2017-08-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har du fullkomlig rätt i, men det är p.g.a. att du aldrig berättar vad ditt liv bygger på.

Den enda slutsatsen jag kan kan dra är att ditt liv bygger på att motsäga Jehovas vittnen, har jag fel i det? Har du något hopp utanför Jehovas vittnen? Vad är det i så fall?

Jag har förvisso ett starkt hopp baserat på bibeltro, och du har hel klart fel när du dillar om att mitt liv bygger på att motsäga Jv. Ditt problem är att du inte mäktar försvara Jvs knepiga uppfattningar. Då återstår bara för dig att angripa personligen. Men min tro kommer jag inte att diskutera i denna tråd och inte med dig, som själv notoriskt vägrar att svara på frågor. Du vet redan i stora drag vad jag tror på, för det har jag sänt till dig.
Citera
2017-08-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men detta stämmer ju inte alls nu för tiden, om man väljer att ge till församlingen, så ska även dessa pengar skickas vidare om församlingens konto överstiger en viss summa, var det kostnaden för 3 månader so församlingen får lov att behålla själva?
Och redovisningen till medlemmarna lämnar mycket att önska.
<<<<<<<<<

Inget svar på detta ttsp?
Citera
2017-08-05, 22:49
Medlem
Citat:
Kommer du med sanningen? Vad är sanningen?

Har alla andra samfund som t.ex Katolska Kyrkan och deras Mariadyrkan sanningen? Eller ljuger dom också och du har sanningen?

Vad är sanningen, och vilket samfund, vilken församling har sanningen? Vart ska kristna vända sig till istället för Jehovas vittnen?

Jag antar att du är sant kristen? Hur ska en sant kristen vara och vilka är dom sanna kristna bröder och systrar?

Hur ska sanna kristna och bröder agera exakt enligt dig?

Gäller tvåvittnesregeln enligt Jesus?

"Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras." (Matteus 18:16 Bibel2000)

Jag förstår enligt erfarenhet att du inte kommer att svara på dessa frågor, du skyller ifrån dig genom att säga att denna tråd inte handlar om din tro, utan om Jehovas vittnen, men kommer vi någonsin se en tråd med dina svar, knappast.

Det visar bara tydligt din uppriktighet med din egna tro, du är en falsk profet.

Katolska kyrkan är ursprunget och den Kyrka Jesus startade på Petrus. Ortodoxa kyrkan är ett gott alternativ. Om man gillar den gudomliga liturgin enligt St. Johannes Gyllenmun istället för Novos Ordo eller latinska mässan, så kan man välja en östkatolsk församling t.ex. maroniter. Där är de katoliker men deras liturgi är österländsk.
Citera
2017-08-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Katolska kyrkan är ursprunget och den Kyrka Jesus startade på Petrus. Ortodoxa kyrkan är ett gott alternativ. Om man gillar den gudomliga liturgin enligt St. Johannes Gyllenmun istället för Novos Ordo eller latinska mässan, så kan man välja en östkatolsk församling t.ex. maroniter. Där är de katoliker men deras liturgi är österländsk.

Vad är då "avfallet" som dom första kristna talar om?
Citera
2017-08-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Du försöker föra resonemanget att om inte Eberhard kan presentera ett bättre alternativ, så måste de argument som han delgivit, vilka tydligt avslöjar Jehovas vittnen som falska profeter och en kult, vara ogiltiga.

Det är en direkt felaktig slutsats och helt ovidkommande.

Det sätt varpå du slingrar dig och försöker smutskasta dem som avslöjar dig som en hycklare är motbjudande.

Läs bibeln, den har alla svar om man ödmjukt försöker förstå det som står där.
Citera
2017-08-06, 00:19
Medlem
Citat:
Vad är då "avfallet" som dom första kristna talar om?

Är det viktigt att hitta detta "avfallet"? Och varför? Riskerar man inte bara döma ut fina kristna bröder och systrar på vägen?

Sedan jag blev frälst har jag märkt att de mest aggressiva ifrågasättarna inte har varit icke troende utan andra kristna. Visste om att det var infekterat inom kristenheten, men inte att det var så illa som det ändå är runt om i den kristna världen.

Mitt lutherska arv i all ära, men jag ser mig som kristen först och främst. I umgänge med andra kristna, oavsett vilket samfund, vore det bara synd och skam att inte bara göra det mycket enkla och samsas i den finaste gemenskap som finns, nämligen den genom Jesus.
Citera
2017-08-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är pinsamt att du hänvisar till en artikel i otillförlitlig kvällspress, fast jag nyligen här har visat att författaren till den aktuella doktorsavhandlingen själv tror att Jesus dog på ett kors. Du har naturligtvis inte läst avhandlingen. Den säger inte alls att Jesus dog på en enkel, påle. Läs på ordentligt innan du yttrar dig nästa gång.

Gunnar Samuelsson, som skrev den aktuella doktorsavhandlingen, menade inte alls att han hade bevisat att Jesus inte dog på ett kors. Tvärtom. I en intervju i DAGEN den 9 juli 2009, s. 11 framhöll han:

"Jag tror faktiskt att det gick till ungefär som vi tror. Det var ju faktiskt kristna på plats när Jesus dog och även om det inte står i bibeltexten kan de ha påverkat traditionen."
Citera
2017-08-06, 00:47
Medlem
Citat:
Jag är säker på att du inte har några svar, bara anklagelser mot Jehovas vittnen. Ditt hela liv bygger på detta.
Nu låter du som vanligt. Såfort du inte har några vettiga svar på andras frågor om Jehovas Vittnen kommer du med helt oväsentliga personangrepp, halmgubbar eller bara helt andra ämnen. Infen härinne behöver smutskasta Jehovas Vittnen - det gör nämligen du bättre än någon annan.
Tråden heter Frågor om Jehovas Vittnen.
Jag har ställt ett antal frågor som du fortfarande inte lyckats prestera svar på.
För att hjälpa ditt minne kan du få ett par av dem här för jagvetintevilkengångiordningen.

1) Du hävdar att våra påståenden om att din älskade organisation mörkade medlemskapet i FN är avfällingars lögner. Jag bad dig presentera bevis på att organisationen upplyst sina medlemmar om nämnda medlemskap.

2) Man kan bli utesluten för rökning och snusande med argumentet att det är skadligt för kroppen. Vad säger Jehovas Vittnen om nikotinfritt snus, är det okej?
Citera
2017-08-06, 00:50
Medlem
Citat:

Om du finner en "föreläsning på högskola" som smått obehaglig, då ska du inte gå Jehovas vittnens möten, för det finns risk att du lär dig något.

Att jämföra vad som föregår på Jvs möten med en "föreläsning på högskola" är en överdrift av närmast astronomiska mått. Nivån ligger inte ens på gymnasienivå utan närmast på lågstadienivå. Det finns en och annan god undervisare även bland Jv, men sådana är inte många. Och kvaliteten har överlag sjunkit på senare år.
Citera
2017-08-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Nu låter du som vanligt. Såfort du inte har några vettiga svar på andras frågor om Jehovas Vittnen kommer du med helt oväsentliga personangrepp, halmgubbar eller bara helt andra ämnen. Infen härinne behöver smutskasta Jehovas Vittnen - det gör nämligen du bättre än någon annan.
Tråden heter Frågor om Jehovas Vittnen.
Jag har ställt ett antal frågor som du fortfarande inte lyckats prestera svar på.
För att hjälpa ditt minne kan du få ett par av dem här för jagvetintevilkengångiordningen.

1) Du hävdar att våra påståenden om att din älskade organisation mörkade medlemskapet i FN är avfällingars lögner. Jag bad dig presentera bevis på att organisationen upplyst sina medlemmar om nämnda medlemskap.

2) Man kan bli utesluten för rökning och snusande med argumentet att det är skadligt för kroppen. Vad säger Jehovas Vittnen om nikotinfritt snus, är det okej?

Nikotinfritt snus är ok, varför skulle det inte vara?
Citera
2017-08-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Jag vet inte. Jag har bara ställt frågan för att jag vill veta.
Så du kan gå med en påse nikotinfritt snus under läppen utan att nån protesterar?
Finns det nåt skrivet från organisationen om det?
Citera
2017-08-06, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp

Nåt annat vittne här på forumet påstod motsatsen med hänvisning till att vi inte ska vara slavar under fler herrar än en. Tycker resonemanget haltar om man godkänner kaffe och te. Vet du att det är ok eller antar du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in