2017-08-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Hur går det till när JVs knackar dörr? Vad är planen när JVs går ut?

Kristna är påbjudna att göra lärjungar av människor (Matt 28:19-20), detta är den första och viktigaste anledningen, och detta för att man älskar Gud och vill göra hans vilja. Den andra anledningen är att Jehovas vittnen älskar sina medmänniskor, och vill varna för vad som kommer att ske i framtiden, så att dom kan vara förberedda och ta ställning för det som ska ske. Den tredje anledningen är att det vore roligt om någon omvänder sig och blir ett vittne till Jehova, men det sker sällan(än mer sällan när dagen närmar sig), så det kan man inte ha som högsta prioritet. Jehovas vittnen har nog med vänner, så en till är inte det viktigaste, men det vore något uppmuntrande om någon väljer att bli ett Jehovas vittne.

Citat:
Har ni gemensamma regler för hur dörrknackandet och samtal med utomstående ska gå till?

Man övar sig att bemöta människor av olika bakgrund och olika religioner, men grunden är vad bibeln säger om olika sakfrågor.

Citat:
Är JVs förhoppning att bli insläppta på kaffe och en pratstund,

Nej, det är inte förhoppningen. Som jag sade tidigare så har man ingen förhoppning i första läget, man gör det Jesus har befallt, att gå ut och göra lärjungar, och andra läget gör man det för att man vill förklara och varna människor om vad som ska ske. Det tredje läget är alltså om någon visar intresse, att den personen tar ställning för Gud.

En pratstund med kaffe är visserligen trevligt, och det kan öppna dörrar, men det är inte den primära avsikten som sagt.

Citat:
eller är det mer kvantitet framför kvalitet som gäller?

Det är helt klart kvalitet som gäller. Jehovas vittnen känner sig upplyfta om man haft ett konstruktivt och respektfullt samtal trots att personen inte är vidare intresserad. Att man kan respektera varandra trots att man har olika åsikter. Istället för en massa människor som slår igen dörren och skäller på en.

Citat:
Har någon JV någon kul anekdot från någon dörrknackarrunda? Måste ju möta en hel intressanta människor när ni missionerar. Mycket frågor där, men svarar på det som passar.

Ja det finns många anekdoter, som tas upp på möten och i andra sammanhang. Det finns även många berättelser i litteraturen, t.ex. livsskildringar i årsböckerna:

https://wol.jw.org/sv/wol/lv/r14/lp-z/0/20932

T.ex. denna:

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/302017002
Citera
2017-08-01, 23:41
Medlem
Citat:
Det är väl snarare Jehovas vittnen själva som blåser upp frågan själva, ingen annan.

På vilket sätt blåser Jehovas vittnen upp detta? Var ser du Jehovas vittnen prata om detta förutom i deras egna litteratur?

När detta tas upp i t.ex. Flashback, så är det ju kristenheten som oftast tar upp detta.

Citat:
Har aldrig hört en kristen gapa om detta.

Sök detta på youtube, det finns många upprörda videos om detta bland kristenheten.
Citera
2017-08-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
På vilket sätt blåser Jehovas vittnen upp detta? Var ser du Jehovas vittnen prata om detta förutom i deras egna litteratur?

Sök detta på youtube, det finns många upprörda videos om detta bland kristenheten.

Nu är jag medlem i Svenska kyrkan och har ingen erfarenhet av andra kristna kyrkor. Upplever inte något agg emot Jehovas vittnen bland mina kristna bekanta. Men jag har förmodligen bilden långt ifrån klar. Kristenheten är ju splittrad till förbannelse.

Det var dock ganska tydligt att den i tråden som länkade till Expressen minsann ville visa vilka lögnare och misslyckade troende alla är som tror det var ett kors. Det tycks alltså röra sig mer än vad som står i deras litteratur.
Citera
2017-08-01, 23:48
Medlem
Citat:
Kristna är påbjudna att göra lärjungar av människor (Matt 28:19-20), detta är den första och viktigaste anledningen, och detta för att man älskar Gud och vill göra hans vilja. Den andra anledningen är att Jehovas vittnen älskar sina medmänniskor, och vill varna för vad som kommer att ske i framtiden, så att dom kan vara förberedda och ta ställning för det som ska ske. Den tredje anledningen är att det vore roligt om någon omvänder sig och blir ett vittne till Jehova, men det sker sällan(än mer sällan när dagen närmar sig), så det kan man inte ha som högsta prioritet. Jehovas vittnen har nog med vänner, så en till är inte det viktigaste, men det vore något uppmuntrande om någon väljer att bli ett Jehovas vittne.

Man övar sig att bemöta människor av olika bakgrund och olika religioner, men grunden är vad bibeln säger om olika sakfrågor.

Nej, det är inte förhoppningen. Som jag sade tidigare så har man ingen förhoppning i första läget, man gör det Jesus har befallt, att gå ut och göra lärjungar, och andra läget gör man det för att man vill förklara och varna människor om vad som ska ske. Det tredje läget är alltså om någon visar intresse, att den personen tar ställning för Gud.

En pratstund med kaffe är visserligen trevligt, och det kan öppna dörrar, men det är inte den primära avsikten som sagt.

Det är helt klart kvalitet som gäller. Jehovas vittnen känner sig upplyfta om man haft ett konstruktivt och respektfullt samtal trots att personen inte är vidare intresserad. Att man kan respektera varandra trots att man har olika åsikter. Istället för en massa människor som slår igen dörren och skäller på en.

Ja det finns många anekdoter, som tas upp på möten och i andra sammanhang. Det finns även många berättelser i litteraturen, t.ex. livsskildringar i årsböckerna:

https://wol.jw.org/sv/wol/lv/r14/lp-z/0/20932

T.ex. denna:

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/302017002

Tack för uttömliga svar. Coolt med årsböckerna. Nästan lite som att bygga upp egna "apostlagärningar".
Citera
2017-08-01, 23:52
Medlem
Citat:
Nu är jag medlem i Svenska kyrkan och har ingen erfarenhet av andra kristna kyrkor. Upplever inte något agg emot Jehovas vittnen bland mina kristna bekanta. Men jag har förmodligen bilden långt ifrån klar. Kristenheten är ju splittrad till förbannelse.

Ja Svenska Kyrkan är ju lam, och vill inte stöta sig med någon, så jag förstår att du inte har upplevt detta, ingen har ju fel enligt Svenska Kyrkan, allting är accepterat som samhället accepterar. Men kristenheten är större än Svenska Kyrkan, speciellt om man tänker sig världsvitt.

Citat:
Det var dock ganska tydligt att den i tråden som länkade till Expressen minsann ville visa vilka lögnare och misslyckade troende alla är som tror det var ett kors. Det tycks alltså röra sig mer än vad som står i deras litteratur.

Som jag förstår det så var den personen inte ett döpt Jehovas vittne, utan bara sympatiserar med Jehovas vittnen.
Citera
2017-08-01, 23:58
Medlem
Citat:
Tack för uttömliga svar. Coolt med årsböckerna. Nästan lite som att bygga upp egna "apostlagärningar".

Roligt att du tycker det Jag blir väldigt uppbyggd av dessa personliga berättelser.
Citera
2017-08-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ja Svenska Kyrkan är ju lam, och vill inte stöta sig med någon, så jag förstår att du inte har upplevt detta, ingen har ju fel enligt Svenska Kyrkan, allting är accepterat som samhället accepterar. Men kristenheten är större än Svenska Kyrkan, speciellt om man tänker sig världsvitt.

Som jag förstår det så var den personen inte ett döpt Jehovas vittne, utan bara sympatiserar med Jehovas vittnen.

Inte vill stöta sig? Det kanske är av ren respekt? För mig är inte det lamt, utan bara ren skär hyfs. Som man dömer ska man ju själv bli dömd. Sedan tror jag de flesta i Svenska kyrkan inte ens känner till påleteorin alls.

En annan fråga: Om man blir döpt som Jehovas vittne, måste resten av ens familj döpas också? Typ jag vill bli fullvärdig Jehovas vittnen, men min fru vill inte alls ha med det hela att göra, inte ens gå på möten. Är det hej då till frugan då om man vill bli döpt?

Kanske en fördomsfull fråga...
Citera
2017-08-02, 00:24
Medlem
Citat:
Inte vill stöta sig? Det kanske är av ren respekt? För mig är inte det lamt, utan bara ren skär hyfs. Som man dömer ska man ju själv bli dömd. Sedan tror jag de flesta i Svenska kyrkan inte ens känner till påleteorin alls.

Jo det kan jag förstå, men det kan gå för långt, t.ex. att man säger att muslimer har samma tro som kristna. Man kan ju respektera muslimer som personer även om man inte accepterar deras sätt att tro.

Citat:
En annan fråga: Om man blir döpt som Jehovas vittne, måste resten av ens familj döpas också?

Nej, Jehovas vittnen tar allvarligt på det här med att varje människa har ett eget fritt val, man får inte tvingas till att bli döpt och bli ett Jehovas vittne.

Du har säkert hört motsatta historier, men det är emot vad Jehovas vittnen står för. Det finns i alla organisationer och grupper sådana som inte förstår reglerna, eller medvetet bryter mot reglerna, det har helt klart funnits Jehovas vittnen som Vasectomater beskriver som fanatiska, men bara för vissa Jehovas vittnen beter sig på det sättet betyder inte att alla Jehovas vittnen är på det sättet eller stödjer ett sådant sätt.

Citat:
Typ jag vill bli fullvärdig Jehovas vittnen, men min fru vill inte alls ha med det hela att göra, inte ens gå på möten. Är det hej då till frugan då om man vill bli döpt?

Nej absolut inte, tvärtom så säger Jehovas vittnen att man inte får skilja sig under några andra omständigheter förutom om äktenskapspartnern har begått otukt, detta är helt enligt bibeln, så som Jesus själv säger:

"Jag säger er att den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt och gifter om sig, han är en äktenskapsbrytare." (Matt 19:9 Bibel2000)

Citat:
Kanske en fördomsfull fråga...

Ja lite
Citera
2017-08-02, 00:45
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, du dömer mig på förhand. Jag fick intresset att läsa bibeln genom två Jehovas vittnen som ringde på dörren när jag var 24 år, jag tyckte det var intressant, men jag tyckte att det gick för långsamt, jag har alltid tyckt om att fördjupa mig på en gång, och jag förstod inte varför man skulle ta en sak i taget (jag förstår nu att andra människor vill ta det lugnt). Men jag fann mig i det och träffade dom, jag vet inte, tre, fyra, fem gånger kanske.

Sedan pratade jag med min kompis som jag visste hade nyligen blivit frälst i USA. Han sade att han var just på väg till ett kristet möte, där han inte hade varit på länge, jag frågade om jag fick följa med, för jag tyckte att bibeln var intressant. Jag följde med, och där fick jag en lättförståelig bibel (Levande Bibeln), och sträckläste den på mina raster på jobbet (det typiska med mig att när jag går för något så går jag in 100%)

Jag fick en "uppenbarelse"/stor förståelse av att sanningen fanns i bibeln, och eftersom jag hade fått denna bibeln från denna karismatiska grupp, så trodde jag att sanningen fanns hos dom. Så jag började gå på deras möten, och gjorde allt som dom gjorde, och lite till. Jag var entusiastisk och nitisk (inte fanatisk), och vid ett karismatiskt möte där man skriker och spelar musik och kommer i trans, så kände jag en stor känslomässig upplevelse och tolkade givetvis det som att jag blev frälst, och alla i församlingen blev glada över det, främst kontaktpersonen som jag hade. Senare blev jag döpt också i denna församling.

Efter mötet, som var på kvällen, hade jag så mycket energi så att jag ville göra någonting mer, men det blev ett antiklimax när alla skulle gå hem. I alla fall så gick jag också hem, och fortsatte att gå på deras möten i många månader om jag kommer ihåg rätt. Jag försökte göra allt dom sade, jag bad om heliga anden, och fick svar från "Gud", jag vill inte gå in på det eftersom det är personligt (nu i efterhand vet jag att det handlade om demoner som gav svar på mina böner).

Denna församling hade kopplingar till Livets Ord, och jag var med om ett nyårsmöte om jag inte kommer ihåg fel, med Carola. Och jag vet inte om det var då som jag började se saker som var oförnuftiga, oegentligheter, t.ex. att man skickade vidare kollekt, inte i form av små påsar man brukar se i kyrkor, utan stora papperskorgar. Det skickade man från person till person, och man lade inte i mynt, utan sedlar, även med stora valörer. Jag ville inte ge något, men då gav min kontaktperson mig pengar för att lägga i, det kändes olustigt. Och efter mötet så var folk oregerliga, inte lugna och försiktiga, utan man t.o.m. kastade smällare mot folk. Jag tyckte inte alls det var kristet så som jag uppfattat i NT som jag hade läst (Levande Bibeln).

Sedan kom jag för tidigt till ett vanligt möte i församlingen, framdörren var låst men jag såg folk inne och knackade på dörren och fick komma in. Men dom såg lite besvärade ut, jag hörde en massa aktivitet i själva möteslokalen, men min kontaktperson ville att vi skulle sitta i foajén. Men till slut kom vi in, jag kommer inte ihåg om jag insisterade, men då fick jag en chock över hur dom höll på. Det var värre än på ett möte, man förbannade Satan hela tiden, en negativ stämning, så pass att barnen, jag kommer inte ihåg om dom grät, men var nära till gråt och såg skrämda ut. Och dom tog i stolar och "välsignade" stolarna med en massa haranger (tungotal) blandat med ungefär "Satan du ska försvinna härifrån i Jesu namn, du har ingenting här att göra" o.s.v. Det här var nog det som påverkade mig mest.

En sak dom sade tidigt, förmodligen när jag sade att jag studerade med Jehovas vittnen, var att inte öppna dörren nästa gång Jehovas vittnen kom. Dom är si och så, dom är farliga, lyssna inte på dom, och jag trodde på dom, dom kom och ringde på dörren, jag svarade inte, och kände dåligt samvete. Och jag tänkte också "vad synd att inte Jehovas vittnen har sanningen, dom har ju så fina bilder", så långt hade jag gått i indoktrineringen från denna karismatiska grupp.

Min första reaktion kanske ändå var att jag på ett hemmöte fick höra någon nämna ordet "treenighet", och frågade vad det var för något. Det hade jag ju inte läst i den bibel som jag hade fått. Jag fick det förklarat, och tyckte det var konstigt men gick inte vidare med det.

Det var många saker som jag tyckte var konstigt, men jag fortsatte att gå på deras möten, tills jag mötte ett av dom Jehovas vittnen som jag tidigare hade träffat, och han frågade mig om vi inte kunde träffas igen, och jag hade inget emot det, vi bestämde en tid.
Jag ringde då min kompis som hade blivit frälst i USA, han hade under tiden fallit bort när jag var engagerad i den karismatiska församlingen, jag frågade om han ville vara med på mötet, jag tänkte att han skulle vara ett stöd, men så blev det inte. Det blev tvärtom, Jehovas vittnen hade förnuftiga och kloka svar på varje resonemang vi hade om bibeln, och jag märkte att min kompis inte hade några bra logiska svar, det var mer känslomässiga svar. Och vid ett tillfälle frågade det ena Jehovas vittnet (som jag då träffade för första gången), "förstår du nu?" och tittade på min kompis, jag kommer inte ihåg om han sade något annat, men jag förstod att han menade att min kompis var förblindad. Och då var det som fjäll föll från ögonen, och jag såg tydligt att det var Jehovas vittnen som hade sanningen. Och jag kunde se hur förblindad min kompis var, och jag började argumentera emot honom eftersom han inte hade bra argument.

När min kompis hade gått, så fortsatte vi att prata, och dom blev förvånade över att jag förstod att denna förblindelse hade med demoner att göra. Jag tyckte det var självklart, speciellt med tanke på allt jag hade varit med om, med t.ex. svaren från "Gud", och den onda demoniska stämningen på "förmötet" som jag tror dom kallade det för.

Jag hade blivit påverkad av demoner, men det hindrade inte mig till slut att se igenom allt det falska, kanske i rätt tid?

Det var allt vad jag kommer ihåg just nu, men det finns säkert mycket annat som jag har glömt. Det är i alla fall en erfarenhet som gör mig otroligt stark i tron.

Efter det så var det den ena saken efter den andra som blev bekräftat, att det är Jehovas vittnen som är närmast bibeln, som är närmast sanningen.

Så det mesta jag fick veta om kristendomen kom från denna karismatiska grupp (eller egentligen bibeln jag fick från dom), tills jag insåg att denna grupp och alla andra i kristenheten som tror på treenigheten och en massa andra läror och ageranden emot bibelns budskap, inte hade förnuftiga argument för vad dom tror på.
Men då gick du alltså från en sekt, Livets Ord, rakt in i armarna på en annan? Man kan ju även dra slutsatsen att du är dragen till sekter? Om dessa två ursprungliga vittnen du stötte på igen hade vart två mormonmissionärer så hade du kanske vart LDSare idag?

Vill inte göra narr av dig eftersom du trots allt blottade mycket av dig själv i dig inlägg, så om det låter som att jag gör det så ber jag om ursäkt. Det är inte min avsikt.

Du hade redan fått ett andligt intresse, du var sökande, du kände dig hemma i gruppkänslan. Och är det nåt vittnen är bra på så är det att komma med "Aha!-känsla". Kom ihåg själv när dom visade tetragrammet i GT i vår gamla bibel vi hade hemma. Och som sagt, allt som sades lät ju logiskt (förutom det där med dinosaurier). Och jag hade ingen aning om att deras bibel blivit manipulerad till graden av bedrägeri.

Angående kollekten i stora kringgående soptunnor, hur ser du på styrande kretsen nuvarande och ständiga pengariggerier? Om Livets Ords kollekt var stötande, är inte TV predikanters böner om att skänka av alla dina värdefulla ting och att Jehova älskar en givmild följare lika stötande? Samt att Jehova -ser- om du skänker eller inte, ett passivt aggressivt direkt hot.

Om ordet treenighet inte står i Bibeln så är det inget bevis på att Fadern, Sonen och Helig Ande inte är Gud. Vet inte om Livets Ord är nåt bra ställe att lära sig nåt om kristendomen om, jag tänker på typ galna människor som kysser giftormar och rullar runt på golvet medans dom talar i tungor. Kan inte komma mycket vettigt från sånt. Och Carola...hmm, bara en sån sak skulle få mig att säga nej tack.
Orden organisation och styrande krets står inte heller men på nåt vis så spelar just det ingen roll, vilket inte är logiskt. Det vi båda kan hålla med om står i Bibeln är att Jesus är vägen, livet och sanningen och att Han ger oss frälsning. Skillnaden mellan oss är att jag nöjer mig med Jesus, du måste gå igenom en mänsklig organisation för att söka ett hopp om samma frälsning. Vilket inte heller står i Bibeln men som du accepterar utan problem.
Citera
2017-08-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men då gick du alltså från en sekt, Livets Ord, rakt in i armarna på en annan? Man kan ju även dra slutsatsen att du är dragen till sekter? Om dessa två ursprungliga vittnen du stötte på igen hade vart två mormonmissionärer så hade du kanske vart LDSare idag?

Vill inte göra narr av dig eftersom du trots allt blottade mycket av dig själv i dig inlägg, så om det låter som att jag gör det så ber jag om ursäkt. Det är inte min avsikt.

Du hade redan fått ett andligt intresse, du var sökande, du kände dig hemma i gruppkänslan. Och är det nåt vittnen är bra på så är det att komma med "Aha!-känsla". Kom ihåg själv när dom visade tetragrammet i GT i vår gamla bibel vi hade hemma. Och som sagt, allt som sades lät ju logiskt (förutom det där med dinosaurier). Och jag hade ingen aning om att deras bibel blivit manipulerad till graden av bedrägeri.

Angående kollekten i stora kringgående soptunnor, hur ser du på styrande kretsen nuvarande och ständiga pengariggerier? Om Livets Ords kollekt var stötande, är inte TV predikanters böner om att skänka av alla dina värdefulla ting och att Jehova älskar en givmild följare lika stötande? Samt att Jehova -ser- om du skänker eller inte, ett passivt aggressivt direkt hot.

Om ordet treenighet inte står i Bibeln så är det inget bevis på att Fadern, Sonen och Helig Ande inte är Gud. Vet inte om Livets Ord är nåt bra ställe att lära sig nåt om kristendomen om, jag tänker på typ galna människor som kysser giftormar och rullar runt på golvet medans dom talar i tungor. Kan inte komma mycket vettigt från sånt. Och Carola...hmm, bara en sån sak skulle få mig att säga nej tack.
Orden organisation och styrande krets står inte heller men på nåt vis så spelar just det ingen roll, vilket inte är logiskt. Det vi båda kan hålla med om står i Bibeln är att Jesus är vägen, livet och sanningen och att Han ger oss frälsning. Skillnaden mellan oss är att jag nöjer mig med Jesus, du måste gå igenom en mänsklig organisation för att söka ett hopp om samma frälsning. Vilket inte heller står i Bibeln men som du accepterar utan problem.

Ok, vilken församling ska jag gå till då? Vilken församling är den rätta enligt dig, som inte är en sekt? Var kan jag få vägledning ifrån, är det bara från dig jag kan få den rätta vägledningen?
Citera
2017-08-02, 00:58
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det har alltid varit självklart för mig som ett Jehovas vittne att man polisanmäler brott. Jag hade varit ett Jehovas vittne i 9 år då Uppdrag Granskning kom med sina lögner om att det var förbjudet att polisanmäla pedofilbrott.

Ni fanatiska motsägare av Jehovas vittnen går till ytterligheten och menar att man alltid ska polisanmäla brott vid misstanke, på en gång, utan att ta reda på vad som egentligen har hänt eller prata med dom berörda personerna.

Det finns en balansgång i det hela som ni och många andra i samhället som förespråkar häxjakt inte kan förstå. Det är hemskt om man blir falskt anklagad om att man har våldtagit sin dotter t.ex., det finns många exempel på sådana här falska anklagelser som har förstört människors liv, där man t.o.m. fått tjäna fängelsestraff.

Du får hoppas att du själv inte hamnar i den situationen, men har du empati nog att förstå detta?

Låter bra att du skulle polisanmäla även om dina äldste bröder skulle hota dig med uteslutning.

Nej, man ska alltid kontakta myndigheterna direkt, inte "undersöka själv". Det är myndigheter som har erfarenhet och träning i detta, det är dom som ska ta reda på fakta. Inte fönstertvättare med grundskoleutbildning. Samt att risken blir för stor med en intern undersökning då äldsten kan vara/är partiska, det blir en allt för stor intressekonflikt som nästan alltid skadar barnet ytterligare.

Uppdrag Granskning har vi redan diskuterat med fakta och det är redan bevisat att det är sant. Offrens fall är dessutom så gott som identiska med de tusentals pedofilfall som kommit under granskning världen över de senaste åren pga tvåvittnesregeln. Så det spelet är över sen länge.
Citera
2017-08-02, 01:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Hur går det till när JVs knackar dörr? Vad är planen när JVs går ut?

"Planen" går endast ut på att rädda sig själv. Så när JV knackar på din dörr är det för att de tror att de betalar av mot sin egna frälsning. Deras religion är nänligen arbetsbaserad.

De knackar. Du öppnar, är inte intresserad. De rycker på axlarna och är lika glada ändå när de kan fylla i tid i sin tidsrapport och lämna över till sina ledare som håller stenkoll. Mycket tid = mycket andlig. Lite tid = lite andlig. Ingen tid = olämpligt sällskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in