Citat:
Men sluta nu, dom flesta kristna hatar inte bögar, nazister och vissa extrema grupper i USA hatar bögar. Du får vara lite mer korrekt i dina beskrivningar, annars blir det bara jobbigt.
Det är hur tydligt som helst i dom kristna skrifterna, Paulus säger tydligt att män som ligger med män är lika orättfärdiga som dråpare och människorövare:
"Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. (1 Tim 1:8-10 Bibel2000)
Nu säger du kanske att Paulus inte träffade Jesus, att han inte är en riktig apostel, men Petrus, Jesus närmaste godkänner Paulus skrifter:
"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)
Så du och andra förvränger bibelns budskap om ni bortser Paulus ord om homosexualitet.
Om ni inte vill följa bibeln så är det ok, men säg inte att kristna ska acceptera homosexualitet, för då kan man lika gärna acceptera dråpare och kasta bort bibeln, och hitta på vad som helst och säga att det är kristet.
Det är hur tydligt som helst i dom kristna skrifterna, Paulus säger tydligt att män som ligger med män är lika orättfärdiga som dråpare och människorövare:
"Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. (1 Tim 1:8-10 Bibel2000)
Nu säger du kanske att Paulus inte träffade Jesus, att han inte är en riktig apostel, men Petrus, Jesus närmaste godkänner Paulus skrifter:
"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er i enlighet med den vishet han har fått. Det gör han i alla sina brev när han talar om dessa ting. Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:15-16 Bibel2000)
Så du och andra förvränger bibelns budskap om ni bortser Paulus ord om homosexualitet.
Om ni inte vill följa bibeln så är det ok, men säg inte att kristna ska acceptera homosexualitet, för då kan man lika gärna acceptera dråpare och kasta bort bibeln, och hitta på vad som helst och säga att det är kristet.
Well, du ser ... om jag var bög, och jag jämfördes med mördare hade jag nog inte känt mig särskilt välkommen. Jag tycker nog faktiskt att hat, eller någon liknande synonym är rätt talande. Men bara en observation.
Eller hur ska jag tolka det? Att ni älskar människan, men inte dess synd? Kan inte samma sak sägas om en mördare, eller pedofil? Konkret fråga. Är det lika avskyvärt att ligga med en man, som det är att ligga med ett barn? Jag ser inte kärleken. Sorry!
Angående Paulus citat ... well, det må mycket väl vara som sådant, att han var emot bögar. Jag vet inte, och bryr mig föga. Samtidigt, misstänker jag att det därtill kan vara en tolkningsfråga. Du hänvisar till 1 Kor 6:9-10 som stöd men verkar inte veta att denna vers är het omdebatterad och högst troligen inte alls avser homosexualitet, utan pedofili. Den korrekta versen, om man utgår från originalspråket, talar inte om "män som ligger med män" utan om "män som ligger med pojkar," antagligen som en pik mot grekerna vid denna tidsperiod. Läs på lite här!
http://www.clgs.org/arsenokoit%C3%A9s-and-malakos-meanings-and-consequences
Det är dock en diskussion som är på tok för tidskrävande, inte minst eftersom att vi sannerligen inte är bevandrade i originalspråket. Återstår gör bla Moses, som påstod detta;
3Mos 18:22 Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.
Sure. Den som är riktigt petig, kan därtill utlysa att Mose inte nödvändigtvis sätter sig emot oralsex, eftersom att en man som ligger med en man, inte nödvändigtvis ligger som med en kvinna. Men jag vet inte ... Mose. Ville inte han sälja sin dotter som slav, med mycket, MYCKET annat? Är slaveri tillåtet?
Hela debatten är dock väldigt märklig till att börja med. Jag ska försvara homosexualitet utifrån en sagobok, vilket ger en rätt skev debatt. Ur mitt perspektiv, vore det bra mycket mer intressant om du kan ge sakliga argument till varför homosexualitet är farligt? Jag har redan beskrivit varför vi inte behöver se det som ett hot.
Men tills dess. Låt oss återgå till lerboken.
Bibeln är HELT öppen för tolkning och det handlar om att prioritera. Vilket inte minst de olika formerna av kristendom, statuerar bevis på. Även Jehovas Vittnen prioriterar.
Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge. Lukasev. 14:27
Att ni prioriterat bort korset, trots att detta kan tolkas bokstavligt, tyder på en inkonsekvens. Finns massor, med citat som inte går i direkt korrelation med eran tolkning. Angående homosexualitet, kan den sunde även tolka Jesus berömda (och även kopierade citat) som att han är öppen för en revidering i fråga om homosexualitet.
Matt. 7:12: Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.
Kan tolkas som ... om homosexuella vill leva som de vill, bör ni acceptera deras val och inte förkunna en dom.
Senast redigerad av Kassmachin 2014-12-31 kl. 00:55.
Senast redigerad av Kassmachin 2014-12-31 kl. 00:55.