2017-07-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Nja, jag måste nog vädja till försiktighet när det gäller det här området. Vad gäller Joh 7:53-8:11 så är det ju inte bara Vakttornet som ifrågasatt dess äkthet. De äldsta manuskript man har innehåller ju t.ex inte de här verserna. Men sen finns det andra som argumenterar för att de är äkta. Visst är det lite intressant att Vakttornet har valt att helt låta bli att ta med dem. Men jag tror inte att man hade kunnat argumentera för ansvarsfrihet från felaktiga handlingar även om de vore med.

Samma sak med Apg 8:37, här är nog de flesta bibelöversättare överrens om att det är ett senare tillägg och inget som fanns med i de första manuskripten.

Vad gäller att de skriver "Letter from the governing body" i översikten tycker jag inte heller är så farligt. Den sortens rubriker där olika översättare smyger in lite av sin egen tolkning tycker jag är ganska vanlig. Dessutom finns den väl bara på websidan? Jag hittar inga rubriker i min egen Bibel.

Något som jag däremot inte tycker om med "Silversvärdet" är att de plockat bort Sheol och Hades från texten och istället skriver "graven". Det irriterade mig redan när vi fick den, innan jag hade vaknat.

Men en sak som bör påtalas när det gäller NW översättning, det är att man har ändrat i den, genom att sätta in Guds namn där det inte finns i grundtexten!
Citera
2017-07-10, 12:27
Medlem
Citat:
Hade jag inte redan känt till mycket annat tvivelaktigt som Jehovas vittnen gjort eller lärt ut (förstås tack vare att du och andra har avslöjat det ) så hade ett sånt här påstående istället bekräftat min uppfattning att avfällingar är som styrande kretsen säger att de är. Ute efter att smutskasta och ljuga om Guds folk.

Som jag sade, även om jag skulle tycka att organisationen gjorde en enorm synd som att ta till vapen, så skulle jag ändå inte lämna. Jag skulle själv inte ta till vapen, och jag kanske skulle orda om att jag inte tycker det är bibelenligt, och om jag då blir utesluten så blir jag utesluten, men även då skulle jag hålla mig till Gud, och därmed också organisationen.

För det finns inget alternativ, det finns ingen organisation eller församling som ens kommer i närheten av att följa bibelns principer. Ge mig i så fall ett exempel, och jag ska undersöka och fingranska deras läror och deras skelett i garderoben.

Som jag har sagt så har det i Guds organisation i alla tider funnits människor som hållit på med oegentligheter, t.ex. fariséerna och skriftlärda på Jesu tid. Sade Jesus att judarna skulle säga upp förbundet med Gud? Eller sade han att fortsätta att vara judar, men att inte följa fariséernas exempel?

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. "(Matteus 23:1-3 Bibel2000)
Citera
2017-07-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag sade, även om jag skulle tycka att organisationen gjorde en enorm synd som att ta till vapen, så skulle jag ändå inte lämna. Jag skulle själv inte ta till vapen, och jag kanske skulle orda om att jag inte tycker det är bibelenligt, och om jag då blir utesluten så blir jag utesluten, men även då skulle jag hålla mig till Gud, och därmed också organisationen.

För det finns inget alternativ, det finns ingen organisation eller församling som ens kommer i närheten av att följa bibelns principer. Ge mig i så fall ett exempel, och jag ska undersöka och fingranska deras läror och deras skelett i garderoben.

Som jag har sagt så har det i Guds organisation i alla tider funnits människor som hållit på med oegentligheter, t.ex. fariséerna och skriftlärda på Jesu tid. Sade Jesus att judarna skulle säga upp förbundet med Gud? Eller sade han att fortsätta att vara judar, men att inte följa fariséernas exempel?

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. "(Matteus 23:1-3 Bibel2000)
Om du blir utesluten, blir då allt du säger om organisationen lögn? (du påstod att ALLA uteslutna ljuger)
Citera
2017-07-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om du blir utesluten, blir då allt du säger om organisationen lögn? (du påstod att ALLA uteslutna ljuger)

Nej, du missförstår/överdriver. Jag har inte sagt att alla uteslutna ljuger, absolut inte. Visa mig ett citat där jag säger att "alla uteslutna ljuger". Du ser, du hittar inget sådant, det här är ett typiskt missförstånd/"missförstånd".

Det är skillnad mellan att vara utesluten och vara avfälling. En som är utesluten kan ha haft en tillfällig svag stund och syndat, men som vill vara ett Jehovas vittne, som vill tillbaka, och som inte skulle drömma om att smutskasta organisationen och församlingen.

En avfälling däremot vill inte längre vara ett Jehovas vittne, och ofta drivs av hat och bitterhet, men det finns grader där också, inte alla avfällingar ljuger alltid. Men dom avfällingar som skriver på forum som dessa, ljuger/förvränger/överdriver/kör med härskarteknik m.m. var och varannan mening. Det är deras mening med livet att sitta på forum och spy ut sin galla på Jehovas vittnen, dom t.o.m. njuter av det när dom kan ge en känga, det märker man i deras inlägg.
Citera
2017-07-10, 13:18
Medlem
Citat:
Nej, du missförstår/överdriver. Jag har inte sagt att alla uteslutna ljuger, absolut inte. Visa mig ett citat där jag säger att "alla uteslutna ljuger". Du ser, du hittar inget sådant, det här är ett typiskt missförstånd/"missförstånd".

Det är skillnad mellan att vara utesluten och vara avfälling. En som är utesluten kan ha haft en tillfällig svag stund och syndat, men som vill vara ett Jehovas vittne, som vill tillbaka, och som inte skulle drömma om att smutskasta organisationen och församlingen.

En avfälling däremot vill inte längre vara ett Jehovas vittne, och ofta drivs av hat och bitterhet, men det finns grader där också, inte alla avfällingar ljuger alltid. Men dom avfällingar som skriver på forum som dessa, ljuger/förvränger/överdriver/kör med härskarteknik m.m. var och varannan mening. Det är deras mening med livet att sitta på forum och spy ut sin galla på Jehovas vittnen, dom t.o.m. njuter av det när dom kan ge en känga, det märker man i deras inlägg.
F.d. vittnen är notoriska lögnare, skrev du.
Blir du också en notorisk lögnare ifall du blir ett f.d. vittne?
Senast redigerad av kiss74 2017-07-10 kl. 13:23.
Citera
2017-07-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
F.d. vittnen är notoriska lögnare, skrev du.
Blir du också en notorisk lögnare ifall du blir ett f.d. vittne?

Var skrev jag det? Med f.d. vittne så menar jag i så fall att dom inte anser sig vara Jehovas vittnen längre, personer som är uteslutna för otukt eller annat kan ändå vilja vara ett Jehovas vittne, går på möten och vill bli återupptagen och blir det.

Avfällingar har inget intresse av att komma tillbaka, utan är väldigt intresserade av att slå på sina tidigare bröder och systrar.
Citera
2017-07-10, 14:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vi får se vad som händer i framtiden. Men man måste vara försiktig med sina påståenden. Hade jag inte redan känt till mycket annat tvivelaktigt som Jehovas vittnen gjort eller lärt ut (förstås tack vare att du och andra har avslöjat det ) så hade ett sånt här påstående istället bekräftat min uppfattning att avfällingar är som styrande kretsen säger att de är. Ute efter att smutskasta och ljuga om Guds folk.

Exceptionella påståenden kräver exceptionella bevis även när de stöder ens egen uppfattning.

Det har du rätt i faktiskt, men jag tycker jag kan se ett mönster här när det gäller VT, så det är lätt hänt att man skyndar före styrande kretsen när man förutser framtiden.

De pekar ju finger åt tex kristendomen och säger att ordet "treenigheten" inte finns med i Bibeln, (sant) vilket "governing body" inte heller gör. Men nu finns den ju med lite på kanten, som ett testförsök i deras egna bibel.
Min JV förälder är övertygad om att tex namnet Jehova finns med i NT grundtext och att det är därför NVÖ är den enda korrekta översättning som finns. Det spelar ingen roll vilka bevis jag kommer med. Likaså ordet "annat" som är infogat där Jesus skapade allt. I min 1992 NVÖ är ordet inom hakparentes med förklaring. Nu står ordet helt självständigt, utan parentes som om det vore riktigt. Det är manipulation i högsta grad som smyger sin in i var revision.

Men som du säger, vi får se vad som händer. Jag är i alla fall villig att slå vad med hög insats.
Citera
2017-07-10, 14:57
Medlem
Citat:
Men verkligheten är så, enligt min egen erfarenhet. Och det är inte bara om organisationen som dom ljuger om och smutskastar, dom har gjort det mot mig personligen, och hotat mig, och även tagit reda på vem som ligger bakom mitt alias och skickat litteratur och ringt till mig anonymt. Så därför vet jag med säkerhet vad avfällingar går för.

Det är avfällingarna som ligger bakom tragedierna i församlingarna, och det är från dom förförelserna kommer:

"Jesus sade till sina lärjungar: "Förförelserna måste komma, men ve den genom vilken de kommer! Det hade varit bättre för honom att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havet än att han förleder en av dessa små.
 " (Lukas 17:1-2 Folkbibeln)

Detta är alltså också en lögn, att det skulle vara jag som skulle ha förlett dig och en bror bara för att jag har försvarat Jehovas vittnen på FB Ser du hur lätt det är att se dessa lögner, om man nu vill se?

Det är avfällingarna som smutskastar och ljuger om organisationen som Jesus pratar om, som "förleder en av dessa små".

Om avfällingarna ska hänvisa till bibeln att det är jag som förleder, så får dom ta och visa vilken församling man då ska tillhöra, som följer bibeln. Från vilken församling blir "en av dessa små" vilseledda? Vilken församling hänvisar dessa avfällingar till?

Du kommer märka att det inte existerar någon sådan församling, dom vill bara få bort folk från Jehovas vittnen, sedan är dom nöjda. Eller så har dom förslag på en massa olika saker, vissa föreslår Svenska Kyrkan, andra föreslår andra sekter som Maranata, vissa blir ateister, en salig blandning.

Vart ska du gå?

"Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” Simon Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå? "(Johannes 6:66-68 Bibel2000)

Vart ska du vända dig nu när du pratar om att lämna Jehovas vittnen? Den frågan har jag ställt till dom flesta av dessa avfällingar, ingen har kunnat svara.

Svaret ät förbannat enkelt. De får gå varthelst se vill.. En fri människa har nämligen den rättigheten.
Citera
2017-07-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Svaret ät förbannat enkelt. De får gå varthelst se vill.. En fri människa har nämligen den rättigheten.

Vart som helst förutom Jehovas vittnen, jo jag har förstått det.
Citera
2017-07-10, 15:07
Medlem
Citat:
Vart som helst förutom Jehovas vittnen, jo jag har förstått det.
De flesta i Sverige förvaltar friheten klokt......de förkastar organiserad religion. Jag skulle gissa att 90 procent av de som lämnar blir sekulära. Men du kanske inte unnar dem den friheten?
Citera
2017-07-10, 15:14
Medlem
Citat:
Vi får se vad som händer i framtiden. Men man måste vara försiktig med sina påståenden. Hade jag inte redan känt till mycket annat tvivelaktigt som Jehovas vittnen gjort eller lärt ut (förstås tack vare att du och andra har avslöjat det ) så hade ett sånt här påstående istället bekräftat min uppfattning att avfällingar är som styrande kretsen säger att de är. Ute efter att smutskasta och ljuga om Guds folk.

Exceptionella påståenden kräver exceptionella bevis även när de stöder ens egen uppfattning.
Det är just därför det är så positivt att typer som Ttsp är här och skämmer ut sig. Han i ser nog inte hur många han har befriat.....han kanske kan möta sig med Borglin...om ni han är kvar i livet.
Men ja.....en klok strategi är att vara milt provocerande och förlöjligande mot Jvn på nätet. När de sedan går igång ät det bara att ta en näve popcorn och en klunk pilsner. Testa gärna😆
Citera
2017-07-10, 15:22
Medlem
Citat:

När du var inne eller rättare sagt troende; hur reagerade du så på flagranta läroändringar, t ex om generatio en efter 1914 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in