2017-12-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad i detta är emot det bibeln säger? Ge citat och argument.

Det är inte bibeln som definierar vad en sekt är. Definitionen är religionssociologisk och religionspsykologisk.
Citera
2017-12-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad är det för problem med ett 60 år gammalt citat för ett JV?
"Resonera"-boken kryllar av citat som är mer än 100 år gamla, och du accepterar väl dem?

Jag accepterar inte en siffra på 99.9% helt enkelt för att den siffran står inte i bibeln.

Nu har jag inte bakgrundskollat detta citat, jag vet att avfällingar fuskar och t.o.m. förfalskar citat. Som jag sade, jag kan bara inte hålla med om en sådan siffra, det är inte bibelenligt.
Citera
2017-12-14, 21:35
Medlem
Citat:
Jag accepterar inte en siffra på 99.9% helt enkelt för att den siffran står inte i bibeln.

Nu har jag inte bakgrundskollat detta citat, jag vet att avfällingar fuskar och t.o.m. förfalskar citat. Som jag sade, jag kan bara inte hålla med om en sådan siffra, det är inte bibelenligt.

Ja men ta och kolla upp det då istället för att omedelbart slänga ut en lögn om att "avfällingar fuskar och t.o.m. förfalskar citat".

Dessutom handlade det inte om vad som står i Bibeln, utan om vad Jehovas vittnen lär ut.
Citera
2017-12-14, 21:36
Medlem
Citat:
Hur menar du då? Att man ljuger lite för sina närmaste, så är det ok? Hur mycket lögn menar du?

Kan man ljuga om att man skriver hatfulla inlägg på Flashback, att man skriver allt emot vad ens föräldrar tycker och tänker, och sedan i mötet svara i mikrofon och falskt säga att man älskar Jehova?

Självklart att det är Ok
Varför ska man vara uppriktig mot företrädare för en destruktiv sekt. Och självklart ska man kunna planera sitt utträde eller sin overksamhet .
Det är för övrigt många som gör
...
titta t ex på internationella Jv-forum
Citera
2017-12-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad är det för problem med ett 60 år gammalt citat för ett JV?
"Resonera"-boken kryllar av citat som är mer än 100 år gamla, och du accepterar väl dem?

Och jag tror inte att du hittar ett liknande citat idag, Jehovas vittnen har haft fel förut, men för er så gäller alla citat för all framtid, och att man kan skuldbelägga dagens Jehovas vittnen för en 60 år gammal artikel.

Det är som jag har sagt, Jehovas vittnen har ingen siffra på hur många som överlever, helt beroende på att det inte finns en procentsats i bibeln.
Citera
2017-12-14, 21:41
Medlem
Citat:
T.ex. denna artikel:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Det står inte ett enda ord om att det är OK att tillhöra ett annat samfund. Skärp
dig. Du får en ny chans, men då vill jag se i klartext att andra samfund är OK.
Citera
2017-12-14, 21:44
Medlem
Citat:
Du svarade inte ens på min fråga, så oärlig är du.

Min fråga var, ska en som har samvetsbetänkligheter ljuga för sin familj, bara för att tillhöra familjen, och den sociala gruppen.

Självklart.....varför ska man agera irrationellt och riskera att lida skada?
Citera
2017-12-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ja men ta och kolla upp det då istället för att omedelbart slänga ut en lögn om att "avfällingar fuskar och t.o.m. förfalskar citat".

Det är inte en lögn, det är en sanning. T.ex. att Jehovas vittnen lär ut att bara dom som är döpta överlever. Jag förstår, det kändes skönt för dig att kunna drämma till mig, men det tar inte bort dina andra lögner.

Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Dessutom handlade det inte om vad som står i Bibeln, utan om vad Jehovas vittnen lär ut.

Nu är det så att jag inte följer vad Jehovas vittnen lär ut, utan vad bibeln lär ut, jag vet, det är omöjligt för dig att förstå detta, för du vill att jag ska vara hjärntvättad. Du anser att alla Jehovas vittnen tänker exakt lika, men där har du helt fel.
Citera
2017-12-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
välja att vara på hans sida! Fast de sa inte exakt den ordalydelsen men de menade iallafall att det var så.

Och vad innebär detta i klartext? Hur sker detta rent konkret?
Citera
2017-12-14, 21:47
Medlem
Citat:
Och jag tror inte att du hittar ett liknande citat idag, Jehovas vittnen har haft fel förut, men för er så gäller alla citat för all framtid, och att man kan skuldbelägga dagens Jehovas vittnen för en 60 år gammal artikel.

Det är som jag har sagt, Jehovas vittnen har ingen siffra på hur många som överlever, helt beroende på att det inte finns en procentsats i bibeln.

Vad bjäbbar du för nu då?
Du ifrågasatte att det fanns nåt citat i JV:s litteratur, du fick ett citat.
Citera
2017-12-14, 21:49
Medlem
Citat:
Så jag har rätt, och många här på Flashback ljuger när dom säger att bara döpta Jehovas vittnen överlever?

Om dom kan ljuga om en sådan här sak som är lätt att förstå, hur ljuger dom då om t.ex. alla anklagelser om pedofili?
Hur ska du ha det? Kan en muslim överleva UTAN att acceptera Jv-läran? Kan en katolik göra detsamma? Göm dig inte bakom att de kan ändra sig.
Citera
2017-12-14, 21:51
Medlem
Citat:
Det är inte en lögn, det är en sanning. T.ex. att Jehovas vittnen lär ut att bara dom som är döpta överlever. Jag förstår, det kändes skönt för dig att kunna drämma till mig, men det tar inte bort dina andra lögner.
Jag är inte intresserad av att drämma till dig. Jag vill ha en respektfull argumentation, utan dumheter som att "alla avfällingar hatar alla Jehovas vittnen". Det är bara tramsigt.

Du påstår alltså att jag har spridit "andra lögner". Vilka är dessa?

För övrigt har du fortfarande inte kommenterat att du påstod att:
Jag hatar Jehovas vittnen på internet.
Jag fläker ut mitt privatliv när det är negativt för Jehovas vittnen.
Jag tycker att allt med Jehovas vittnen är hemskt och elakt.

Alla de påståenden var omedelbara lögner, vilket är tydligt belyst av att du inte ens försökt försvara dem. De var helt och enbart till för att du skulle vrida bort diskussionen från ämnet.

Citat:
Nu är det så att jag inte följer vad Jehovas vittnen lär ut, utan vad bibeln lär ut, jag vet, det är omöjligt för dig att förstå detta, för du vill att jag ska vara hjärntvättad. Du anser att alla Jehovas vittnen tänker exakt lika, men där har du helt fel.
Den här tråden handlar om vad Jehovas vittnen lär ut, inte vad ttsp tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in