2020-10-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så ni anser inte att ni är mer kristna är andra?
Det var något nytt för mig.

Och nej, människan är äldre än 6000 år, betydligt äldre. Det är vetenskapligt bevisat, men du får tro annorlunda om det får dig att känna dig bättre till mods.

Bibeln påstår dessutom heller inte att det bara var människan som skapades för 6000 år sedan. Var fick du det ifrån?
Det är viktigt att veta att jv inte är kristna. Det är en villolära som har kommit MYCKET snett i sin förkunnelse. Jag tycker inte illa om personer som är jv. men jag avskyr deras villolära. Det är viktigt att skilja på sak och person.
Citera
2020-10-15, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av realcross
Det är viktigt att veta att jv inte är kristna. Det är en villolära som har kommit MYCKET snett i sin förkunnelse. Jag tycker inte illa om personer som är jv. men jag avskyr deras villolära. Det är viktigt att skilja på sak och person.

JVs lära går att likställa med typ scientologerna?

Följer inte JV bibeln på något sätt?
Citera
2020-10-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
JVs lära går att likställa med typ scientologerna?

Följer inte JV bibeln på något sätt?
Nej. Scientologerna är en annan toppstyrd sekt, med blint hat till psykiatrin bla. Jv har en egen översättning av Bibeln, ”Nya världens översättning”, som passar deras tro.
Citera
2020-10-15, 16:26
Medlem
Citat:
Nej. Scientologerna är en annan toppstyrd sekt, med blint hat till psykiatrin bla. Jv har en egen översättning av Bibeln, ”Nya världens översättning”, som passar deras tro.

Jag har alltid, med vissa undantag, citerat andra översättningar än Nya Världens Översättning, främst Bibel2000, just för att det inte ska kunna komma sådana anklagelser, ändå kommer dom.
Citera
2020-10-15, 17:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu börjas det igen. Du vrider och vänder på ords betydelser och vad människor menar, och ignorerar när du inser att du har fel. Jag vet inte om jag har lust att svara dig, jag får se.

Om det är någon annan som undrar, så ställ frågor.

Jaså?
Nu är det ju du som undviker att svara.
Den sjätte dagen (då du påstår att människan skapades för 6000 år sedan) skapades även alla landlevande djur, endast vattenlevande djur och fåglar skapades den femte dagen.
Eller hur?
Det stämmer inte alls med faktisk vetenskaplig forskning.
Men, du behöver inte svara när du vet att du inte kan svara.
Citera
2020-10-15, 17:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, men de påstår ju sig själva vara de enda verkligt kristna. Det var det jag menade.
Jag anser däremot inte att man ska kunna påstå att de inte är kristna. Det är helt felaktigt.
Och den som vill påstå att det är en villolära behöver kunna påpeka varför de anser det och i så fall ge korrekt hänvisning till vad Bibeln faktiskt säger om det.
Citera
2020-10-15, 18:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Här också, du ignorerar ditt ursprungliga argument med de 144.000 och har nu ett helt nytt argument. Och om jag svarar och argumenterar på ett bra sätt igen, så ändrar du förutsättningarna igen , eller förvränger eller har andra knep, allt för att dominera. Jag känner igen knepen från dokumentärer av Scientologerna, något som dom tydligen får lära sig i sina dyra kurser, hemskt.

Jag vet inte varför du väljer att avsiktligt misstolka vad jag skrev.
Jag skrev uttryckligen om en "grupp". Inte enskilda medlemmar. Läs igen vad jag skrev:
"Om det däremot skulle betyda att de är en av Gud utvald grupp och att det kommer att ge dem företräde i himlen för 144 000 av dem är en helt annan fråga."

Jag skrev alltså inte att alla tror sig vara bland de 144 000, utan att 144 000 av dem kommer att vara de utvalda.
Senast redigerad av Smeso 2020-10-15 kl. 18:05.
Citera
2020-10-15, 18:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jo, men det finns fog för deras nya översättning eftersom de i den har rättat till mycket av de gamla felaktiga översättningarna.
T.ex. Matteus 5:3
Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.

Den svenska översättningen går inte att förstå, men ingen annan har brytt sig om att ändra texten.
Men i ”Nya världens översättning” så står det så här:
Lyckliga är de som längtar efter att fylla sitt andliga behov, för himmelriket tillhör dem.

I originaltexten står det något i stil med att "vara tiggare om andlighet", vilket rimligen ska tolkas som att man vet att man saknar andlighet och tigger om mer, vilket alltså ungefär borde betyda att man ber Gud om att få ta del av Anden.

Det är inte att vara fattig i anden (vara fattig tiggare) som är poängen, utan att känna ett behov och att be (tigga) om att få Anden från Gud.

Då är i alla fall Jv:s översättning bättre eftersom ateister är fattiga i anden, men att himmelriket då knappast tillhör dem eftersom de inte tigger om att få Anden.
Citera
2020-10-16, 10:37
Medlem
Kan man jobba som Jehovas Vittne?

Nu är det så att jag sitter här och klurar på en grej. Vad gör Jehovas Vittnen på dagarna egentligen? Många av dem tycks ju springa runt och knacka dörr, får de betalt för det? Jag är ju inte korkad, så jag förstår ju att åtminstone några av vittnena har vanliga jobb också, men hade gärna velat veta vad ett typiskt JV-jobb i sådana fall skulle kunna vara?

Om jag i sådana fall skulle vilja infiltrera deras religion, och på så vis bli professionell dörrknackare, vad hade min lön då blivit? Eller är det någon form av slavarbete de pysslar med?

Jag förstår ju att detta kanske är många frågor, men hade varit tacksam för svar på åtminstone en utav dem. Ha en go helg, vänner!
Citera
2020-10-16, 10:44
Medlem
Du får ingen annan lön än Guds välsignelse.

Jehovas är en sekt.
Citera
2020-10-16, 10:46
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag känner ett par som är jehovas. Den ena av dem har eget företag och jobbar med datorer och den andra kör budbil med leveranser.
Citera
2020-10-16, 10:47
Medlem
Det är bara ideellt arbete, så om du vill bli Jehovas så ska du inte göra det för att tjäna pengar.

De flesta som är uppväxta som Jehovas är lågutbildade, då de förväntades börja jobba helst på deltid efter grundskola eller max gymnasiet och istället använda sin tid till att knacka dörr. Universitet ansågs farligt, då de väl vara rädda att folk skulle utveckla eget tänkande. Idag går en del vidare efter gymnasiet, men oftast enklare yrkesutbildningar.

Vanligt jobb bland Jehovas är städare och många driver egna städfirmor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in