Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-24, 21:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, besserwisser, är du nöjd nu? Vad har vi kommit fram till?

Det var du som velade. Jag höll hela tiden fast vid min åsikt, men om du nu förstår att avfällingar inte är getter som inte kan räddas medan de fortfarande är i livet så är det bra.
Citera
2023-08-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var du som velade. Jag höll hela tiden fast vid min åsikt, men om du nu förstår att avfällingar inte är getter som inte kan räddas medan de fortfarande är i livet så är det bra.

Avfällingar kan vara getter, och getterna i profetian är fortfarande i livet när dom blir dömda. Getterna i profetian blir inte räddade, utan blir dömda till Gehenna, som är en symbol för evig död.

Har du förstått nu?
Citera
2023-08-24, 22:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Avfällingar kan vara getter, och getterna i profetian är fortfarande i livet när dom blir dömda. Getterna i profetian blir inte räddade, utan blir dömda till Gehenna, som är en symbol för evig död.

Har du förstått nu?

Men är de inte i livet i den liknelsen därför att de blivit uppväckta för domens dag?
Citera
2023-08-25, 09:40
Medlem
Citat:
Men är de inte i livet i den liknelsen därför att de blivit uppväckta för domens dag?

Nej, profetian handlar om tiden innan Gud ingriper på jorden, alltså harmageddon.
Det är efter harmageddon som människor blir uppväckta till tusenårsriket.

Det finns två tillfällen då Gud dömer människor, första gången är det vid harmageddon, den andra gången är vid slutet av tusenårsriket då Satan släpps ur sitt fängelse och har tillåtelse att försöka få med sig människor i hans uppror, då kommer dom människor som väljer Satans sida att dömas till evig död, och till slut döms även Satan till den eviga döden, den "eviga elden".

Det här är första domen i harmageddon:

"Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel. Och de andra dödades med svärdet ur ryttarens mun"(Upp 19:19-21 Bibel2000)

Det här är den andra domen, tusen år efter harmageddon:

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn... Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten...

Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den... Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar...
Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.
" (Upp 20:7-8,10,11,12-13,15 Bibel2000)

Den brinnande sjön symboliserar evig tillintetgörelse, att man aldrig mer får leva igen.
Efter detta är jorden rensad från ondska, och i nästa kapitel talas det om paradiset som återkommer till jorden, till människorna, det paradis som Adam och Eva förlorade:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2023-08-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Sent svar! Alla mina frågor har blivit raderade?
Men tack i alla fall för Dina uttömmande svar! Jag frågade för att få svar och det fick i alla fall stå kvar, dina svar.
Ja, men SÅ många är "Ondskans hantlangare", detta vet, och ser man, om än man inte ens detta Tror.

Ja, och bibeln förklarar att det kommer bara att bli värre och värre:

"Onda människor och svindlare kommer att gå allt längre på vägen mot fördärvet, på en gång bedragare och bedragna." (2 Tim 3:13 Bibel2000)

Detta sade Paulus efter att han förklarat hur människorna i sista dagarna, innan Guds ingripande på jorden, kommer att vara:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Människor har det bättre och bättre materiellt sett, men deras hjärtan rör sig mer och mer mot ondskan.

Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
PS. Jag hoppas det är okej med frågor privat via PM då jag inte är tillåten att ställa frågor/ skriva här i tråden?DS.

Ja, det går bra.
Senast redigerad av ttsp 2023-08-25 kl. 09:49.
Citera
2023-08-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ja, och bibeln förklarar att det kommer bara att bli värre och värre:

"Onda människor och svindlare kommer att gå allt längre på vägen mot fördärvet, på en gång bedragare och bedragna." (2 Tim 3:13 Bibel2000)

Detta sade Paulus efter att han förklarat hur människorna i sista dagarna, innan Guds ingripande på jorden, kommer att vara:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud." (2 Tim 3:1-4 Bibel2000)

Människor har det bättre och bättre materiellt sett, men deras hjärtan rör sig mer och mer mot ondskan.

Ja, det går bra.
För en gångs skull säger jag inte emot dig, men du har missat en del.

Och när de har fullbordat sitt vittnesbörd skall odjuret som stiger upp ur avgrunden börja krig mot dem och besegra dem och döda dem. Upp 11:7

Odjur är riken och myndigheter (Upp 16:10), och jag behöver väl inte förklara resten.

Det fick rätt att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk. Upp 13:7

Visar att odjuret är globalt = eufimism (pun intended) för riken och myndigheter. Makt över allt och alla, makt de fått av draken satan. Och att han, som rytande lejon, ingett de att förfölja de heliga.

Men Herren räddar och besegrar världen.

De skall strida mot Lammet, och Lammet med sina kallade och utvalda och trogna skall besegra dem, eftersom det är herrarnas herre och konungarnas konung.« Upp 17:14

Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna. Ef 6

Vi strider inte mot människor av kött och blod utan mot djävulen.

så att de nyktrar till och slipper ur den fälla där de hålls fångna av djävulen för att göra hans vilja. 2Tim 2:26

En myndighet kan/vill inte vara rättvis, den vill visa sin makt, även om allt baseras på lögn och bedrägeri som du själv var inne på. Globalt finns Trump, Pooptin och andra korrupta ledare, domare som låter sig köpas m m. Listan är lång, från den högste till den minste.
Citera
2023-08-25, 17:22
Medlem
Citat:
Nej, profetian handlar om tiden innan Gud ingriper på jorden, alltså harmageddon.

Det finns två tillfällen då Gud dömer människor, första gången är det vid harmageddon, den andra gången är vid slutet av tusenårsriket då Satan släpps ur sitt fängelse och har tillåtelse att försöka få med sig människor i hans uppror, då kommer dom människor som väljer Satans sida att dömas till evig död, och till slut döms även Satan till den eviga döden, den "eviga elden".

"Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel. Och de andra dödades med svärdet ur ryttarens mun"(Upp 19:19-21 Bibel2000)

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn... Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten...

Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den... Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar. Och havet gav tillbaka de döda som var i det, och döden och dödsriket gav tillbaka de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar...
Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.

Den brinnande sjön symboliserar evig tillintetgörelse, att man aldrig mer får leva igen.
Efter detta är jorden rensad från ondska, och i nästa kapitel talas det om paradiset som återkommer till jorden, till människorna, det paradis som Adam och Eva förlorade:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
De döda blir uppväckta vid den sista basunen i Upp.

Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15

De döda uppstår och de levande förvandlas. Till andar.

Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4

Vi blir alltså inte kvar på jorden. När den sista basunen ljuder.

Tiden är ute. I de dagar då den sjunde ängeln höjer sin röst och låter sin basun ljuda har Guds hemlighet fullbordats enligt det goda budskap han gett sina tjänare profeterna.« Upp 10 (Matt 24:14)

Du har bevarat ordet om min uthållighet, och därför skall jag bevara dig från prövningens stund, som skall komma över hela världen för att pröva jordens invånare. Upp 3:10

Att vi möter Herren I rymden i 1Thess 4 och kördetiden i Matt 24:40-41 hör ihop, och syftet är att bevara oss från det krig som jordens invånare kommer att föra mot Herren och hans änglar. Upp 3:10 är riktat mot församlingen, inte en enskild individ.

Allt detta sker FÖRE slutstriden.
Citera
2023-08-25, 20:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det där har du fått helt om bakfoten.
Det handlar tydligt om sista domen och inget annat:
När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna.
(Matt 25:31-32 Bibel2000)

Inte ens Nya världens översättning påstår att det handlar om annat än den slutliga domen. Att det handlar om tiden efter att de 1000 åren har gått klargörs dessutom ytterligare av följande:

Joh 5:28–29
Bli inte förvånad över detta, för det kommer en tid då alla som är i deras gravar kommer att höra hans röst och komma ut - de som har gjort vad som är bra kommer att resa sig att leva, och de som har gjort vad som är ont kommer att resa sig att fördömas.

Uppenbarelseboken 20:12
Och jag såg de döda, både höga och låga, stå inför tronen, och bokrullar öppnades. Och en annan bokrulle öppnades, livets bokrulle. De döda blev dömda efter det som stod skrivet i bokrullarna, efter sina gärningar.

(Detta avsnitt är efter Harmagedon i Uppenbarelseboken, så det kan alltså inte handla om tiden innan Harmageddon.)
Senast redigerad av Smeso 2023-08-25 kl. 20:19.
Citera
2023-08-25, 21:14
Medlem
Citat:
När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna.

Inte ens Nya världens översättning påstår att det handlar om annat än den slutliga domen. Att det handlar om tiden efter att de 1000 åren har gått klargörs dessutom ytterligare av följande:

Bli inte förvånad över detta, för det kommer en tid då alla som är i deras gravar kommer att höra hans röst och komma ut - de som har gjort vad som är bra kommer att resa sig att leva, och de som har gjort vad som är ont kommer att resa sig att fördömas.

Och jag såg de döda, både höga och låga, stå inför tronen, och bokrullar öppnades. Och en annan bokrulle öppnades, livets bokrulle. De döda blev dömda efter det som stod skrivet i bokrullarna, efter sina gärningar.

(Detta avsnitt är efter Harmagedon i Uppenbarelseboken, så det kan alltså inte handla om tiden innan Harmageddon.)
Först ska alla som tillhör Kristus uppstå (1Thess 4:16), sedan vi som lever FÖRE slutstriden (1Thess 4:17), därefter slutstriden, efter det uppstår alla andra till liv eller dom, vilket sker inför tronen i himlen.
Citera
2023-08-25, 22:21
Medlem
XGPs avatar
Citat:
lärjungarna frågade två olika frågor, bara första frågan handlade om templets förstörelse:
"Säg oss när det skall hända."

Sedan frågade dom:
"vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?"
Med andra ord bör du kunna peka på vart i texten Jesus förutsägelser övergår från att handla om en dåtid för cirka 2000 år sedan till att helt plötsligt handla om nutid.
Citat:
Händelsen med Noa handlade om en världsomfattande händelse, menar du att Jesus återkom i första århundradet och "förde bort" alla onda människor på hela jorden? Varför har vi då fortfarande onda människor kvar på jorden?
Läser du igenom vad Jesus sa i sitt tal till sina lärjungar så sa han ingenting om att hela världen skulle renas från ondska.
Citat:
Och inser du att kapitel 25 är en fortsättningen på profetian?
Inte förrän i kapitel 26 avslutar han talet:

"När Jesus hade avslutat hela detta tal sade han till sina lärjungar..." (Matt 26:1 Bibel2000)

Så vi måste ta hänsyn också till vad som står i kapitel 25. Där står t.ex. "När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna."

då borde man inse att det handlar om harmageddon, då Gud genom Jesus ingriper på hela jorden "alla folk", och tar bort alla onda människor, detta har ännu inte hänt.

Jesus tar alltså tydligt upp två olika profetior och händelser i kapitel 24.
Du påstår att det är underförstått att Jesus skiljande av människor är detsamma som det mytomspunna slaget vid Harmagedon, alltså den slutliga striden mellan gott och ont. Men något sådant sades aldrig av Jesus. Läser du vidare vad Jesus sa i sitt tal så framkommer anledningen till varför Jesus skulle skilja på människorna:
Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.
Citera
2023-08-26, 08:15
Medlem
Citat:

Så vad är då detta för händelse som händer före tusenårsriket:

Är det inte ett dömande av jordens kungar och andra onda människor? Är inte Harmageddon ett dömande?
Senast redigerad av ttsp 2023-08-26 kl. 08:17.
Citera
2023-08-26, 08:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så vad är då detta för händelse som händer före tusenårsriket:

Är det inte ett dömande av jordens kungar och andra onda människor? Är inte Harmageddon ett dömande?

Vad har det med liknelsen om får och getter att göra?

Det du skriver om gäller tydligt för det första endast de som då är levande, inte uppväckta döda och inte den slutliga domen, som Joh 5:28–29 syftar på.

Det är den domen som liknelsen med får och getter syftar på, och det är alltså efter det avsnitt som du citerar, vilket också Joh 5:28–29 klargör:
Bli inte förvånad över detta, för det kommer en tid då alla som är i deras gravar kommer att höra hans röst och komma ut – de som har gjort vad som är bra kommer att resa sig att leva, och de som har gjort vad som är ont kommer att resa sig att fördömas.

Det är att skilja fåren från getterna, vilket också framgår tydligt när liknelsen faktiskt ges i Matt 25 eftersom den sista raden i liknelsen lyder:
Och de ska gå bort till evig död men de rättfärdiga till evigt liv.

Vad är det som du inte förstår i det?
Senast redigerad av Smeso 2023-08-26 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in