Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-22, 16:03
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det går säkert lika fint att hitta en ny släkt och nya föräldrar/barn ockå. Ibland häpnar man.....
Så du häpnar över att alla inte vill fördöma JV bara för att du tycker illa om religion?
Jag vet ju förresten att alla som är med i JV inte bryter kontakten med avhoppade barn och syskon.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-22 kl. 16:07.
Citera
2020-11-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tackar.
Nej, det är sant att jag inte är JV och knappast kommer att bli det heller.
Man kan ju känna obehag och äckel inför hatet i den här tråden och talet om meningslösa sexorgier ändå.
Hat och hat... JV är en sekt som lär små barn att förakta utomstående, som berättar att de ska stå tillsammans enade och skratta av lycka när Jehova dödar alla som har gjort vittnena orät.. Fräscht som fan. Tolkar du mitt inlägg om när jag och en äldstes dotter sniffa lim och knullade som en orgie, eller har jag missat några inlägg som handla om sex? Den biten av JV läser jag gärna mer om!
Citera
2020-11-22, 20:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Hat och hat... JV är en sekt som lär små barn att förakta utomstående, som berättar att de ska stå tillsammans enade och skratta av lycka när Jehova dödar alla som har gjort vittnena orät.. Fräscht som fan. Tolkar du mitt inlägg om när jag och en äldstes dotter sniffa lim och knullade som en orgie, eller har jag missat några inlägg som handla om sex? Den biten av JV läser jag gärna mer om!
Jag har lite svårt att tro på att din ensidiga bild av JV är sann.
Citera
2020-11-22, 20:45
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att tro på att din ensidiga bild av JV är sann.
Nja.. Det är ju två sidor jag skildrar. "Sanningen" som vi blev indokrinerade med, och min upplevelse av det i nutid. Vill du av någon anledning tro att jag av någon anledning ljuger så är det helt okej för mig. Men det skulle ju vara fullständigt ologiskt..

"orgier"
Citera
2020-11-23, 21:04
Medlem
Citat:
Så du häpnar över att alla inte vill fördöma JV bara för att du tycker illa om religion?
Jag vet ju förresten att alla som är med i JV inte bryter kontakten med avhoppade barn och syskon.

För någon vecka sedan kom det en ny dokumentär av NRK om några unga JV-tjejer i Norge; hur de blev korsförhörda om sexuella detaljer och förskjutna av sina familjer. Titta gärna noga https://youtu.be/dXcNaaYw20c
Citera
2020-11-24, 00:33
Medlem
Citat:
För någon vecka sedan kom det en ny dokumentär av NRK om några unga JV-tjejer i Norge; hur de blev korsförhörda om sexuella detaljer och förskjutna av sina familjer. Titta gärna noga https://youtu.be/dXcNaaYw20c
Inget ovanligt scenario.. Kan gälla sex, alkohol, tobak vänner utanför sanningen, klädstil eller nå annat riktigt viktigt. Jag och min enda kompis, plus en kille från en närliggande församling hade intervention om hårdrockströjor, slitna jeans och kängor på fritiden. (den gången hade via vart på konsert). Morsan grät så innerligt så jag lovade till slut att slänga min accept tisha och knyta skorna propert till slut. Alla dessa små, små pekpinnar a för hur vi skulle leva vårt liv normalisera till slut att församlingens egna frisör klippte alla pojkebarn sedligt. Utan att nån reagerade på det, annat än frisören va så billig för oss som var i sanningen.
Citera
2020-11-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Inget ovanligt scenario.. Kan gälla sex, alkohol, tobak vänner utanför sanningen, klädstil eller nå annat riktigt viktigt. Jag och min enda kompis, plus en kille från en närliggande församling hade intervention om hårdrockströjor, slitna jeans och kängor på fritiden. (den gången hade via vart på konsert). Morsan grät så innerligt så jag lovade till slut att slänga min accept tisha och knyta skorna propert till slut. Alla dessa små, små pekpinnar a för hur vi skulle leva vårt liv normalisera till slut att församlingens egna frisör klippte alla pojkebarn sedligt. Utan att nån reagerade på det, annat än frisören va så billig för oss som var i sanningen.

För den som är i sekten är korsförhör om detaljer självklart. För dem som står utanför måste det förefalla barockt om tre medelålders gubbar frågar ut tonårstjejer om de blivit smekta på könet, om de sett eller tagit i en penis, och om de kände någon njutning av detta.
Citera
2020-11-25, 00:02
Medlem
Citat:
För den som är i sekten är korsförhör om detaljer självklart. För dem som står utanför måste det förefalla barockt om tre medelålders gubbar frågar ut tonårstjejer om de blivit smekta på könet, om de sett eller tagit i en penis, och om de kände någon njutning av detta.
Precis som du säger. Självklart.. Det är så mycket sjukt som normaliseras inom gruppen. Jag har sjukt svårt att tro att deras sinnessjuka kvinnosyn skulle accepteras någon annanstans än just inom "sanningen" tex.
Citera
2020-11-27, 06:23
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Nu har jag sett det mesta av NRK:s drapa mot JV (ffwd:at bort en del alltför repetitiva sekvenser). Jag måste säga att jag inte är särskilt lyrisk. Man framställer det sedvanliga moderna ateistiska slafslivet som de unga tjejerna valt som ett ideal. Som kristen kan jag tänka: stackars tjejer, först med i en sekt och sedan ut till slafslivet - och det skall vara "frihet"? Ur askan i elden.

Mer intressant var det att se Grys historia. Hon har uppenbarligen en sjukdom som påverkar hennes omdömesförmåga. Ponera att hon kanske tog något glas för mycket den kvällen. Hennes misstag var att följa med mannen på hotellrummet, därav följer att det är mycket svårt att tro på vad hon säger om händelseförloppet.

Jag vet inte, men det tycks ändå vara så att hon under alla omständigheter är ångerfull och säger sig ha ett gott samvete. Hon vill tillbaka till Jehovas vittnen! Där tycker jag att hon borde ha blivit återupptagen. Mycket märkligt att detta fall hamnade i civil domstol, att norskt rättväsen alls tog tag i det ärendet. Nu förlorade hon sitt mål, men domen är överklagad.

Som jag ser det så felar programmet sitt syfte åtminstone delvis. Det kan förstås vara så att det blir avskräckande för någon att inte gå med i JV. Men för den som redan är JV, och trivs med att vara det, så blir effekten: "se hur de förföljer oss och hatar oss för Jehovas Namns skull, det är för att det är vi som har rätt, och alla andra har fel". Jag ger filmen -2 på en femskala. Då har jag varit snäll, det är det högsta betyg jag kan ge.
Citera
2020-11-27, 12:23
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nu har jag sett det mesta av NRK:s drapa mot JV (ffwd:at bort en del alltför repetitiva sekvenser). Jag måste säga att jag inte är särskilt lyrisk. Man framställer det sedvanliga moderna ateistiska slafslivet som de unga tjejerna valt som ett ideal. Som kristen kan jag tänka: stackars tjejer, först med i en sekt och sedan ut till slafslivet - och det skall vara "frihet"? Ur askan i elden.

Mer intressant var det att se Grys historia. Hon har uppenbarligen en sjukdom som påverkar hennes omdömesförmåga. Ponera att hon kanske tog något glas för mycket den kvällen. Hennes misstag var att följa med mannen på hotellrummet, därav följer att det är mycket svårt att tro på vad hon säger om händelseförloppet.

Jag vet inte, men det tycks ändå vara så att hon under alla omständigheter är ångerfull och säger sig ha ett gott samvete. Hon vill tillbaka till Jehovas vittnen! Där tycker jag att hon borde ha blivit återupptagen. Mycket märkligt att detta fall hamnade i civil domstol, att norskt rättväsen alls tog tag i det ärendet. Nu förlorade hon sitt mål, men domen är överklagad.

Som jag ser det så felar programmet sitt syfte åtminstone delvis. Det kan förstås vara så att det blir avskräckande för någon att inte gå med i JV. Men för den som redan är JV, och trivs med att vara det, så blir effekten: "se hur de förföljer oss och hatar oss för Jehovas Namns skull, det är för att det är vi som har rätt, och alla andra har fel". Jag ger filmen -2 på en femskala. Då har jag varit snäll, det är det högsta betyg jag kan ge.
Jag förstår vad du menar.
Det kan ju absolut hända att vissa inom JV har begått övergrepp, det kan ju ske var som helst.
Men jag tycker att det här känns som en attack mot alla i hela rörelsen.
Den som har begått ett brott ska naturligtvis bestraffas för det.
Men det känns som om vissa drivs av ett allmänt jag mot JV i allmänhet.
Citera
2020-11-28, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne

Ngra saker som du förefaller missat. De flesta människor uppskattar frihet och det du kallar det "slafsiga ateistiska livet". Anser du detta vara fel på något sätt, och att de som gillar det "slafsiga ateistiska livet" ska anses som mindre värda och bestraffas för detta? Och varför ska inte föräldrarna till dessa flickor få ha kontakt med dem?
Ja, en av flickornas skrev ett sms på flickans 27-årsdag. Det skulle vara intressant att veta hur han blev bestraffad för detta.............för det har han blivit eller kommer att bli.

Sen har du rätt om Gry. Hon är inte riktigt kry.....hon har agerat på det sämsta vis som ett troende JV kan göra genom att driva en rättsprocess. Hennes chanser att få det hon önskar är minimala.
Men hon gjorde en ogenomtänkt sak; hon var ärlig och gick till äldstebröderna i tron att hon skulle få hjälp. Detta blev hennes fall. Hade hon hållit käft så hade hon sluppit problem.
Citera
2020-11-28, 08:17
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ngra saker som du förefaller missat. De flesta människor uppskattar frihet och det du kallar det "slafsiga ateistiska livet". Anser du detta vara fel på något sätt, och att de som gillar det "slafsiga ateistiska livet" ska anses som mindre värda och bestraffas för detta?
Visst anser jag att detta är fel och jag anser även att det inte handlar om frihet. Vad du menar med mindre värda vet jag inte. Jag anser att den som har det kristna namnet men vill leva att slafsliv skall exkommuniceras från den kristna menigheten. Vanligtvis brukar dock sådana personer självmant lämna denna. För mig innebär det främst att nattvardsgemenskapen samt övriga andliga band med en sådan individ är stängda, så länge denne lever i sus och dus.
Citat:
Och varför ska inte föräldrarna till dessa flickor få ha kontakt med dem?
Det är en annan fråga. Jag tror inte på samma slags praktiska tillämpning av "shunning" som finns i JV (och även i andra sammanhang). Är det ett barn till kristna föräldrar (eller en vuxen person, själv far eller mor) som uteslutits så anser jag inte att alla fysiska band bokstavligen måste brytas inom familjen. Det är de andliga banden som är brutna.

Sedan är såklart dörren alltid öppen för den som felat att komma tillbaka. Som jag ser det är bikt och avlösning avgörande vapen i att återställa ett felande syskon. Det finns andra kristna sammanhang som har andra metoder för att återuppta en förlupen person som vill komma tillbaka.

Även JV accepterar folk som uteslutits och vill komma tillbaka. Den danske äldsten som uttalade sig i NRK-programmet påstod att de flesta som lämnat kommer tillbaka. Om detta stämmer vet jag inte.
Citat:
Ja, en av flickornas skrev ett sms på flickans 27-årsdag. Det skulle vara intressant att veta hur han blev bestraffad för detta.............för det har han blivit eller kommer att bli.
Är inte helt säker på att ett enda SMS skulle få sådana konsekvenser. Möjligen ett korrigeringssamtal, men jag är osäker på det också. Det får du nog fråga JV om.
Citat:
Sen har du rätt om Gry. Hon är inte riktigt kry.....hon har agerat på det sämsta vis som ett troende JV kan göra genom att driva en rättsprocess. Hennes chanser att få det hon önskar är minimala.

Men hon gjorde en ogenomtänkt sak; hon var ärlig och gick till äldstebröderna i tron att hon skulle få hjälp. Detta blev hennes fall. Hade hon hållit käft så hade hon sluppit problem.
Jag befarar att du kan ha rätt. Sådana här saker borde endast tas inom församlingen lär JV anse (hänvisandes till 1Kor.6:1). Uppenbarligen har Gry tagit stor skada av det som skett och inte tyckt sig ha funnit någon annan utväg än att gå till den civila domstolen och jag är undrande inför hur det kom sig att norskt rättväsen tog tag i det.

Intrycket jag får är att Gry behandlades alltför hårt av äldstena och att hennes uttryckta mening om att hon dels är ångerfull (hon var i början knappt medveten om vad som hänt och hur hon skulle uppfatta det) samt hennes utsaga om att ha ett gott samvete har negligerats. Hon har ju enligt egen utsago utsatts för ett övergrepp. Det är också konstigt att den man som skulle kunnas misstänkas för detta ej dragits inför rätta. Mannen i fråga är vad jag förstår det som med i JV.

Gry är en kvinna som kämpar med den svåra sjukdomen ME och är därför behäftad med svagheter. Alla kan nog fastslå att hon säkert inte mår bättre av det oförstående bemötande hon fick från de hon anförtrodde sig åt. Ett gripande öde. Jag önskar henne allt gott, främst att hon lämnar JV bakom sig och i stället går med i en traditionell, konservativ kristen kyrka. Amen.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-28 kl. 08:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in