Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och jag som samlar vänner bekanta till trivsamma umgängesformer under midsommarhelgen.
Vi firar för att vi brukar fira den helgen.

Ok, så ni dansar inte runt midsommarstången?

Jehovas vittnen behöver inte ett speciellt datum en gång om året för att ha en fest.

Citat:
Vad känns rimligt att fira för ett vittne?
Jag behöver inte så stor anledning.
Sen kanske vi behöver en definition av ordet fira.

Man kan fira alla möjliga saker så länge det inte handlar om hedniska religiösa högtider.

Citat:
Tycker jag det är dags för kalas så firar jag vad som helst, som känns bra.

Kan du fira Hitlers födelsedag om det är en trevlig tillställning?

Citat:
vad gör att vittnen samlas och har kalas?

Ingen speciell anledning för det mesta, man samlar bara ihop ett gäng och grillar t.ex.
Citera
2015-06-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Man firar inte födelsedagar pågrund av astrologi. Man firar årsdagen då man föddes. På samma sätt som man firar årsdagen för giftemål, förlovning osv. Du menar att det blir en synd för att ni kallar det en synd? Hänger inte riktigt med på ditt resonemang. Hänger med på att heroin och rökning kan falla under missbruk.

Jvs akilleshäl när det gäller födelsedagar är dels att något förbud aldrig nämns i Bibeln och dels att de själva har erkänt (i samband med vigselringarnas tolererande) att om religiös bakgrund har förklingat och inte längre är en faktor då kan en företeelse accepteras. Och födelsedagar firas idag inte pga någon religiös vidskepelse utan är bara, precis som du säger, ett firande av årsdagen. Så Jvs hållning är här fullständigt ohållbar. Men nu är det inte fakta som styr deras tänkande utan ledningen i USA. Och skulle den acceptera fakta och gå med på en ändring, då kommer - vips! - Jv att ändra melodin i sin pipa. Men om ledningen i USA fortsätter med sitt förbud kommer inga som helst fakta att bita på Jv. Inga som helst.
Citera
2015-06-23, 23:51
Medlem
När det gäller firande av högtidsdagar är det värt att notera att Jv avvisar allt påskfirande med att detta kommer från hedendomen. Det påståendet är ren och skär lögn. Kyrkan började inte fira påsk genom att överta något hedniskt påskfirande utan den fortsatte att fira den judiska påsken med nytt innehåll pga sin övertygelse om Jesu uppståndelse i samband med denna judiska påsk. Så skedde under hela apostlatiden, och den judiska högtiden hade Jesus själv firat i hela sitt liv.

När Jv drar in det man kallar för hedniska element i sammanhanget är det inget bärande skäl att förbjuda påskfirande. Jag känner inte till någon kristen rörelse som fokuserar på något annat än Jesu uppståndelse. Ägg, påskharar och annat tillhör populärkulturen men är ingen del av kristet påskfirande.
Citera
2015-06-24, 13:06
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du ska inte tro på allt som sägs om Jehovas vittnen.

Jag gillar inte demokrati, diktatur, kommunism, nazism, monarki, republik och dom tusentals andra sätten att styra ett land och jorden som människan har hittat på. Jag gillar den teokrati som Gud Jehova står för.

Då har du inga demokratiska rättigheter.
Citera
2015-06-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
När det gäller firande av högtidsdagar är det värt att notera att Jv avvisar allt påskfirande med att detta kommer från hedendomen. Det påståendet är ren och skär lögn. Kyrkan började inte fira påsk genom att överta något hedniskt påskfirande utan den fortsatte att fira den judiska påsken med nytt innehåll pga sin övertygelse om Jesu uppståndelse i samband med denna judiska påsk. Så skedde under hela apostlatiden, och den judiska högtiden hade Jesus själv firat i hela sitt liv.

När Jv drar in det man kallar för hedniska element i sammanhanget är det inget bärande skäl att förbjuda påskfirande. Jag känner inte till någon kristen rörelse som fokuserar på något annat än Jesu uppståndelse. Ägg, påskharar och annat tillhör populärkulturen men är ingen del av kristet påskfirande.

Vet du när JV slutade med påskfirande? Var det ungefär samtidigt med julfirandet?
Citera
2015-06-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vet du när JV slutade med påskfirande? Var det ungefär samtidigt med julfirandet?

Ja, det var ungefär samtidigt, under samma teologiskt svaga ledning.
Citera
2015-06-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Finns det verkligen JV som är läkare?
Jag har aldrig hört talats om nån. Kanske konverterade dem efter att de gjort klart sin utbildning?

Jag bara undrar.

Jag känner till en som tog grundexamen, men som aldrig blev legitimerad. Hans liv har varit hmmm, stökigt....och han har blivit utesluten och återupptagen några gånger. Om han är JV nu vet jag inte.

Här finns det litet att läsa om hans eskapader.https://www.flashback.org/t2051680

Håll i dig!

TTSP kommer säkert att säga att allt är lögn.

Han härjade med litet barn/ungdomar i Uppsala när han bodde/jobbade där......och kom väldigt lindrigt undan.....men det var när "Kapten klänning" var länspolischef ......, och församlingen ville tysta ned det inträffade, så ytterst få gjorde anmälan. Vad jag förstått så valde några äldstebröder att avgå i samband med turbulensen, men detta är bara sådant jag hört.

Numera är han tydligen medicinsk konsult i Oslo.
Citera
2015-06-25, 22:20
Medlem
Har hört att JV inte får adoptera barn, vet någon om det stämmer?
Citera
2015-06-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Har hört att JV inte får adoptera barn, vet någon om det stämmer?
Vad är andedop?
Citera
2015-06-26, 17:36
Medlem
Vet ni att framriden är underbar trots det vi ser på tv nyheterna
:
http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Kan-man-f%C3%A5-svar-p%C3%A5-livets-stora-fr%C3%A5gor/1102008390/
Citera
2015-06-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Vet ni att framriden är underbar trots det vi ser på tv nyheterna
:
http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Kan-man-f%C3%A5-svar-p%C3%A5-livets-stora-fr%C3%A5gor/1102008390/

Samfundspropaganda med länkar skall det vara här tydligen, inte debatt.
Citera
2015-06-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Samfundspropaganda med länkar skall det vara här tydligen, inte debatt.
Det vet du väl....så har det varit i 10-15 år. Det är bara TTSP som varit olydig! På något sätt förtjänar TTSP ett hedersomnämnande...tycker i a f undertecknad.

I övrigt, Eberhart...hur mycket känner du till om bluffläkaren/pedofilen R*ne L*ndberg i Uppsala/Stockholm..och sedermera Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in