2013-03-05, 21:34
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att ni orkar hålla på.

Internet - Where religions come to die.
Citera
2013-03-05, 21:52
Medlem
Citat:
Att ni orkar hålla på.

Förstår dig.
Jag vet hur jobbigt det är att inte ha nåt försvar för sin tro.
Been there done that.
Citera
2013-03-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det är väl egentligen inte så de tror? Enligt vittnena ska Gud ta bort den ondska som finns på jorden och de som medvetet orsakar lidande för egen vinning. En hel del ska överleva detta, men det är bara Gud som kan säga vilka dessa människor är. Någon som aldrig har hört talas om Guds plan för mänskligheten och alltså inte kunnat ta ställning till för eller emot Gud har kanske då en lika stor chans att överleva som de som troget tjänar Gud. Sedan finns det även de personer som anser sig troget tjäna Gud men som inte överlever därför att de inte har levt på ett sätt som en kristen ska göra.

Det är alltså fel att säga att bara JV ska överleva och alla andra ska dö eftersom det är Jehova som bestämmer detta. Vittnena ska däremot leva på ett sätt så att de kan vara mer eller mindre säkra på att överleva och ska ha tanken att deras liv är räddat så länge de fortsätter att troget tjäna Gud. Men man ska inte underskatta Guds kärlek till människorna och hans vilja att så många som möjligt överlever.

Det är i alla fall så jag har förstått det från deras litteratur och samtal med dem. Men det var ett bra tag sedan jag både läste deras litteratur och talade med ett JV, så de kan ha ändrat sin undervisning lite grand.

Jo JV lär att bara de ska överleva.

“Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas universella organisation för att få överleva.” - Vakttornet 15/7 2006

“De som studerar bibeln behöver bli bekanta med organisationen för den ”enda hjord” som Jesus talade om i Johannes 10:16. De måste inse att det är nödvändigt för deras frälsning att de identifierar sig med Jehovas organisation.” - Tjänsten för Guds kungarike nov 1990

“Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen.” - Vakttornet 1/9 1989

“På samma sätt brukar Jehova bara en organisation i dag till att utföra hans vilja. För att få evigt liv i det jordiska paradiset måste vi urskilja denna organisation och tjäna Gud som en del av den.” - Vakttornet 15/6 1983

“Men Jehova Gud har också låtit sin synliga organisation, sin ”trogne och omdömesgille slav” som utgörs av med anden smorda kristna, hjälpa de kristna i alla nationer att på ett rätt sätt förstå och i sitt liv tillämpa vad som sägs i bibeln. Om vi inte håller oss tätt intill denna kanal som Gud använder, kommer vi inte att kunna gå framåt på livets väg, hur mycket vi än läser bibeln.” - Vakttornet 1/6 1982
Citera
2013-03-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Internet - Where religions come to die.

Internet - Where all have a free voice, even idiots (especially them).
Citera
2013-03-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jo JV lär att bara de ska överleva.

Nej, det är bara Gud som kan bedöma hjärtan oavsett om man kallar sig för ett Jv eller inte.
Citera
2013-03-05, 22:26
Medlem
Citat:
Been there done that.

Ändå har du ingen koll.
Citera
2013-03-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ändå har du ingen koll.

Till skillnad från dig vet jag vad litteraturen säger och har sagt och kan bevisa det
eller
Till skillnad från dig är jag ärlig med det
Citera
2013-03-05, 23:01
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig vet jag vad litteraturen säger och har sagt och kan bevisa det
eller
Till skillnad från dig är jag ärlig med det

Visst, ärlighetens riddare, självklart är du det.
Citera
2013-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Nej, det är bara Gud som kan bedöma hjärtan oavsett om man kallar sig för ett Jv eller inte.

Motsäger inte det jag visade.
JV tror att bara JV överlever men ingen av JV kan vara säker på att själv överleva.
Ett perfekt sätt att få folk att leva ett ängsligt liv där de måste kolla varje steg med organisationen om man får eller inte får göra nåt.
Det är så man håller totalgrepp om folks liv.
Citera
2013-03-05, 23:03
Medlem
Citat:
Internet - Where all have a free voice, even idiots (especially them).

Men även du ska ha rätt att yttra dig ändå.
Citera
2013-03-05, 23:03
Avstängd
Erik Östs avatar
All religion är bara förkastlig tro istf vetande och religion har stor makt speciellt på moder jords rövhål mellanöstern men det är inte så konstigt för där är de tre Abrahamitiska religionerna starkast.

Vare sig judar läser sitt gamla testamente ,kristna sitt nya eller muslimer koranen så är skrifterna bara plagiat av ändå äldre sumeriska gudasagor .

Lycka till i era strävanden för en bättre värld när ni lutar er mot fantasihistorier istf verkligheten.

Ateism anklagas för att inte ha moral och etik men jag är övertygad att vi skulle få en förnuftigare och fredligare värld utan dom här religösa oken som bara hämmar oss från kritiskt tänkande istf sagor att vi kommer leva i evighet om vi..just det..lyssnar på.."de som styr världen" med ett av sina starkaste styrmedel RELIGION.

http://www.youtube.com/watch?v=hYIC0eZYEtI

Blev det mycke nu för er ?
Citera
2013-03-06, 06:45
Medlem
Citat:
"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28.29 Bibel2000)

Detta var ett påbud för kristna, men för att fullt förstå Guds syn på blodet så måste man läsa GT:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta." (1Mose 9:3-4 Bibel2000)

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord. Ty om varje varelses liv gäller att blodet är dess liv. Därför har jag sagt till israeliterna att de inte får äta någon varelses blod, ty varje varelses liv är dess blod; var och en som äter av det skall utstötas." (3Mose 17:13-14 Bibel2000)

Vissa påstår att detta gäller bara konsumtion av blod, men hur "avhåller" man sig från blod enligt Apg 15:28-29 genom att föra in blod i sin kropp på annat sätt än genom munnen?

Nu är det ju också så att Apg. 15:28,29 säger att det är vitalt att man "avhåller" sig "från det som är offrat åt avgudar" (NV). Att låta sig styras bara av själva ordalydelsen så att man bortser ifrån bakgrund och sammanhang skulle innebära att man fick en motsägelse till det som Paulus skrev i 1 Kor. 10:25-30, där det framhålls att man under vissa omständigheter visst inte måste "avhålla" sig från avgudaofferkött! Om man bara insisterar på ordalydelsen i Apg. 15 får man ju en motsägelse här! Men Paulus motsade inte i verkligheten apostladekretet, för detta handlade om den avgudadyrkan som måltider i de hedniska templen - sin tids restauranger - innebar. Avgudaofferkött köpt på torget eller förtärt i ett enskilt hem utan denna koppling till avgudadyrkan måste man inte avhålla sig ifrån.

Dettas illustrerar att det fasthållande vid själva formuleringen som Jv ägnar sig åt när det gäller blodet är osunt. Man måste väga in bakgrunden. Då blir det klart att modernt medicinskt bruk av blod inte omfattas av formuleringen "avhålla" sig från blod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in