Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det är klart vi ska vara skeptiska. Man ska alltid grunda sin uppfattning på fakta, inte på vad någon annan anser är korrekt. Eller ja.. nu kanske jag är dogmatisk, det är klart att man måste lita på andra också, men fakta måste väga tyngre än auktoritet.

Sen skulle det vara naivt att tro att ens uppfattningar inte är influerade förstås av människors uppfattningar för 2000 år sen.

Jo,men det är detta som är svårt. Vi är präglade av en moralkodex......det viktiga är att befria sig från denna.........och kunna leva helt fritt i alla aspekter.
Citera
2017-07-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
På en och samma gång?? Du borde gått med i mormonerna istället!

He he....det var väldigt lätt på 80-talet om man slutat tro (och var litet disktrt)
Citera
2017-07-03, 22:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Tja.. inte direkt naturligtvis. Jag tror precis som Jehovas vittnen att när man är död är man död och kan inte påverka andra.

Men naturligtvis påverkas vi av vad andra har gjort tidigare även om de nu är döda. Om någon knuffar en sten så att den börjar rulla nerför en brant så skadar man ju sig fortfarande om man blir träffad av stenen. Vare sig personen som först knuffade den fortfarande är i livet eller inte.

Fast de 144tusen friköpta åker ju direkt till himlen efter den köttsliga döden och ska vara med och döma dig. Och kollar säkert ner på oss just nu för att kontrollera om vi stödjer slaven till hundra eller ej.
Citera
2017-07-03, 22:43
Medlem
Citat:
Fast de 144tusen friköpta åker ju direkt till himlen efter den köttsliga döden och ska vara med och döma dig. Och kollar säkert ner på oss just nu för att kontrollera om vi stödjer slaven till hundra eller ej.

Det som förvånar mig mest är att så många trodde på skiten när ni var med. Synnerligen egendomligt.
Citera
2017-07-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo,men det är detta som är svårt. Vi är präglade av en moralkodex......det viktiga är att befria sig från denna.........och kunna leva helt fritt i alla aspekter.

Ja.. jag vet inte om jag helt delar din hedonistiska uppfattning! Men den diskussionen hör nog snarare hemma på filosofi-forumet.

Däremot uppskattar jag möjligheten att kunna ha en annan åsikt utan att för den del vara upprorisk! Sånt accepteras inte i församlingen.
Citera
2017-07-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ja.. jag vet inte om jag helt delar din hedonistiska uppfattning! Men den diskussionen hör nog snarare hemma på filosofi-forumet.

Däremot uppskattar jag möjligheten att kunna ha en annan åsikt utan att för den del vara upprorisk! Sånt accepteras inte i församlingen.

Men.....ärligt....öm vi inte kan vara 100% hedonistiska; vilken är då skillnaden mellan kristendom , JV-lära och filosofisk frihet?
Citera
2017-07-03, 22:52
Medlem
Citat:
På en och samma gång?? Du borde gått med i mormonerna istället!

Men snälla. Ibland undrar jag. Varför går man med i en frikyrka? Är det verkligen p g a tro, eller är det för att det är lättknullat?
Citera
2017-07-03, 23:16
Medlem
Citat:
Vakttornet skriver i sina brev till avdelningskontor att man inte behövde stödja FN när de begärde medlemsskap. FN säger det motsatta. Vilken av de två organisationerna ljuger? Vilken av de två har något att tjäna på att ljuga?

Jaha nu ljuger dom också, vad hände med "Nej, jag tror att den styrande kretsen, precis som äldstebröderna, församlingsmedlemmarna, och även du själv, tjänar Gud av ett rent motiv. De är ärliga i sin avsikter.".

Ja, du lurade mig nästan
Citera
2017-07-03, 23:22
Medlem
Citat:
Jag är i god ställning i församlingen,

Det tror jag knappast, detta är antingen en lögn, eller så är det i så fall du som är oärlig i dina avsikter och ljuger för församlingen, du avslöjar dig som en lögnare oavsett.
Citera
2017-07-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det tror jag knappast, detta är antingen en lögn, eller så är det i så fall du som är oärlig i dina avsikter och ljuger för församlingen, du avslöjar dig som en lögnare oavsett.
Som vanligt kommer personangreppen när det blir svårt att svara. Och du säger dig vara påhoppad av alla?
Citera
2017-07-03, 23:42
Medlem
Citat:
Jaha nu ljuger dom också, vad hände med "Nej, jag tror att den styrande kretsen, precis som äldstebröderna, församlingsmedlemmarna, och även du själv, tjänar Gud av ett rent motiv. De är ärliga i sin avsikter.".

Ja, du lurade mig nästan

Varför skulle han vilja lura dig?
Citera
2017-07-04, 00:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Ja, du lurade mig nästan

JV org är så pass mycket större än styrande kretsen, de är mycket troligt inte ens de riktiga ledarna. Organisationen har många armar, som en bläckfisk. Lika som att den har många namn, antagligen så den kan skyffla runt med och gömma tillgångar.
Det kan mycket väl vara så att styrande kretsen inte var så där upplysta om FN affären eller var för dumma att fatta innebörden.

Personligen tror jag att minst hälften av dom bara måste vara medvetna om att allt är en fars. Även om de en gång varit mycket djupt troende.
Det kan vara så att de helt tappade tron på en Gud då de insåg lögnen men vill inte göra en big deal av allt. Då förlorar dom ju sina gratis lyxliv, hamnar på gatan utan pensionsbesparingar, hälsoförsäkringar och måste börja betala hyra och räkningar, se sig om efter jobb i ålderdomen utan utbildning. Osv. Det är lättare och bekvämare att bara spela med. Och powertrippen måste ju vara beroendeframkallande också, särskilt nu när dom blivit kändisar.

Jag skulle vilja se bloopers från deras Broadcast inspelningar. Jag kan föreställa mig att Splane måste ha haft svårt att hålla sig för asflabb när han stod med pekpinnen och skulle förklara den samtida, överlappande generationen på "ett enkelt sätt".
Lika kan jag tänka mig att kameramännen rullar runt på golvet av skratt när de ska filma Lett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in