2014-12-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kan inte se att detta förändrar något:

"(högtidligen) lämna ifrån sig (ngt begärligt) till förmån för (visst) högre syfte vanl. i fråga om mer el. mindre dramatisk handling"

Jehovas vittnen lämnar inte ifrån sig barn till förmån för ett högre syfte. Jehovas vittnen tackar nej till en medicinsk behandling eftersom deras samvete förbjuder det, på liknande sätt som ditt samvete skulle förbjuda att ta emot medicinsk behandling där människor sätter livet till.

Detta är inte så långsökt om man tänker på att man har utnyttjat aborterade foster för att utvinna stamceller. Jag tog inte det exemplet som är från verkliga livet för du kanske hade synen att foster inte är barn, men det finns dom anser det, och dom skulle säkert på grund samvetet tacka nej till en medicinsk behandling som utnyttjade foster, trots att det skulle kunna rädda livet på en.

Om man ska tala offer, så är aborter ett större problem, att unga tjejer offrar barn i det sexuella altaret. Där är det oändligt många fler barn som dör, än hos Jehovas vittnen.
Nästa gång JV ringer på dörren ska jag tänka på dig och dina inlägg och genast stänga dörren med ett vänligt "nej, tack". Inte som innan, prata lite. Envägskommunikation är ointressant.
Citera
2014-12-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nästa gång JV ringer på dörren ska jag tänka på dig och dina inlägg och genast stänga dörren med ett vänligt "nej, tack". Inte som innan, prata lite.

Om det är det du vill så är det ingen som hindrar dig, du gör själv dina val i livet. Andra är inte ens vänliga utan slänger dörren i ansiktet på en, och det är deras val i livet.

Tror du att det gör någon skillnad för Jehovas vittnen? Det enda som händer är att du cementerar dina förutfattade meningar om hur Jehovas vittnen tror och tycker, det är du som förlorar på det genom att inte vara öppen för andra synsätt och trosuppfattningar.

För Jehovas vittnen gör det ingen skillnad, man säger då ok, vi går vidare till nästa dörr:

"Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. "(Matteus 10:12-14 Bibel2000)

Citat:
Envägskommunikation är ointressant.

Jag tycker att jag har lyssnat på vad du har sagt och reagerat på det, jag har argumenterat varför jag anser det är fel att säga att Jehovas vittnen offrar barn. Vad är det du vill att jag ska göra, falla platt för vad du säger och acceptera ditt synsätt att Jehovas vittnen offrar barn, även om jag tycker det är fel?

Problemet här är väl att du inte har motargument, så visst, då blir det ju en envägskommunikation, men det är inte på grund av mig i så fall.
Citera
2014-12-26, 20:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nästa gång JV ringer på dörren ska jag tänka på dig och dina inlägg och genast stänga dörren med ett vänligt "nej, tack". Inte som innan, prata lite.

Citat:
Om det är det du vill så är det ingen som hindrar dig, du gör själv dina val i livet.

Tidigare hade också jag en relativ positiv uppfattning om JV. Den har du lyckats förstöra helt.

Citat:
Tror du att det gör någon skillnad för Jehovas vittnen? Det enda som händer är att du cementerar dina förutfattade meningar om hur Jehovas vittnen tror och tycker, det är du som förlorar på det genom att inte vara öppen för andra synsätt och trosuppfattningar.

Förlorar vad, självgod demagogi? Det är knappast en förlust.

Citat:
Problemet här är väl att du inte har motargument, så visst, då blir det ju en envägskommunikation, men det är inte på grund av mig i så fall.

Det finns motargument. Bl.a. kritik av din förfärliga demagogi som gör att du inte sägar nånting. Men det blundar du ju för.
Citera
2014-12-26, 21:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
"Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jehovas vittnen så går de till andra källor?"
https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/kontakt/sverige/

För min del föredrar jag så objektiva källor som möjligt; blant vilka jag inte räknar pådyvlande teister.
Citera
2014-12-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Smart som en fiskmås.

OM jag vill läsa på om nazismen bör jag alltså gå till en nazist? Vill jag veta mer om Gustav Vasa bör jag gå till Gustav Vasa? Vill jag veta mer om månen bör jag åka till månen? Inser du inte hur korkat det låter?

Vill du veta vad Gud säger till oss, går du till Bibeln Guds ord.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b...t/b%C3%B6cker/
Citera
2014-12-26, 21:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Aaah, cirkelargumentet över alla cirkelargument: 'Gud' <-- "bevisar" --> bibel.
Citera
2014-12-26, 21:21
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Men det där är ju bara en länk till en religiös sekt. Kan ni inte vara så vänlig och länka direkt till gud så man slipper fåniga mellanhänder?
Citera
2014-12-26, 21:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Men det där är ju bara en länk till en religiös sekt. Kan ni inte vara så vänlig och länka direkt till gud så man slipper fåniga mellanhänder?

"God is unavailable att the present, please leave your message on the ansaphone."
Citera
2014-12-26, 21:39
Medlem
Citat:
Om det är det du vill så är det ingen som hindrar dig, du gör själv dina val i livet. Andra är inte ens vänliga utan slänger dörren i ansiktet på en, och det är deras val i livet.

För Jehovas vittnen gör det ingen skillnad, man säger då ok, vi går vidare till nästa dörr:

"Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. "(Matteus 10:12-14 Bibel2000)

Jag tycker att jag har lyssnat på vad du har sagt och reagerat på det, jag har argumenterat varför jag anser det är fel att säga att Jehovas vittnen offrar barn. Vad är det du vill att jag ska göra, falla platt för vad du säger och acceptera ditt synsätt att Jehovas vittnen offrar barn, även om jag tycker det är fel?

Det jag är tacksam för är att dina inlägg har påmint mig om att jag ska låta mig assimileras, eller vara förlorad. Det gäller alla religioner, för övrigt. Jag tenderar att förtränga det, då jag främst möter människor, vilket jag både vill och har ett behov av. Jag måste inse att det är omöjligt när det gäller "frälsta". Och Jesus säger det i bibeln:
"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar."
/Luk 11:23

Jag är inte med, och jag samlar inte. Därför kommer jag att stänga dörren för människor som inte vill möta mig som människa. De är bara ute och samlar. Jag beklagar alla de som inte är starka nog, utan låter sig skördas, bara för att få tillhöra en gemenskap.
Citera
2014-12-26, 21:54
Medlem
Citat:

Jag tillhör en av få som inte är ett vittne men som ändå brukar försvara er, då jag gillar vissa delar av eran teologi. Men i den här tråden är det faktiskt du som varit tämligen ohederlig.

Självfallet offrar ni barn när ni t.ex. har tanken om att själen sitter i blodet och därför är blodtransfusioner inte tillåtna. Det gäller er på samma sätt som när t.ex. kristna föräldrar i USA har förvägrat sina cancersjuka barn adekvat läkarvård och istället ägnat sig åt förbön. Det man kan begära är helt enkelt lite rakryggad ärlighet där du säger, "ja vi offrar barn, men det är det värt eftersom vi har en massa egna tolkningar av religiösa urkunder som vi menar rättfärdigar detta". Du har istället slingrat dig och försökt göra skillnad på barnoffer och barnoffer... Samt jämfört abort mot erat blodtransfusionsmotstånd, vilket självfallet inte är en hållbar liknelse. Då ett foster, alldeles oavsett om man anser det vara ett liv som är skyddsvärt eller inte faktiskt inte kan jämföras med ett fullt utvecklat barn.
Citera
2014-12-26, 23:03
Medlem
Citat:
Det jag är tacksam för är att dina inlägg har påmint mig om att jag ska låta mig assimileras, eller vara förlorad.

Du menar väl "inte låta dig assimileras"?

Citat:
Det gäller alla religioner, för övrigt. Jag tenderar att förtränga det, då jag främst möter människor, vilket jag både vill och har ett behov av. Jag måste inse att det är omöjligt när det gäller "frälsta". Och Jesus säger det i bibeln:
"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar."
/Luk 11:23

Jag är inte med, och jag samlar inte. Därför kommer jag att stänga dörren för människor som inte vill möta mig som människa.

Jag tror det handlar om att du stänger dörrar för dom som inte tycker som du, som inte har samma synsätt. Du vågar inte möta människor som har starka åsikter, du kallar det för "frälsta" människor. Du är inte trygg i dig själv och din tro, och vara trygg i att du är övertygad om att du har rätt, och om du har fel, inte är rädd att ändra din uppfattning.

Detta är inte ovanligt, det ser jag ofta hos människor, även på forum som dessa. Då agerar man på två sätt, antingen flyr man, eller så fäktar man och tar till personangrepp och försöker dominera med härskartekniker.

Citat:
De är bara ute och samlar. Jag beklagar alla de som inte är starka nog, utan låter sig skördas, bara för att få tillhöra en gemenskap.

Om jag hade varit ute för att samla, så hade jag strukit dig och andra medhårs. Men nu är jag bara ute efter att vittna om det jag anser är sanningen.

Du och andra blir upprörda över detta, och säger att ni fått en negativ bild av Jehovas vittnen på grund av mig. Men jag är inte bekymrad, om ni förkastar Jehovas vittnen och Gud på grund av mig och bara för att jag säger rakt ut vad jag anser är sanningen, så är ni ändå inte av det rätta virket och ni skulle ha blivit utsållade förr eller senare.

Jag är själv inte rädd för människor som står upp för det dom tror på, även om dom är rättframma och övertygade. Jag respekterar det, jag respekterar deras tro och är inte rädd för att komma överens med en sådan person att man inte är överens, och ändå kunna t.o.m. vara vänner fastän man har olika åsikter och olika religioner.

Men jag respekterar inte sådana som flyr eller sådana som blir respektlösa och förnedrar andra bara för att dom inte har argument i sakfrågorna längre.

Detta kanske handlar lite om att svenskar är konflikträdda, och det yttrar sig i flykten eller angreppet. Jag har själv finsk bakgrund, där man är mer rakt på sak och är inte rädda för att säga sin mening.

Jesus var inte rädd för att vittna om sanningen, även om det skulle innebära att lärjungar drar sig tillbaka och lämnar honom:

"Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.”

Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom.
(Joh 6:60-66 Bibel2000)

Och om människor blir Jehovas vittnen på grund av gemenskapen, så kommer dom inte bestå provet i Harmageddon. Jag blev inte ett Jehovas vittnen på grund av gemenskapen, utan på grund av sanningen i bibeln som Jv kunde förklara på ett tydligt och rättframt sätt, vilket andra inte kunde.
Citera
2014-12-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Jag tillhör en av få som inte är ett vittne men som ändå brukar försvara er, då jag gillar vissa delar av eran teologi. Men i den här tråden är det faktiskt du som varit tämligen ohederlig.

Nej det är jag inte, du och andra förstår helt enkelt inte.

Citat:
Självfallet offrar ni barn

Nej, fråga vilket vittne som helst, vi ser det inte som att vi offrar barn.

Citat:
när ni t.ex. har tanken om att själen sitter i blodet och därför är blodtransfusioner inte tillåtna.

Jag tror inte att du har en helt riktig förståelse av detta. Att själen är i blodet ska inte tas bokstavligt eftersom själen inte är en osynlig del av människan utan själen är den levande människan (och även det levande djuret).

När människan skapades så blev människan en själ, inte att han fick en själ.

När man dödar ett djur så tappar man ur blodet som då symboliserar livet eftersom djuret dör.

Så här säger Jv:s litteratur:

Citat:
*** it-2 sid. 885 Själ ***

Eftersom en skapelses liv är så oskiljaktigt förbundet med och beroende av blod (utgjutet blod står för personens eller skapelsens liv [1Mo 4:10; 2Ku 9:26; Ps 9:12; Jes 26:21]), sägs det i Bibeln att nẹfesh (själen) är ”i blodet” (1Mo 9:4; 3Mo 17:11, 14; 5Mo 12:23). Detta skall naturligtvis inte uppfattas bokstavligt, eftersom det i Bibeln också talas om ”blodet av era själar” (1Mo 9:5; jfr Jer 2:34), och alla de hänvisningar som redan har behandlats kan rimligtvis inte tillämpas bara på blodet eller dess livsuppehållande egenskaper

Citat:
Det gäller er på samma sätt som när t.ex. kristna föräldrar i USA har förvägrat sina cancersjuka barn adekvat läkarvård och istället ägnat sig åt förbön.

Det är en stor skillnad här, Jehovas vittnen avböjer inte blod för att man tror att Gud ska rädda en, man avböjer blod för att Gud förbjuder användandet av blod i andra sammanhang är försoning.

Det är inte så att det är förbjudet enligt bibeln att få cancervård, men det är däremot förbjudet att få vård med blod. Så om nu Gud skulle hela i vår tid så kan han göra det samtidigt som barnet får cancervård.

Dessutom så offrar inte heller dessa föräldrar sina barn, utan försöker hjälpa sina barn. Hur får du det till att föräldrarna offrar sina barn?

Citat:
Det man kan begära är helt enkelt lite rakryggad ärlighet där du säger, "ja vi offrar barn, men det är det värt eftersom vi har en massa egna tolkningar av religiösa urkunder som vi menar rättfärdigar detta". Du har istället slingrat dig och försökt göra skillnad på barnoffer och barnoffer...

Jehovas vittnen offrar inte barn, om vi såg på det sättet så hade det stått i litteraturen, men det gör det inte. Och fråga vilket som helst Jehovas vittne, du kommer att få samma svar.

Citat:
Samt jämfört abort mot erat blodtransfusionsmotstånd, vilket självfallet inte är en hållbar liknelse. Då ett foster, alldeles oavsett om man anser det vara ett liv som är skyddsvärt eller inte faktiskt inte kan jämföras med ett fullt utvecklat barn.

Varför inte?

Ett foster är självklart ett barn, om man inte tar livet av fostret så utvecklas den och kan så småningom växa upp och bli 10 år gammalt barn istället för en vecka gammalt barn. Genom abort så förvägrar man det livet att utvecklas. Dessa tusentals, hundratusentals liv offras bara för att samhället har blivit mer promiskuöst, jämför det med dom fåtal barn som dör bland Jehovas vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in