Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
I psalm 78:8 sägs det: "and that they should not be like their fathers, a stubborn and rebellious generation, a generation whose heart was not steadfast, whose spirit was not faithful to God."

Här syftar inte ordet generation på en kort period utan på en lång period över Israels historia och inkluderar alla människor som trotsade gud. Så uppenbarligen syftar ordet generation i bibeln inte alltid på en levnadsperiod för en människa utan även andra saker som inte har med ålder att göra.

Mycket riktigt! Som du säkert känner till så skiftade det ofta från generation till generation under Israels historia huruvida de valde att tjäna Jehova eller inte. Men när det sägs i vers 5 och 6:
Citat:
5 Och han upprättade en påminnelse i Jakob,
och han satte en lag i Israel
som han befallde våra förfäder
att göra känd för sina söner,
6 för att den kommande generationen, de söner som skulle födas, skulle känna den,
så att de skulle träda fram och berätta om den för sina söner

Syftar det på en generation av människor som skulle födas, eller på en kategori av människor med en viss mentalitet?

Du har alldeles rätt i att generation ibland används med avseende på människor med en viss mentalitet, men det är ju faktiskt inte vad man nu menar att Jesus syftade på med ordet generation. Nuvarande förståelsen är att det är mer eller mindre två människor som någon gång under livet har levt samtidigt. Så låt säga att människor lever 80 år. Då skulle väl maximalt den generationen vara 160 år?
Citera
2017-07-23, 15:30
Medlem
Eller tänk på Israeliterna som lämnade Egypten.

Jehova förklarade att eftersom de var upproriska så skulle hela den generationen dö ut i öknen. (4 Mos. 14:26-30)

Vilka skulle dö i öknen?
  • Var det de som hade varit vid liv vid uttåget ur egypten?
  • Var det de som hade en viss mentalitet?
  • Var det personer som någon gång hade levt under samma tid som de som tågade ut ur egypten?
Citera
2017-07-23, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så egendomligt att man inte insåg detta förrän 2010. Då har ju organisationen lurar tidigare generationer (sic) och fått dessa att tro att Harmageddon skulle vara nära. Har organisationen möjligen bett om ursäkt för detta?😆

Dom har fått ändra många saker under historiens gång iom att förståelsen har ökat, det är väl inte så konstigt? Och jag menar inte att deras nuvarande förståelse av vad generationen är inte kan komma att ändras. Varför behöver vi ens fortsätta att studera bibeln om vi kunde förstå allting på en gång? Men om nu "generationen" ska ha en profetisk innebörd vad är din egen slutsats? Du får gärna komma med en bättre förklaring.
Senast redigerad av GrindItUp 2017-07-23 kl. 15:38.
Citera
2017-07-23, 15:59
Medlem
Citat:
Dom har fått ändra många saker under historiens gång iom att förståelsen har ökat, det är väl inte så konstigt? Och jag menar inte att deras nuvarande förståelse av vad generationen är inte kan komma att ändras. Varför behöver vi ens fortsätta att studera bibeln om vi kunde förstå allting på en gång? Men om nu "generationen" ska ha en profetisk innebörd vad är din egen slutsats? Du får gärna komma med en bättre förklaring.
Jag menar att det nonsens. De första kristna trodde att Jesus skulle återkomma under deras livstid. Det hederliga hade då varit att packa ihop och stänga butiken i st länet för att göra egendomliga och godtyckliga omtolkningar.
Kom ihåg att Jesus sade att hans lärjungar inte skulle hinna till alla israels städer innan hans återkomst. Paulus lurade de kristna i korint att inte bilda familj eftersom slutet var så nära. Vi ska väl inte lura våra medmänniskor som Jesus och Paulus gjorde, eller hur?😆
Citera
2017-07-23, 16:01
Medlem
Citat:

Matt 24:4, 5:
Citat:
4 Och till svar sade Jesus till dem: ”Se till att ingen vilseleder er;
5 många skall nämligen komma på grundval av mitt namn och säga: ’Jag är Messias’,* och de skall vilseleda många

Matt 24:11:
Citat:
11 Och många falska profeter skall träda fram och vilseleda många

Matt 24:23-28:
Citat:
23 Om någon då säger till er: ’Se! Här är Messias’,* eller: ’Där!’ så tro det inte.
24 Ty falska messiasgestalter* och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt vilseleda även de utvalda.
25 Se! Jag har förvarnat er.
26 Om man alltså säger till er: ’Se! Han är i vildmarken’, så gå inte ut; ’Se! Han är i de inre kamrarna’, så tro det inte.
27 För alldeles som blixten går ut från öster och lyser ända till väster, så kommer Människosonens närvaro* att vara.
28 Varhelst kadavret är, där kommer örnarna att samlas.
Citera
2017-07-23, 16:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
I psalm 78:8 sägs det: "and that they should not be like their fathers, a stubborn and rebellious generation, a generation whose heart was not steadfast, whose spirit was not faithful to God."

Här syftar inte ordet generation på en kort period utan på en lång period över Israels historia och inkluderar alla människor som trotsade gud. Så uppenbarligen syftar ordet generation i bibeln inte alltid på en levnadsperiod för en människa utan även andra saker som inte har med ålder att göra.

Om man läser första kapitlet i Matteus, samma bok där Jesus nämner "generationen" så kan det inte bli tydligare än så vad Bibeln anser om saken. Samma uppfattning som vi alla har av ordet. Att detta ens är en debatt är löjligt. JV org famlar här i mörkret, men så är det också skrivet, Gud ska frustrera deras ord; Jes 44:25:

"Jag sätter orakelprästernas tecken ur spel
och gör spåmännen till narrar,
de visa kommer till korta,
jag gör deras klokhet till dårskap."

Och vad är det vi bevittnar idag om inte styrande kretsen som får ta till nödförklaringar som "överlappande, samtida generationer" istället för att öppet erkänna att de inte vet och att de inte har en blekaste aning, precis som det stått i Bibeln långt innan Russel föddes.

Det är inte bara JV org som gjorts till narrar, alla sekter av dessa slag står handfallna inför internets avslöjande kraft. Kolla bara tex mormonerna och Scientologin, de förlorar medlemmar i samma rasande takt som JV.
Citera
2017-07-23, 16:18
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det håller jag med om, vi kan omöjligt förstå allt. Det som är problemet med organisationen är ju att deras ytterst tillfälliga "förståelser" måste betraktas som exakt kunskap som kommer från Gud genom styrande kretsen och måste lydas, även om det innebär att man mister livet på köpet.

Att studera Bibeln och att vilja utöka sin förståelse är inte detsamma som att ha äganderätt till förståelse och kräva lydnad och utöva en självutnämnd makt över andra människor.
Citera
2017-07-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Om man läser första kapitlet i Matteus, samma bok där Jesus nämner "generationen" så kan det inte bli tydligare än så vad Bibeln anser om saken. Samma uppfattning som vi alla har av ordet. Att detta ens är en debatt är löjligt. JV org famlar här i mörkret, men så är det också skrivet, Gud ska frustrera deras ord; Jes 44:25:

Det är vad han menar med ordet generation i det sammanhanget. Med ordet generation betyder olika saker i olika sammanhang i bibeln. Och när han talar om generationen som inte ska försvinna så är det 23 kapitel senare i samma bok. Eller anser du att ordet generation har samma betydelse överallt i bibeln?
Citera
2017-07-23, 16:46
Medlem
Citat:
Det är vad han menar med ordet generation i det sammanhanget. Med ordet generation betyder olika saker i olika sammanhang i bibeln. Och när han talar om generationen som inte ska försvinna så är det 23 kapitel senare i samma bok. Eller anser du att ordet generation har samma betydelse överallt i bibeln?

Det är verkligen bra att du bemöter våra argument kritiskt. Se bara till att du gör det med de motsatta argumenten också.
Citera
2017-07-23, 16:49
Medlem
Reflektioner över tidigare slutsatser.

Citat:
Tjänsten är egentligen till mer nytta för oss som är Jehovas vittnen än de vi träffar på distriktet, för det hjälper oss att hålla oss nära Jehova.

Citat:
För att man ska nå fram till någon i tjänsten är det egentligen inte så viktigt att kunna visa fram bevisen för att Jehovas vittnen har rätt, utan att man når hjärtat. Om den man besöker inte vill tro, eller inte förstår varför hoppet är till nytta för honom, så går det heller inte att nå fram.

Båda dessa är slutsatser jag drog under tiden som pionjär. Men det är inte förrän nu den senaste tiden som jag har förstått vad det betyder.
Citera
2017-07-23, 16:57
Medlem
Citat:
Ordet generation tenderar att få olika betydelser.........främst beroende på hur långt efter 1914 tiden har gått. På sexto och sjuttiotalet vette det att generationen måste varit vuxna 1914 och ha minnen från det året.
Citera
2017-07-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Reflektioner över tidigare slutsatser.

Båda dessa är slutsatser jag drog under tiden som pionjär. Men det är inte förrän nu den senaste tiden som jag har förstått vad det betyder.
Var är citaten ifrån?

Att tjänsten är till för att hålla medlemmarna sysselsatta är uppenbart. Det går åt cirka 10 000 timmar för varje nyköpt jv i Sverige. Men de flesta nyköpta är släkt eller familjemedlemmar till redan befintliga Jvn. Så en sannolik siffra är att det går åt mellan 30000 och 40000 timmar för att få en nyköpt från distriktet. Ett ohyggligt ineffektivt sätt....
.Därav slutsatsen ätt det är för att kontrollera medlemmarnas tid och tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in