2014-05-30, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det faktiska problem i JVs demagogi är att dom påstår sig beskriva Verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Det gör väl alla religioner?

På olika sätt, med olika "verktyg", med olika attityder, med olik intensitet.

Citat:
Om du tycker alla religioner är lika dåliga så ber jag om ursäkt,

Så primitiv är jag inte, att jag vill homogenisera all religion till en odifferentierat smet.

Citat:
men om du tycker JV är något speciellt vet jag inte riktigt om du funderat tillräckligt.

Och vad skulle "tillräckligt" vara för att min urskiljning av JVs vedervärdiga demagogi skulle bli godtagbar?
Citera
2014-05-30, 14:28
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Så primitiv är jag inte, att jag vill homogenisera all religion till en odifferentierat smet.
Nja, nu var det inte riktigt det jag menade, utan att religioner skulle vara dåliga för att de säger sig komma med verkligheten. Så här skrev du:
Citat:
Det faktiska problem i JVs demagogi är att dom påstår sig beskriva Verkligheten.
...vilket ju alla religioner gör, så om det är ett probelm i JVs demagogi borde det ju vara ett problem i alla andra religioner också?
Citera
2014-05-30, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nja, nu var det inte riktigt det jag menade, utan att religioner skulle vara dåliga för att de säger sig komma med verkligheten.

Om det från mitt perspektiv skulle finnas något "dåligt" i tro/religion då är detta "dåliga" i så fall det, att en del troende/religiösa inte kan respektera live-and-let-live attityder, men på olika sätt manifesterar elitism (iblant så långt som till teo-fascism) ....

...... och/eller "lånar"/förvrängar autentisk akademisk kunskap och akademiska procedurer. "Faith is faith, and facts are facts", och kan troende/religiösa respektera detta, har jag inga större problem med dessa.

Citat:
...vilket ju alla religioner gör, så om det är ett probelm i JVs demagogi borde det ju vara ett problem i alla andra religioner också?

JVs demagogi är i en särskild demagogi-kategori (tillsammans med t.ex. NE-kreationismens, fire-and-brimstone GT-predikanters och galna muslimers) som är i en klass för sig.
Citera
2014-05-30, 14:56
Medlem
Citat:
JVs demagogi är i en särskild demagogi-kategori (tillsammans med t.ex. NE-kreationismens, fire-and-brimstone GT-predikanters och galna muslimers) som är i en klass för sig.
Vad gör dessa så speciella?
Citera
2014-05-30, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
JVs demagogi är i en särskild demagogi-kategori

Citat:
Vad gör dessa så speciella?

Med variationer:

1/ Lånandet och förvrängningen av autentisk akademisk kunskap och prodecedurer.

2/ Konstanta argumentationsfel.

3/ Åberopande av en exklusiv "absolut" världsbild.

4/ Ad hoc premissande.

5/ Elitism.

6/ Svart/vitt kategoriserande med påföljande simplistisk retorik.

7/ Énvägs-kommunikation och ändlösa upprepninger av anakronistiska klyschor från diverse missionsmanualer.

8/ Rödridå-skapande när allt annat felar.

9/ I vissa fall ett överdrivit fokuserande på ad hominem "taktik".
Citera
2014-05-30, 15:53
Medlem
Citat:
Med variationer:

1/ Lånandet och förvrängningen av autentisk akademisk kunskap och prodecedurer.

2/ Konstanta argumentationsfel.

3/ Åberopande av en exklusiv "absolut" världsbild.

4/ Ad hoc premissande.

5/ Elitism.

6/ Svart/vitt kategoriserande med påföljande simplistisk retorik.

7/ Énvägs-kommunikation och ändlösa upprepninger av anakronistiska klyschor från diverse missionsmanualer.

8/ Rödridå-skapande när allt annat felar.

9/ I vissa fall ett överdrivit fokuserande på ad hominem "taktik".
Hur du nu får det till att övriga religioner förutom dessa inte innehåller mycket av detta förstår jag inte, men du är fri att tycka så.
Citera
2014-05-30, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur du nu får det till att övriga religioner förutom dessa inte innehåller mycket av detta förstår jag inte,

P.g.a. den information jag har om religion i ett bredare perspektiv.

Citat:
men du är fri att tycka så.

Jag föredrar ett sakligt underlag. Inte tyckande.
Citera
2014-05-30, 17:54
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Jag ser att Bogomil är igång med sina floskler vilka får honom att känna sig duktig.
Citera
2014-09-02, 19:50
Medlem
wnaxrs avatar
Upptäckte att de så kallade Bibelforskarna, eller Bible Student movement som de kallas på engelska, etablerat sig i Sverige. Det här rör sig alltså om dem som följer Charles Taze Russells läror som de var innan Jehovas Vittnen som organisation bildades. I USA är det vanligt att avfällingar från JV som inte helt vill lämna religionen söker sig till Bibelforskarna som ofta upplevs som mindre sekteristiska än JV.

http://www.biblestudents.se/

Vad tycker ni JV om detta?
Senast redigerad av wnaxr 2014-09-02 kl. 20:02.
Citera
2014-09-02, 22:26
Medlem
Citat:
Hur du nu får det till att övriga religioner förutom dessa inte innehåller mycket av detta förstår jag inte, men du är fri att tycka så.

Forska själv: https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/
Citera
2014-09-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Upptäckte att de så kallade Bibelforskarna, eller Bible Student movement som de kallas på engelska, etablerat sig i Sverige. Det här rör sig alltså om dem som följer Charles Taze Russells läror som de var innan Jehovas Vittnen som organisation bildades. I USA är det vanligt att avfällingar från JV som inte helt vill lämna religionen söker sig till Bibelforskarna som ofta upplevs som mindre sekteristiska än JV.

http://www.biblestudents.se/

Vad tycker ni JV om detta?

Du har fel, Jehovas vittnen som organisation bildades av Charles Taze Russell, då hette man "bibelforskarna" t.ex. talas det om "bibelforscher" om dom tyska Jehovas vittnen som arresterades, förföljdes, och mördades av Hitlertyskland:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lila_trianglar

Den grupp som du talar om "Bible Student movement" bröt sig ur "bibelforskarna" långt innan man ändrade namnet från "bibelforskare" till "Jehovas vittnen", man bröt sig ur ungefär 1917, medan namnbytet gjordes efter 1931.

Vad jag anser om denna grupp? Den dagen dom knackar på min dörr med budskapet om att dom representerar den sanne guden, så kommer jag att bjuda in dom och lyssna på dom, tills dess anser jag dom vara en sekt enligt ordets rätta bemärkelse, d.v.s. en liten grupp som brutit sig ur den stora gruppen.

Guds representanter ska vara kända för att förkunna Guds sanningar för hela världen, dit är det en lång väg för "Bible Student movement", knappt någon känner denna grupp som predikare av Guds ord, Jehovas vittnen däremot är t.o.m. ökända på grund av detta.

"budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)
Citera
2014-09-03, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har fel, Jehovas vittnen som organisation bildades av Charles Taze Russell, då hette man "bibelforskarna" t.ex. talas det om "bibelforscher" om dom tyska Jehovas vittnen som arresterades, förföljdes, och mördades av Hitlertyskland:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lila_trianglar

Den grupp som du talar om "Bible Student movement" bröt sig ur "bibelforskarna" långt innan man ändrade namnet från "bibelforskare" till "Jehovas vittnen", man bröt sig ur ungefär 1917, medan namnbytet gjordes efter 1931.

Vad jag anser om denna grupp? Den dagen dom knackar på min dörr med budskapet om att dom representerar den sanne guden, så kommer jag att bjuda in dom och lyssna på dom, tills dess anser jag dom vara en sekt enligt ordets rätta bemärkelse, d.v.s. en liten grupp som brutit sig ur den stora gruppen.

Guds representanter ska vara kända för att förkunna Guds sanningar för hela världen, dit är det en lång väg för "Bible Student movement", knappt någon känner denna grupp som predikare av Guds ord, Jehovas vittnen däremot är t.o.m. ökända på grund av detta.

"budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

Det är snarare så att de som kallar sig "Bibelforskare" eller "Bible Students" är de som håller på det ursprungliga medan Jv sedan 1931 var en avvikelse som följde människan Rutherford, som allt annat än avskaffade människodyrkan.

The Dawn Bible Students bröt sig inte ut ca 1917 utan blev långt senare tvungna att låta Jv dra iväg på sitt eget håll efterföljande den "synlige ledaren" Rutherford, kallad "boss" och "chief" i konventrapporten The Messenger från 1931 och som fick en ära "vars make aldrig förut kommit någon människa till del", enligt Vakttornet 15 augusti 1939, s. 255. De som följde denna människa hade reducerats till en sekt.

Jvs förkunnelse är fortfarande baserad på människan Rutherfords felaktiga budskap. Den är inte den förkunnelse om Riket som Jesus anbefallde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in