2023-12-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Skulle du kunna sammanställa samtliga verser som du talar om.

Nej, gå in på bibeln.se och kolla själv. Tror du jag har versnummer i huvudet? Jag är ju för höge bövelen inte JV.😁
Citera
2023-12-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Hur ska man få JV att vakna upp då tror du? Tror du att dom vaknar om man säger att bibeln bara är skit? Min förhoppning är inte att de ska tappa sin tro. Tvärtom! Men nu tror de mer på människor som styr från USA.

Dock tror jag inte man når JVn med argument om de är i sektprogrammeringen och tankekontrollen. Du måste nå dem känslomässigt och komma innanför deras försvar.

Jag är ganska säker på att ett och annat JV smygläser trådarna på detta forum.
Citera
2023-12-11, 05:52
Medlem
Organisationen är i kristillstånd. De har skrivit ett brådskande brev till sina bröder i Japan. https://jz-help.translate.goog/10-de...wapp#schreiben
Citera
2023-12-11, 12:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Det där är ett svårt ämne tycker jag. Jag tycker att bibeln ger möjligheten att Jesus skulle kunna vara Gud med stort G men samtidigt får jag det inte att gå ihop med att fadern är större än jag, han som sänt mig osv. Det finns ju väldigt många sådana ställen så hur ska man få det hela att gå ihop. Personligen tror jag inte att de är samma person men ämnet tål att diskuteras.
Hans mänskliga natur, i förnedringstillståndet (se Fil 2), är naturligtvis mindre än Fadern, som inte ens har mänsklig natur utan endast gudomlig natur.
Citera
2023-12-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hans mänskliga natur, i förnedringstillståndet (se Fil 2), är naturligtvis mindre än Fadern, som inte ens har mänsklig natur utan endast gudomlig natur.

Hur tror du? Eller hur ser du på fadern och sonen?
Citera
2023-12-11, 16:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur tror du? Eller hur ser du på fadern och sonen?
När Kristus talar om Fadern är det dels som Guds Son, d.v.s. i relationen han har med Fadern som två personer i Gudomen, dels som Människosonen, d.v.s. i relationen han har med Fadern som människa.
Han har två naturer förenade men inte sammanblandade i en enda person Gudamänniskan Jesus Kristus.
Det är klassisk biblisk kristologi och inte hur jag subjektivt ser på saker och ting.
Citera
2023-12-11, 17:11
Medlem
Citat:
När Kristus talar om Fadern är det dels som Guds Son, d.v.s. i relationen han har med Fadern som två personer i Gudomen, dels som Människosonen, d.v.s. i relationen han har med Fadern som människa.
Han har två naturer förenade men inte sammanblandade i en enda person Gudamänniskan Jesus Kristus.
Det är klassisk biblisk kristologi och inte hur jag subjektivt ser på saker och ting.

Du tror inte klassisk biblisk kristologi kan vara subjektivt?
Citera
2023-12-11, 17:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du tror inte klassisk biblisk kristologi kan vara subjektivt?
Bibeln är Guds ord och objektivt ofelbar i allt som den lär.
Citera
2023-12-11, 20:22
Medlem
Citat:
Organisationen är i kristillstånd. De har skrivit ett brådskande brev till sina bröder i Japan. https://jz-help.translate.goog/10-de...wapp#schreiben

Föga förvånande. Det rör på sig i många länder. Avfällingarna gör ett gott arbete.
Citera
2023-12-11, 20:29
Medlem
Citat:
Bibeln är Guds ord och objektivt ofelbar i allt som den lär.

Hur var det med de kristna änkorna? Ska de förbli som de är, enligt 1a Korintierbrevet? Eller ska änkor under 60 bast snarast gifta om sig, för att inte bli lata, kåta och sladdriga enligt vad Paulus skrev till Timoteus?

Hur många förhudar pröjsade David till Saul för att få gifta sig med hans dotter?
Citera
2023-12-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Möjligheten att synda finns alltid där. Men du ska välja det som leder till liv. Så ung som du är har du inte visheten för att fatta det.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Som sagt, Gud skapade oss så att vi kan följa buden. De som ger efter för sina dumma begär begår synd.

Vem var det då som skapade människan med möjlighet och benägenhet att bryta buden?

Hur man än vänder och vrider på dig så sitter arslet där bak. Skulle inte Gud ha fullt ansvar för hur människan är beskaffad?
Citera
2023-12-12, 13:00
Medlem
Citat:
Jag talar inte med dig om kristna kvinnor, inte heller förhudarna.
Du har uppenbart tagit dem som exempel för att du är en äcklig snuskgubbe som stoltserar med vidriga fantasier.
Du är inte värd det helt enkelt som du är f.n.
Inte kan det väl vara så att någon försöker skifta fokus och ducka för frågor i tråden om JV? Ni har verkligen lärt er i samma skola allihop. Hur kan det komma sig att ni inte könsstympar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in