske inte slagits upp på samma vis.
Intressant å se dig uppfatta filmen som något negativt för JV. Jag är alls inte säker på....nej jag är till och med övertygad om att JV anser sig ha gått stärkta ur situationerna som varit föremål för NRK:s dokumentär just tack vare detta TV-program.
Citat:
Man kan även undra om NRK hade satt en fundamentalistisk islamistisk gruppering under samma lupp.
Eftersom du undrar så här har du åtminstone, på en googlesida, tio program som lagt NRK-lupp över islamsk aktivitet.
Citera
2020-11-29, 08:03
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Vad anser du då att JV är? Tycker du att de inte är kristna?
Det anser jag inte emedan de som system kraftigt avviker från kristendomen i avgörande tros- och lärofrågor. Ytterst få, om ens några, kristna kyrkor, samfund och sekter erkänner JV som en kristen religion.

JV har en ömsesedig relation till kristendomen och alla kyrkor, samfund och sekter. De erkänner endast sig själva som de verkliga kristna, "Guds synliga organisation".

Detta sagt så kan jag hålla en dörr på glänt för att det finns kristna individer som irrat in sig hos JV, samt f ö värre saker än så. Jag anser dock att de i s f har felat och borde lämna detta.
Citera
2020-11-29, 08:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Intressant å se dig uppfatta filmen som något negativt för JV. Jag är alls inte säker på....nej jag är till och med övertygad om att JV anser sig ha gått stärkta ur situationerna som varit föremål för NRK:s dokumentär just tack vare detta TV-program.
Nej, inte så värst negativt för de som är JV och trivs där. Jag skrev så här i ett tidigare inlägg:

Citat:
Det kan förstås vara så att det blir avskräckande för någon att inte gå med i JV. Men för den som redan är JV, och trivs med att vara det, så blir effekten: "se hur de förföljer oss och hatar oss för Jehovas Namns skull, det är för att det är vi som har rätt, och alla andra har fel".

Citat:
Ursprungligen postat av returx
Eftersom du undrar så här har du åtminstone, på en googlesida, tio program som lagt NRK-lupp över islamsk aktivitet.
Jaha. Tack för det. Kul att se lite konsekvens hos NRK. De ligger steget för SvT där, tror jag.
Citera
2020-11-29, 11:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det anser jag inte emedan de som system kraftigt avviker från kristendomen i avgörande tros- och lärofrågor. Ytterst få, om ens några, kristna kyrkor, samfund och sekter erkänner JV som en kristen religion.

JV har en ömsesedig relation till kristendomen och alla kyrkor, samfund och sekter. De erkänner endast sig själva som de verkliga kristna, "Guds synliga organisation".

Detta sagt så kan jag hålla en dörr på glänt för att det finns kristna individer som irrat in sig hos JV, samt f ö värre saker än så. Jag anser dock att de i s f har felat och borde lämna detta.
Okej, då vet jag det.
Jag tycker i alla fall att de kvalar in i kristendomen, trots att du och många andra hävdar att de är något annat.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-29 kl. 11:56.
Citera
2020-11-29, 14:04
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar.
Det kan ju absolut hända att vissa inom JV har begått övergrepp, det kan ju ske var som helst.
Men jag tycker att det här känns som en attack mot alla i hela rörelsen.
Den som har begått ett brott ska naturligtvis bestraffas för det.
Men det känns som om vissa drivs av ett allmänt jag mot JV i allmänhet.
Allt beror på hur det sköts. Ett företag är automatiskt inte medskyldig om en anställd begår brott.
Det man får kolla på är hur ofta det hänt, hur många inblandade det är, hur ledningen reagerar, o.s.v.
Citera
2020-11-29, 14:29
Medlem
Citat:
Okej, då vet jag det.
Jag tycker i alla fall att de kvalar in i kristendomen, trots att du och många andra hävdar att de är något annat.
Erkänner man mormonerna som kristna så ser jag inte varför inte JV skulle vara det.
Citera
2020-11-29, 14:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Erkänner man mormonerna som kristna så ser jag inte varför inte JV skulle vara det.
Ja, jag skulle nog placera mormoner och JV i samma kategori.
Citera
2020-11-29, 15:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, jag skulle nog placera mormoner och JV i samma kategori.

Ja, båda räknas som kristna eftersom de ju tror på Jesus Kristus, fast mormonerna lagt till lite annat och JV tagit bort en del som andra kristna tror på. I centrum finns dock Kristus i båda fallen, så, visst, kristna är de.
Citera
2020-11-29, 16:14
Medlem
Det räcker inte att tro på Jesus för att vara kristen. Då hade alla muslimer varit kristna vilket inte är fallet. Du är kristen om du tror att Jesus levt dött och återuppstått.
Citera
2020-11-29, 16:18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det räcker inte att tro på Jesus för att vara kristen. Då hade alla muslimer varit kristna vilket inte är fallet. Du är kristen om du tror att Jesus levt dött och återuppstått.
Så du menar att JV inte tror på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in