Citat:
Ursprungligen postat av
returx
Nej, jag har inte blandat ihop någonting utan detta är min egen analys eller teori över det som tog plats därnere för 2k år sedan. Det hade ju varit en politisk miss om inte Rom hade försökt sig på att ge judarna sin konung. Alltså att förekomma istället för att förekommas, men det hela uppdagades och slutade med ett misslyckande.
Dock dammades upplägget av ca 300 år efteråt när de totade ihop bibelns nya testamente och sände storyn om "Guds Son" uppåt i Europa istället och så ganska succéartat må man ju tillstå.
Det hela blir så logiskt när man skärskådar från det perspektiv jag nu redogjort för och alls icke det minsta outgrundligt. Dock fortsätter ju outgrundligheten att väva sitt klibbiga nät över de som i fruktan erkänner Jesus som Guds Son och därtill låter sig luras till passivitet i bön och sk gudstjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, jag förstod att det var ett eget ihopkok av olika hypoteser, men att Jesus påstås ha blivit korsfäst men istället räddades men att berättelsen om korsfästelsen ändå är sann (fast med någon annan i Jesus ställe) är ju annars något som bara muslimer hävdar. Du har alltså en blandning av den romerska komplotten och den muslimska räddningen av Jesus i din version. Det var det jag menade med att du har blandat ihop dessa hypoteser.
I den romerska versionen räddas inte Jesus och i den muslimska versionen är det ingen romersk komplott, men du har alltså blandat ihop de versionerna av Jesu påstådda liv så att det var en romersk komplott och att Jesus egentligen räddades.
Här är vad jag tror och vad historien lär.
Rom misslyckades med att ena hela världen under Pax Romana med hjälp av soldater, så fortsättningen på Rom blev att låtsas bryta upp världen i olika länder med olika Kungar.
Notera att jag säger låtsas. Rom är fortfarande levande i allra högsta grad och alla olika länder är bara en illusion. Hela världen är under samma makt och alla kungar är syskon som jobbar under samma makt. Alla krig är bara show. Det är inte riktiga krig på något sätt alls.
Visst dör folk, även kungarna och befälen och dom kloka och visa som mycket väl vet att krigen är skådespel, men dom vet att krig är ett måste för att hålla ihop världen under Pax Romana.
Krig är nämligen fred. Ett rike kan bara hållas samman via kaos. Att folket får sina fiender att skylla sina lidanden på och nöjet att få döda dom.
Och det är Kyrkan som är makten som styr allt. Tillsätter alla Kungar och stadsöverhuvudena.
Det här är inget som är dolt, utan det är helt öppet. Men ingen vill se det eftersom folk vill spela med i spelet. Vi är alla skådespelare på världsscenen. Ni alla som läser detta nu. Ni lever dock i mörker och ser inte er själva ens. Ni ser inte vad ni är för något och ni vet inte vad ni gör.
Det är vad jag tycker mig se.