Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Luk 7:1 Kommer väl bara borttaget snart i NW.

Å andra sida skrev ju Paulus att de skulle döma på av bara fan.......de skulle ju senare döma änglar! Bibeln är inte entydig.
Citera
2017-07-31, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Naturligtvis är det så......plus att orgnisationen vill undvika negativ publicitet. Då ger man sig hellre på ungdomar som har pojk/flickvän........och skryter med sin höga moral.

Mer knäppa regler:
Förvisso så blir man utesluten för otukt om man parkerar sin bil utanför en lägenhet med en person av motsatt kön, MEN om den som parkerar är gift så blir han eller hon förvisso utesluten för äktenskapsbrott. Dock så är dennes partner inte fri att gifta om sig, då måste ett bevisat fullbordat samlag ägt rum.
Om samlaget inte bevisades i första läget, så blir det nästan lika svårt för den kvarvarande partnern att bli fri att gifta om sig om den vill det, som att fälla en pedofil.
Eftersom den som ska fällas ju är utesluten och då har de inte samma möjligheter till angiveri längre.
Det räcker inte att bevisa ens att personen sovit under samma täcke som någon annan.

Var det någon som sade fariséer?
Citera
2017-07-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Mer knäppa regler:
Förvisso så blir man utesluten för otukt om man parkerar sin bil utanför en lägenhet med en person av motsatt kön, MEN om den som parkerar är gift så blir han eller hon förvisso utesluten för äktenskapsbrott. Dock så är dennes partner inte fri att gifta om sig, då måste ett bevisat fullbordat samlag ägt rum.
Om samlaget inte bevisades i första läget, så blir det nästan lika svårt för den kvarvarande partnern att bli fri att gifta om sig om den vill det, som att fälla en pedofil.
Eftersom den som ska fällas ju är utesluten och då har de inte samma möjligheter till angiveri längre.
Det räcker inte att bevisa ens att personen sovit under samma täcke som någon annan.

Var det någon som sade fariséer?

Det kan t o m behövas skriftliga knullintyg i sådana sammanhang!https://youtu.be/PUL_zOtOdZM

Detta är alltså inget skämt; det om knullintyget är på riktigt!
Citera
2017-07-31, 23:48
Medlem
Citat:
Det kan t o m behövas skriftliga knullintyg i sådana sammanhang!https://youtu.be/PUL_zOtOdZM

Jo, haha, eftersom det är hart när omöjligt att bevisa så är det bara intyg kvar att hoppas på...
Citera
2017-08-01, 00:49
Medlem
Citat:

En nära anhörig blev lämnad ensam med 2 små barn och ville gifta om sig med en i samma situation.
Alla i deras omgivning visste att de var fria att gifta om sig enl JV-reglerna, men båda fd vägrade erkänna nåt för att det gav en chans att jävlas.
Anhörig+ ny partner vände sig till Betel för råd och fick hör och häpna rådet att använda sig av sängvägen, ta den minimala uteslutningen på 6 mån och sen skulle det vara fixat.
Paret tyckte att det lät galet och gifte sig lagligt innan de flyttade ihop.
Då blev de uteslutna för äktenskapsbrott!

Hörde jag "Hycklare!" nånstans ifrån?
Citera
2017-08-01, 02:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Då vet jag hur du uppfattat det hela.

Jesus är den ende kung som har förordnats av Gud som hans Messias, eller Kristus, och som har bemyndigats att regera över jorden. (Daniel 7:14)

Daniel 10:13
Daniel 10:21
Daniel 12:1-4
Judas brev 9
Uppenbarelseboken 12:7.

Mikael är och var en underordnad till Jesus. Han är översteprins över alla änglar, men inte över Herren. Jesus är kungarnas kungar och herrarnas herrar. Deras auktoritet märks då Mikael inte tillrättavisade satan själv utan sa att "må Herren bestraffa dig". Medans Jesus inte hade några problem att själv säga till satan att gå sin väg och läxa upp honom med vem det är vi ska tjäna.
Två olika auktoriteter.

Mikael är den högsta i orden av skapelser. Han är en av änglarna, inte Skaparen av änglarna så som Bibeln säger att Jesus är; "16 ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom." (Kol 1:16)

Om nu Jesus/Mikael är din kung och ska regera över dig och hela jorden, hur kommer det sig att ni alltid pratar som om det är Jehova som ska regera och döma och göra allt jobb? Som om J/M bara är nån slags obetydlig figur som redan uppfyllt sin enda uppgift vilket var att dö endast som jämnvikt för Adams synd? Och sen bara ska sitta på en tron för syns skull medans det är Jehova som gör det kungliga grovjobbet?

Om Jesus/Mikael ska vara eran kung snart i tusen år (för alltid?) borde ni inte tala mer om honom som den regent ni ska tjäna under? Varför talas det -mer-/oftare om styrande kretsen som medregenter (samma makt som J/M) och hur viktigt det är att hålla sig på god fot med dom? Varför säger ni aldrig det som Bibeln säger, att Jesus är -den-enda- vägen till frälsning? Är det för att styrande kretsen förlorar sin hållhake på medlemmarna då?

Hur kommer det sig att ni har så svårt att ta till er att Fadern, Sonen och Helig Ande utgör EN Gud, men ni har inga problem med att tro att sonen är två personer, varav en existerade endast i 33,5 år? Eller att "slaven" (en slav) utgörs för tillfället av 7 personer (innan 2013 ingick alla smorda).
Senast redigerad av Vasectomater 2017-08-01 kl. 02:23.
Citera
2017-08-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så du kom till samma insikt som Vakttornet, utan att studera Vakttornet?

Jag hade förstått att Jesus var Guds son, inte Gud, långt innan jag började studera med Jehovas vittnen, det var dom i kristenheten själva som sade det.
Citera
2017-08-01, 09:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hade förstått att Jesus var Guds son, inte Gud, långt innan jag började studera med Jehovas vittnen, det var dom i kristenheten själva som sade det.

Ja, Jesus är Sonen inom Gud.

Hur involverad var du inom kristendomen innan du föll för JV? Vilken "kristenhet" var du med i?
Citera
2017-08-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ja, Jesus är Sonen inom Gud.

Var i bibeln står det "inom Gud" ?

Det står bara "Guds son" vad jag vet.

Citat:
Hur involverad var du inom kristendomen innan du föll för JV? Vilken "kristenhet" var du med i?

Jag växte upp i en ateistisk miljö, den enda påverkan från religion var från TV, media och religionsundervisning i skolan. Jag hade alltså inga religiösa vänner ens, vissa kanske var troende men pratade inte om det.

Mitt liv har kretsat kring teknik, elektronik, data och vetenskap. Jag trodde som alla andra att evolutionsteorin stämde, men när jag undersökte den närmare så fanns det många frågetecken.

Jehovas vittnen har den mest vetenskapliga/förnuftiga förklaringen på bibelns budskap. Att mena att Jesus är Guds son OCH Gud är oförnuftigt.
Citera
2017-08-01, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag trodde som alla andra att evolutionsteorin stämde, men när jag undersökte den närmare så fanns det många frågetecken.

Och du ersatte då dessa "frågatecken" med JVs god-of-gaps.

Citat:
Jehovas vittnen har den mest vetenskapliga/förnuftiga förklaringen på bibelns budskap.

Mest pseudo-vetenskapliga/pseudo-rationella/demagogiska bibeltolning.
Citera
2017-08-01, 15:16
Medlem
Citat:

Bravo.
Så vem är Mikael om det inte är Jesus?

Vilken roll har Mikel idag?
Citera
2017-08-01, 18:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Var i bibeln står det "inom Gud" ?

Det står bara "Guds son" vad jag vet.

Jag växte upp i en ateistisk miljö, den enda påverkan från religion var från TV, media och religionsundervisning i skolan. Jag hade alltså inga religiösa vänner ens, vissa kanske var troende men pratade inte om det.

Mitt liv har kretsat kring teknik, elektronik, data och vetenskap. Jag trodde som alla andra att evolutionsteorin stämde, men när jag undersökte den närmare så fanns det många frågetecken.

Jehovas vittnen har den mest vetenskapliga/förnuftiga förklaringen på bibelns budskap. Att mena att Jesus är Guds son OCH Gud är oförnuftigt.

I Joh 1:1 står det att Ordet är Gud. I VTs egna KIT står det att Gud var Ordet. Tydligare än så kan det inte bli. "Jag och Fadern är ett".
Det står att han skapade allt och utan honom blev alls ingenting till. Att påstå att en skapelse skapade sig själv är inte förnuftigt.

Ok, så det du vet om kristendomen kommer från VT. Som du själv yrkar, det är inget ärligt sätt att lära sig på. (Vill du lära dig om JV måste du ta kunskap från JV, allt annat är avfällingslögner)
Jag hade aldrig heller bemödat mig om Bibeln innan JV kom in i mitt liv genom min ena förälder som förvandlades till en jobbig fanatiker och avbröt min annars lyckliga barndom.

Själv har jag alltid trott på Gud tack vare min granny-föräldrar som var troende men för den delen inte gick i kyrkan, men vi bad kvällsbön vid läggdags då vi var där på lov och de berättade lite om Bibeln och Gud ibland. Men inget djupare. Därför trodde jag också att Jesus var Guds son, jag trodde lite naivt att det var Guds barn. Det står ju så och jag hade ingen kännedom om bibelns budskap. Gud var en gammal sträng/snäll gubbe med långt vitt skägg som satt bland molnen, Jesus var hans barn och dom hade en massa änglar i vita nattlinnen och stora fina snövita vingar som bodde med dom. Ungefär så.

När man sen själv började studera VT böckerna som kändes så dyra och fina med JV (som lite äldre) och allt som sades kändes så logiskt så visst, man tänkte att oj, det här måste ju vara sant. Och fy för kristendomen som luras, eftersom mycket av JV läran går ut på att prata om att andra religioner är falska. När man sen kom till att prata om att Jesus endast är Guds son, om än favoriten, så visste ju jag det redan! Så det var inga övertalningsförsök med det i alla fall. Och när det kom till att det finns inget helvete så var det bara wow, så skönt! Då slipper man det otäcka hotet, pust! Resten, det tråkiga och ointressanta som var ett massa gagg mest från GT som jag nu inser var deras "bevis" på förutsägelser, lät man gå in i ena örat och ut det andra och bara höll med. Dom är ju så ärliga och uppriktiga, dom skulle ju aldrig luras själva, dom bara avslöjar lögner. Typ så.
När det sen kom till nån bok som tydligt var producerad för manipulation då den gick ut på att värva nytt folk, hur man övertygade dom, hur man skulle säga osv, det var först då man ryggade till och drog sig ur. Detta är ju bara en fars!

Jag hade ändå aldrig kunnat bli ett vittne för det var helt otänkbart för mig att gå i tjänsten, jag skulle skämmas ihjäl av pinsamhet. Och utanför studierna, som till slut blev ett jobbigt måste men man kunde inte sluta, så levde man ju absolut inte som ett vittne utan som en fullt normal människa med fel och brister men som hade kul med kompisar.

Jag kan bara beklaga om du tycker att JV org har den mest förnuftigaste/vetenskapliga förklaring på Bibeln. Men du har inget att jämföra med, enligt dig själv. Du gick in i organisationen bibel-naiv, precis så som dom vill ha det och kom ut en fanatiker. Du fann din trygghet och din personlighet där och du har finstämt din mekanism att ha överseende för alla uppenbara fel. Och enligt mina misstankar så ingår ditt deltagande här i den mekanismen. För att ständigt övertyga dig själv.

En fråga: om du skulle få vetskap om att ett barn i din församling blivit våldtagen av en av era äldste bröder, skulle du ringa polisen? Eller vad skulle du göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in