Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Ngra saker som du förefaller missat. De flesta människor uppskattar frihet och det du kallar det "slafsiga ateistiska livet". Anser du detta vara fel på något sätt, och att de som gillar det "slafsiga ateistiska livet" ska anses som mindre värda och bestraffas för detta?
Visst anser jag att detta är fel och jag anser även att det inte handlar om frihet. Vad du menar med mindre värda vet jag inte. Jag anser att den som har det kristna namnet men vill leva att slafsliv skall exkommuniceras från den kristna menigheten. Vanligtvis brukar dock sådana personer självmant lämna denna. För mig innebär det främst att nattvardsgemenskapen samt övriga andliga band med en sådan individ är stängda, så länge denne lever i sus och dus.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Och varför ska inte föräldrarna till dessa flickor få ha kontakt med dem?
Det är en annan fråga. Jag tror inte på samma slags praktiska tillämpning av "shunning" som finns i JV (och även i andra sammanhang). Är det ett barn till kristna föräldrar (eller en vuxen person, själv far eller mor) som uteslutits så anser jag inte att alla fysiska band bokstavligen måste brytas inom familjen. Det är de andliga banden som är brutna.
Sedan är såklart dörren alltid öppen för den som felat att komma tillbaka. Som jag ser det är bikt och avlösning avgörande vapen i att återställa ett felande syskon. Det finns andra kristna sammanhang som har andra metoder för att återuppta en förlupen person som vill komma tillbaka.
Även JV accepterar folk som uteslutits och vill komma tillbaka. Den danske äldsten som uttalade sig i NRK-programmet påstod att de flesta som lämnat kommer tillbaka. Om detta stämmer vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Ja, en av flickornas skrev ett sms på flickans 27-årsdag. Det skulle vara intressant att veta hur han blev bestraffad för detta.............för det har han blivit eller kommer att bli.
Är inte helt säker på att ett enda SMS skulle få sådana konsekvenser. Möjligen ett korrigeringssamtal, men jag är osäker på det också. Det får du nog fråga JV om.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Sen har du rätt om Gry. Hon är inte riktigt kry.....hon har agerat på det sämsta vis som ett troende JV kan göra genom att driva en rättsprocess. Hennes chanser att få det hon önskar är minimala.
Men hon gjorde en ogenomtänkt sak; hon var ärlig och gick till äldstebröderna i tron att hon skulle få hjälp. Detta blev hennes fall. Hade hon hållit käft så hade hon sluppit problem.
Jag befarar att du kan ha rätt. Sådana här saker borde endast tas inom församlingen lär JV anse (hänvisandes till 1Kor.6:1). Uppenbarligen har Gry tagit stor skada av det som skett och inte tyckt sig ha funnit någon annan utväg än att gå till den civila domstolen och jag är undrande inför hur det kom sig att norskt rättväsen tog tag i det.
Intrycket jag får är att Gry behandlades alltför hårt av äldstena och att hennes uttryckta mening om att hon dels är ångerfull (hon var i början knappt medveten om vad som hänt och hur hon skulle uppfatta det) samt hennes utsaga om att ha ett gott samvete har negligerats. Hon har ju enligt egen utsago utsatts för ett övergrepp. Det är också konstigt att den man som skulle kunnas misstänkas för detta ej dragits inför rätta. Mannen i fråga är vad jag förstår det som med i JV.
Gry är en kvinna som kämpar med den svåra sjukdomen ME och är därför behäftad med svagheter. Alla kan nog fastslå att hon säkert inte mår bättre av det oförstående bemötande hon fick från de hon anförtrodde sig åt. Ett gripande öde. Jag önskar henne allt gott, främst att hon lämnar JV bakom sig och i stället går med i en traditionell, konservativ kristen kyrka. Amen.