Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Teokratisk krigsföring är att tala sanning (absoluta) för den som är berättigad till den.

Citat:
Att undhålla information för att undvika problem är ju nobelt i vissa fall som under tex Nazi Tyskland, vilket kan klassas mer som ett logiskt mänskligt försvar än nån slags teokratisk krigsföring.

Egentligen har jag uppfattningen att det inte finns något problem med så kallad teokratisk krigföring. Om teokratisk krigföring definieras som att en kristen tillåts undanhålla den absoluta sanningen, eller till och med ljuga om den för representanter för Satans onda världsordning, för att skydda sann gudsdyrkan, ja då ser jag inget problem.

Men nyckeln ligger i ordet sann. Om alltså Jehovas vittnen verkligen är Guds direkt utvalda folk, och om myndigheter eller andra institutioner är styrda av Satan - som med hjälp av dessa angriper Guds folk och i förlängningen Jehova själv, då är teokratisk krigföring rättfärdig.

Men om Jehovas vittnen inte är Guds utvalda folk, om det är en organisation som vilseleder och förslavar människor, en grupp människor som utnyttjar Guds ord för att främja sina egna intressen, och som egenrättfärdigt intagit Jesus plats som medlare mellan Gud och människor, ja i så fall är teokratisk krigföring verkligen djupt omoraliskt.

Frågan om teokratisk krigföring måste därför vara underställd frågan om Jehovas vittnen är den sanna religionen.
Citera
2017-07-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Men ni skall...alltid vara beredda att komma med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt. - 1 petr 3:15

Ja precis, du hittar allt möjligt för att anklaga Jehovas vittnen.

Men jag har inget problem att komma med "ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt", så länge personen själv visar respekt.

Tror du att jag anser att du visar respekt mot mig? Jag tror inte att du själv tror att du visar respekt mot mig.

Du är helt klart respektlös mot mig i var och vartannat inlägg, Om du inte vore respektlös, så skulle jag behandla dig annorlunda.

Du menar alltså att du är respektfull mot mig, bevisa det i så fall i ditt nästa inlägg.
Senast redigerad av ttsp 2017-07-05 kl. 19:03.
Citera
2017-07-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Egentligen har jag uppfattningen att det inte finns något problem med så kallad teokratisk krigföring. Om teokratisk krigföring definieras som att en kristen tillåts undanhålla den absoluta sanningen, eller till och med ljuga om den för representanter för Satans onda världsordning, för att skydda sann gudsdyrkan, ja då ser jag inget problem.

Men nyckeln ligger i ordet sann. Om alltså Jehovas vittnen verkligen är Guds direkt utvalda folk, och om myndigheter eller andra institutioner är styrda av Satan - som med hjälp av dessa angriper Guds folk och i förlängningen Jehova själv, då är teokratisk krigföring rättfärdig.

Men om Jehovas vittnen inte är Guds utvalda folk, om det är en organisation som vilseleder och förslavar människor, en grupp människor som utnyttjar Guds ord för att främja sina egna intressen, och som egenrättfärdigt intagit Jesus plats som medlare mellan Gud och människor, ja i så fall är teokratisk krigföring verkligen djupt omoraliskt.

Frågan om teokratisk krigföring måste därför vara underställd frågan om Jehovas vittnen är den sanna religionen.
Och den "sanna religionen" måste underställa sig oss människor. Om Gud är ond, då bryr jag mig inte om vad som är "rättfärdigt" enligt dennes anhängare.
Citera
2017-07-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar att gemene man inte tar Vasectomater på allvar, annars säg till.

Klart att han har rätt,det finns åtskilliga exempel på sådant i litteraturen. Man tar tex Skökan Rahab som ett positivt exempel..likaså Abraham som i ett känsligt läge påstod att Sara var hans syster (detta är jag bara 99% säker på...orkar inte kolla nu.

Sen har vi moderna exempel på teokratisk krigföring...från grannlandet i öster:https://youtu.be/xkwCOq_3Qyg
Citera
2017-07-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten

Så; endast Guds utvalda har rätt att ljuga?

Problemet är hur JV definierar begreppet sanning som "korrekt information till den som är berättigad denna". Och vem fan avgör vem som är berättigad?

Sedan finns det många groteska exempel. Det med Jacksom inför Royal commission i Australien är ju egentligen helt häpnadsväckande. Men eftersom de flesta JV inte ens känner till dessa förhör så får sådant passera tämligen obemärkt.
Citera
2017-07-05, 19:39
Medlem
Citat:
Usch, hur kan du citera detta skriftställe i bibeln? Har du djup respekt för mig? Och vilket hopp har du i så fall?

Vilket hopp har du!!?? ge mig skäl till att hoppas det du hoppas på!!!

Jag är säker på att du kommer med en massa "jadajada", och lite till "jadajada".

Om du hade ett alternativ så KANSKE jag hade lyssnat på dig, men det enda du har att komma med är mörker, depression och död. Bevisa mig motsatsen!!!

Vem är Gud? Vilken församling ska man ty sig till? Vilket hopp har vi enligt bibeln? Kan du svara på det?Nej absolut inte!!!

Jag är säker på att du kommer att bli ställd, eftersom hela ditt liv handlar om att smutskasta Jehovas vittnen, vilket slöseri av ett liv!!! Jag skulle spy för mitt liv om jag hade en organisation som jag hatar som mitt enda mål i mitt liv.

Ni är patetiska och ynkliga, usch!!!
Citera
2017-07-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så; endast Guds utvalda har rätt att ljuga?

Nej!!!! ingen kristen har rätt att ljuga, varför går du på dessa lögner?
Citera
2017-07-05, 19:48
Medlem
Citat:

Men jag har inget problem att komma med "ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt", så länge personen själv visar respekt.

Tror du att jag anser att du visar respekt mot mig? Jag tror inte att du själv tror att du visar respekt mot mig.

Du är helt klart respektlös mot mig i var och vartannat inlägg, Om du inte vore respektlös, så skulle jag behandla dig annorlunda.

Du menar alltså att du är respektfull mot mig, bevisa det i så fall i ditt nästa inlägg.
Det där skriftstället fick du för att du kallade Vasectomater för idiot. Jag trodde faktiskt du skulle förstå det själv.
Citera
2017-07-05, 19:56
Medlem
Citat:

1) Jag citerade ett skriftställe helt utan at kommentera det. Är det en anklagelse?
2) Skriftstället säger inte att du kan välja vilka du ska vara respektfull mot och vilka du kan kalla idiot.
3) Du kallar dig ett kristet vittne för Jehova och säger att ni följer Bibeln. Det torde inkludera även det skriftstället. Jag gör inga sådana anspråk.
:-)
Citera
2017-07-05, 19:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Där gick du lite utanför det skrivna ordet.

"16 Men gör det ödmjukt och respektfullt i medvetande om er goda sak, så att de som talar illa om ert fromma liv i Kristus får skämmas för sitt förtal." (Bibel 2000)

Det står alltså inget om att "så länge personen själv visar respekt". Skammen det talas om är inte från de kristnas ilska, tvärtom, det är en följd av när de fromma kristnas levnadssätt och tro bevisas vara sant -på grund av- deras ödmjukhet!

Tror du tar åt dig personligen på inlägg riktade mot organisationen i sig. Kanske du är grandios eller kanske du ilsknar till i stundens hetta som den ofullkomliga syndare du är. Vilket är lätt hänt, ingen klandrar dig. Men ha då samma överseende med andra. Jag kommer ihåg att du började vara respektlös mot mig nästan från första början här då du väldigt snart klassade mig som avfälling och valde att utesluta nästan alla mina inlägg. Din ton har vart ledande, det är du som sätter den på ett väldigt markant sätt. Jag erkänner själv att vissa av mina inlägg kunde ha skrivits på ett bättre sätt också, men skit samma, jag står för allt. Jag anser att du långt passerat gränsen för att få nån respekt alls, men så tänker jag ibland att du är ju också bara vilseledd och förlorad och att det egentligen är synd om dig.

Hur var det nu, du kallade mig för idiot då du påstod att du aldrig kallat ordet proskuneo för hebreiskt? Hmm? Det är ok, jag förlåter dig!!
Citera
2017-07-05, 19:58
Medlem
Citat:
"Denna lögn är också lätt att bevisa för dom som är insatta, du/ni kan vilseleda gemene man/lekmän, men det är tydligt att Russell såg annorlunda på vad som menades med det hebreiska ordet "proskuneo".

Nuff said...
Visst var det kul? :-)
Jag hade en chef en gång...vi brukade på skoj härma hans röst och säga : "Det jag sa nyss har jag ALDRIG sagt!".
Citera
2017-07-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det var helt klart av praktiska skäl som romarna införde en tvärslå till den enkla pålen. Vittnesbörden om korsfästelse på romartiden är överväldigande. Enkel pålfästning kunde fortfarande förekomma, men den bastanta, tidiga traditionen om Jesu död var att den skedde på ett kors. De tidiga kristna visste givetvis mycket bättre än dagens Jv hur avrättningsredskapet var beskaffat. Något tidigt uttalande om att det bara handlade om en enkel påle finns inte. Ändringen hos Jv skedde under den despotiske men okunnige Rutherford, som införde uppfattningar som till stor del förkastats senare.

Om jag förstått det rätt så var den stationära delen en påle, men den delen av korset som den dödsdömde bar var tvärslån. Det hade ju varit väldigt ineffektivt att vänta på att den dödsdömste skulle komma med pålen....och först då börja gräva för att förankra den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in