Citat:
Ursprungligen postat av
astralflygaren
Det är lugnt, du gjorde en mycket bra förklaring
TTSP, VEM har sagt att dopet är som en olycksfallsförsäkring som man skaffar sig????
Förstår du inte vad jag menade? En liknelse: Om jag söker en anställning och körkort är ett krav, om jag då inte ens har ett körkort, då finns ingen anledning att söka jobbet, eller hur!
Men du förstår inte vad
jag menar, ett körkort är ett krav, men det är inte en "olycksfallsförsäkring som man skaffar sig" för att bli anställd, förstår du nu?
Liknelsen som du tar upp haltar lite, det man menar med "olyckan" som man kan "försäkra sig emot" är Harmageddon och Guds ofördelaktiga dom. Detta kan man alltså inte "försäkra sig emot" genom att bli döpt. Med andra ord, dopet är inte en försäkring på att man får överleva Harmageddon,
så som jag hela tiden har hävdat: bara för att man är döpt så är det inte en försäkring på att man överlever Harmageddon.
Du kan inte dra långtgående slutsatser av Jehovas vittnens tro bara på
ett enda citat , taget från sitt sammanhang från litteraturen, du måste få en helhetsbild och läsa massor med litteratur från Jehovas vittnen för att kunna förstå deras ståndpunkt.
Det motståndarna här gör är att ta billiga poäng på
ett enda citat som kan tolkas/misstolkas på ett visst sätt, och du går på det. Du nöjer dig med ett enda citat, och tydligen inte orkar sätta dig in i allt annat som Jehova vittnen skriver, som ger en mer nyanserad bild av vad Jehovas vittnen menar med "krav" t.ex.
Jag har gett dig flera gånger citat från Jehovas vittnens litteratur, detta måste du ta med i beräkningen, annars dansar du bara efter Jv:s motståndares pipa, men du kanske är nöjd med det? Det är väl mer bekvämt för dig att se Jv som en sekt och något dåligt?