Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du verkligen är intresserad, ta reda på hur judarna såg på hedningar och tullindrivare, via Wikipedia, NE eller annat uppslagsverk.

Fundera sedan på vad Jesus menar med att man ska betrakta en broder som hedning eller en tullindrivare.

Återkom efter detta. Om du svarar att du inte är intresserad att undersöka, då är inte jag intresserad att fortsätta. Det går inte att diskutera med en helt okunnig person med påståenden om saker som personen inte vet något om.
Jag kanske kollar upp. Dock finns ju citat som "vänd andra kinden till", "älska dina fiender" och liknande.
Förlåtelse tas ofta upp av kristna, men det kanske dom fått om bakfoten? Allting har ett pris antar jag. Man kan inte förlåta någon för att det är det rätta att göra.
Citera
2017-01-08, 20:05
Medlem
Citat:
Om du är intresserad, undersök sekulära källor på hur judarna betraktade hedningar och tullindrivare.

Att växla in judarnas syn på de som drev in skatter åt romarna är ett välkänt trollerinummer från Sällskapet Vakttornet. Du rapar samma goja gång på gång, ttsp.

Är det inte mer intressant att veta hur Jesus såg på judar och skatteindrivare? Jag trodde att det var Jesu syn på saker och ting som var relevant för den som kallar sig kristen, inte judarnas syn?
Citera
2017-01-08, 20:05
Medlem
Citat:
Om du är intresserad, undersök sekulära källor på hur judarna betraktade hedningar och tullindrivare.
Känns inte så viktigt i denna fråga.
Citera
2017-01-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det måste du väl kunna svara på även om den du diskuterar med inte tror på Bibeln?!

Självklart.

Men om man är okunnig och ändå har en massa åsikter om bibeln, och man inte är intresserad att undersöka vad bibeln säger för att: "jag tror inte på den", så får man självklart svara ändå, men då är jag inte intresserad av att diskutera vidare, vad finns det för mening då?
Citera
2017-01-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Känns inte så viktigt i denna fråga.

Och det vet du utan att undersöka

Ok, förklara vad Jesus menar med att "betrakta en broder som hedning och tullindrivare", om brodern inte slutar att synda.
Citera
2017-01-08, 20:10
Medlem
Citat:
Självklart.

Men om man är okunnig och ändå har en massa åsikter om bibeln, och man inte är intresserad att undersöka vad bibeln säger för att: "jag tror inte på den", så får man självklart svara ändå, men då är jag inte intresserad av att diskutera vidare, vad finns det för mening då?
Jag har inte en massa åsikter om bibeln. Frågan var varför JV vänder vänner ryggen. Enligt mig borde inte bibeln avgöra vilka man får ha som vänner, särskilt inte om man redan är vänner.
Citera
2017-01-08, 20:15
Medlem
Citat:
Jag kanske kollar upp.

Det tar bara fem minuter, vill du att jag ska hjälpa dig?

Citat:
Dock finns ju citat som "vänd andra kinden till", "älska dina fiender" och liknande.
Förlåtelse tas ofta upp av kristna, men det kanske dom fått om bakfoten? Allting har ett pris antar jag. Man kan inte förlåta någon för att det är det rätta att göra.

Ja dom har fått det om bakfoten om dom tror att man ska acceptera synder. Jesus accepterade inte synder t.ex. när dom hade gjort templet till en marknadsplats, du vet väl vad som hände?
Citera
2017-01-08, 20:16
Medlem
Citat:

Ok, förklara vad Jesus menar med att "betrakta en broder som hedning och tullindrivare", om brodern inte slutar att synda.

Jesus visade genom sitt eget exempel att det var okej att umgås med såväl skatteindrivare som syndare. Han åt med dem, något som vittnena vägrar göra tillsammans med en utesluten.

Vad judarna tyckte är irrelevant eftersom det inte var judendomen Jesus marknadsförde. Tvärtom visade han att judarna hade en felaktig syn på syndare, t.ex då han uppmanade den som var utan synd att kasta första stenen.

Återigen: Det finns inte ett enda exempel på att Jesus vägrade hälsa på dem som inte trodde som han.
Citera
2017-01-08, 20:16
Medlem
Citat:

Han menar att man ska vända andra kinden till ....
Man ska inte säga upp vänskap hur som helst. Man ska kunna vara vän med människor i andra klubbar.
Citera
2017-01-08, 20:18
Medlem
Citat:
Enligt mig borde inte bibeln avgöra vilka man får ha som vänner, särskilt inte om man redan är vänner.

Men du vill att bibeln ska avgöra när det gäller "vänd andra kinden till" och "älska dina fiender"?

Hur ska du ha det? Ska vi objektivt diskutera, och se vad som står i bibeln eller inte? Och lämna vår subjektiva åsikter åt sidan så länge?
Citera
2017-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
Det tar bara fem minuter, vill du att jag ska hjälpa dig?

Ja dom har fått det om bakfoten om dom tror att man ska acceptera synder. Jesus accepterade inte synder t.ex. när dom hade gjort templet till en marknadsplats, du vet väl vad som hände?
Det går alltid att välja olika saker ur bibeln. Jag kan också sitta och leta citat om förlåtelse.
Vore allt detta självklart så skulle det inte finnas tusentals olika grenar av kristendom.
Citera
2017-01-08, 20:21
Medlem
Citat:
Han menar att man ska vända andra kinden till ....
Man ska inte säga upp vänskap hur som helst. Man ska kunna vara vän med människor i andra klubbar.

Undersök först hur judarna på Jesu tid betraktade hedningar och tullindrivare, jag lovar, det blir lättare att förstå då.

Vill du ha hjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in