2015-01-02, 07:09
Bannlyst
vad har ni emot "allah"?
Citera
2015-01-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Nej, jag har inga underlag för min teori. Det är viktigt att betona att jag enkom spekulerar! Jag vet enkom vad han startade. Efter att ha läst på, finner jag dock en annan mycket intressant figur i organisationens linda, nämligen Joseph Franklin Rutherford som verkar varit oerhört drivande för religionens utvecklande som organisation (spekulationerna fortsätter). Det verkar dock som att hans reformer möttes av en hel del protester från andra medlemmar. Han verkar, vidare ha skaffat sig nästan absolut makt inom organisationen. Han adderade även element som "dörr till dörr"-knackning med MYCKET annat som Russel aldrig predikade. Han känns definitivt som en karriärist, vilket inte minst detta hus statuerar exempel på ...

http://i.ytimg.com/vi/FYKCuXD0NYg/maxresdefault.jpg

Stämmer det att anledningen till detta husbygge, var för att "himmelska prinsar" i stil med Abraham, Isak och Jakob skulle ha någonstans att bo när de så återvände till jorden? Varför bodde Rutherford själv i huset under perioder? Istället för dyra elräkningar, vore det snarare inte klokare att församlingens medlemmar turades om att sköta om huset?

Du får gärna dementera!

Jag vill även objektivt konstatera, att jag inte ser några problem med ert utövande. Det handlar om en livsstil, och det kräver respekt. Men jag ser inte hur religionen särskiljer sig i budskap eller sanning, från andra kristna fundament? Det handlar som med alla andra avarter inom kristendomen, om hur en tolkar Bibeln. Alla sorterar dess symboliska handlingar och citat, efter eget bevåg. Det finns som redan konstaterat, budskap som absolut är i kyrkans favör, och likväl exempel som går att applicera i JW favör. Det finns inget unikt. Åtminstone inte som du lyft fram eller som jag ännu funnit. De citat du reciterar är i många fall fina, men det intressanta i sammanhanget är vad du utelämnar. Begrundar vi Bibeln (som ofta motsäger sig själv, eller innehåller tankar med många bottnar), inser vi att det handlar om att lägga vikt vid rätt citat och i stor mån välja väg.

Det är även problemet med Bibeln, och det är även därför vi bör tvätta ut Bibelns särställning som historiskt och folkligt verk, till förmån för sanningar med praktiska underlag. Eftersom att informationen idag sprids av flera källor, är det den mest sunda vägen att vandra.

Ok!

Problemet med synden är att den är grundad i en lagbok, som inte längre är applicerbar. Slaveri var tillåtet och inte betecknat som en synd. Är det tillåtet för mig att köpa slavar? Jag är då ingen syndare? Jag vill inte måla med den breda penseln, men att vara kristen utesluter inte alltid dårskap.

Du har rätt i att utomstående parter inte ska döma er. Men ingen rök utan eld. I detta fallet, gissar jag att kritiken bottnar i de facto, att ni bedriver en moralisk rättegång, där domarna inte har en juridisk utbildning. Utan en självutnämnd, biblisk utbildning. Jag gissar att ni därtill har åsikter i juridiska ärenden, vilket provocerar många människor. Jag vet inte hur utbrett detta är, och jag tror nog att ni polisanmäler olagliga företeelser, men ni har ju faktiskt blivit bevisade med motsatsen (i form av pedofili). Vilket må vara en engångsföreteelse, men likväl har ni inte bemött kritiken särskilt effektivt. Därtill verkar er allmänna inställning till statliga instanser vara relativt negativ vilket kan vara sunt för individen, men sällan ett gott tecken ur ett kollektivt perspektiv.

Tyvärr så är du inte alls objektiv, du har inga underlag för "dina teorier" som är felaktiga påståenden baserade på partiska och subjektiva sidor från Jehovas vittnens motståndare enbart.

Så bedriver man inte forskning, du skulle ha blivit diskvalificerad från forskarvärlden om du väljer vilka källor du ska studera. Källorna för dig är enbart kritiska sidor om Jv, inget från motpartens sidor, sedan slänger du ur dig detta här som jag alltså ska dementera hela tiden.

Detta är jag inte intresserad av, du får "forska" vidare om Jehovas vittnens tro på egen hand.

Jag kanske kommer att kommenterar och dementera enstaka saker, men jag tänker inte ägna mig timmar åt dig något mer, det har känts bortkastat, jag hade kunnat ägna den tiden åt någon annan.
Citera
2015-01-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
vad har ni emot "allah"?

Allah beetyder #herren", .....
Citera
2015-01-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tyvärr så är du inte alls objektiv, du har inga underlag för "dina teorier" som är felaktiga påståenden baserade på partiska och subjektiva sidor från Jehovas vittnens motståndare enbart.

Så bedriver man inte forskning, du skulle ha blivit diskvalificerad från forskarvärlden om du väljer vilka källor du ska studera. Källorna för dig är enbart kritiska sidor om Jv, inget från motpartens sidor, sedan slänger du ur dig detta här som jag alltså ska dementera hela tiden.

Detta är jag inte intresserad av, du får "forska" vidare om Jehovas vittnens tro på egen hand.

Jag kanske kommer att kommenterar och dementera enstaka saker, men jag tänker inte ägna mig timmar åt dig något mer, det har känts bortkastat, jag hade kunnat ägna den tiden åt någon annan.

Vilka påståenden år direkt felaktiga...korrigera gärna i så fall.. Berätta gärna hur det gick till efter russels död, när Rutherford kom att bli ledare för samfundet. Var väldigt konkret. Om det är någon som är väldigt svepande i sina formuleringar så är det du.

Jag tillåter mig att gissa att du aldrig kommer att redogöra för några detaljer angående detta, men överraska oss gärna på den punkten.
Citera
2015-01-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har man en så kallad Präst inne på Rikets sal eller kan vem som helst av medlemmarna predika?

Predika är för JV att knacka dörr eller gå med flygblad på stan.
Att hålla i möten gör bara förordnade personer som alla är män, men de räknas likväl inte som ett prästerskap.
Citera
2015-01-02, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Allah beetyder #herren", .....
självklart är det "allahs" ord i koranen jag syftar på.

varför läser du inte den?
Citera
2015-01-02, 11:00
Medlem
Citat:
Nej, jag har inga underlag för min teori. Det är viktigt att betona att jag enkom spekulerar! Jag vet enkom vad han startade. Efter att ha läst på, finner jag dock en annan mycket intressant figur i organisationens linda, nämligen Joseph Franklin Rutherford som verkar varit oerhört drivande för religionens utvecklande som organisation (spekulationerna fortsätter). Det verkar dock som att hans reformer möttes av en hel del protester från andra medlemmar. Han verkar, vidare ha skaffat sig nästan absolut makt inom organisationen. Han adderade även element som "dörr till dörr"-knackning med MYCKET annat som Russel aldrig predikade. Han känns definitivt som en karriärist, vilket inte minst detta hus statuerar exempel på ...

http://i.ytimg.com/vi/FYKCuXD0NYg/maxresdefault.jpg

Stämmer det att anledningen till detta husbygge, var för att "himmelska prinsar" i stil med Abraham, Isak och Jakob skulle ha någonstans att bo när de så återvände till jorden? Varför bodde Rutherford själv i huset under perioder? Istället för dyra elräkningar, vore det snarare inte klokare att församlingens medlemmar turades om att sköta om huset?

Du får gärna dementera!

Jag vill även objektivt konstatera, att jag inte ser några problem med ert utövande. Det handlar om en livsstil, och det kräver respekt. Men jag ser inte hur religionen särskiljer sig i budskap eller sanning, från andra kristna fundament? Det handlar som med alla andra avarter inom kristendomen, om hur en tolkar Bibeln. Alla sorterar dess symboliska handlingar och citat, efter eget bevåg. Det finns som redan konstaterat, budskap som absolut är i kyrkans favör, och likväl exempel som går att applicera i JW favör. Det finns inget unikt. Åtminstone inte som du lyft fram eller som jag ännu funnit. De citat du reciterar är i många fall fina, men det intressanta i sammanhanget är vad du utelämnar. Begrundar vi Bibeln (som ofta motsäger sig själv, eller innehåller tankar med många bottnar), inser vi att det handlar om att lägga vikt vid rätt citat och i stor mån välja väg.

Det är även problemet med Bibeln, och det är även därför vi bör tvätta ut Bibelns särställning som historiskt och folkligt verk, till förmån för sanningar med praktiska underlag. Eftersom att informationen idag sprids av flera källor, är det den mest sunda vägen att vandra.

Ok!

Problemet med synden är att den är grundad i en lagbok, som inte längre är applicerbar. Slaveri var tillåtet och inte betecknat som en synd. Är det tillåtet för mig att köpa slavar? Jag är då ingen syndare? Jag vill inte måla med den breda penseln, men att vara kristen utesluter inte alltid dårskap.

Du har rätt i att utomstående parter inte ska döma er. Men ingen rök utan eld. I detta fallet, gissar jag att kritiken bottnar i de facto, att ni bedriver en moralisk rättegång, där domarna inte har en juridisk utbildning. Utan en självutnämnd, biblisk utbildning. Jag gissar att ni därtill har åsikter i juridiska ärenden, vilket provocerar många människor. Jag vet inte hur utbrett detta är, och jag tror nog att ni polisanmäler olagliga företeelser, men ni har ju faktiskt blivit bevisade med motsatsen (i form av pedofili). Vilket må vara en engångsföreteelse, men likväl har ni inte bemött kritiken särskilt effektivt. Därtill verkar er allmänna inställning till statliga instanser vara relativt negativ vilket kan vara sunt för individen, men sällan ett gott tecken ur ett kollektivt perspektiv.

Rutherford var en riktig lirare...läs gärna på mer om honom, man får sig många goda skratt....

Ja, huset på bilden är Bet Sarim, prinsarnas hus...Rutherford trodde att Abraham Moses och Noa skulle uppstå rund år 1925, så han lät bygga kåken åt dessa herrar. Han köpte dessutom 3 st av Cadillacs mest exklusiva modell som de uppståndna herrarna skulle åka i.
Tyvärr vaknade inte Moses och kompani till liv, så då flyttade Rutherford in i huset istället(officiellt av hälsoskäl)...och kunde också åtnjuta bilarna, han hade en cab i san Diego (Bet Sarim) och en sedan i Brooklyn, New York.
Han byggde också upp en nätverk med radiostationer där Abraham och Moses skulle få tala till det amerikanska folket........men jag tror nätverket lades ned redan på 1940-talet.

Jepp, det var han som beordrade dörrknackandet och säljandet av hans böcker. Efter fiaskot med 1914 ville inga distributörer eller bokhandlare befatta sig med Russels eller Rutherfords böcker.

Det finbns mycket mer att läsa om honom, googla gärna på vad han skrev om alkoholförbudet under 1920-talet...om hur hans underställda smygglade whiskey från Kanada, och hur ofta han träffade sin fru Mary.......jämfört med hur ofta han träffade Bonnie och Berta.....jag tror de officiellt kallades sekreterare resp nutritionist......
Hoppas nån skriver en bok om Rutherford....det finns mycket spännande material.
Citera
2015-01-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Predika är för JV att knacka dörr eller gå med flygblad på stan.
Att hålla i möten gör bara förordnade personer som alla är män, men de räknas likväl inte som ett prästerskap.

Jag korrigerar fel, men jag kommer inte ägna mig timmar åt någon som inte bryr sig om vad man skriver.

Jag korrigerar dig nu, det är inte bara förordnade och män som håller tal och talar från podiet, alla som är skrivna i skolan kan göra det, både kvinnor och män. Skillnaden är att enligt bibeln har män ledningen i församlingen och familjen:

Citat:
*** w07 15/1 sid. 4 Man och kvinna – båda har en viktig roll ***

Man och kvinna – båda har en viktig roll

JEHOVA GUD skapade Adam först, sedan Eva. Innan Eva blev skapad, fick Adam livserfarenhet. Under den här tiden gav Jehova honom särskilda anvisningar. (1*Moseboken 2:15–20) Som Guds talesman skulle Adam förmedla dessa till sin hustru. Följdriktigt skulle han sedan ta ledningen i allt som rörde tillbedjan.

En motsvarande ordning finns i den kristna församlingen, och det kan vara bra att se närmare på denna ordning. Aposteln Paulus skrev: ”Jag tillåter inte en kvinna ... att utöva myndighet över en man, utan hon bör hålla sig i stillhet. Ty Adam formades först, sedan Eva.” (1*Timoteus 2:12, 13) Det här innebär inte att en kvinna skall vara helt tyst under ett möte i den kristna församlingen. Hon skall vara tyst i den bemärkelsen att hon inte börjar diskutera med en man. Hon skall inte förringa hans förordnade ställning eller försöka undervisa församlingen. Män har fått uppdraget att presidera över och undervisa församlingen, men kvinnor tillför mycket till kristna möten genom att delta i dem på olika sätt.

Paulus ger oss inblick i de roller som Gud har gett män och kvinnor, när han skriver: ”Mannen är ... inte av kvinnan, utan kvinnan av mannen. ... Dessutom: i förbindelse med Herren är varken kvinnan till utan mannen eller mannen utan kvinnan [ingendera är oberoende av den andre]. Ty alldeles som kvinnan är av mannen, så är också mannen genom kvinnan; men allting är av Gud.” (1*Korinthierna 11:8–12)

*** w07 15/1 sid. 6-7 Man och kvinna – båda har en viktig roll ***

Lyckliga i sina roller

När män och kvinnor i sitt äktenskap följer Guds riktlinjer och Kristi och hans församlings exempel, blir de lyckliga i sina roller. ”Ni män”, skrev Paulus, ”fortsätt att älska era hustrur, alldeles som Kristus också älskade församlingen och utlämnade sig själv för den. ... Var och en [skall] älska sin hustru som sig själv.” (Efesierna 5:25–33) Äkta män måste därför utöva sitt ledarskap kärleksfullt och inte själviskt. Kristi församling består inte av fullkomliga människor. Men ändå älskar och vårdar Jesus den. På liknande sätt bör en kristen man älska sin hustru och ta vård om henne.

En kristen hustru ”bör ... ha djup respekt för sin man”. (Efesierna 5:33) I*detta avseende kan hon betrakta församlingen som ett exempel. Efesierna 5:21–24 framhåller: ”Underordna er varandra i Kristi fruktan. Ni hustrur, underordna er era män på samma sätt som ni underordnar er Herren, eftersom en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud – han som är denna kropps räddare. Ja, liksom församlingen underordnar sig Kristus, så skall hustrur också underordna sig sina män i allting.” Även om en hustru ibland skulle tycka att det är svårt att underordna sig sin man, är detta något som ”passar sig i Herren”. (Kolosserna 3:18) Hon kan finna det lättare att underordna sig sin man, om hon tänker på att det är något som behagar Herren Jesus Kristus.

Även om en kristen kvinna har en icke troende man skall hon underordna sig hans ledarskap. Aposteln Petrus säger: ”Ni hustrur [skall] underordna er era män, så att, om några inte är lydiga mot ordet, de kan vinnas utan ord genom sina hustrurs uppförande, eftersom de har varit ögonvittnen till ert rena uppförande förbundet med djup respekt.” (1*Petrus 3:1, 2) Sara, som respekterade sin man, Abraham, fick förmånen att föda Isak och bli en anmoder till Jesus Kristus. (Hebréerna 11:11, 12; 1*Petrus 3:5, 6) Hustrur som uppför sig som Sara gjorde kan vara säkra på att bli belönade av Gud.

Frid och harmoni råder där män och kvinnor fullgör sina gudagivna uppgifter. Det får till följd att de blir tillfreds och lyckliga. Därtill kommer att det skänker värdighet och respekt och en dyrbar plats i Guds anordning att följa Bibelns normer.
Citera
2015-01-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
självklart är det "allahs" ord i koranen jag syftar på.

varför läser du inte den?

Är i stort sett ett plagiat av Bibeln.
Citera
2015-01-02, 11:24
Medlem
Citat:

Frågan om Beth Sarim, "furstarnas hus", har i detalj klargjorts i Jehovas vittnens egen litteratur, särskilt äldre sådan. Det är därför mindre ärligt av Jv att vägra svara med hänvisning till vad motståndare påstått, som om Jvs egen litteratur inte tillhandahållit allt man kan begära.

Enligt Jvs egen litteratur byggdes den präktiga villan i San Diego för att Rutherford behövde bo i det milda klimatet i södra Kalifornien. Hans hälsa var knäckt efter fängelsevistelsen 1918-1919 då hans lungor tog stryk.

Men Rutherford insåg att det inte skulle kunna försvaras att en särskild, påkostad villa byggdes enbart för hans räkning så han insisterade på att villan, ett mindre palats, skulle förknippas med de från döden snart återvändande "furstarna", Abraham, Isak, Jakob, David och andra. Villan skulle stå till deras förfogande när de återvände. Den kallades av Jv själva för "Beth Sarim" dvs "furstarnas hus". Villan byggdes 1929. När den var klar flyttade Rutherford och hans medarbetare in. De vistades där under vissa delar av året.

Det finns festligheter kring denna sak:

En luffare kom till villan på 30-talet och påstod sig vara kung David, som nu ville ha sitt palats! Det fick han inte.

När villan såldes några år efter Rutherfords död konstaterade en dagstidning i San Diego att furstarna tydligen fick klara sig bäst de kunde när de återvände!
Citera
2015-01-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Att hålla i möten gör bara förordnade personer som alla är män
Citat:
det är inte bara förordnade och män som håller tal och talar från podiet, alla som är skrivna i skolan kan göra det, både kvinnor och män. Skillnaden är att enligt bibeln har män ledningen i församlingen och familjen:

Bland annat detta visar pålitligheten, objektiviteten och ärligheten i dessa källor.
Citera
2015-01-02, 11:37
Medlem
Citat:
Jag korrigerar fel, men jag kommer inte ägna mig timmar åt någon som inte bryr sig om vad man skriver.

Jag korrigerar dig nu, det är inte bara förordnade och män som håller tal och talar från podiet, alla som är skrivna i skolan kan göra det, både kvinnor och män. Skillnaden är att enligt bibeln har män ledningen i församlingen och familjen:

När fick kvinnor börja hålla tal? Står de verkligen i talarstolen/pulpeten då? Utmärkt i så fall.

Då kanske du kan tipsa om när en kvinna håller ett föredrag.....kanske rentav talar på en större kongress?

För så kringgick man förbudet med att kvinnor skulle tala/undervisa genom att låta två kvinnor hålla ett fejkat samtal sittande i stolar...man lät absolut inte kvinnor stå i talarstolen.
Och tänk, jag tror samma sak gäller nu....jag tror gunstig herrn lägger ut litet dimridåer med vaga formuleringar. Sånt brukar kunna gå bra muntligt....men skriftligt blir det bara pinsamt.

Förresten, när och hur hörde du om Beth Sarim första gången? Och från vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in