Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Det jag är tacksam för är att dina inlägg har påmint mig om att jag ska låta mig assimileras, eller vara förlorad.
Du menar väl "
inte låta dig assimileras"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Det gäller alla religioner, för övrigt. Jag tenderar att förtränga det, då jag främst möter
människor, vilket jag både vill och har ett behov av. Jag måste inse att det är omöjligt när det gäller "frälsta". Och Jesus säger det i bibeln:
"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar."
/Luk 11:23
Jag är inte med, och jag samlar inte. Därför kommer jag att stänga dörren för människor som inte vill möta mig som människa.
Jag tror det handlar om att du stänger dörrar för dom som inte tycker som du, som inte har samma synsätt. Du vågar inte möta människor som har starka åsikter, du kallar det för "frälsta" människor. Du är inte trygg i dig själv och din tro, och vara trygg i att du är övertygad om att du har rätt, och om du har fel, inte är rädd att ändra din uppfattning.
Detta är inte ovanligt, det ser jag ofta hos människor, även på forum som dessa. Då agerar man på två sätt, antingen flyr man, eller så fäktar man och tar till personangrepp och försöker dominera med härskartekniker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
De är bara ute och samlar. Jag beklagar alla de som inte är starka nog, utan låter sig skördas, bara för att få tillhöra en gemenskap.
Om jag hade varit ute för att samla, så hade jag strukit dig och andra medhårs. Men nu är jag bara ute efter att vittna om det jag anser är sanningen.
Du och andra blir upprörda över detta, och säger att ni fått en negativ bild av Jehovas vittnen på grund av mig. Men jag är inte bekymrad, om ni förkastar Jehovas vittnen och Gud på grund av mig och bara för att jag säger rakt ut vad jag anser är sanningen, så är ni ändå inte av det rätta virket och ni skulle ha blivit utsållade förr eller senare.
Jag är själv inte rädd för människor som står upp för det dom tror på, även om dom är rättframma och övertygade. Jag respekterar det, jag respekterar deras tro och är inte rädd för att komma överens med en sådan person att man inte är överens, och ändå kunna t.o.m. vara vänner fastän man har olika åsikter och olika religioner.
Men jag respekterar inte sådana som flyr eller sådana som blir respektlösa och förnedrar andra bara för att dom inte har argument i sakfrågorna längre.
Detta kanske handlar lite om att svenskar är konflikträdda, och det yttrar sig i flykten eller angreppet. Jag har själv finsk bakgrund, där man är mer rakt på sak och är inte rädda för att säga sin mening.
Jesus var inte rädd för att vittna om sanningen, även om det skulle innebära att lärjungar drar sig tillbaka och lämnar honom:
"
Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.”
Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. (Joh 6:60-66 Bibel2000)
Och om människor blir Jehovas vittnen på grund av gemenskapen, så kommer dom inte bestå provet i Harmageddon. Jag blev inte ett Jehovas vittnen på grund av gemenskapen, utan på grund av sanningen i bibeln som Jv kunde förklara på ett tydligt och rättframt sätt, vilket andra inte kunde.