2017-07-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inget får rasera din bild av Jehovas vittnen som hemska människor, eller hur?

Jag tror inte alls att jv är hemska människor. Däremot tycker jag att de i vissa stycken beter sig väldigt illa och kärlekslöst men jag tror att det beror på att de inte förstår vad de gör utan tror att de är kärleksfulla. Det gör dem dock inte till hemska människor. Jag tror att de är rädda för straff av Gud eller församlingen och då intalar de sig själva att de gör rätt även om vi utanför jv tycker att det ibland är grymt.
Citera
2017-07-10, 21:29
Medlem
Citat:
Nej! Bara Gud kan döma vilka som är goda och vilka som är onda. Bibeln själv belyser detta väl:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."(Rom 2:13-16 Bibel2000)

Så bra då!
Citera
2017-07-10, 21:30
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej tydligen fattar du inte. Saul var en av dom som förföljde kristna, och det var han som gav godkännandet att Stefanos skulle dödas:

"Han föll på knä och ropade högt: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Med de orden dog han. Också Saul tyckte det var riktigt att han dödades."(Apg 7:60, 8:1 Bibel2000)

Ändå omvände han sig senare och blev kristen, det kan den ondaste människa göra, även människor som Hitler. Alla dessa onda har möjlighet att omvända sig till det goda, om dom vill.

Även du kan om du vill!

Men ändå, vad har det med återvändande uteslutna att göra?

Du menar att alla uteslutna är onda och alla återvändande är goda igen?

Du vet ju aldrig varför någon blir utesluten eftersom det är förbjudet att tala med dom efter det, så det är lite väl förutfattat av dig att prata om ondska i det sammanhanget.

Står det verkligen i Bibeln att vi ska stanna hos en ljugande Guds representant? Vart står det?
Citera
2017-07-10, 21:43
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att man ska stanna kvar i sanningen, även om Guds representanter presenterar en lögn, jag trodde jag var tydlig med det. Återigen, vad sade Jesus att judarna skulle göra med tanke på deras ledares avfall?

Jag vet att du har svårt att tänka i flera steg, men svara så gott som du kan, vad skulle Jesu åhörare göra när dom hörde att Guds folk var infekterad med maktgalna ledare som Fariseerna?

1) Skulle dom göra uppror? 2) Skulle dom avsäga sig sin judendom? 3) Skulle dom göra något annat än vad Fariseerna gjorde och ändå identifiera sig som jude och vara en del av Guds folk?

Läs Matteus 23:1-12 och svara sedan. Det verkar som att trots att du påstår dig ha varit en äldste, behöver mjölk:

"Om detta finns mycket att säga, men det är svårt att få er att förstå det eftersom ni har blivit tröga att lyssna. Ni borde vid det här laget själva vara lärare, men i stället behöver ni nu på nytt någon som lär er de första grunderna i Guds ord.

Ni har återgått till att behöva mjölk i stället för fast föda. Och den som lever på mjölk är ett spädbarn och kan inte fatta en undervisning om rättfärdighet. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som träget har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont.
"(Hebr 5:11-14 Bibel2000)

Det är bara några dagar sen du beskyllde Innesluten för att vara en lögnare när han är kvar i JV.
Nu tycker du att man ska göra precis så.
Är det nåt du inte kan anklagas för så är det att du skulle vara konsekvent.
Citera
2017-07-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det är en bra fråga. Jag har funderat på det. Det är något slags dubbeltänk i stil med 1984. Man accepterar den nya förståelsen som riktig, och som att den alltid har varit riktig, fast man samtidigt vet att man inte trodde så innan. Jag kan inte riktigt förklara det, det behöver funderas på mer.

Jag vet att i min familj och släkt blir det mycket hummande och harklande när ämnet kommer på tal.
Alla inser nog det orimliga i att räkna generationer så som JV:s ledning gör.
En del säger det t.o.m öppet i pålitligt sällskap.
Citera
2017-07-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Hur kan man vara Guds representant om man inte är inspirerad av Gud? Förstår inte det så utveckla gärna ditt resonemang så jag förstår bättre.

Jehovas vittnen har aldrig haft andens gåvor, det upphörde i och med att den sista aposteln dog. Andens gåvor på den tiden var t.ex. att dom kristna kunde uppväcka döda, och att man hade profetians gåva.

Profetians gåva hade profeterna innan Jesus, vissa människor blev utvalda att profetera profetior, t.ex. Daniel och Jeremia. Men under Jesu tid fanns inte många profeter, förutom kanske bara Johannes döparen som vi kan läsa om i bibeln.

Denna profetiska förmåga fick även dom första kristna, utdelade av dom 12 apostlarna, som hade fått speciell mandat från Jesus att utdela dom andliga gåvorna genom handpåläggning. Men, när den sista aposteln dog, med stor sannolikhet Johannes, så upphörde gåvorna, antingen på en gång, eller när dom som fått gåvorna i sin tur dog (det står det inget om i bibeln).

Efter det har ingen kristen fått andens gåvor, sekter som Livets Ord menar att dom fått detta, men bevisen talar emot, t.ex. har dom aldrig kunnat uppväcka någon död, det är en av kriterierna till andens gåvor.

Jehovas vittnen har aldrig haft anspråk av att ha andens gåvor, inklusive profetians gåva. Det dom har haft är sund förnuft, objektiv undersökande förmåga att se vad bibeln säger om lagar och bud, men även profetior i bibeln. Man har ibland haft fel tolkning av bibelns profetior, mer eller mindre, men man har aldrig påstått sig kunna få direkta budskap från Gud, direkta profetior från Gud, man kan då omöjligen vara falska profeter, utan allt handlar om tolkningar av vad som står i bibeln, mer eller mindre bra tolkningar.

Ändå har Gud valt en grupp bland alla andra på jorden, dom som villigt har underordnat sig Gud (ett hemskt ord i dagens samhälle), tack vare att denna grupp underordnat sig så har Gud gett sitt stöd till gruppen, INTE genom att dom mirakulöst vet allt och har all Guds kunskap om att göra rätt och riktigt, utan genom att Gud ger vissa delar för att dom ska färdas i rätt riktning.

Men det beror också på om organisationen vill ta emot denna stöd, eller om dom vill följa sina egna intuitioner. Om dom vill följa sina egna tankar så låter Gud det ske till en viss del, men om man avviker för mycket så finns det inget hinder att han låter organisationen gå till samma öde som Guds folk enligt det gamla förbundet på Babylons tid, då Babylon förintade hela Jerusalem och allt som stod för Guds folks nation.

Det finns inget som säger att det inte skulle ske även idag, men då måste det finnas en ersättning, för i slutändan ska det finnas en grupp, en nation som överlever harmageddon:

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Och de ropade med hög röst: ”Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet.”"(Upp 7:9-10 Bibel2000)

Förstår du bättre nu? Fråga i så fall gärna, men anklaga inte mig tack!
Citera
2017-07-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det är en bra fråga. Jag har funderat på det. Det är något slags dubbeltänk i stil med 1984. Man accepterar den nya förståelsen som riktig, och som att den alltid har varit riktig, fast man samtidigt vet att man inte trodde så innan. Jag kan inte riktigt förklara det, det behöver funderas på mer.

Kul att nån som var 100% troende kan vara uppriktig med sånt. Jag var skeptisk redan efter fiaskot med 1975......men samtidigt ville man ju inte dö ung........och man ville ju eventuellt kunna hitta en tjej att gifta sig ed.........så jag lät döpa mig trots stora tvivel........jag hade svårt att förstå att såpass många var 100% övertygade om att det var sanningen på riktigt........men tragiskt nog så inser jag det nu.
Citera
2017-07-10, 22:36
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att man ska stanna kvar i sanningen, även om Guds representanter presenterar en lögn, jag trodde jag var tydlig med det. Återigen, vad sade Jesus att judarna skulle göra med tanke på deras ledares avfall?

Jag vet att du har svårt att tänka i flera steg, men svara så gott som du kan, vad skulle Jesu åhörare göra när dom hörde att Guds folk var infekterad med maktgalna ledare som Fariseerna?

1) Skulle dom göra uppror? 2) Skulle dom avsäga sig sin judendom? 3) Skulle dom göra något annat än vad Fariseerna gjorde och ändå identifiera sig som jude och vara en del av Guds folk?

Läs Matteus 23:1-12 och svara sedan. Det verkar som att trots att du påstår dig ha varit en äldste, behöver mjölk:

"Om detta finns mycket att säga, men det är svårt att få er att förstå det eftersom ni har blivit tröga att lyssna. Ni borde vid det här laget själva vara lärare, men i stället behöver ni nu på nytt någon som lär er de första grunderna i Guds ord.

Ni har återgått till att behöva mjölk i stället för fast föda. Och den som lever på mjölk är ett spädbarn och kan inte fatta en undervisning om rättfärdighet. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som träget har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont.
"(Hebr 5:11-14 Bibel2000)
Inte ens du kan väl ändå mena att de skulle vara kvar i judendomen? Du tillhör själv ett samfund som menar att Jesus kom med något nytt som ersatte judendomen. Annars borde du vara jude själv. (Vem är det nu som kommer med personangrepp? :-) )
Citera
2017-07-10, 22:40
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen har aldrig haft andens gåvor, det upphörde i och med att den sista aposteln dog. Andens gåvor på den tiden var t.ex. att dom kristna kunde uppväcka döda, och att man hade profetians gåva.

Profetians gåva hade profeterna innan Jesus, vissa människor blev utvalda att profetera profetior, t.ex. Daniel och Jeremia. Men under Jesu tid fanns inte många profeter, förutom kanske bara Johannes döparen som vi kan läsa om i bibeln.

Denna profetiska förmåga fick även dom första kristna, utdelade av dom 12 apostlarna, som hade fått speciell mandat från Jesus att utdela dom andliga gåvorna genom handpåläggning. Men, när den sista aposteln dog, med stor sannolikhet Johannes, så upphörde gåvorna, antingen på en gång, eller när dom som fått gåvorna i sin tur dog (det står det inget om i bibeln).

Efter det har ingen kristen fått andens gåvor, sekter som Livets Ord menar att dom fått detta, men bevisen talar emot, t.ex. har dom aldrig kunnat uppväcka någon död, det är en av kriterierna till andens gåvor.

Jehovas vittnen har aldrig haft anspråk av att ha andens gåvor, inklusive profetians gåva. Det dom har haft är sund förnuft, objektiv undersökande förmåga att se vad bibeln säger om lagar och bud, men även profetior i bibeln. Man har ibland haft fel tolkning av bibelns profetior, mer eller mindre, men man har aldrig påstått sig kunna få direkta budskap från Gud, direkta profetior från Gud, man kan då omöjligen vara falska profeter, utan allt handlar om tolkningar av vad som står i bibeln, mer eller mindre bra tolkningar.

Ändå har Gud valt en grupp bland alla andra på jorden, dom som villigt har underordnat sig Gud (ett hemskt ord i dagens samhälle), tack vare att denna grupp underordnat sig så har Gud gett sitt stöd till gruppen, INTE genom att dom mirakulöst vet allt och har all Guds kunskap om att göra rätt och riktigt, utan genom att Gud ger vissa delar för att dom ska färdas i rätt riktning.

Men det beror också på om organisationen vill ta emot denna stöd, eller om dom vill följa sina egna intuitioner. Om dom vill följa sina egna tankar så låter Gud det ske till en viss del, men om man avviker för mycket så finns det inget hinder att han låter organisationen gå till samma öde som Guds folk enligt det gamla förbundet på Babylons tid, då Babylon förintade hela Jerusalem och allt som stod för Guds folks nation.

Det finns inget som säger att det inte skulle ske även idag, men då måste det finnas en ersättning, för i slutändan ska det finnas en grupp, en nation som överlever harmageddon:

"Sedan såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och Lammet klädda i vita kläder med palmkvistar i sina händer. Och de ropade med hög röst: ”Frälsningen finns hos vår Gud, som sitter på tronen, och hos Lammet.”"(Upp 7:9-10 Bibel2000)

Förstår du bättre nu? Fråga i så fall gärna, men anklaga inte mig tack!

Kanske men jag är nyfiken på hur Gud ger organisationen stöd i vissa delar. Hur vet organisationen att det är Gud som vägleder dem?
Citera
2017-07-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Ska man stanna kvar i en lögn bara för att man ännu inte funnit sanningen, är det så du menar?

Många JVn menar att den som kritiserar läran måste ge ett alternativ med hopp om evigt liv. Naturligtvis är detta nonsence. Att lova fagra löften har inget med sanningshalt att göra. Snarare tvärtom.
Citera
2017-07-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Många JVn menar att den som kritiserar läran måste ge ett alternativ med hopp om evigt liv. Naturligtvis är detta nonsence. Att lova fagra löften har inget med sanningshalt att göra. Snarare tvärtom.
Varför måste de det?
Citera
2017-07-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ja, men dom är inte inspirerade så som dom första kristna var, eller så som profeterna i gamla förbundet var. Detta fastställde Russell redan för hundra år sedan, ändå anklagar ditt anhang att Jehovas vittnen är falska profeter, det är inte schysst, och jag tror att du vet det i ditt samvete, men du väljer att ignorera det för att du vill att din världsbild ska stämma.

Inget får rasera
Självutnämnda representanter.
Det konstiga är att fast de inte säger sig vara inspirerade, ylar du "avfälling, notorisk lögnare!" såfort nån påpekar att de gjort felaktiga prof...förutsägelser. Dessutom utesluter församlingen dem om de öppet ifrågasätter det den styrande kretsen sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in