Citat:
Jag har en liten teori, som jag inte kan bevisa. Men jag tillåter mig ändå at lägga fram den. Kan det månne vara så att orden ab Russsel som TTSP citerade främst gällde tillbedjan av Jesus i relation till treeninghetslärans vara eller inte vara. Åtminstone en formulering antyder detta väldigt tydligt.
Det kan ligga något i din förmodan. Jag återkommer senare med ett stort svep beträffande Russells uppfattningar i ämnet.
Här vill jag nu bara komplettera Jvs uttalanden från 1939 (1940) och 1954.
1969 YEARBOOK OF JEHOVAH´S WITNESSES citerade paragraf 2 av Sällskapets stadgar på sid. 49,50. Det gäller senare reviderade stadgar och inte stadgarna som gällde på Russells tid.
Följande snutt sägs på sid. 50 om syftet med korporationen:
"and for public Christian worship of Almighty God...; to arrange for and hold local and world-wide assemblies for such worship;"
Gissa vad som hade utelämnats i citatet! Just det, orden "and Christ Jesus", som fanns i de aktuella stadgarna. Detta utelämnande är det enda i hela citatet, och det fanns självfallet en anledning.
Ledningen hade nu ändrat uppfattning om tillbedjan av Jesus och ville inte rikta uppmärksamheten på att stadgarna i just denna fråga inte längre passade. Hade uppfattningen från visst Jv-håll varit korrekt skulle ett utelämnande inte behövas. Men man tillbad tidigare Kristus, ja uppmanade till det, men nu fick man inte längre tillbedja Jesus. Så enkelt är det med den saken.