Citat:
Ursprungligen postat av
SlussenSTHLM
och mormoner påstår att satan är Jesus bror, vilket är obibliskt.
Jag är inte insatt i vad mormonerna tror i denna fråga, men jag misstänker att du missförstått vad dom menar. Jag förklarar i alla fall nu vad Jehovas vittnen menar:
Enkelt förklarat så är Satan en bror till Jesus, och en son till Gud, men en son och en bror som har avfallit till ondska. Om man då kan kalla Satan för en "son" eller "bror" till Gud och Jesus, det beror väl på vad man menar. Men Satan var från början god, man föds som god, tills orätta begär börjar gro och fullbordas i synd.
Både Satan och Jesus var alltså "födda av Gud", där Jesus var den förstfödda. Men Satan och Jesus var inte dom enda, Gud födde också många andra söner. Dom som inte har avfallit kallas för änglar, medan dom som avfallit kallas för demoner. Det var goda änglar/söner till Gud som fick orätta begär för människornas döttrar och skaffade barn, och därmed avföll:
"
När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha... Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem" (1 Mose 6:1-2,4 Folkbibeln)
Efter det kallar man nog dom hellre för demoner än söner, men tekniskt sett så är dom söner till Gud, eftersom Gud hade fött dom/skapat dom.